Kirjoittaja Aihe: CAFE RACERS FINLAND  (Luettu 163931 kertaa)

Joulukuu 12, 2010, 10:56:36 ap
Vastaus #30

pertti kostamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 264
Olisitte laittaneet tänne VMPK:n sivuille Kahvila osaston, niin olisi ollut mukva luontevasti seurailla asioita.

Joulukuu 12, 2010, 11:35:02 ap
Vastaus #31

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Olisitte laittaneet tänne VMPK:n sivuille Kahvila osaston, niin olisi ollut mukva luontevasti seurailla asioita.

Tuo on totta! Tämähän on hyvinkin tunnustettu ja elävä MP-kulttuurin osa-alue, joka yhdistää monia. 8)
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Joulukuu 12, 2010, 11:50:05 ap
Vastaus #32

Juha Hirvikorpi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 72
Seuraavaksi kysytään että pitääkö aina olla single satula?
Vai kelpuuttaako raati tämmösen cafe raceriksi?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 12, 2010, 12:21:44 ip
Vastaus #33

Tuomas Korkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 418

Joulukuu 12, 2010, 14:18:53 ip
Vastaus #34

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2010, 14:20:49 ip kirjoittanut Vesa Takala »
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Joulukuu 12, 2010, 14:25:08 ip
Vastaus #35

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Joulukuu 12, 2010, 14:44:04 ip
Vastaus #36

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Moto-Guzzi Cafe



Aermacchi Cafe



Aika erikoinen lähtökohta, Honda CX 500



Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Joulukuu 12, 2010, 16:52:45 ip
Vastaus #37

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1953
  • Cum On Feel the Noize
Terve,

Tuo Vesan esimerkki Moto Guzzista on hyvä. Guzzi on aivan mainio aihio Cafe Racer rakenteluun. Ensinnäkin Tontin-suunnittelema runko on erinomainen ja moottoreita 750-850 cm2 saa edullisesti. Moottori on brutaalisen näyttävä ja kestävä. Samoin tankkeja, satuloita rear-settejä ym kohtuullisen helposti saatavilla. Niin... ja kaiken lisäksi italiaano  ;)
Suosittelen kokemuksella rakenteluun. Erittäin hyvä ajaa. Voitte miettiä miten esim. Jussi Luoma paukuttaa moisella vehkeellä kisoissa hyvällä menestyksellä. Laite toimii vaikka on tosin aika raskas.
Sitten kun oikein innostutte, niin alatte istuttaa Agostinin ja Magnin palikoita ym.  niin johan alkaa olee aikamoinen potku ja style.

Guzzi on hieno Caffe Espresso-pyörä ja edullinen rakenteluun. Miettikääs vaihtoehtoa, joka ei jää kaduntallaajalta huomioimatta.

 

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2010, 16:58:51 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Joulukuu 12, 2010, 17:09:17 ip
Vastaus #38

Kimmo Alho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 215
Tollasen kahvilakilpurin askartelin.

T:Kimmo

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 12, 2010, 17:38:21 ip
Vastaus #39

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1953
  • Cum On Feel the Noize
Terve,

WOW! Breathtaking. Rockers dream.

Tälläinen Velocette Kaffeliini oli Stokiksessa Rockers vs Mods -tapahtumassa.


[ylläpito on poistanut liitteen]
BSA "Buzy Beeza"

Joulukuu 12, 2010, 18:26:41 ip
Vastaus #40

Jukka Penttilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1193
Moro,

tässä vähän vanhempia kuvia. Mahtaako joku arvata missä ja milloin kuvat on otettu?

jpe



[ylläpito on poistanut liitteen]
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Joulukuu 12, 2010, 19:05:59 ip
Vastaus #41

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1953
  • Cum On Feel the Noize
Kyllä on hieno aihe, ehdottomasti!
Eikös koko cafe racer homma ole lähtöisin UK:sta ja Ace Cafe:sta?  :o Korjatkaa jos olen väärässä!
Tältä pohjalta jos lähdetään, niin eiköhän se triton ole aika lailla paras vaihtoehto...

Terve,

Laitan tähän käsitykseni Rockers-genrestä ja siihen liittyvästä Kahvila-kilpuri kulttuurista.

Jenkeistä tullut Rock´n Roll rantautui britteihin viiskytluvun puolessa välissä ja muuntautui brittien kulttuuriin sen asettamien raamien sisään.

Koska briteissä työväenluokalla elintaso oli jotain muuta kuin jenkeissä, niin nuoriso löysi enemmän kiinnostusta ja mahdollisuutta moottoripyöriin kuin autoihin.

Ensimmäistä kertaa moottoripyörä oli jotain muuta kuin hyötyajoneuvo. Se oli kunnioitusta herättävä ajopeli brutaalisuudessaan ja toisaalta moderni hirnuava ori (stallion).

