Kirjoittaja Aihe: Tuli ostettua Tunturi Super Sport ja nyt on paljon kysymyksiä...  (Luettu 43191 kertaa)

Toukokuu 12, 2012, 08:29:01 ap
Vastaus #15

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1840
Taitaapi olla tuo runko 1986 tai 1987 vuosimallia (vertasin omaan vuoden 1986 mopon runkonumeroon). Kysy AMALTA, niin saat tarkan oikean vuosiluvun. Tuon kun teet oikein omana vuosimallin mukaan, niin sitten oletkin jo Tunturi Super Sport asiantuntija MELKEIN.

Toukokuu 12, 2012, 08:54:02 ap
Vastaus #16

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2809
  • Take a Break
Taitaapi olla tuo runko 1986 tai 1987 vuosimallia (vertasin omaan vuoden 1986 mopon runkonumeroon). Kysy AMALTA, niin saat tarkan oikean vuosiluvun. Tuon kun teet oikein omana vuosimallin mukaan, niin sitten oletkin jo Tunturi Super Sport asiantuntija MELKEIN.
Se on meidän helppo unohtaa tuo 87 superin jarrupoljin ja jalkatappikiinnitys mutta se on silti ihan omiaan kuten saman vuoden Tigereissä, elli hylsynpätkät rungossa kummallekin jalkatapille eikä yhtenäistä poikkiputkea, siinä poissulkemiselle hyvä kriteeri.

Mulla tuollainen 87 ja kaikkia muitakin mutta hassuuttani möin 85 "tanskansuppanan" (viittaa tankintarrojen yhteennäköisyys tanskanlippuun) pois eikä noita piru vie ole sitten missään. (Oli jopa matching numbers) Nyt kun sellainen -85 pitäisi ottaa tuohon riviin viimeisenä puutuvana lenkkinä niin ei näytä onnistuvan, romuja ostelen sieltä-täältä mutta aina väärä vuosi...Onko noita ollenkaan myyty uutena???

Uskon että tässä -85 tuotannossa näkyi jo kilpailevien tuotteiden vaikutus Tunturin myyntiin, Solikalta sai jo PV-koneellista enduroa ja PeeVeetä, Helkamalla kilpailukykyinen Raisu ja AX. Monkey Honda oli jo osa suomalaista kulttuuria sekin. Puntit aika tasan. Puch-konetta arvostettin tällöin kovasti, mutta juttuhan on se että koneita löytyi jo 30 vuoden tuotannon jäljiltä kun taas rungot, vanteet, keulat ym hajosivat ennen aikojaan, eli hiukan niinkuin tämän päivän PV-tilanne, tekniikkaa löytyy mutta missä rungot?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2012, 11:22:21 ap kirjoittanut Rainer Grandell »
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Toukokuu 12, 2012, 09:55:19 ap
Vastaus #17

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Jep, 87 se ei ole. Suurin ero lienee juuri tuo jalkatappien kiinnitys ja jarrupoljin. 87 on se peltiläpyskä jarrupoljin. Toki silloin on voitu tehdä myös vanhoilla jämäosilla. Mun 87 on juuri yli 400 000 runkonumerolla, mutta ei niistä haarukoimalla varmaksi tiedä. Ainoastaan lähetyskirjoista se totuus löytyy. Veljellä on 85 projekti, mutta ei nyt jaksa lähteä sitä kuvailemaan.
Kuten Rainer viittaa, niin tuntuu olevan harvinaisia nämä myöhemmät Superit.

Toukokuu 12, 2012, 11:32:06 ap
Vastaus #18

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2809
  • Take a Break
H U P S I ST A !!!
oma valkorunkoinen TP391640 onkin lähtenyt tehtaalta 17/10 1986 Imatralle ja siinä pelliläpyskäjarrupoljin, nyt tuli siis lunta hattuun mutta siirretäänkö tapaus 87 mallivuodelle vai onko virallinen 86 ja puol?

Siinä hassusti myös 936 alkuinen kone vaikka kuvittelin että olisi ollut 624-alkuinen torrington laakereilla.

Täytyypi istahtaa taas koulunpenkille tutkimaan pill*npäreitä.

Edelleen nostan hattua Turun väelle joka jaksoi näitä tehtailla vaikka tuli tietoa että nyt loppuu tämä ja sitten myydän tämä ja sen jälkeen....(KAUHISTUS MORINI)
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Toukokuu 12, 2012, 11:53:16 ap
Vastaus #19

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
kyl niitä pelliläpysköjä on kai ollut myös 86. Yhden olen kuvannut ainakin semmoisilla. Alkuvuoden mallin kuvasin, jossa oli taas 85 -mallin kaltaiset tapit ja jarruzydeemit.
Tosa se 86/87. Tarkistettiin silloin, että tuo oli 86, vaikka luulin 87:ksi. Tuossahan on Dominot jne. 87 jutut.

Toukokuu 12, 2012, 12:31:46 ip
Vastaus #20

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Takalokarin etuosassa ei ole reikiä. Eli ilmeisesti työkalukotelo on ollut uudempi pienempi. No nyt siis näyttäisi todennäköisimmältä vuosimalli -86. Laitanpa AMAlle kyselyn niin saan varmistusta asiaan.

