Kirjoittaja Aihe: Mopon rekisteröinti?  (Luettu 27723 kertaa)

Maaliskuu 25, 2015, 21:59:16 ip
Vastaus #30

Jarno Aheinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 795
  • "Kasikymppiset" kuuskytä/seitkytä-luvuulta
Rekisterissäkin olleet ajoneuvot saa kilpiin ilman sitä luovariketjua, esim. moottoripyörissä se "todisteluaika" on 10 vuotta, sama kuin autoissa.
Kaikkien jälkeen tänne on jäänyt tekemättömiä töitä.. mutta pitää sitä ny kuitenkin kokeilla...

Maaliskuu 26, 2015, 06:51:38 ap
Vastaus #31

mikko_koivusalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 320
Rekisterissäkin olleet ajoneuvot saa kilpiin ilman sitä luovariketjua, esim. moottoripyörissä se "todisteluaika" on 10 vuotta, sama kuin autoissa.

Ja eikös jossain ollu että mopoissa se olis vain 5v...?

Just eilen soittelin meidän kylän katsastusmiehelle tuon hopeasiiven katsastuksesta(ei oo koskaan ollu rekisteris), käski ottaa myyjän kirjoittaman historiatodistuksen matkaan ja tulla konttorille, ei kuulemma pitäisi olla mitään ongelmia...
Mikko Koivusalo

Hopeasiipi MM4 -59
Tunturi Break -86
Monark monarpeden -59
Jupiter 50 -58

Maaliskuu 26, 2015, 07:37:35 ap
Vastaus #32

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 507
Jä näihin historiatodistuksiin selkeät päivämäärät. Ei riittänyt, että kirjoitin 1977-mallin Solikan selvitykseen, että olen omistanut mopon uudesta asti. Sillä, että onko se oikea, ei taas ole merkitystä.

Maaliskuu 29, 2015, 17:07:08 ip
Vastaus #33

Kimmo A. Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Helkama Sportin rekisteröinti nytkähti vähän yllättävästikin eteen päin. Mopon ensimmäisen ja toisen omistajan sukulainen soitti. Hän selosti mopon omistushistorian täsmällisesti. Soittaja oli siis ensimmäisen omistajan sukulainen. Hänen poikansa oli saanut mopon perikunnalta, kun ensimmäinen omistaja oli kuollut ( jo v. 2001). Poika oli sitten myynyt mopon minulle myyneelle henkilölle v. 2011. Soittaja lupasi hoitaa paperit kuntoon. Vaikka myyjä ei siis vastannut minun viesteihini, hän oli lopulta lähtenyt selvittämään asiaa ja ottanut yhteyttä mopon edellisen omistajan isään. Asian hoitamatta jäämisellekin oli ilmeisesti kohtuullisen hyviä syitä. Ehkäpä asia hoituu nyt.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2015, 17:14:02 ip kirjoittanut Kimmo A. Saastamoinen »

Huhtikuu 01, 2015, 09:24:06 ap
Vastaus #34

Kimmo A. Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Asia hoitui lopulta näin. Ensimmäisen omistajan tytär kirjoitti todistuksen, että hän oli ostanut mopon rekisteriotteeseen merkityltä omistajalta omistajan vielä eläessä. Omistajan tytär ja mopon minulle myynyt henkilö kirjoittivat luovutuskirjan. Näin syntyi ehjä ketju rekisteriin merkitystä omistajasta minuun. Tuon pitäisi riittää uudelleen rekisteröitiin.

Ehdin saada jo vastauksen myös Trafin neuvonnasta. Trafin pointti on käsittääkseni se, ettei rekisteristä löytyvään ajoneuvoon sovelleta aikasäännöksiä vaan on oltava ehjä ja legitiimi omistushistoria rekisteriin merkitystä omistajasta uudelleen rekisteröivään henkilöön. Dokumenttihistorian ei kuitenkaan tarvitse vastata todellista historiaa. Myös muut selvitykset saattavat riittää.

Trafin vastauksesta - ja ehkä myös tämän tarinan kertomisesta - voi olla hyötyä muillekin. Kopioin Trafin vastauksen tänne.

