Kirjoittaja Aihe: Menneiltä vuosilta  (Luettu 4401 kertaa)

Maaliskuu 22, 2012, 07:23:48 ap
Luettu 4401 kertaa

Harri Kauranen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • No joo,on noita touhuja eläkettä varten
Eilen illa pysähdyi oikein hetkeksi ihmettelemään näkemääni.Kultsun kanssa olimme tulossa illalla kotiin ja poikkesimme linnatuuleeen vielä kahville.No lähtiessämme viereemme ajoi farmariauto ja katolla oli oikein kyltti autoliitto.Autosta nousi kaksi haalaripukuista miestä,eli on sittenkin vielä tiepalvelumiehiä olemassa,vaikka varmaan ovat käyneet jo tosi harvoiksi.Kuinka moni muu nykyään on tiepalvelumiehiin törmännyt.Takavuosina niihin kyllä sillon tällön törmäs,itse en ole nähnyt enää vuosiin,paitsi eilen.
Teen josn huvittaa ja kerkiän

Maaliskuu 22, 2012, 07:56:15 ap
Vastaus #1

Ismo Hakamäki

• Vieras
Kävikö niille pahastikin?

Maaliskuu 22, 2012, 08:43:14 ap
Vastaus #2

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Täällä meilläpäin on vihreä W123 jossa on katolla Tiepalvelu- tai Autoliittokyltti ; LA-puhelimet ja muut vermeet.
En ole vähään aikaan kyllä nyt nähnyt !

[ylläpito on poistanut liitteen]
Triumph T140 1977 
M-B W210 E200T 2001 Compressor

Maaliskuu 22, 2012, 09:10:55 ap
Vastaus #3

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jotkut asiat pysyy; meillä on Hyrkkönen.
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Maaliskuu 22, 2012, 15:49:30 ip
Vastaus #4

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Matkailuauto tehnyt stopin. Tiepalvelumies paikalle. Tutkimusta. Tutkimustulos; kiertokanki lohkosta läpi. Ilmoitus matkailuautoporukalle "tätä ei voi korjata tien päällä". Matkailuautoporukan kommentti "Mitäs sinä oikein sitten täällä hommaat, jos et saa kerta meitä liikkeelle..."

Lehtijutusta mukailtu muistinvarainen kuvaelma.
Kommentteja uuninpankolta.

Maaliskuu 22, 2012, 16:01:20 ip
Vastaus #5

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mä tunsin yhen tiepalvelumiehen. Ei vaan ollu autoliiton vaan STM:n tiepalvelu mutta samahan se.
Tosin seki lopetti ne puuhat siinä jokseenkin 35 vuotta sitte. Se olin minä.

Maaliskuu 22, 2012, 20:56:41 ip
Vastaus #6

tapio panttila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä tunsin yhen tiepalvelumiehen. Ei vaan ollu autoliiton vaan STM:n tiepalvelu mutta samahan se.
Mikä se sellaanen "smtjl"oli?

Maaliskuu 22, 2012, 21:11:38 ip
Vastaus #7

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mikä se sellaanen "smtjl"oli?

SMT.
Suomen tiepalvelumiehet STM ry.
http://tiepalvelumiehet.fi/web/

Ihmiset tuntee vaan tuon autoliiton mutta haitanneeko tuo. Mäkin sain aikoinaan kiitosta auttamiltani ihmisiltä. Autoliiton kautta, luulivat että jotain tekoa autoliiton kanssa. Vaan ei se mitään.

Hommahan on vaan nykypäivänä ihan eri kun sillon. Nykysellään autetaan ihmisiä pois tien päältä ja kaikenlaista hinauspalvelua ja muuta hommataan. Autojen tekniikka kun on muuttunut jonkinverran noista ajoista kun sitä puuhaa harrastin. Mulla oli aina takakontissa mukana luukkaan startti ja laturi, kasa hiiliä jne. Yleisimmät viat oli nuo. Kaikenlaiset corttiinat ja sumppiimpit meni samoilla vermeillä. Ja sillon vielä pysty autoja korjaamaan tien päällä. Tai no, yleisimmät viat oli kaasarin jäätyminen ja dieseleissä parafiinit suuttimissa ja sellasta kaikkee ihan yksinkertasta. Pikkujuttuja.

Mutta oli kiva kun pysty oleen avuksi, ja olihan se kiva kun ihmiset teki aaltoja kun pikkasen lorautti tenttua tankkiin.

Oikeestaan parasta siinä oli se että ite oppi aika paljon...

Kyllä mä vieläkin ilman keltavilkkuja, aina kun nään jonkun tienposkessa, pysähdyn kattomaan onko välitöntä tarvetta jollekin avulle. Usein sitä tarvitaankin, maalaisjärkeä. Mutta tämän päivän autoille ei tienpoäällä paljoa tehdä. Onneksi usein viat ei ole kovin hankalia. Eilen pysäytin moottoritiellä nurmijärven kohdalla asuntovaunuyhdistelmän jossa oli jääny telkkariantenni ylös. Ei iso ongelma mutta jos se putki taittuu niin vittumainen homma korjata. Eipä tuo autettava enste ymmärtäny mitä toi ukko viittoilee, eikä ymmärtänyt miksi se ajaa eteen, hidastaa, vilkuttaa oikeelle ja koettaa pysäyttää. Mutta, menivät laittaan antennin alas ja varmaan jälkikäteen keksivät että olis voinu kiittääkin. Usein keksivät sen vasta jälkikäteen.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2012, 21:19:10 ip kirjoittanut Kari Rautiainen »

Maaliskuu 23, 2012, 05:01:25 ap
Vastaus #8

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Savosta
Se onkii nykysin ylen kätevää auttaa noita hätään joutuneita jotka huitoo tienposkessa konepelti pystyssä,
ottaa vaan lompsan esille ja ostaa heiltä muutaman extralargekvaliteettikiikarin, niin vika on sillä korjattu. :P

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012031215314712_uu.shtml

Maaliskuu 23, 2012, 05:36:17 ap
Vastaus #9

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Valetiepalvelumiehenä tuli kerran toimittua. Matkustavaisilta oli räjähtänyt rengas riekaleiksi, ja alumiinivanteen muttereiden erikoisavainta ei heidän autostaan löytynyt. Armeijassa oleva poika saattaisi tietää missä se on, hän niitä renkaita oli viimeksi vaihtanut.

Soittivat sitten komppanian päivystäjälle, joka herätti pojan. Siellähän se on avain kotona autotallissa Hyvinkäällä. Annoin Kumikimmon numeron, jos itse soitatte, saattaa apu löytyä.

Saatoin vanteella nilkuttavat rengasrikkoiset liikkeen pihaan, rengaskauppias mursi erikoismutterin lukituksen ja pyöräytti uuden renkaan vanteelle ja niin etelän miehet pääsivät jatkamaan matkaansa.
Napahulluna on hyvä olla.