Kirjoittaja Aihe: Kypärän käyttö  (Luettu 15858 kertaa)

Toukokuu 15, 2012, 12:47:28 ip
Vastaus #15

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Ei sitä kypärää moottoripyörällä ajaessa tarvitse, ainakaan lämpimillä ilmoilla, kaatuessa, törmätessä tai muussa onnettomuudessa se on hyvä olla päässä......
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Toukokuu 15, 2012, 12:56:29 ip
Vastaus #16

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1953
  • Cum On Feel the Noize
Terve,

Reijo heitti sarkasmia. ;)
Lähdetään kuitenkin siitä, että moottoripyöräkerhon jäseninä viestimme kypäräkäytön puolesta.
Järjestetyissä museotapahtumissa tilanteen mukaisesti.
BSA "Buzy Beeza"

Toukokuu 15, 2012, 14:15:47 ip
Vastaus #17

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Terveisiä Floridasta!
Hyvin harva käyttää kypärää, sillä laki sallii yli 21-vuotiaan ajaa ilman.
Joskus tuntuu näitä keskusteluja lukiessa, että Suomessa ajetaan pelkästään päätä seinään ja kypärä on pakko olla.
Kun aikoinaan aloitin moottoripyöräilyn, ei kypäräpakkoa ollut, silti omistin kypärän. Kukaan ei pakottanut sitä päähän laittamaan.
Mutta päässä se yeensä oli jo kylmän sään vuoksi. Komeampi oli, kuin karvalakki.

Vastustan pakkolakeja ihan periaatteesta.




[ylläpito on poistanut liitteen]
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Toukokuu 15, 2012, 14:30:02 ip
Vastaus #18

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1953
  • Cum On Feel the Noize
Vastustan minäkin, mutta kun yhteiskunta (minä osana sitä) maksaa sen vamman (jopa pysyvän), niin olkoot pakollinen.
USAssa vapaus ja vastuu on eri tasolla kuin meillä.
BSA "Buzy Beeza"

Toukokuu 15, 2012, 15:05:42 ip
Vastaus #19

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7323
  • Nuolija Savosta
Ekyptissä tai jossain toisessa saharanmaassa polokupyöräilijätkin käyttää kypärää, vaikkei laki sitä siellä vaadikkaan. ;D



[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 15, 2012, 18:14:06 ip
Vastaus #20

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 951
Mopohan on alunperin nimeltään moottoripolkupyörä,josta mopo-nimikin taitaa olla lyhenne.Jos sitä kuljettaa polkemalla pedaaleista en olisi ihan ensimmäisenä maksamassa sakkoa jos konstaapeli sellaista ehdottelee.Kyse on kuitenkin todennäköisesti vanhemmasta laitteesta,joten anna mennä vaan,tuskin tulee laputtajaa.

Toukokuu 15, 2012, 18:34:31 ip
Vastaus #21

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Terveisiä Floridasta!
Hyvin harva käyttää kypärää, sillä laki sallii yli 21-vuotiaan ajaa ilman.
Joskus tuntuu näitä keskusteluja lukiessa, että Suomessa ajetaan pelkästään päätä seinään ja kypärä on pakko olla.
Kun aikoinaan aloitin moottoripyöräilyn, ei kypäräpakkoa ollut, silti omistin kypärän. Kukaan ei pakottanut sitä päähän laittamaan.
Mutta päässä se yeensä oli jo kylmän sään vuoksi. Komeampi oli, kuin karvalakki.

Vastustan pakkolakeja ihan periaatteesta.

Vesa ! Kyllä sielläkin pitää olla lisävakuutus päänrikkoutumisen varalta jos ajelee motskarilla ilman kypärää, ja sen lisävakuutuksen ja ajoluvan ilman kypärää saa vasta 21 vuotiaana, eli tilaaja maksaa niinsanotusti  :D
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Toukokuu 15, 2012, 19:16:01 ip
Vastaus #22

Juhani Kaski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114
Mopoa saa lykätä ilman kypärää, on aina saanut.
Miten se on nykyään tuon mp:n kanssa?
On sellainen hämärä muistikuva, että ei saanut edes työntää ilman kypärää. Siis laillisesti.
En tiedä onko kukaan koskaan puuttunut siihen jos joku on työntänyt kesähelteellä ilman kypärää.

Toukokuu 15, 2012, 20:48:41 ip
Vastaus #23

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen

Vesa ! Kyllä sielläkin pitää olla lisävakuutus päänrikkoutumisen varalta jos ajelee motskarilla ilman kypärää, ja sen lisävakuutuksen ja ajoluvan ilman kypärää saa vasta 21 vuotiaana, eli tilaaja maksaa niinsanotusti  :D


Ei tarvinnut mitään paikallista vakuutusta.
Kysyi kyllä onko henkivakuutus, kun otin varaamani pyörän ulos H.O.G.-kortilla. :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Toukokuu 15, 2012, 20:52:15 ip
Vastaus #24

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin

Kysyi kyllä onko henkivakuutus, kun otin varaamani pyörän ulos H.O.G.-kortilla. :police:

Sepä se...
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Toukokuu 15, 2012, 21:32:16 ip
Vastaus #25

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1953
  • Cum On Feel the Noize
Mopoa saa lykätä ilman kypärää, on aina saanut.
Miten se on nykyään tuon mp:n kanssa?
On sellainen hämärä muistikuva, että ei saanut edes työntää ilman kypärää. Siis laillisesti.
En tiedä onko kukaan koskaan puuttunut siihen jos joku on työntänyt kesähelteellä ilman kypärää.