Hei,
kiitos viestistäsi.
Tarvitset katkeamattoman luovutuskirjojen ketjun rekisteröintiä varten, sillä ajoneuvo löytyy rekisteristä. Tarvittaessa myös rekisteriin merkityn omistajan kuolinpesä voi laatia luovutuskirjan. Jos katkeamatonta luovutuskirjen ketjua ei ole voit tehdä Trafille selvityksen asiasta ja pyytää rekisteröintilupaa. Selvityksestä tulee käydä ilmi miten olet yrittänyt saada puuttuvaa luovutuskirjaa.

Paperittomalla ajoneuvolla tarkoitetaan aiemmin kuin viisi vuotta aikaisemmin Suomeen maahantuotua tai Suomessa valmistettua autoverotonta ajoneuvoa jonka aikaisempaa rekisteröintiä Suomeen ei pystytä osoittamaan. Rekisteriin merkittävä uusi omistaja esittää rekisteröintiä varten allekirjoittamansa selvityksen ajoneuvon omistushistoriasta ainakin viideltä viimeiseltä vuodelta. Tämän ajoneuvon suhteen kyseistä selvitystä ei voi käyttää, sillä se löytyy ajoneuvoliikennerekisteristä.

Ystävällisin terveisin
Tita Lydén-Ilveskorpi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Neuvonta
neuvonta (at) trafi.fi
PL 320
00101 Helsinki
puh. 029 534 5100 (pvm/mpm) ma-pe klo 8.00-16.15
faksi 029 534 5095
www.trafi.fi

Huhtikuu 01, 2015, 10:52:46 ap
Vastaus #35

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 124
Hienoa, että asia selvisi. Rekisteröintivaatimuksia on todella hankala selvittää, niin olisi hyvä kerätä kysymyksiä ja vastauksia jonnekkin yleiselle osastolle pysyväksi aiheeksi.

Kun itse mukaanlukien olen selvitellyt usean ajoneuvon kohdalla, kuinka rekisteröinti suoritetaan erilaisissa tilanteissa ja varmasti monelle muullekin tulee tilanteita, joissa on aukkoja ajoneuvojen omistushistoriassa.

Huhtikuu 01, 2015, 12:42:00 ip
Vastaus #36

Mikko Rintakuusi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 53
Anteeksi kun lainaan topikkia, mutta tämmöinen kysymys tuli mieleen.

Nyt on työn alla entisöintiprojektina Tunturi Sport 1967, joka on ollut uudesta asti isälläni, mutta mopo ei ole muistaakseni ollut rekisterissä kuin viimeksi ehkä joskus 70-80 luvulla. Niin mitenkä tuommoisen rekisteröinti onnistuu, jos ei ole edellistä rekisterinumeroa tiedossa? Saako sen Trafilta runkonumeron perusteella etsittyä vai mitenkä homma hoituu?

Huhtikuu 01, 2015, 13:33:49 ip
Vastaus #37

Janne Mäkynen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Anteeksi kun lainaan topikkia, mutta tämmöinen kysymys tuli mieleen.

Nyt on työn alla entisöintiprojektina Tunturi Sport 1967, joka on ollut uudesta asti isälläni, mutta mopo ei ole muistaakseni ollut rekisterissä kuin viimeksi ehkä joskus 70-80 luvulla. Niin mitenkä tuommoisen rekisteröinti onnistuu, jos ei ole edellistä rekisterinumeroa tiedossa? Saako sen Trafilta runkonumeron perusteella etsittyä vai mitenkä homma hoituu?

Mopot on pitänyt rekisteröidä suomessa vasta vuoden 95 jälkeen, joten mopossasi luultavasti on ollut vain vakuutuskilpi. Oman moponi sain rekisteriin tilaamalla ama ry:ltä runkonumerolla valmistustodistuksen ja kirjoittamalla vapaamuotoisen historiaselvityksen kahden todistajan allekirjoituksella. Nämä paperit vein konttorille ja kilvet tuli tieliikennekelpoisuus tarkastuksen jälkeen.