Miten tuo pienmpi työkalukotelo on ollut kiinnitettynä ja saakos niitä jostain?

Ja jos tuo vuosimalli on -86, niin ilmeisesti runko kuuluu olla valkoinen? Ja tankivärikö myös?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2012, 12:41:58 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 12, 2012, 12:54:43 ip
Vastaus #21

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1840
Tuo valkoinen työkalukotelo on ollut kiinni koneen takakiinnikkeen ylämutterissa. Kyllä noita työkalukoteloita on ollut liikkeellä aina silloin tällöin.

Toukokuu 12, 2012, 15:10:30 ip
Vastaus #22

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Katselin tuossa, että koneen numero on 9368710. Osaakos tuosta joku päätellä jotain, että onko vuosimallin -86 moottori? Miten yleensäkin voi saada selville, minkä numeroinen moottori rungossa alunperin on ollut?
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 12, 2012, 15:18:49 ip
Vastaus #23

Juho Uusi-Seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 342
Katselin tuossa, että koneen numero on 9368710. Osaakos tuosta joku päätellä jotain, että onko vuosimallin -86 moottori? Miten yleensäkin voi saada selville, minkä numeroinen moottori rungossa alunperin on ollut?
Tilaa amalta se todistus, siitä selviää alkuperäisen koneen nro.

Toukokuu 12, 2012, 15:34:31 ip
Vastaus #24

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Tilaa amalta se todistus, siitä selviää alkuperäisen koneen nro.

Laitoin tilaukseen. Hyvä juttu jos siitä selviääkin valmistusvuoden lisäksi myös alkup. koneen numero.

Nyt heräsi sitten sellainen kysymys, että jos ja kun alunperin on ollut alakautta kulkeva pakoputki ja täten tuo mopossa oleva yläkautta kulkeva pakoputki on myöhempi muutos, niin onko runkoon penkin alle itse joku porannut reiät äänenvaimentajan kiinnitystä varten vai ovatko ne siinä olleet jo alunperin?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2012, 16:00:36 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 12, 2012, 20:44:55 ip
Vastaus #25

ari tiinanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
  • Tiger Break
Tilaa amalta se todistus, siitä selviää alkuperäisen koneen nro.

Laitoin tilaukseen. Hyvä juttu jos siitä selviääkin valmistusvuoden lisäksi myös alkup. koneen numero.

Nyt heräsi sitten sellainen kysymys, että jos ja kun alunperin on ollut alakautta kulkeva pakoputki ja täten tuo mopossa oleva yläkautta kulkeva pakoputki on myöhempi muutos, niin onko runkoon penkin alle itse joku porannut reiät äänenvaimentajan kiinnitystä varten vai ovatko ne siinä olleet jo alunperin?

Ei se ainakaan alkuperäisenä kuulu tuo yläkautta putki, 82 viimeisin vuosimalli, missä niitä ollut, reiät siellä jo valmiina tehtaalla tehtynä
Break 87 L ja Tiger 84

Toukokuu 12, 2012, 21:16:41 ip
Vastaus #26

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Se on meidän helppo unohtaa tuo 87 superin jarrupoljin ja jalkatappikiinnitys mutta se on silti ihan omiaan kuten saman vuoden Tigereissä, elli hylsynpätkät rungossa kummallekin jalkatapille eikä yhtenäistä poikkiputkea, siinä poissulkemiselle hyvä kriteeri.


Jalkatappikiinnitys on yhtenäisellä poikkiputkella eikä hylsynpätkillä, joten ei voi olla -87 joten ihme on, jos AMA:lta tulee muu tieto kuin että on vm. -86... "hiukan" meni pieleen tuo myyjän veikkaus kun sanoi, että ehkä vm. -79. Tyyppikilvestä heti näin, että täytyy olla uudempi. No, museorekisteriin saamisen mahdollisuuteen joka tapauksessa menee vielä muutama vuosi.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 12, 2012, 21:29:53 ip
Vastaus #27

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Jokohan vuonna -86 oli nämä tarrat, jotka Arin mopossakin 86/87 mallissa ovat ja ainakin v. -87 mallissa oli:
 Vai mikä malli kuuluu vm. 86:een?

Niin, ja tehtiinkö vuoden -86 mallia muuta kuin valkoisella rungolla ja tankilla ja mikä mahtaisi olla sopiva värikoodi jos automaalaamolla maalautan...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2012, 22:17:02 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 12, 2012, 22:29:53 ip
Vastaus #28

ari tiinanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 269
  • Tiger Break
Break 87 L ja Tiger 84

Toukokuu 13, 2012, 01:16:00 ap
Vastaus #29

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Jos toi galleria ei ole tuttu, niin pistän vielä linkin. Sinne olen kerännyt eri SS -malleja kuvattu. Siis AMAn sivulla. Kunhan saan oman 87 jotenkin paremmin nippuun, niin laitan siitä kuvia sinne. Siinä on nyt väärä kone ja kahvat jne. Noi Tepon kuvan tarrat oli 86-87.

https://picasaweb.google.com/103903944225016590520/TunturiSuperSportit19771987

Mutta kysymykseni kuuluu, että oliko 86 tankin päällä myös tuo tarra? 87 se on kyllä. Tuo kuva on Tigeristä, mutta sama tarra myös 87 SS:ssä.