Kirjoittaja Aihe: Kuka rypisti manxin...  (Luettu 14409 kertaa)

Helmikuu 23, 2012, 07:44:12 ap
Vastaus #15

Johan Nyberg

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 19
Vähän asian vierestä:

Onko tuo v-59 hopeamitalin saannut Per Lindholm sama
kuin Bensowin/Soliferin myyntijohtajana pitkään toiminut Pelle Lindholm?

Lennu jr kai tietää
JN

Helmikuu 23, 2012, 11:28:46 ap
Vastaus #16

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Enpä todellakaan tiedä, sillä Bensowin/Soliferin porukan kanssa ei ollut paljoakaan tekemistä. No, Vasamahan oli tuttu mies. Per Lindholm oli Loviisan Moottorikerhon miehiä. Diplomi-ekonomi Per-Erik Lindholm oli taas helsinkiläinen, mutta hänen mahdollisesta motskaritaustastaan ei minulla ole tietoa.

Lennu Jr.

Helmikuu 24, 2012, 12:44:21 ip
Vastaus #17

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Kyka ajoi tällä Manxilla seuraavaksi?

Lennu Jr.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2012, 22:59:42 ip kirjoittanut Juhani Saastamoinen »

Helmikuu 24, 2012, 14:30:08 ip
Vastaus #18

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 423
  • SVKMK#371 VMPK#4155

 Nils Schröder Eläintarhanajot 1954 C-luokka ?
-pertsa-

Helmikuu 24, 2012, 23:13:01 ip
Vastaus #19

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
1954 "Pelle" Schröder Eltsussa joutui C-luokassa keskeyttämään kisan puolivälin jälkeen vaihdepolkimen katkeamisen takia. Kuvan ryppy-Manxissa vaihdepoljinmekanismi näyttää ehjältä. Muuten kyllä tarvittiin pientä remonttia ennen seuraavaa ajokertaa.

Lennu Jr.

Helmikuu 24, 2012, 23:17:38 ip
Vastaus #20

Hannu Kolm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3176
Pesu ja silitys?
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Helmikuu 25, 2012, 12:52:00 ip
Vastaus #21

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Pikapesumahdollisuuksien puuttuessa ja sen aikaisten varaosatoimitusten verkkaisuuden takia ei silittelyyn jäänyt pahemmin aikaa. Rypistymispäivä oli 12.5. ja pyörän seuraava kisastartti 14.7. Pyörän omistaja ja kuski olivat tällä välillä vaihtuneet. Samoin kilpailunumerokin eli kakkosesta tuli 62.

Lennu Jr.

Helmikuu 26, 2012, 11:33:33 ap
Vastaus #22

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 423
  • SVKMK#371 VMPK#4155
19.5.1957 20. Ruisalon ajot

Esko Lahti voitti B- ja C-luokan lähdöt.

Nils Schröder täräytti päin puuta 19.5.1957 Ruissalon ajoissa, loukaten oikean jalkansa. Eli kuvan #2 on "Pellen" pyörä!
Kuka ajoi seuraavaksi sillä, ? ... ei ainakaan Schröder heti olisi pystynytkään jalkansa takia.

-pertsa-
-pertsa-

Helmikuu 26, 2012, 11:54:11 ap
Vastaus #23

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 423
  • SVKMK#371 VMPK#4155
19.5.1957 20. Ruisalon ajot

Esko Lahti voitti B- ja C-luokan lähdöt.

Nils Schröder täräytti päin puuta 19.5.1957 Ruissalon ajoissa, loukaten oikean jalkansa. Eli kuvan #2 on "Pellen" pyörä!
Kuka ajoi seuraavaksi sillä, ? ... ei ainakaan Schröder heti olisi pystynytkään jalkansa takia.

-pertsa-

Hedemora Grand Prix ajettiin 14.7.1957 ja Raine Lampinen ajoi Pohjoismaiden 500-luokan lähdön numerolla #62.