Huhtikuu 01, 2015, 13:38:45 ip
Vastaus #38

Mika Toppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 124
Anteeksi kun lainaan topikkia, mutta tämmöinen kysymys tuli mieleen.

Nyt on työn alla entisöintiprojektina Tunturi Sport 1967, joka on ollut uudesta asti isälläni, mutta mopo ei ole muistaakseni ollut rekisterissä kuin viimeksi ehkä joskus 70-80 luvulla. Niin mitenkä tuommoisen rekisteröinti onnistuu, jos ei ole edellistä rekisterinumeroa tiedossa? Saako sen Trafilta runkonumeron perusteella etsittyä vai mitenkä homma hoituu?
Reilu viikko sitten rekisteröin vastaavanlaisen historian omistavan mopon. Menee näin:

1.) Tilaat AMA ry:stä runkonumerolla mopon lähetystodistuksen josta selviää tarkka vuosimalli
2.) Kirjoitat omistusselvityksen, jossa on kahden todistajan allekirjoitukset, osoitteet ja syntymäajat. Tämä voi olla muutaman rivin mittainen tarina mopon historiasta, josta käy ilmi, että olet sen omistanut vähintään viisi tai kuusi vuotta. En muista tarkkaa aikaa tähän hätään.
3.) Kun ylläolevat paperit ovat saatavilla, varaat ajan rekisteröintikatsastukseen ja viet mopon näytille

Ensiksi katsastusmies katsoo mopon kunnon ja kaikki runkonumerot, moottorinumerot, renkaiden koot, akselivälin, kaasuttimen leimat ja ohjaustangon leveyden. Minun tapauksessa ei tarvinnut edes käynnistää mopoa.

Sitten menet odottelemaan paperihommia. Konttorilta soittavat Trafiin ja pyytävät lupaa rekisteröintiin sinun nimellesi, mikäli katsastus menee läpi. Trafin lupa haetaan sinun kirjoittamallasi omistusselvityksellä ja se 100% varmasti tulee, jos olet kirjoittanut omistusselvitykseen, että se on ollut omistuksessasi vähintään Trafin vaatiman ajan (viisi tai kuusi vuotta)...

Aikaa koko lystiin menee 1h ja maksaa noin 100-150€ katsastusasemasta riippuen. Eli melkolailla läpihuutojuttu on mopon rekisteröinti, jos ei ole ollut nykyisessä rekisterissä, jolloin Trafilla ei ole tietoa mopon vanhoista omistajista.

Huhtikuu 01, 2015, 14:46:21 ip
Vastaus #39

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Tein juuri noin kuin Mika edellä kirjoitti oman moponi kanssa, jonka ostin paperittomana, mukaan sain myyjältä todistuksen, että hän on ostanut sen paikkakunnalta X silloin ja silloin (yli 6v. sitten) paperittomana. Entisen omistajan nimeä tuo myyjä ei muistanut. Trafilta sitten vieläpä kysyin  runkonumerolla TPXXXXXX, että tuo Tunturi ei ole ollut rekisterissä koskaan.

Sitten konttorilla kävikin ilmi, että mopo on kuin ollutkin rekisterissä aiemmin (n. 10 v. sitten) paikkakunnalla X henkilöllä Y. Tieto löytyi koneelta, kun katsastusmies laittoi runkonumeroon TP:n ja numeroiden väliin väliviivan.

Säikähdin jo, että tähänkö tämä nyt tyssäsi. Mutta eipä mitään, sain rekisteriotteen mukaani omalla nimelläni. Vaikka katkeamatonta luovutusketjua ei ollutkaan...

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2015, 14:49:07 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Huhtikuu 02, 2015, 07:13:21 ap
Vastaus #40

Mikko Rintakuusi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 53
Ok, isot kiitokset jätkät!

Tuo mopo tulee museorekisteriin sitten aikoinaan kun saan sen entisöityä, mutta nämä vinkit avittivat huomattavasti
tulevaa rekisteröintiä eteenpäin :)