Ei siittä nyt ole niin kovin kauan aikaa, kuukausi pari, kun Katainen sanoi, että "ei pidä rakastua rakennuksiin". Työn perässä muuttaa ja jättää maalliset kiinteistöt ja muut kotkotukset kotia.
Ehhehe...

Toi Katainen on kyllä aika kujalla vähän kaikesta. Tosin, niin on ne muutkin.
Verotuksen ohjausvaikutuksista puhuminen on kanssa sellaista silmänkääntöpuhetta. Ilmoittamalla, että jokin vero on esimerkiksi "vihreä", on tarkoitus saada kansalaiset maksamaan niitä veroja hymyssä suin. Totuus on kuitenkin jotain muuta kuin vihreää. Esimerkiksi autoverotuksen tavoite on selkeästi fiskaalinen (budjetoitu siinä 1,3 miljardia vuosittain), kaikki CO2-kotkotukset ovat lähinnä teatteria. Ja ihan sama koskee sähkön verotusta. Tai no, autoverotuksessa on myös ylellisyysveron piirteitä. Siellä on pari sellaista "kateuspykälää"...
Lisäksi mulla on se käsitys, että ennen kuin voi todella tehdä valintoja kulutuksensa osalta, täytyy olla vähintäänkin mediaanituloisen tasolla. Jos sattuu vielä olemaan kersoja lauma kotona, niin saapi tienata vielä enemmän. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Sillä vaan, että toi 4/5 suhdeluku ei mun mielestä oo oikein. Sen pitäis olla 1/2 tai ehkä vieläkin pienempi.
En ole verotuksen vastustaja, sen verran on tullu mualimaa kierrettyä että tiedän kyllä verovaroilla saadun aikaan paljon hyvääkin. Mun "pointti" tässä liittyy enemmänkin siihen, kuka ne verot maksaa ja millä perusteilla.