Kirjoittaja Aihe: Taas yksi SuperSport lisää  (Luettu 28503 kertaa)

Lokakuu 28, 2012, 22:10:49 ip
Vastaus #45

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2809
  • Take a Break
moro
mistä hommasit viiva tarran tankkiin kun muita tarroja näyttäis löytyvän.
myös minulla samanlainen -80 mallinen värikoodi ois mullaki hakusassa.

täältä löytyy viivaraidat 12e posteineen. Juuri nuo samat jotka kuvan mopossa.
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Tammikuu 16, 2013, 18:03:54 ip
Vastaus #46

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1277
lähtenyt tehtaalta 3.77 vaasaan.mikähän pistää aikusen äijän näiden kanssa pulaamaan. :embarassed:

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 16, 2013, 18:36:56 ip
Vastaus #47

Antti Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 224
Samaa olen ihmetelly itekkin kun näitä väsäilen,vaan kun viimosen päälle rakennetun mopon polkasee käyntiin niin kaikki muu unohtuu ja tuntee ittensä ihan 15vee nuoreks kolliks vaikka kuinka kolottas niveliä......... :P :P

Tammikuu 16, 2013, 19:10:10 ip
Vastaus #48

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Ne on nuo nuoruusiän mopot oikeita aikakoneita. Minulle tulee joskus tuttuja teitä ajellessa yht'äkkisesti outo fiilis, aivan kuin olisin putkahtanut takaisin 80-luvulle.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Tammikuu 16, 2013, 21:49:49 ip
Vastaus #49

Tommi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 145
Tämäkin on kuin melkein vastavalmistunut, otettu käyttöön 3.8.1981 ja on edelleen suurin piirtein alkuperäiskunnossa. Kauneusvirheenä ketjusuoja joka on maalattu, jostain syystä sinkit olivat pinnasta kovin syöpyneet. Pitänee joskus hankkia sinkitty uustuotantosuoja tilalle. Takalokaria on myöskin muotoiltu ketjusuojan puolelta etupäästään, pitäisi ottaa joskus irti ja oikoa.

Oikealla puolella oleva tankintarra on Rainerin tuotantoa, tarrassa ei ole vikaa mutta liimaaja hätiköi innoissaan hiukan. Alkuperäisen oli papan eväskassi sarvessa roikkuessaan kuluttanut osin näkymättömäksi, vasemman puolen tarrat ovat vielä alkuperäiset.

Ajettu noin 11tkm, moottoria ei ole koskaan avattu muutoin kuin että männän korvasin uudella Elkolla ja samalla maalasin sylinterin ja kannen. Pumppu, ohjekirja sekä työkalusarja ovat paikallaan kuten myös alkuperäiset Leijona-renkaat. Vaijeritkin taitavat vielä olla alkuperäiset, mopo oli pappavainaan tarkan huolenpidon alla uudesta saakka. Viimeksi ollut liikenteessä vuonna 2002, sen jälkeen seissyt varastossa odottelemassa parempia aikoja. Josko ensi kesäksi malttaisi kilven hankkia...

Työkalukotelon ruuvi ei taida olla alkuperäinen, on kylläkin hyvin käteensopiva. Vai voiko olla alkuperäinen, epäilen ettei pappa olisi ruuvia vaihtanut...




Tammikuu 16, 2013, 22:03:42 ip
Vastaus #50

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Upea suppana sinulla Tommi! Työkalukotelon mutteri ei ole alkuperäinen. Monen mopon alkuperäinen muovimutteri on heivattu mäkeen kun kierteet korkanneet liiallisen kiristämisen seurauksena, niistä meni tosi herkästi jengat.

Sinulla on niin hieno mopo että jos haluat noihin pikku "kauneusvirheisiin" muutosta niin minulta löytyisi molempiin apu...
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Tammikuu 16, 2013, 22:12:48 ip
Vastaus #51

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Todella hyvin säilynyt,koita saada tällaisena museorekisteriin
Ei kannata mielestäni laittaa uusia osia ja luulisi museotarkastajan ymmärtävän mitättömät puutteet kunhan kertoo mopon historian

Tammikuu 16, 2013, 22:43:19 ip
Vastaus #52

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1277
seuraava jo petillä,tässä eväät.palaan astialle,kun?.kyllä antti ja kari oikeassa on joku vie miestä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2013, 22:45:26 ip kirjoittanut harri ojala »

Tammikuu 16, 2013, 23:20:02 ip
Vastaus #53

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Harrin seuraava projekti ei taida tulla ihan alkuperäiskuosiin...?! Ei siinä mitään, hienoa että tehdään tyylikkäitä hivenen modattuja mopojakin. Saahan tuonkin entisöityä jos joskus muutokset alkaa kaduttamaan.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Tammikuu 17, 2013, 08:50:58 ap
Vastaus #54

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1277
joo noita orkinaali kuosissa olevia on jo ivan tarpeeksi(liikaa).katotaan mitä kaikista loppuromuista saa aikaan.

