Kirjoittaja Aihe: Männän valmistus  (Luettu 4432 kertaa)

Huhtikuu 26, 2012, 10:38:41 ap
Luettu 4432 kertaa

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
  • Kawasaki A 1 R
 :( Netissä pyöriessäni törmäsin takomännän valmistukseen alusta lopuun asti. Löytyy You Tube How it s Made Engine Pistons Kertokaa mielipiteenne onko se kolmikulmainen /soikea/pyöreä, koska tarinoita on monenlaisia. Edelleen on netissä filmi kun Venäjän poja valavat IZH 350 männän kahden kiven välissä kaasuliekillä ruosteisessa putken pätkässä ainoa järkevän näköinen osa oli koneistettu männän sisäpuoli; se putkeen ja sulaa traktonin mäntää perään ja siinä valmistui aihio ,loput hoiti sopvari ja täytyy sanoa että pojat osaa,mutta ei kädettömille.

Huhtikuu 26, 2012, 16:15:36 ip
Vastaus #1

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3698
Jawan mäntä on ainakin kartio ja soikea.
En ole vielä valanut mäntää, mutta paikattu on tienpäällä.

L&K.

Huhtikuu 27, 2012, 07:53:12 ap
Vastaus #2

Tatu Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 849
Männät eivät ole enää kymmeniin vuosiin olleet soikeita. Materiaali- ja valmistustekniikka ovat kehittyneet sen verran, että männät ovat tasan pyöreitä.

Vai missä kohtaa ko. videossa sorvataan soikeutta?

How It's Made Engine Pistons

Huhtikuu 27, 2012, 08:17:37 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8501
Moi!

Olen jopa ite kerran tehnyt männän,joka toimikin jollain lailla.
Oli siinä puuhaa eikä mitenkään häävi siitä tullut.Mutta jonkilainen
kummiskin tuli.

Mutta asiaan-rompepäivillä oli eestin miehellä lukuisia
männänaihioita kaupan Teivossa-mahtoikohan kauppa käydä?
Joko sorvit jolisevat harrastepajoilla...?

Ihan siistejä jöötejä ne aihiot olivat...


t. Markku

Huhtikuu 27, 2012, 08:34:23 ap
Vastaus #4

JariLehikoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 557
  • B.S.A.
Männät eivät ole enää kymmeniin vuosiin olleet soikeita. Materiaali- ja valmistustekniikka ovat kehittyneet sen verran, että männät ovat tasan pyöreitä.

Vai missä kohtaa ko. videossa sorvataan soikeutta? ~3:20...

Ei kai ne ikinä soikeita ole olleet, mutta kavennettu tapin kohdalta kuten kaikki videon männistäkin.
Harjoitus tekee mestarin tässäkin hommassa.
- välystä on oltava riittävästi
- valmiista männästä ei kannata sorvata liikaa pois...
- ...ei kannata myöskään keventää liikaa
- ohenna reilusti tapin ympäriltä
- männänrengas alue 0,3 - 0,5 mm muuta mäntää ohuemmaksi
- käytä hyvänlaatuisia aihioita
- harjoittele kaverin moottoreilla...

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2012, 08:39:09 ap kirjoittanut JariLehikoinen »

Huhtikuu 27, 2012, 08:35:58 ap
Vastaus #5

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8501
Moi Jari!

Kuvista päätellen olet keskittynyt enemmänkin
mäntien "purkamiseen"...vai?


t. Markku

Huhtikuu 27, 2012, 08:40:17 ap
Vastaus #6

JariLehikoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 557
  • B.S.A.
Prototyyppejä.

Huhtikuu 27, 2012, 12:24:23 ip
Vastaus #7

Pekka Koivu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 833
  • Jäsen 8930
Jarin kuvien keskimmäinen oli kuin kaksi 60-heppaisen 2-tahtijohnsonini männistä, tainnut repiä ilmaa jostain niistä kymmenestä liitoksesta ja käynyt sitten laihalla.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001