Genre oli ”Rockers”. Mustat nahkapuvut sekä saappaat, valkoiset silkkihuivit ja valkoiset kalastajasukat käärittynä saappaiden varsien ylle. Tämä kaikki mallinnettiin kisakuskeilta. Sankareina tietenkin silloiset kisakuskit. Tähän lisättiin agressiivisyyttä niiteillä ja pääkalloilla ym. koristeilla. Kyseessä oli sen ajan rauhattomat huligaanit tai voisiko sanoa paremmin; sen ajan raggarit. Briteissä Rockersien musiikkimaku oli jopa rajumpaa kuin pehmeitten jenkkien vastaava.  Nuori työläisluokka halusi purkaa omaa sisintään kovalla vauhdilla ja menolla. Prätkäpoikien ja –pimujen suosiossa olivat esim. Gene Vincent ja Eddie Cochran. Elvis, Cliff Richards olivat liian pehmoja Rockersien makuun.

TT-ajot ja brittipyörät olivat vielä menestys 50- ja 60-luvulla, joten oli aivan luonnollista, että sieltä otettiin esikuvat ja pelit vauhtiin. Sen ajan levoton brittinuoriso haki paikkoja mihin kokoontua ja yksi monien joukosta oli mm. Ace Cafe. Toki muitakin oli ympäri maata. Suosittu paikka oli myös Busy Bee Cafe. Eikö tämä ole tuttua meillekin, jotka ajoimme levottomasti baarista toiseen, etsien missä kaverit maleksii? Ace Cafe:lla ei sinänsä ollut osuutta kehityksessä kuin kuuluisana paikkana johon kokoontua. Nort Circulate Road oli myös mainio tie revittelyn (Rev It Up).

Sen ajan hurma oli saavuttaa kadulla vauhti, joka ylitti 100mph (160 km/h). Yli sata mailia tunnissa sai käsitteen ”Ton Up”. Kyseessä on Lontoolainen slangi-sana. Sen ajan harva pyörä kykeni ylittämään 100 mph. Tosiasiassa harvalla oli varaa ostaa tai rakentaa oikea Ton-Up vauhtistallion. Useimmilla oli ns. perusmalli, jota tuunattiin duunaripalkalla rearsetein, kilpasatulalla, ace-bar:lla (käännetty stonga). BSA Gold Starit ja Vincetit ym. valmiit Ton-Up pelit edustivat lähinnä unelmaa, jollaiseen vain harvalla oli varaa. Osaavat veijarit ostivat palikoita eri toimittajilta, jotka näkivät tässä myös bisneksen.
Kuten kisatallit ikään, matkittiin DresdanTritonia, Nortonin Manxiä. Pojat kasasivat erilaisia hybridejä kuten TriBsa NorBsa jne. Mihin rahat nyt riittivät. Harvalla oli varaa ostaa edes italiaano tai saati rakentaa Beemer. NorVin taisi olla pelkkä haave. Tosiasia on se, että suurin osa oli todellakin ns. peruspyörää kisaulkonäöllä.

Tämä kaikki taitaa olla monen muistissa, mutta tapahtumana n. 15 vuotta myöhemmin. Suomessa toistui lähes samat asiat modernimmin; Jarno Saarisen menestys, Imatra-ajot, jaappanilaisten pyörien invaasio jne. Tosin meidän 70-luvun genremme oli rauhallisempi kuin brittien moinen meno 50-60-luvulla. Ruotsin rahakkaampi nuoriso heräsi tähän levottomuuteen myös meitä aiemmin. Huomioitavaa on, että heillä oli kalustoa saatavilla ja edullisemmin (raggarna).

Jos Rockers genre ja Caffe-touhu kiinnostaa enemmänkin, suosittelen mm. oheisia tietolähteitä:
Rockers: Kings of the Road by John Stuart
Or Glory: 21st Century Rockers by Horst A. Friedrichs
Cafe Racer: The Motorcycle: Featherbeds, clip-ons, rear-sets and the making of a ton-up boy
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=cafe+racer&x=8&y=21
BSA "Buzy Beeza"

Joulukuu 12, 2010, 19:10:32 ip
Vastaus #42

Jukka Penttilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1193
Moro Tapsa,

ei ole, erehdyit n.650 km ajomatkaa.

jpe
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Joulukuu 12, 2010, 19:34:59 ip
Vastaus #43

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Hienoja kuvia! Paikkaa en tunnista... ::) Mutta Imatra?
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Joulukuu 12, 2010, 19:41:00 ip
Vastaus #44

Jukka Penttilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1193
Kitukasvusta koivua kasvaa :) Pitää laittaa vielä pari kuvaa tuonne Veteraanipyörät yleensä palstalle.

jpe
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2010, 19:43:13 ip kirjoittanut Jukka Penttilä »
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.