Rauno Aaltonen voitti alle 125 ksm:n

-pertsa-
-pertsa-

Helmikuu 26, 2012, 13:45:03 ip
Vastaus #24

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Kuljettajat ja paikat ovat oikein. Raine oli Hedemorassa Nordic C-luokassa 10. Kyseessä oli lainapyörä Pellen jälkeiseltä omistajalta, joka siis osti kolaripyörän ja tilasi tarvittavat osat. Osat saapuivat (tietysti vaillinaisena toimituksena) maahan parisen viikkoa ennen Hedemoraa ja silloin tuli julki, että Raine halusi ajaa sillä Ruotsissa. Laiva lähtisi Turusta Tukholmaan viikkoa enen kisaa. Yöhommina saatiin etupyörä valmiiksi ja jotain muuta pikkuhommaa tehdysi. Niinpä varaosat, kolaripyörä työkalut lastattiin DKW-pakettiautoon, joka sitten nostettiin Wellamon kannelle. Merimatkan aikana tehtiin niin paljon kuin ehdittiin ja homma viimeisteltiin hotellin pihalla Hedemorassa. Käynnistää sitä ei pihalla saatu, joten perjantaina sitten ennen harjoituksia pyörä taas kävi ensi kerran sitten Ruissalon. Käynnistämisessä oli vaikeuksia, kunnes kiinni jäänyt bensahana avattiin. Isäukon sai hermostumaan vielä parikin vuotta myöhemmin kysymällä: "Onhan bensahana auki?". Kysymystä esitettäessä piti olla varmistunut nopeasta poistumisreitistä.

Lennu Jr.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 03, 2012, 18:43:40 ip
Vastaus #25

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 250
Kuvaamasi paikka sopii kyllä oikein hyvin Kivistönmäen Shell-asemaan jota Dromberg piti ainakin 1963. Kivistönmäen Shelliltä lähdettiin tosiaan pitkää oikealle kaartuvaa mäkeä alas risteykseen jossa sitten piti Heinolaan lähdettäessä kaartaa oikealle. Tiet ovat kyllä edelleen paikallaan, vaikka uusi 4-tie jo sitten kulkeekin aivan eri paikassa. Päitsin huollon muistan kyllä olleen Hennalan Shellillä, se oli ja on vieläkin vanhan 4-tien (ns.Pikatien)varressa vastapäätä lakkautettavaa Hennalan varuskuntaa. Olin Drombergin kanssa samaan aikaan työssä Pertti Grönroosin autoliikkeessä 1960-luvun alussa. Mäkisen Eero joka oli töissä Drombergin Shellillä osti minulta keväällä 1963 Jawa 350 Sixin. Sen vuoksi kävin jonkun kerran Drombergin huoltiksella. Onhan se Päitsin huolto voinut ihan hyvin olla joskus tai jonain vuonna Kivistönmäellä, mielikuvat muuttuvat vuosien myötä.
Eikä tällä asialla nyt niin kovin suurta merkitystä ole - jos on ollenkaan. Mukava vaan muistella vanhoja.
Terv. Ilkka H.

Maaliskuu 03, 2012, 20:16:48 ip
Vastaus #26

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Terve Ilkka.

Muistan, että Drombergin Shellillä olisi ollut huoltopaikkana vain kerran. Se oli vain tutun miehen pitämä oikean merkkinen huoltis, jossa tankattiin huoltoajoneuvot ja kannut tulevaa yötä varten. Paluureitillä Lahden tarkastusasema oli usein Sairakkalassa, jossa oli huoltis ja (silloin) tilaa huoltoporukoille. Taidettiin Hennalassakin pari kertaa pitää serviisiä.

Olikohan se Jalkarannantie (tai sen jatke) Paulin putiikin osoite koskaan? No, eipä tuolla merkitystä, aina sinne osattiin ilman navigaattoriakin.

Lennu Jr.

Maaliskuu 03, 2012, 21:41:09 ip
Vastaus #27

Anssi Krank

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 370
minä 56 pipopäässä kannonnokassa Rosendahlissa

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 04, 2012, 07:42:56 ap
Vastaus #28

jarkko väisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 103
onko kellään tietoa pyörän myöhemmistä vaiheista?
mikä mahtaa olla vuosimalli?

Maaliskuu 04, 2012, 11:45:57 ap
Vastaus #29

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Taisi olla tuliterä -57, koska Pelle lopetti kisauransa kauden -55 jälkeen. Oli mm. Eltsussa -56 kilpailun johtotehtävissä, mutta päättikin sitten jatkaa 1957. Kolaripyörän osti viipurilais-lahtelainen, siihen saakka vankka Trumppa-kuski V.K. Hänellä pyörä oli mutaman vuoden, mutta ei twinikuskille oikein istunut käteen. Hänen kyllästyttyään hommaan pyörä lojui Luolassa epämääräisen ajan, josta sen sitten muutaman huomautuksen jälkeen noudettiin pois. Ostajasta ei minulla tietoa eikä ex-omistajakaan sitä enää hänet viimeisen kerran nähdessäni tuntunut itsekään tiedostavan. Tuli 1960-luvun alkupuolella Luolaan kyselemään, että minultahan taisi jäädä Manxi tänne?? Rafu selitti asian, mutta tästä vastauksesta minulla ei ole tietoa. Kaikki mainitut henkilöt ovat poistuneet keskuudestamme-

Lennu Jr.