Kirjoittaja Aihe: Kuka rypisti manxin...  (Luettu 14671 kertaa)

Helmikuu 08, 2012, 22:45:27 ip
Luettu 14671 kertaa

tani muhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 107
...Pyynikillä?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 08, 2012, 23:46:40 ip
Vastaus #1

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
Olisiko ollut kaksinkertainen SM-hopea mies 350 luokassa Paul Dromberg? Dromberg otti hopeat kausina -58 ja -59.

Helmikuu 09, 2012, 00:11:16 ap
Vastaus #2

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
4.9.1960 ?

Lennu Jr.

Helmikuu 09, 2012, 07:01:09 ap
Vastaus #3

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 423
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Olisiko ollut kaksinkertainen SM-hopea mies 350 luokassa Paul Dromberg? Dromberg otti hopeat kausina -58 ja -59.
4.9.1960 ?

Lennu Jr.

Kyllä todellakin, Harri Rintamäki oikeassa. Näyttää Paul Drombergin sähköpylvään katkaisulta 2. syyskuuta 1956 Pyynikinajoissa. Mies säilyi onneksi hengissä. (Sulake katkesi ja ruhjevammoja)
-pertsa-

Helmikuu 09, 2012, 14:29:44 ip
Vastaus #4

tani muhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 107
Tietojeni mukaan kuski on Keith Bryen Australia (myöhemmin Guzzin tehdaskuski), ja vuosi olis joko 57 tai 58.
Löytyisköhän metallinpaljastimella hyviä pisteosia mannyn juurelta...?

Manx faneille linkki huikeisiin värikuviin ko ajalta:

http://velobanjogent.blogspot.com/2009/05/keith-bryen-australian-privateer-racing.html

Ps aika värikästä touhua oli TT jo tuolloin.

Helmikuu 09, 2012, 14:59:03 ip
Vastaus #5

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 423
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Tani pisti huikeen...

tarina jatkuu:
... Australian Keith Bryen tuli viidellä kierrokselle ja yritti väistää Lahtelaista Olavi Hurmaa, joka oli pysähtynyt radan reunaan konerikon takia... yritti väistää, mutta ajautui radan reunalle ja sinkoutui päin mäntyä. Mies oli saanut rysäyksessä ruhjevammoja. Hänen Nortoninsa hajosi kahdeksi kappaleeksi... katsoja mursi myös jalkansa rytäkässä, kertoo Tinke Katajamäki kirjassaan "Pyynikinajot". (ei tosin sanasta sanaan) Mutta vuosi oli 1956!
-pertsa-

Helmikuu 09, 2012, 16:52:37 ip
Vastaus #6

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
Tietojeni mukaan kuski on Keith Bryen Australia (myöhemmin Guzzin tehdaskuski), ja vuosi olis joko 57 tai 58.
Löytyisköhän metallinpaljastimella hyviä pisteosia mannyn juurelta...?

Manx faneille linkki huikeisiin värikuviin ko ajalta:

http://velobanjogent.blogspot.com/2009/05/keith-bryen-australian-privateer-racing.html

Ps aika värikästä touhua oli TT jo tuolloin.

Velocette fanit saavat myös osansa, hemmetin upeat sivut, kiitos tani.

Helmikuu 10, 2012, 00:58:58 ap
Vastaus #7

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Lehtileikkestä näkyvät asiasanat Drombe ja pylvääseen, joten lehtileikkeen perusteella tästä asiasta on turhahkoa väitellä. Onneksi Paulin kilpailu-ura ei tähän mälliin katkennut. 1961 oli mukana C-luokan Nortonilla, mutta sitten taisi siirtyä Shell-huoltoaseman pitäjäksi Lahteen Jalkarannantielle. Tuo Harrin mainitsema SM-hopea 1959 oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että hopeamitalin sai kolme miestä: Dromberg, Per Lindholm ja Veikko Sulasaari.

Lennu Jr.

Helmikuu 10, 2012, 15:16:02 ip
Vastaus #8

kari lampinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1328
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Tietojeni mukaan kuski on Keith Bryen Australia (myöhemmin Guzzin tehdaskuski), ja vuosi olis joko 57 tai 58.
Löytyisköhän metallinpaljastimella hyviä pisteosia mannyn juurelta...?