Tammikuu 17, 2013, 19:47:55 ip
Vastaus #55

Jussi (Otus) Lipponen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 435
Se näissä Supereissa onkin juuri mielekästä, kun näihin käy oikeastaan kaikki tuon ajan mopo-osat, eli on helppo muokattava ja kokonaisuutena tukeva ja vakaa ajettava suuremmallakin lastilla kun vaan jouset on kunnossa. Hyvin palvelivat Vesijärven ympäriajossa nämäkin kaksi ei-ihan-originaalia Superia  ;)

Ainut heikkous mielestäni mikä näissä Supereissa on tuo nelilovinen laatikko. Ei siinäkään oikein muu, kuin kakkosvaihde. Parissa laatikossa se mulla loikkii ja vaihtaessa pamahtaa aika ronskisti kaikissa. Tietty jos alhasilta ykkösen kierroksilta vaihtaa kakkoselle hetken vapaalla käyttäen, niin sillonhan menee nätisti.

Uteliasuudesta vaan, mikä sylinterisarja tuossa Harrin projektissa oikein on? Kaasarina taitaa ainkin olla 16mm Tellortto.


Huomaa mm. käytännöllisyyttä lisäävät tuplaseisontajalat. Tietysti verottaa maasto-ominauuksia kuten tuo pappamallin lokasuojakin, mutta onkin tehty enemmin maantieajoon  ;D

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2013, 19:55:17 ip kirjoittanut Jussi (Otus) Lipponen »
Ei se vauhti, vaan se tyyli.

Tammikuu 17, 2013, 21:06:25 ip
Vastaus #56

Jorma Vesala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
Moi, en tiedä onko Supersport, mutta joutilas ois. Ja toinen osina mukaan (jotain puutteita). Ajokuntoinen, mutta laittamista riittää.
Oulusta löytyy jos joku on kiinnostunut.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2013, 21:08:25 ip kirjoittanut Jorma Vesala »

Tammikuu 17, 2013, 21:56:36 ip
Vastaus #57

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1277
aiai,kun kihelmöi jorman osat,mutta onneksi on sen verran etäällä ettei kehtaa.se pytty on 75cc ja kaasari muistaakseni 19mm on kuulemma liian pieni tuohon,mutta empä tiedä kun ei ole vielä enempää kokemusta.olen puhalluttanut huonot lokasuojat ja vanteeet meinaan laittaa ne tuohon hässäkkään,niin ja levyjarrullinen keula on jo kiinni.

Tammikuu 18, 2013, 06:16:20 ap
Vastaus #58

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1342
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!

Ainut heikkous mielestäni mikä näissä Supereissa on tuo nelilovinen laatikko. Ei siinäkään oikein muu, kuin kakkosvaihde. Parissa laatikossa se mulla loikkii ja vaihtaessa pamahtaa aika ronskisti kaikissa. Tietty jos alhasilta ykkösen kierroksilta vaihtaa kakkoselle hetken vapaalla käyttäen, niin sillonhan menee nätisti.



Mulla on sama tuossa -87 tiger s, että kakkosvaihde hyppi välillä, mutta sitten menikin kiilaura, se on nyt vähä vaiheessa koko mopo.. Mutta tuo -87 normitiger on ykkösvaihteensa kadottanut matkanvarrelle, mutta ei haittoo. tosin liikkeelle lähtö 13-34 välityksillä on ihan kivaa, ei muuten, mutta jos sattuu enemmälti lunta olemaan.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Tammikuu 18, 2013, 09:35:17 ap
Vastaus #59

Anssi Lindahl

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 237
Kakkosen hyppimisen saa aisoihin kun oiskaisee kytkin puolen siirtäjän meltaantuu vanhetessa ja kannattaa ajoissa korjata syö vaihelaatikosta rattailta nystyrät jos kovin kaun hyppyttää :P