Kirjoittaja Aihe: Sähkömoottorin hiiliä  (Luettu 4099 kertaa)

Maaliskuu 21, 2012, 22:48:57 ip
Luettu 4099 kertaa

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko kellään jäänyt pyörimään nurkkiin ylimääräisiä 10x18x25mm sähkömoottorin hiiliä, kahdelle olisi tarvis. Hiilen perästä lähtevä johto pitää lähteä hiilen perästä keskeltä. Hiili saa olla suurempikin, kunhan on viilattavissa noihin mittoihin. Hiiliähän on eri kovuuksisiakin, mutta tässä käyttökohteessa sillä ei ole merkitystä. Hiili olisi menossa "ennen sotia" valmistettuun 1hp 120V tasavirtamoottoriin.

Maaliskuu 22, 2012, 15:51:32 ip
Vastaus #1

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Löytyi tuollainen hiili, jossa on hieman varaa pienentää. Kuvassa alinna se alkuperäinen hiili.

Maaliskuu 22, 2012, 16:45:16 ip
Vastaus #2

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Paljo vaivaa näät vanhan moottorin hyväksi, siis se käämintä, joka ei o helpoimmasta, eikä nopeimmasta päästä toteuttaa.
 Teet näyttelyesineen. Mihin tarkotukseen ?

Itsekki oon joskus oikosulkumoottorin kentän kääminy ja kyllä se savutta jopa pyörikin.  8)

Aa aa aa. Asiasta pannukakkuun. Jos "joku" tois sulle crossipyörän kentän, jossa tyhjä "tatti", saisitko siihen tehtyä käämin, jolla vois polttaa takavaloja ja H4 poltinta ?    Ihan tässä vaan "kaverin puolesta kyselen".  ::)

Nikkasella on nyt ennakkotietoa tästä koneesta, kun YV:llä kyselin hiilä jo aikaisemmin. Moottorin ankkurikäämit menivät siis uusiksi, kun alkuperäiset kangaseristeiset käämilangat alkoivat päästää sähköä läpi vääristä paikoista.

Tämä 120V 1 hp tasavirtasähkömoottori...

... olis tulossa kaveriksi tuollaiselle sähkögeneraattorilaitokselle. Kyseessä ei siis ole sama laite, mutta samanlainen kuitenkin.

Onkohan siinä crossipyörän "tatissa" entistä käämiä paikallaan? Jos siihen saa käämiarvot tietoon, niin onnistuuhan sen teko.

Maaliskuu 22, 2012, 17:13:19 ip
Vastaus #3

Timo Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tämä 120V 1 hp tasavirtasähkömoottori...

Mulla on tallella jokin tuon näköinen mötti...
Endurokuski ei elvistele.

Maaliskuu 22, 2012, 20:17:48 ip
Vastaus #4

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Minkä kokoinen? Onko joutilaana?

Maaliskuu 24, 2012, 05:28:37 ap
Vastaus #5

Timo Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Minkä kokoinen? Onko joutilaana?

Ison kokoinen...  ::)  Voin ottaa siitä tänään kuvia kun käyn tallilla.

Maaliskuu 25, 2012, 06:04:51 ap
Vastaus #6

Timo Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muisti vääristi, olikin erilainen. Sorry.  :embarassed:

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 25, 2012, 06:06:19 ap
Vastaus #7

Timo Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikä muuten toi säätönamiska on ? Onko se joku kierrostensäätö ?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 25, 2012, 12:23:36 ip
Vastaus #8

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näyttää olevan kolmivaiheliukurengasmoottori. Ei toimi yhteen tämän minun tasavirtavoimalaitoksen kanssa. Tuo säätönamiska on roottoripiirin säätövastus.  Roottoripiirinvastus lähinnä pehmentää liikkeellelähtöä ja pienentää käynnistysvirtaa.

Maaliskuu 25, 2012, 13:38:30 ip
Vastaus #9

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Jepjoo,meillä oli aikoinaan laivalla 220 tasavirtazydeemit,tollasilla säätäjillä houkuteltiin kaikki vähänkin isommat moottorit käyntiin.Kuulemma tasavirtakoneet otti käynnistyessään niin kovat virrat että sulakkeet olis sulahtaneet...Perkeleen kollit käräytti mun hienon Dux-radionauhurin kun tarjosivat laivavirtaa,maasähkö oli normaali 220 vaihto...