Manx faneille linkki huikeisiin värikuviin ko ajalta:

http://velobanjogent.blogspot.com/2009/05/keith-bryen-australian-privateer-racing.html

Ps aika värikästä touhua oli TT jo tuolloin.
Olisiko tuo sieltä männyn juurelta löytynyt :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 10, 2012, 18:42:37 ip
Vastaus #9

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 423
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Jos Karin löytämä mäntä on halkaisijaltaan 86mm, mäntä on Bryen Nortista. Jos halk. on 76mm, mäntä on Drombergin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pertsa-

Helmikuu 10, 2012, 20:49:29 ip
Vastaus #10

kari lampinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1328
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Mäntä on 71mm alahelmasta rullamitalla mitattu ja päälle joku on kirjoitanut Manx 350 ja on alunperin Veikko Värisen osien mukana tullut mulle .

Helmikuu 10, 2012, 22:30:14 ip
Vastaus #11

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 423
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Mäntä on 71mm alahelmasta rullamitalla mitattu ja päälle joku on kirjoitanut Manx 350 ja on alunperin Veikko Värisen osien mukana tullut mulle .

On siis 1956-58 vuosimallin?


Norton 348cc OHV (Model 50) Year: 1956-58 (bore 71mm +.020"") compression height 1.13/16, piston length 2.27/32...

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pertsa-

Helmikuu 22, 2012, 11:44:01 ap
Vastaus #12

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
Tani pisti huikeen...

tarina jatkuu:
... Australian Keith Bryen tuli viidellä kierrokselle ja yritti väistää Lahtelaista Olavi Hurmaa, joka oli pysähtynyt radan reunaan konerikon takia... yritti väistää, mutta ajautui radan reunalle ja sinkoutui päin mäntyä. Mies oli saanut rysäyksessä ruhjevammoja. Hänen Nortoninsa hajosi kahdeksi kappaleeksi... katsoja mursi myös jalkansa rytäkässä, kertoo Tinke Katajamäki kirjassaan "Pyynikinajot". (ei tosin sanasta sanaan) Mutta vuosi oli 1956!

Tuon tapahtuman vuoksikohan Hurman Osku muutti sittemmin Australiaan. Tämä sama Hurman Osku osti muuten minulta Jaguar XK 120 Roadsterin vm. 1952. Itse olin ostanut sen jo poismenneeltä Hatakan Aukulta.

Helmikuu 22, 2012, 11:48:28 ap
Vastaus #13

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251
Lehtileikkestä näkyvät asiasanat Drombe ja pylvääseen, joten lehtileikkeen perusteella tästä asiasta on turhahkoa väitellä. Onneksi Paulin kilpailu-ura ei tähän mälliin katkennut. 1961 oli mukana C-luokan Nortonilla, mutta sitten taisi siirtyä Shell-huoltoaseman pitäjäksi Lahteen Jalkarannantielle. Tuo Harrin mainitsema SM-hopea 1959 oli siinä mielessä poikkeuksellinen, että hopeamitalin sai kolme miestä: Dromberg, Per Lindholm ja Veikko Sulasaari.

Lennu Jr.

Eihän asialla ole suurtakaan merkitystäole,  mutta Paul Dromberg tuli Lahteen muuttaessaan ensin työhön Pertti Grönroosin rengasliikkeeseen Sopenkorvenkadulle, siihen Jaskan Baarin alapuolelle. Shellin huoltoasemaa Dromberg piti Kivistönmäellä Savon Valtatien varrella. 

Helmikuu 22, 2012, 14:25:33 ip
Vastaus #14

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Ilkka, historiaa ja muistamistahan nämä vain ovat. Taisivat nuo tiet kulkea vähän eri lailla -60 luvun alussa kuin nyt? Päitsin huoltoon mennessä tultiin tietty nelostietä Lahteen ja sitten paikkaan, jossa tien oikealla puolella oli Paulin Shell-huoltis. Siinä aina tankattiin ja läträttiin 2-T seokset kannuihin. Sitten taas matkaan eli oikealle pitkään alamäkeen, jonka jälkeisessä risteyksessä sitten käännyttiin reitin kulusta riippuen joko nelos- tai viitostielle (Päijänteen itä- tai länsipuolelle). Kysyin joskus "Tomperilta", että onko tällä paikalla joku katuosoitekin? Muistan saaneeni vastaukseksi Jalkarannantie 11, joka on siis muistihäiriöni tai oli lahtelaista huumoria.

Lennu Jr.