Kirjoittaja Aihe: Sytytyspuolan ja kondensaattorin testaus  (Luettu 60209 kertaa)

Maaliskuu 08, 2012, 18:26:09 ip
Luettu 60209 kertaa

Lindström Ilkka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 16
Kuinka testaan Tunturin sytytyspuolan ja konsaattorin kun en saa tulpalle kipinää?
Entä valopuolan testaus?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2012, 19:23:06 ip kirjoittanut Lindström Ilkka »

Maaliskuu 08, 2012, 18:30:39 ip
Vastaus #1

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Kuinka testaan Tunturin sytytyspuolan ja konsaattorin kun en saa tulpalle kipinää?
Entä valopuolan testaus?

Sytytyspuolan toisiokäämi on se, joka yleensä hajoaa. Se on helppo testata: mittaat yleismittarilla vastuksen tulpan johdon ja moottorin rungon väliltä. Pitäisi olla muutamia kymmeniä EDIT: muutamia kilo-ohmeja. Jos on megaohmeja tai ääretön, on toisiokäämi poikki.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2012, 11:52:47 ap kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Maaliskuu 08, 2012, 19:07:54 ip
Vastaus #2

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3202
Kuinka testaan Tunturin sytytyspuolan ja konsaattorin kun en saa tulpalle kipinää?
Entä valopuolan testaus?

Sytytyspuolan toisiokäämi on se, joka yleensä hajoaa. Se on helppo testata: mittaat yleismittarilla vastuksen tulpan johdon ja moottorin rungon väliltä. Pitäisi olla muutamia kymmeniä kilo-ohmeja. Jos on megaohmeja tai ääretön, on toisiokäämi poikki.

Ei ihan noin paljoa kestä näyttää. 5k?-10k? haarukkaan pitäis lukema olla, jos toisiopuoli on kunnossa. Jos on isompi lukema, niin toisiopuolella on silloin jotain hämminkiä.  Ompa kyllä kerran sattunut sellainen puolakin, jossa oli ensio poikki, mutta toisio kunnossa. Ensiokäämin vastusarvo on alle 5?.

Kondensaattorin testaus on hieman hankalampaa tai riippuu tietenkin mittavälineistä. Yleismittarilla ei saa varmaa lukemaa, mutta kyllä sekin suuntaa antaa. Irrota ensin kaikki johdot konkalta. Sen jälkeen mittaat vastusmittarilla moottorin rungosta ja konka keskinastan väliltä. Ensin mittari antaa jonkun vastuslukeman ja lukeman pitäisi nousta kokoajan. Lopulta lukema menee äärettömään. Käännä sitten mittajohdot toisinpäin, taas pitäisi tulla sama ilmiö, eli lukema lähtee nousemaan pienemmästä äärettömään. Joissain yleismittareissa on uF arvon mittaus mahdollisuus. Lukeman pitäis olla ajoneuvojen konkissa 0,15uF - 0,30uF luokkaa.

Itse testaan konkan varauksen pitokyvyn näin:
Kondensaattori testi

...ja sen jälkeen vielä uF mittarilla tarkempi lukema.


Onko kyseisellä magneetolla milloin saatu viimeksi kipinää ja mitä siihen on vaihdettu?

Maaliskuu 08, 2012, 19:45:08 ip
Vastaus #3

Lindström Ilkka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 16
Kone on pyörinyt joskus n. 5 vuotta sitten, jolloin kiertokangen laakeri hajosi. Kunnostin koneen, mutta en ole täysin varma onko magneetto vaihtunut jostain toisesta koneesta, koska moottori oli purettuna hajoamisen jälkeen.

Maaliskuu 08, 2012, 19:57:39 ip
Vastaus #4

Jyri-Pekka Schildt

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 156
Sytytyspuolen johdotusten kanssa pitää olla todella huolellinen ettei esim katkojankärkien kytkentäjohtojen liittimet kosketa "maata" ja että tarvittavat eristeprikat on oikeissa väleissään. Kannatta tarkistaa huolella ja hyvässä valossa.

T: J-P

Maaliskuu 08, 2012, 20:56:15 ip
Vastaus #5

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3202
Myös vauhtipyörissä on eroja. Kannattaa kokeilla eri vauhtipyörää, jos sellainen mahdollisuus on, että ne olisivat vaihtuneet. Katkojan nokka voi olla eri kohdassa magneetteihin nähden eri vauhtipyörissä.

Maaliskuu 09, 2012, 08:08:59 ap
Vastaus #6

Antti Törmälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1148
jos on esimerkiksi pyörimissuunta moottorilla ollut eri, niin vauhtipyörä tietysti erilainen ja voipi olla vaikeaa saaha siitä kipinää irtoamaan.
nimimerkillä kokemusta on ..

