Kirjoittaja Aihe: Pakoputken välilevyt  (Luettu 3186 kertaa)

Huhtikuu 14, 2012, 17:12:34 ip
Luettu 3186 kertaa

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Olen jonkun aikaa tehnyt tunturi tigeriin viilatun pytyn jota moottorisahan kaasari ruokkii kaveriksi putkea, isä selittää jotain vastapainelevyistä mitä pitäisi laittaa paisuntasäiliön sisään että moottori saisi vastapainetta. eikös muka se riitä että tekee paisarin ja katsoo että loppupilli on noin puolta pienempi kuin alkukäyrä (paksuus). Eikös ne välilevyt kurista (esim tigerin tai pv vakioputki)
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Huhtikuu 14, 2012, 19:06:34 ip
Vastaus #1

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Olen jonkun aikaa tehnyt tunturi tigeriin viilatun pytyn jota moottorisahan kaasari ruokkii kaveriksi putkea, isä selittää jotain vastapainelevyistä mitä pitäisi laittaa paisuntasäiliön sisään että moottori saisi vastapainetta. eikös muka se riitä että tekee paisarin ja katsoo että loppupilli on noin puolta pienempi kuin alkukäyrä (paksuus). Eikös ne välilevyt kurista (esim tigerin tai pv vakioputki)

Tehoputki ei tosiaan tarvitse mitään levyjä paisuntakammion sisään. Välilevyt tietääkseni lähinnä ovat kuristuksia. Vastapaine tulee siitä suppenevasta kartiosta ja loppupillistä.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Huhtikuu 14, 2012, 20:42:19 ip
Vastaus #2

Tatu Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 849
Jos tuo tehoputken teko on perheessä noin hakusessa, niin suosittelen opiskelemaan vielä..
Katsastapa vaikka  http://www.bimotion.se/ Tuolta voi ladata ohjelman jolla laskea putki.

Huhtikuu 14, 2012, 21:27:03 ip
Vastaus #3

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
blairexhaustia olen kokeillut ja on ihan jees ohjelma. Itse olen paljon opiskellut motot.netin virittäjäguruilta, mutta tuo isee on niitä "kaverilla oli pv joka meni 135 tutkaan 80pytyllä ja vakioputkella ja kaasarilla satasta..
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Huhtikuu 14, 2012, 23:01:22 ip
Vastaus #4

Jari Malm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 101
Jos Blairexhaustilla olet laskeskellut niin sitten sinulla lienee hyvä käsitys tehopakoputkesta. En ole varma mitä isäsi vastapainelevyillä tarkoittaa - tehoputken kammio kun ei toimintansa kannalta muita osia tarvitse kuin laajennuskartion, keskilieriön ja vastakartion.

Vakiomopojen putkissa saattaa erilaisia levyjä ollakin, mutta niiden tarkoitus lienee normaalisti pelkästään äänen vaimentaminen. Tällaiset levysysteemit häiritsevät painepulsseja ja turmelevat tehopakoputken toiminnan. Esim. Puch-moottorisen Tunturi Cityn putki sisältää laajennuskartion ja pätkän keskilieriötä mutta ei vastakartiota, sen sijaan siellä on yksi suora rei'itetty levy jonka perässä pari äänenvaimennuskammiota joissa kaasu kiertää. Reikälevy voidaan siinä ajatella "vastakartioksi" joka on viritetty yhdelle kierrosluvulle, mutta putken pituus on niin lyhyt että kyseinen kierrosluku on jossain yli 7000 eli vasta huippunopeuden tuntumassa.

Eräät Sachs-vakiomopon putket (ehkä jotkut muutkin?) on selvästi suunniteltu tehopakoputken idean mukaan, vaikka ne sisältävät välilevyjä. ne löytyvät seuraavasta Sachsin insinöörin kirjoittamasta artikkelista, joka on minusta todella hyvää luettavaa Tiittasen ja Blairin opusten jatkoksi:
http://www.vintagesleds.com/library/manuals/misc/jennings/sachsengine.pdf

Siellä kuvassa 33 on esitetty Sachsin putkia, jotka sisältää laajennuskartion, keskilieriön, vastakartion virkaa tekevän kuperan, rei'itetyn levyn sekä näiden perässä 3 äänenvaimennuskammiota. Periaatteessa paisuntakammion alue on siis näissäkin tyhjää tilaa, ääntä vaimentavat levyt tulevat vasta paisuntakammion jälkeen.

Huhtikuu 15, 2012, 08:52:19 ap
Vastaus #5

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Joo, isä oli sitä mieltä että niillä on jotain tekemistä väännön kanssa että niitä pitäisi lätkiä paisarin sisään. Kuitenkin korkeita kierroksia olen havittelemassa.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Huhtikuu 15, 2012, 10:38:52 ap
Vastaus #6

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 977
  • Osapuilleen kasassa....
Tossa kuvassa on Jari Malmin esilletuoma suht Jenningsin "oppien" mukainen putki.
Pakokäyrä on 32mm.Koneena Sachs 4 LKH ja vääntö piisaa hyvin noin 90kg kuskille.
Kulkupuoli on vähä alle 60 km/h joka ei ole tehty keston kustannuksella.

Toinen pointti on ulkonäkökysymys ja ne äänet.Tehopilli kun ei oikein istu vanhan mopon tyyliin.

[ylläpito on poistanut liitteen]