Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörän huoltokohteet  (Luettu 7186 kertaa)

Huhtikuu 20, 2012, 11:51:19 ap
Luettu 7186 kertaa

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Uutena motoristina, jolla ei ole varaa käyttää pyörää ammattilaisen huollossa joka käänteessä, eikä varaa pistää suuria summia yhdellä kertaa peliin, kiinnostaisi kerätä kokeneemmilta vähän lisätietoa mitä kaikkea täytyy ja voi itse huoltaa ja miten usein.

Öljynvaihdot olen ajatellut suorittaa 4000km välein, tai vähintään kerran vuodessa, ja samalla tietysti suodatinkin. Näin on tänä keväänä tehtykin.

Ilmanputsarin vaihdoin tänä keväänä. Onko tämä sellainen mikä kannattaa tai täytyy tehdä vuosittain, vai tarpeen mukaan? Voiko sen elämänkaarta pidentää jollain toimenpiteillä? Hintahan ei tuossa orkkispalassa päätä huimaa, mutta säästö se on pienikin säästö.

Ketjun kireyttä ymmärrän tarkistella ja kiristellä tarpeen mukaan. Jossain vaiheessahan tuo menee rattaineen tietysti vaihtoon. Mutta mitä eroa on O-ring ja X-ring ketjuilla? Ymmärtääkseni (manuskasta vakoilin) pyörässäni (CB750K7) ketjun rasvaus hoituu sillä että se ruikkii moottoriöljyä ketjuille. Joidenkin olen lukenut pesevän ja rasvaavan ketjujaan sen lisäksi. Kuinka tarpeellista tuo on ja minkälainen vaikutus sillä on ketjun/rattaiden elinaikaodotteeseen, jos ajaa pääasiassa asfaltilla ja vain poikkeustilanteissa hiekkateitä?

Jarrunesteet vaihdoin myös tänä keväänä, kun ei ollut tietoa mitä järjestelmässä oli ja lisäksi toivoin että sillä ja ilmauksella olisi saanut etujarruun vähän lisää puhtia. Eipä oikein saanut, mutta pysähtyyhän tuo nätisti kun maltillisesti ajelee. Ehkä uusilla jarrupaloilla ja jarrujärjestelmän perusteellisemmalla läpikäynnillä saisi enemmän henkeä tuohon, mutta olen antanut itseni ymmärtää ettei nuo tuon ajan jarrut mitään kovin erikoisia olleetkaan. Kuinka usein jarrunesteiden vaihto olisi syytä tehdä?

Tulppiin enkä tulpanhattuihin/-johtoihin en ole koskenut, ajattelin odottaa siihen asti että kaverilla on aikaa jeesata kaasareiden synkkauksessa ja sytkän tarkistuksessa. Kuinka usein tulpat/tulpanhatut/tulpanjohdot on syytä vaihtaa, vai onko ollenkaan ennenkuin alkaa olla käyntiongelmia/-häiriöitä? Huolto-oppaassa on hieno (väri!)kuvallinen opas miten sytytystulpan kunnosta voi päätellä kaikenlaista moottorin/kaasarien toiminnasta tai säätövirheistä, mutta kuten sanoin, en ole niihin kajonnut vielä lainkaan.

Entä sytytyspuoli? Huoltomanuaalista luin että kärkiä (näinköhän tämä on oikea termi, points englanniksi) olisi silloin tällöin syytä uusia jos ongelmia esiintyy. Kuinka yleistä tällainen on? Tietysti voisi olla hyvä uusia kaikki kuluvat osat kun en tiedä milloin se on viimeksi tehty. Sytytyspuolista ei ilmeisesti kannata kovasti murehtia.

Renkaat tietysti vaihtuu sen mukaan kuin kulutuspinta katoaa. Ne ovatkin jo tämän kesän budjetissa.

Lähinnä tässä piilee takana myös se ajatus, että monista pienistä kuluista tuleekin iso kuluerä kun kaiken tekee kerralla, ja olisi hyvä mikäli huoltoja voisi tehdä pikku hiljaa porrastetusti. Mutta kun ei näistä oikein mitään vielä kunnolla ymmärrä, niin kaikenlainen viisauden jakaminen on tervetullutta. Ikäänkuin prätkän huolto For Dummies.

Pahoittelen pitkänomaista postausta, mutta sitä mukaa kun jotain oppia korvien väliin on saanut, tulee vastineeksi ulospäin aina vain kasvava tulva kysymyksiä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2012, 12:10:39 ip kirjoittanut Niklas Lindgren »

Huhtikuu 20, 2012, 14:34:45 ip
Vastaus #1

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Jäipä sellainen vielä pois, että mites tuo keulan puoli? T.s. onko mitenkaan mahdollista avaamatta tutkia sisällä olevan nesteen määrää tahi laatua? Mikäli avataan, on varmaankin syytä uusia samalla vaivalla nesteet ja samalla stefat?