Maaliskuu 09, 2012, 11:58:15 ap
Vastaus #7

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Eikös tuo 500v jännite ole jo vaarallinen kondensaattorin testauksessa. Saattaa saada tällin itse.
Itse ole testannut kondensaattoria siten, että olen 9v paristolla "ladannut" kondensaattorin.
Sitten digitaalisella yleismittarilla mittaan jännitteen kondensaattorista. Sen pitäisi olla useita voltteja mittauksen alussa ja laskee sitten mittauksen aikana.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Maaliskuu 09, 2012, 12:49:57 ip
Vastaus #8

Kari Palenius

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 413
Hai!
Tuo konkan jännittenkestokoe ihan asiallinen,onhan tuossa käytössäkin kovia jännitepiikkejä.Itse olen vielä lämmittänyt konkkaa-ja mitannut tuota jännitteensietoa,joskun lämmetessään menee kontensaattori vialle(oikariin)
KP.

Maaliskuu 09, 2012, 13:24:21 ip
Vastaus #9

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 973
  • Osapuilleen kasassa....
Kyllä siitä kipinä irtoo vaikka olisi väärään suuntaan pyöriväkin, tosin syt.ennakkoa ei siinätapauksessa
saa oikeaksi.

Sitte tota konkkaa, sehän on Elko eli elektrolyyyttikondensaattori en menis kovin lämmittelemään
siellä sisällä olevan nesteen vuoksi. Samaten konkkaa vaihtaessa on oltava huolellinen ettei
riko sen päällysosan liitosta mekaanisesti.

Olen sitämieltä että kun virtavehkeitten pohjalevy on hyppysissä niin pienin vaiva on vaihtaa siihen uudet palikat
eli konkan ,kärjet ja puolat. Sillä taas sitte ajelee pitkät pätkät.

Maaliskuu 09, 2012, 19:22:30 ip
Vastaus #10

Lindström Ilkka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 16
Kiitos kaikille pulman ratkaisua auttaneille! Mittasin puolan, kunnossa, samoin kondensaattori ja magneetto pyöri oikeaan suuntaan. Purin koko vekottimen, tarkastin johdot, olisin vahtanut uudet käretkin, mutta varaosalaatikosta ei löytynyt soipivia kuuden kärkisarjan joukosta, joten tyydyin hiomaan entiset. Pekatti kasaan ja säädöt. Kipinä tulee!?

Maaliskuu 10, 2012, 09:05:02 ap
Vastaus #11

Kari Palenius

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 413
Huomenta!
Tuossa aikaisemmassa jutussani konkan lämmityxsestä,se koski brittimaneetojen konkkia/käämityxsiäkin.Kyllä niitä ainakin voi/pitää lämpökokeilla,onhan ne käytössäkin aika kuumina ankkurin sisällä.
Kp

Maaliskuu 10, 2012, 14:52:37 ip
Vastaus #12

Jyri-Pekka Schildt

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 156
Lämpötila vaikuttaa sähkölaitteiden toimintaan. Muistan kun nuorena miehemä ongelmaa tuotti Boschin sytytyspuola joka kylmänä toimi mutta kun mopon ajoi lämpämäksi niin kipinä hukkui.

Ja sitten vielä kommenttina siihen onko 500 volttia vaarallista niin se ei ole jos se tulee eristysvastusmittarin kautta kun virta on siinä rajoitettu. Sama juttu esim. sähköpaimenessa josta tulee 10 000 volttia, sekään ei tapa, kun virta on minimaalisen pieni.

T: J-P

Maaliskuu 10, 2012, 15:17:22 ip
Vastaus #13

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2656
Ei tuo konkka ole elko, on jokin muovifoliokonkka. Vahoissa paperikonkka, nykyään polyesteri, tai polypropyleeni tms.
Joten kyllä se lämpöä kestää jotain  + 60C.
Ensiöön indusoituu Lenzin lain mukaan myös isohko jännite, n 200....300V.
Kipinähän syntyy itseinduktion, mutta ensiöön syntyvä jännite keskinäisinduktion avulla.

Mielestäni "helpoin" tapa testata sytytysjärjestelmä on, kytkeä sen ensiöön hetkelliseti 6V jännite (kärjet auki + tulppa kiinni rungossa).
Kun katakisee virtapiirin, pitäsi tulpalle syntyä kipinä.
Virtaa ei tarvitse pitää kauaa päällä, riittää vain "hipaisu".
Näin pytyy testaamaan koko järjestelmän, ml konkan

Maaliskuu 10, 2012, 16:09:29 ip
Vastaus #14

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3699
Jos magneettoa pyritetään väärään suuntaan niin kärkien avautumishetki
 ei ole suhteessa  magneettien  asentoon. Kokeiltu on, kipinän voimakkuus ei ole sama.
On tämän todistanut kapitalistinenkin tiedemies. :laugh: :laugh:


L&K.