Samat säännökset koskee Mopoa tai Moottoripyörää.

Tieliikennelain (267/1981) 89 §:ssä säädetään suojakypärän käytöstä. Sen mukaan kuljettajan ja 15 vuotta täyttäneen matkustajan on ajon aikana käytettävä malliltaan hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, moottoripyörässä, kolmipyöräisessä moottoriajoneuvossa, muussa nelipyöräisessä moottoriajoneuvossa kuin autossa, mopossa ja moottorikelkassa.

Eli työntää saa.
BSA "Buzy Beeza"

Toukokuu 15, 2012, 21:55:24 ip
Vastaus #26

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1953
  • Cum On Feel the Noize

, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä,

 Kaikenmualiman paska- ja mutteripäät siis saa vapautuksen, samoin kuin he, jotka sanovat pään alkavan kirvellä, jos siinä pidetään kypärää.

 No huono juttu juu, mutta mikä voisi olla muu erityinen syy. ?

Ainahan pitää jättää lisämahdollisuuksille sijaa kun kaikkea ei voi luetella: Esim. jos on niin iso nuppi, ettei kylän suurin kypäräkään mahdu. :)
BSA "Buzy Beeza"

Toukokuu 15, 2012, 22:01:03 ip
Vastaus #27

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1953
  • Cum On Feel the Noize
Terve,

Risto: Muuten hyvä vastaus mutta väärin meni.
Erona on se että mopon työntäminen ei ole ajamista mutta moottoripyörän työntäminen on ajamista ja sentähden tarvii käyttää kypärää  ja tarvii ajokortin.


Näissä onkin sitten vääntöjä oikeusistuimissa:
Esim.
Korkeimman oikeuden viime vuoden viimeinen ratkaisu KKO 2003:138 saattaa päästää päiviltä vanhan tarinan, jonka mukaan moottoripyörän työntäminen humalassa olisi rattijuopumusta. Asiassa oli kyse siitä, mitä katsotaan moottoripyörän kuljettamiseksi. Tapauksessa autoa kuljettajan oven aukosta työntäneellä ja samalla ohjanneella henkilöllä ei ollut ajokorttia. Käräjäoikeus ja hovioikeus tuomitsivat henkilön moottoriajoneuvon kuljettamisesta oikeudetta (RL 23:10), mutta korkein oikeus vapautti hänet.

KKO siis käytännössä katsoi, ettei auton työntämiseen tarvita ajokorttia. RL 23:10 esitöidensä perusteella antaa ymmärtää, että samaa kuljettamisen määritelmää voidaan soveltaa muihinkin liikennerikoksiin. Tästä voisi päätellä, että myös autoa, moottoripyörää jne. voinee työntää humalassa ilman rattijuopumussyytteen riskiä (tosin liikenneturvallisuuden vaarantaminen voi silti toteutua).

BSA "Buzy Beeza"

Toukokuu 15, 2012, 23:10:12 ip
Vastaus #28

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1953
  • Cum On Feel the Noize
Terve,

Ajokortti ja kypäräpakko eivät ole sidoksissa toisiinsa.
Tulkintaa löytyy juuri tuosta määritelmästä "kuljettaminen". Onko ajoneuvon, joka ei käy, työntäminen kuljettamista siinä merkityksessä kuin se on tarkoitettu laissa? Tuomarit tutkikoot.

Mopon taluttaja katsotaan jalankulkijaksi. Voisihan se olla perustelu, ettei mopon työntäjä tarvitse kypärää.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2012, 23:21:57 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Toukokuu 16, 2012, 09:15:06 ap
Vastaus #29

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Tota noin.....Aloin käyttää kypärää heti kun aloin ajaa maantiellä laillisesti motskarilla ( 16 v iässä harjoitteluluvalla ) ilman kypärää ajaminen ei tullut edes mieleen ( paitsi 30 asteen pakkasella käytin nikitaa kun se korkki / silkkinauhasisustainen Stadium oli hiukka kylmä....)  Tapio Sunell kirjoituksineen TM,ssä  sai minut entistä enemmän vakuuttumaan miksi kannattaa käyttää kypärää, ja usko vahvistui pari vuotta myöhemmin kun katselin pakettiauton ovessa olevaa syvää lommoa jonka k,o pakun kylkeen tömäyttäneen kaverin pää oli siihen tehnyt ( välissä oli AGV-kypärä..) se kypärän käyttäjä sai vain niskansa kipeäksi, toki jotain luunmurtumia tuli myös, mutta pää säilyi ehjänä, noita Vesan vapausjuttuja ihmettelen tässä kohtaa...Sekin saattaa olla jonkinsortin vapautta kun pääsee kolarin jälkeeen kotiin sairaalasta ehkä murjottuna mutta pää ehyenä ja järki tallella.... 8)
 
Tämmönen oli eka kypäräni, ostin sen kemiläisestä Karppisen Autoliikkeestä v, -68,   kemijokisuun uittotyömaalla tienatuilla rahoilla

Stadium Project 4

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2012, 10:45:04 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781