Huhtikuu 20, 2012, 14:45:40 ip
Vastaus #2

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1135
Ilmanputsarin vaihdoin tänä keväänä. Onko tämä sellainen mikä kannattaa tai täytyy tehdä vuosittain, vai tarpeen mukaan? Voiko sen elämänkaarta pidentää jollain toimenpiteillä? Hintahan ei tuossa orkkispalassa päätä huimaa, mutta säästö se on pienikin säästö.

Useimmat (vaahtomuovi ym) mp-putsarit on huollettavissa, eli pesu ja öljyäminen ko tarkoitukseen olevilla aineilla, ja uusikin kuuluu öljytä otettaessa käyttöön. Paperielementti on kertakäyttöinen.

Mutta mitä eroa on O-ring ja X-ring ketjuilla?

Erilainen tiivisterengas suojaamassa ketjun lenkkien sisällä olevaa rasvaa. X-mallia pidetään parempana kuin O-mallia.

Joidenkin olen lukenut pesevän ja rasvaavan ketjujaan sen lisäksi. Kuinka tarpeellista tuo on ja minkälainen vaikutus sillä on ketjun/rattaiden elinaikaodotteeseen, jos ajaa pääasiassa asfaltilla ja vain poikkeustilanteissa hiekkateitä? Ymmärtääkseni (manuskasta vakoilin) pyörässäni (CB750K7) ketjun rasvaus hoituu sillä että se ruikkii moottoriöljyä ketjuille.

Mitä paremmin pidät huolta, sitä kauemmin ketju kestää. Pölyä kertyy aina, jollet pidä pyörää ajamattomana suljetussa movipussissa. Ja sadekelin ajo vasta ketjun voitelun syökin! Kunnon putsaus noilla kilsoilla joka kevät. Jos rasvaat öljyllä, niin sitä saakin olla tekemässä kerran kuussa. Kunnolla öljytyn ketjun saa pysymään voideltuna kauemmin ketjuvahalla, joka estää öljyn roiskumista pois.

Kuinka usein jarrunesteiden vaihto olisi syytä tehdä?

DOT3 joka toinen vuosi. DOT5.1 joka kolmas vuosi. Normaalisti: vasta kun omistajaksi osuu pilkuntarkka kaveri tai tulee ongelmia.

Kuinka usein tulpat/tulpanhatut/tulpanjohdot on syytä vaihtaa, vai onko ollenkaan ennenkuin alkaa olla käyntiongelmia/-häiriöitä?

Hatuille ja johdoille silmämääräinen tarkastus. Jos ongelmia ei ole = älä vaihda. Ongelmat tulee sitten helpoiten esiin kostealla kelillä.
Tulpat: 5.000 - 20.000 km vaihtoväli tavanomaisemmilla tyypeillä, jalometallikärkiset kauemmin. Oma youngtimer käytännössä 10 tkm. Ja helppo tapa tuhota tulpat on käyttää pyörää pitkään tyhjäkäynnillä ilman ajoa sen jälkeen.

Huoltomanuaalista luin että kärkiä (näinköhän tämä on oikea termi, points englanniksi) olisi silloin tällöin syytä uusia jos ongelmia esiintyy. Kuinka yleistä tällainen on? Tietysti voisi olla hyvä uusia kaikki kuluvat osat kun en tiedä milloin se on viimeksi tehty. Sytytyspuolista ei ilmeisesti kannata kovasti murehtia.

Katkojan eli virranjakajan kärjet suomeksi. Vaihtoväli 5.000 - 10.000 km yleensä. Tärkeintä on säätää kärkiväli oikeaksi, tarkkailla tuleeko kärkiin piikkiä ja pitää akseloinnin (se joka on kärkien kahden osan liikkuvana liitoksena) sekä laahaimen (se mootttoin puolen kantikas akseli joka liikuttaa kärkiä) voitelu kunnossa. Puola kyllä kertoo koska sen tunnit on täynnä, ennustaminen taasen kuuluu ilmateologian laitokselle.

Jäipä sellainen vielä pois, että mites tuo keulan puoli? T.s. onko mitenkaan mahdollista avaamatta tutkia sisällä olevan nesteen määrää tahi laatua? Mikäli avataan, on varmaankin syytä uusia samalla vaivalla nesteet ja samalla stefat?

Tässäkin kohde, jota huolletaan valitettavasti yleensä vasta kun on ongelmia. Keulaöljyn vaihto ei ole mitään rakettitiedettä, ensikertalaiseltakin helppo homma kun on korjausopas ja perustyökalut. Stefat maksaa kympin/pari ja öljyt vielä vähemmän. Stefojen vaihto lisää vaikeusastetta aavistuksen, muttei mikään iso juttu sekään.

