Kirjoittaja Aihe: Tunturi Tiger 84 pyöreälamppu  (Luettu 7601 kertaa)

Huhtikuu 07, 2012, 11:57:42 ap
Luettu 7601 kertaa

ari tiinanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
  • Tiger Break
Moro. Tuon mopon ajattelin seuraavaksi ottaa työn alle, onkohan täällä foorumilla monta muuta jolla olis samanlainen. Sais vähän tietoa, että mitä "väärää" tai mitä puutteita tässä on alkuperäiseen. Tankintarrat on ainakin väärät. Tuo etukatteen kiinnitys ainakin kiinnostaisi, taitaa olla muuten kuin nippusiteillä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Break 87 L ja Tiger 84

Huhtikuu 07, 2012, 12:23:11 ip
Vastaus #1

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Mulla on tollanen, kuulus etukatteen olla kuminauhalla.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Huhtikuu 08, 2012, 11:36:52 ap
Vastaus #2

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5337
  • Soiva kunta
Mopo näyttää osiltaan täysin alkuperäiseltä puuttuvia etukatteen kiinnittäviä kumirenksuja (o-renkaita?) lukuunottamatta. Seisontatuessa outo pää. Kone on oma 84 Tigerin sekasikiö-malli (musta kytkinkoppa, yläkorvake, vanha vaihdepoljin), jalkatapit alkuperäiset (mallia muovi-Trial).

Hemmetin hyvä lähtökohta entisöintiin.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Huhtikuu 14, 2012, 18:17:34 ip
Vastaus #3

ari tiinanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
  • Tiger Break
No niin, nyt tuli amalta runkonumerokyselyn tulokset moposta ja ilmeni muutama kysymys. Ensinnäkin kyseistä runkoa oli tehty 2 kpl samalla runkonumerolla, niistä ensimmäinen olisi sopinut mopooni, kun mopo oli lähtenyt tehtaalta 20.11.1984, ja mielestäni olen sitä varmana 84-mallina pitänyt ja pidän. Mutta lisää vettä kiukaalle, tarkistin koneen numeron, niin toinen todistus täsmäsi, eli oli siin ns. "matching number", ja tässä versiossa mopo oli lähtenyt tehtaalta vasta 4.12.1985. Voisikohan joku tunturitietäjä selittää, miten tämä on mahdollista, mielestäni 84-mallia tehtiin ja myytiin vaan yhtenä vuotena. 85-vuonna tuli jo vihreäkin versio ja lamppu ja lampunkoppa olivat suorakaiteen muotoiset. Olisin tosi kiitollinen, jos joku voisi tähän jotain vastata, arvailutkin ovat mieleeni, kun mietin, että mikähän mopo minulla nyt on oikein käsissäni. Kiitos jo etukäteen... Voisko tämä olla vaikka joku uniikki viimeinen pyöreälamppuinen, joka tehtaan varastosta syystä tai toisesta on lähtenyt, oisko tunturi ajatellut jättää tämän itselleen ja jostain syystä luopunutkin siitä... vastauksia kiitos...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2012, 18:28:39 ip kirjoittanut ari tiinanen »
Break 87 L ja Tiger 84

Huhtikuu 14, 2012, 20:22:02 ip
Vastaus #4

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2806
  • Take a Break
Tätä ylivuotisten toimitusta tehtaalta ei usein tunturimaailmassa esiinny, mutta on silti mahdollista, esimerkiksi 69-70 Mikroja lähti vielä 71 vuonna tehtaalta, menivät "pakkomyynniissä" postiljooneille ja yhdistykisen/seurojen  Bingo-voitoiksi.

Sinun tapauksessa on otettava yhteyttä uudestaan Ama-ry;n ja tarkistettava ettei ole tullut näppäilyvirhe ja siinä samassa pyytää saada tietää jälleenmyyjän nimen jonne se tehtaalta toimitettiin.

Sieltä kautta myös ihan paikan päällä esittää asiansa jospa kyseisen vuoden kansio vielä olisi olemassa. Jos kansiossa vielä tämän takuukortti niin siitä vahvistuu päivämäärät, rungon ja koneen numero sekä kuka sen uutena osti. Mielestäni tapaus on näin pitkälle täys uniikki joten täydellinen dokumentointi pitää ehdottomasti aikaansaada.

Uskon toki että toimituspäivämäärä on oikea, mutta että eri syistä tunturilla on ollut tällainen mopo tehtaalla "pyörimässä", miksei valokuvamallina, esittelyssä eteisessä, ja olihan malli tullessaan täysin mullistava monojousella jne. joka puolustaisi tällaista "säästämistä".

Päätös tämän myynnistä voi pohjaantua ihan mihin vaan; palkinto hyvälle jälleenmyyjälle, luopuminen pitkän jankutuksen jälkeen, siivousvimma, rahanpuute, toimitusongelmia uusien mallien suhteen, jne jne.

Vilkaisen jossain vaiheessa mitkä ovat omissa -84 Tigereissäni runkonumerot, jospa se kertoisi jotain junajärjestyksestä.



