Kirjoittaja Aihe: Jarrunesteistä  (Luettu 2475 kertaa)

Huhtikuu 05, 2012, 08:11:50 ap
Luettu 2475 kertaa

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Moikka,

Tulevana viikonloppuna olisi tarkoitus suorittaa pyörälle keväthuolto, nimittäin öljyn ja jarrunesteiden vaihto. Vihreänä haluaisin jälkimmäisistä vähän lisätietoa. Öljyistä täällä ehdittiin puhuakin jo sen verran että vieläkin pää on pyörällä.

Nimittäin, noitakin näyttäisi olevan monenlaista sorttia, vai pitäisikö sanoa DOTtia. Kuvausten perusteella erona noiden välillä tuntuisi pääasiallisesti olevan kuumansietokyky. Jostain muistelisin lukeneeni ettei eri DOTteja pidä mennä sekottaman. Mitä muuta noissa pitäisi ottaa huomioon?

Nesteet tulevat -78 CB750 K7 -pyörään. Pyörän hankin viime syksynä, enkä tietenkään hoksannut edelliseltä omistajalta kysellä minkälaisia tököttejä sisällä on.

Huhtikuu 05, 2012, 08:29:56 ap
Vastaus #1

Kari Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1014
Moi ! Tässä vähän tietoa lainaksi Finnbikers´ien sivulta :

Kaikki muut voi sekoittaa toistensa kanssa paitsi D.O.T 5 joka on silikonipohjainen.

D.O.T. 3
- hygroskooppinen
- glykolipohjainen
- alkuperäinen jarruneste useissa USA-autoissa
- alkuperäinen Harleyn 1958-72 nestekäyttöisissä rumpujarruissa
- vaihdettava säännöllisesti, kerää kosteutta  (autoissa noin kahden vuoden välein)
- kiehumispiste 205 ast C (kostuneena 140, nesteessä 3,7 % vettä)

D.O.T. 4
- hygroskooppinen
- glykoli / boraattipohjainen
- käytetään yleisesti Euroopassa ja Japanissa
- vaihdettava säännöllisesti, kerää kosteutta
- Harley-Davidson tehtaan ohjeen  mukaan D.O.T. 4 jarrunestettä tulee käyttää (on siis ensiasennusnesteenä) seuraavissa malleissa: -06 ja nuoremmat VRSC, -07 ja nuoremmat  XL, -08 ja nuoremmat XR, -06 ja nuoremmat Dyna ja Softail, sekä -05 ja nuoremmat Touring mallit
- Buell -00 ja nuoremmat
- kiehumispiste 230 ast C (kostuneena 155)

D.O.T. 5
- alkuperäinen kaikissa Harleyn levyjarruissa, paitsi uudet ABS, (ks. D.O.T. 4)
- EI-hygroskooppinen
- silikonipohjainen
- ei kerää kosteutta, ei tarvitse vaihtaa juurikaan
- kiehumispiste 260 ast C
- mm. kilpailukäytössä
- ei ABS käyttöön
- EI SAA SEKOITTAA MUIDEN D.O.T. JARRUNESTEIDEN KANSSA!!! Tekee selvän tiivisteistä sekä täyttää sylinterit että kanavat töhnällä!!

D.O.T. 5.1 (D.O.T. 4 super jne.)
- hygroskooppinen
- glykoli / boraattipohjainen
- vaihdettava säännöllisesti, kerää kosteutta
- mm. kilpailukäytössä
- kiehumispiste 270 ast C (kostuneena 190)

Glykolipohjaiset jarrunesteet kestävät painetta kaksi kertaa enemmän kuin silikonipohjaiset. Silikonipohjaiset nesteet eivät myöskään sido vettä itseensä, eli jos jarrujärjestelmään pääsee jostain vettä niin se kerääntyy alhaisimpaan pisteeseen jossa se ajan mittaan ruostuttaa ko. kohdan.

Käytetyn pyörä ostajan kannattaa ehdottomasti selvittää mitä nestettä pyörässä on aiemmin käytetty. Näppärimmin se käy tietty myyjältä tiedustelemalla. Jos se ei ole mahdollista taikka asia on muuten epävarma, seuraava testi auttaa:



Nesteen väristä ei pysty oikein päättelemään mitään. Oikeastaan ainoa tapa selvittää mitä siellä säiliössä on, on kaataa vanhaa nestettä ja D.O.T. 5:ttä sekaisin lasikuppiin. Jos ne hetken kuluttua erottuvat omiksi kerroksikseen, ovat ne eri tavaraa. 


EDIT 1, 14.09.2010: DOT5 "Harleyn levyjarruissa..."
EDIT 2, 14.09.2010: DOT 3, " Alkuperäinen Harleyn 1958-52 ...."
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2012, 08:32:57 ap kirjoittanut Kari Pääkkönen »
Triumph T140 1977 
M-B W210 E200 1998 Avantgarde

Huhtikuu 05, 2012, 08:34:46 ap
Vastaus #2

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226

Huhtikuu 05, 2012, 15:15:11 ip
Vastaus #3

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1144
Ja silikonipohjainen on sitten melkoisen harvinainen, koska se tosiaan reagoi tavallisten kanssa. Vaihdetaankin yleensä samalla jos KAIKKI kumit vaihdetaan, koska nestettä jää kumiin, ja jo sekin määrä reagoi nesteen tyypin vaihdossa.

Perinteisistä kannattaa nykyisin jo suositella DOT 5.1 koska hintaero neloseen on sen verran pieni, mutta 5.1 ei ole myrkkyä ja kestää paremmin lämpöä sekä vettä.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!