Suosittelen kyllä hankkimaan korjausoppaan!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2012, 15:00:03 ip kirjoittanut Juhani Halmeenmäki »
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Huhtikuu 20, 2012, 15:23:24 ip
Vastaus #3

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Suurkiitokset nästä vastauksista. Sai taas herneet aihetta törmäilyyn! :-)

Suosittelen kyllä hankkimaan korjausoppaan!

Mulla on kyllä korjausopas, ja hyvä on kyllä olla olemassa - olisi keväthuolto ilman sitä joko vienyt päivätolkulla enemmän aikaa tai lihavoittanut jonkun muun lompakkoa. Mutta kun en ole koskaan näitä juttuja tehnyt niin en tiedä oikein mitä pitää ja kannattaa tehdä ennakoivasti, ja mikä taaseen jättää siihen kun joku sanoo sopimuksen irti.

Kiitos vielä kerran.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2012, 15:26:51 ip kirjoittanut Niklas Lindgren »

Huhtikuu 20, 2012, 15:33:31 ip
Vastaus #4

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1135
Kysymyksistä vaan päättelin että oppaasi olisi joku suppeampi versio. Ainakin tuo linkin ylin Haynes on kohtuullisen laaja sekä hyödyllinen:

http://www.alfamer.fi/advanced_search_result.php?keywords=cb750&x=0&y=0

Paras olsii tietysti tehtaan "Service manual".
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Huhtikuu 20, 2012, 15:44:41 ip
Vastaus #5

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Samahan mulla on ja hyvähän se kieltämättä on. Mulle tuli sitä tavatessa vain samanlainen fiilis kuin lääkärikirjaa lukiessa, l. kai tuokin nyt pitäisi tehdä ettei vain... Jos kaikkeen siihen ryhtyisin mitä kirjasta olen lukenut, ei tälle kesälle montaa kilometriä tulisi mittariin, kun olisi palasina sekä pyörä että omistajan pää :-)

Ja on siinä pieni kielimuurikin, kun tuo ammattisanasto on sen verran heikko yhdelläkin kielellä, saati sitten että jotain pitäisi tulkata englannista suomenkielelle. Eiköhän se tästä kuitenkin ala sujumaan, kun tekee.

Huhtikuu 20, 2012, 18:20:59 ip
Vastaus #6

Pekka Koivu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
  • Jäsen 8930
Tuolta palvelevan maahantuojan sivuilta lataat huolto-ohjelman, ja toimit sen mukaan Haynesin ohjeiden ja omien taitojesi ja työkaluvalikomasi mukaan, niin voit ajella huoletta. Linkki: http://www.hondabikes.fi/jalleenmyynti-ja-huolto/750-cc
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984

Huhtikuu 20, 2012, 19:12:08 ip
Vastaus #7

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2290
Joo, opettele vain itse rassaamaan. Silloin tietää aina mitä/miten on tehty ja säästyneet eurot voi.......


PS, Väittäisin että K7 mallissa ei ole enää sitä vetoakselin läpi ruikkivaa/vuotavaa voitelusysteemiä.

Huhtikuu 20, 2012, 22:08:18 ip
Vastaus #8

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Hienoa että löytyy kannustusta :-)

Tuosta Pekan vinkkaamasta huolto-ohjelmasta löytyy kohta "Toisioketju" ja "Toisioketjun ohjain". Toisioketjun onnistuin jäljittämään tarkoittamaan sitä ketjua joka pyörittää takarengasta, jonka olen aina vain tuntenut nimellä "ketju" - aina oppii, mutta mikä on tuo "Toisioketjun ohjain"? Jos on antaa englanninkielinen vastaava termi, niin se ehkä löytyy tuosta huolto-oppaasta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2012, 22:13:08 ip kirjoittanut Niklas Lindgren »

Huhtikuu 21, 2012, 06:31:52 ap
Vastaus #9

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 970
En nyt muista tuuttia mutta yleensä katupyörissä se on siinä taka haarukan päällä oleva muovinen kiskon pätkä tai läpyskä jonka päällä ketjut lepää jos ne on löysällä tai kun takapää nousee ylös. sen tarkoitus on suojella haarukan maalia ja sille ei voi muuta tehdä kun vaihtaa uuteen jos se kuluu puhki.

Krossipyröissä missä on joustoa paljon enemmän voi olla saman tapanen ohjain kun vaihdefillareissa siellä takapakan vaihteensiirtäjässä, ei siis kiristin mutta kuitnekin laite misssä ketjut pyörii rullaa vasten