Iski ajatus että mitähän se tunturin pihassa otettu kuva oikein haluaa kertoa, siinä missä 4 mopoa yhteiskuvassa, yksi vanha putkirunkoinen ja muut kasinelosia, vieläpä Supersportti DX;n tarroilla. Missä se kuvan -84 Tiger nyt on? onko se mahdollisesti Ylivieskassa? 
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Huhtikuu 14, 2012, 21:19:05 ip
Vastaus #5

ari tiinanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
  • Tiger Break
missä se semoinen sivu on, en löytäny..?
Break 87 L ja Tiger 84

Huhtikuu 14, 2012, 21:27:28 ip
Vastaus #6

ari tiinanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
  • Tiger Break
missä se semoinen sivu on, en löytäny..?

löytyi, se oli aman supersporttien sivuilla...
Break 87 L ja Tiger 84

Huhtikuu 14, 2012, 21:41:27 ip
Vastaus #7

ari tiinanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
  • Tiger Break
Tätä ylivuotisten toimitusta tehtaalta ei usein tunturimaailmassa esiinny, mutta on silti mahdollista, esimerkiksi 69-70 Mikroja lähti vielä 71 vuonna tehtaalta, menivät "pakkomyynniissä" postiljooneille ja yhdistykisen/seurojen  Bingo-voitoiksi.

Sinun tapauksessa on otettava yhteyttä uudestaan Ama-ry;n ja tarkistettava ettei ole tullut näppäilyvirhe ja siinä samassa pyytää saada tietää jälleenmyyjän nimen jonne se tehtaalta toimitettiin.

Sieltä kautta myös ihan paikan päällä esittää asiansa jospa kyseisen vuoden kansio vielä olisi olemassa. Jos kansiossa vielä tämän takuukortti niin siitä vahvistuu päivämäärät, rungon ja koneen numero sekä kuka sen uutena osti. Mielestäni tapaus on näin pitkälle täys uniikki joten täydellinen dokumentointi pitää ehdottomasti aikaansaada.

Uskon toki että toimituspäivämäärä on oikea, mutta että eri syistä tunturilla on ollut tällainen mopo tehtaalla "pyörimässä", miksei valokuvamallina, esittelyssä eteisessä, ja olihan malli tullessaan täysin mullistava monojousella jne. joka puolustaisi tällaista "säästämistä".

Päätös tämän myynnistä voi pohjaantua ihan mihin vaan; palkinto hyvälle jälleenmyyjälle, luopuminen pitkän jankutuksen jälkeen, siivousvimma, rahanpuute, toimitusongelmia uusien mallien suhteen, jne jne.

Vilkaisen jossain vaiheessa mitkä ovat omissa -84 Tigereissäni runkonumerot, jospa se kertoisi jotain junajärjestyksestä.



Iski ajatus että mitähän se tunturin pihassa otettu kuva oikein haluaa kertoa, siinä missä 4 mopoa yhteiskuvassa, yksi vanha putkirunkoinen ja muut kasinelosia, vieläpä Supersportti DX;n tarroilla. Missä se kuvan -84 Tiger nyt on? onko se mahdollisesti Ylivieskassa?

niin, ajatus taas juoksee, mutta miksi on tehty 2 kpl samalla runkonumerolla, onko toinen taas tarkoitettu normaaliin myyntiin ja sen jälkeen otettu toinen samalla runkonumerolla sivuun, että mopo jää tehtaalle näytille, eikä koskaan katoa maisemista tai tule rekisteröitäväksi. Ensimmäinenkin runkonumero oli jo loppuvuodesta 84. Mutta syystä tai toisesta tehtaalta on tämä toinenkin päässyt maailmalle. Jännä yhtälö, kommentoikaa...
Break 87 L ja Tiger 84

Huhtikuu 14, 2012, 21:43:29 ip
Vastaus #8

Tomi Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1157
Tuo oli Oulaisten romppeilla kolme vuotta sitten, mihin lie joutunut.


Huhtikuu 14, 2012, 21:46:51 ip
Vastaus #9

ari tiinanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
  • Tiger Break
ei näe, onko pyöreälamppuinen, mutta jalkatapeista päätellen kyllä. Tuossakin jo väärät etu ja takasuojat. Ei ainakaan minulle ole päätynyt, vaikka vieressä asunkin.
Break 87 L ja Tiger 84

Huhtikuu 14, 2012, 21:47:26 ip
Vastaus #10

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2806
  • Take a Break
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Huhtikuu 14, 2012, 21:49:46 ip
Vastaus #11

Tomi Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1157
ei näe, onko pyöreälamppuinen, mutta jalkatapeista päätellen kyllä. Tuossakin jo väärät etu ja takasuojat. Ei ainakaan minulle ole päätynyt, vaikka vieressä asunkin.

Oli se pyöreälamppu, vaikka en hoksannutkaan kuvata edestäpäin  :D Hinta oli muistaakseni parin satasen kieppeillä, en ostanut kun itsellä oli jo -87 keltainen Tiger.

Huhtikuu 14, 2012, 21:50:56 ip
Vastaus #12

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2806
  • Take a Break
Tuo oli Oulaisten romppeilla kolme vuotta sitten, mihin lie joutunut.



lokasuojat, lampunkorvakkeet 85 ja uudemmalle joten ei liity 84;iin. Toisinaan, tarakka kuusiokoloilla kiinni joten tuunausta on jo ehtinyt nähdä ja siksi ei voi tietää mistä vuosimallista on kyse. Tällaista tuunattua löytyy enempikin, tuunaamattomia vähemmän.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2012, 21:54:54 ip kirjoittanut Rainer Grandell »
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Huhtikuu 14, 2012, 21:52:50 ip
Vastaus #13

Tomi Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1157
Juu, saattaa olla varhainen -85.

Huhtikuu 14, 2012, 21:57:03 ip
Vastaus #14

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2806
  • Take a Break
Tuplat runkonumerot alkoi esiintyä jo 81-82 hujakoilla, joten se ei ole mikään erikoisuus, vaikeuttaa vaan alkuperäisen määrittelemisen jos ei alkuperäistä konetta kummassakaan.
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"