Kirjoittaja Aihe: Tuli ostettua Tunturi Super Sport ja nyt on paljon kysymyksiä...  (Luettu 43671 kertaa)

Toukokuu 13, 2012, 01:32:27 ap
Vastaus #30

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Ässä-tikrussakin (86) on tuo ohjetarra, tosin on piilossa penkin alla. Luulen että samaa ohjetarraa on SuperSporteissa vuosina 86-87.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 13, 2012, 01:57:13 ap
Vastaus #31

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
On se tuossa tavallisessa Tikrussakin piilossa penkin alla. SS:ssä se taas on ihan esillä muutama sentti penkin reunan etupuolella.

Toukokuu 14, 2012, 09:37:20 ap
Vastaus #32

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Ei se ainakaan alkuperäisenä kuulu tuo yläkautta putki, 82 viimeisin vuosimalli, missä niitä ollut, reiät siellä jo valmiina tehtaalla tehtynä

Siis ajan takaa sitä, että onko myöhemmissä(kin) vuosimalleissa ollut (turhat) yläpuolisen putken kiinnitysreiät rungossa vai onko joku itse porannut minun mopooni nuo?
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 14, 2012, 10:07:38 ap
Vastaus #33

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Ei rungossa ole yläputkelle mitään kiinnitysreikiä, yläputki tulee kiinni penkin kiinnityspulttiin. Pikkureiät takaiskareiden kahta puolta ovat tarakalle (taaemmat) ja alaputken tukiraudalle (etummainen oikealla puolella). Vasemmanpuolen etummainen reikä on ihan turha, sille ei ole missään mallissa käyttöä.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 14, 2012, 10:24:29 ap
Vastaus #34

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Ok, eli kuvassa 1923 näkyvät pakoputken kiinnitysreiät ovat myöhempi lisäys ja tukin ne ennen maalausta.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 14, 2012, 10:31:55 ap
Vastaus #35

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Joo ne on jonkun oma patentti putken kiinni saamiseksi.

Kävin näppäämässä kuvia Idealin kahvarungoista, jospa kuvista olisi apua projektissasi.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2012, 10:39:35 ap kirjoittanut Kari Vähäkainu »
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 14, 2012, 10:52:10 ap
Vastaus #36

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Omassani on kytkikahvarunko (siinä lukeekin ideal) ja kytkinvipu samanlaisia kuin em. kuvassa. Ilmeisesti kaasukahva ja etujarruvipu kuuluisi olla myös em. kuvan mukainen, jos nuo kerran vm. -86:een (ainakin alkuvuoden -86, mikä nyt vahvin oletus ennen kuin aman todistuksen saan)  kuuluvut.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2012, 11:56:00 ap kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 14, 2012, 11:08:57 ap
Vastaus #37

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Aman sivuilla ei montaa kuvaa ole 86 ja 87 malleista mutta jokaisessa näkyy olevan Dominon kahvasysteemit.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 14, 2012, 11:20:06 ap
Vastaus #38

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Mää on muutaman alkuvuoden 86 -mallin nähnyt, missä oli Idealit ja perinteiset jalkatapit jne. Ne vaan ei ollut orggisväreissä, niin en laittanut kuvia tuonne. Loppuvuoden mallit on todistetusti "samanlaisia" kuin 87 -mallit. Kuvaan tuota omaa 87:aa ja laitan kuvia lisää, kunhan kerkiin... Noita Dominon kahvojakin on erilaisia...

Toukokuu 15, 2012, 20:18:01 ip
Vastaus #39

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
No nyt jo tuli AMA:lta todistus. Koneen numero täsmää, eli sitä ei ole vaihdettu  :) "Matching numbers", jippii  ;D
Vuosimalli onkin mielenkiintoinen. AMAn mukaan mopo on lähtenyt tehtaalta 6.1.1987.

Eli vuosimalli on 86/87...

Nyt sitten arvon ainakin sitä, että laitanko mopoon Dominon vai Idealin kahvat. Kytkinkahvarunko on nyt Idealin, mutta varmuuttahan ei minulla ole, onko se alkuperäinen. Kaasukahvahan on varmasti jostain vanhemmasta moposta otettu.

Jalkatapit tuossa mopossa ovat ainakin vanhempaa mallia, eivät -87 mallia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2012, 20:43:39 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 15, 2012, 20:42:08 ip
Vastaus #40

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Mää on muutaman alkuvuoden 86 -mallin nähnyt, missä oli Idealit ja perinteiset jalkatapit jne. Ne vaan ei ollut orggisväreissä, niin en laittanut kuvia tuonne. Loppuvuoden mallit on todistetusti "samanlaisia" kuin 87 -mallit.

Onkohan nyt minun mopo taas joku poikkeus kun se on valmistettu vasta 86/87 vuoden vaihteessa ja silti on perinteiset jalkatapit...
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 15, 2012, 21:25:11 ip
Vastaus #41

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Kuvassa vm 89 (papereiden mukaan) SuperSport. Oikeasti vm 87 mutta löydetty ja ostettu mopomyymälän vintiltä vuonna 89. Suht originaali, pakoputki vaihdettu Citystä, etulokariksi vaihdettu 90-luvun muodin mukainen yläkiinnitteinen.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 16, 2012, 00:08:21 ap
Vastaus #42

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
87 -mallissahan on noi jalkatapin kiinnityszydeemit ihan erilaiset ja jarrupoljin myös kiinnityksineen eroaa vanhemmista. Siltä pohjalta lähtisin itse tekee tuosta ihan sen perinteisen 86 -mallin Idealeilla jne. Toisaalta ei kai se ihan väärinkään ole Dominoja siihen laittaa. Noi vuodenvaihteen mallit voi olla aina mitä vaan. Omassa 87:ssa oli Maguran kahvat hetulakumeilla jne. ostettaessa, mutta ne kuitenkin siihen vaihdoin, koska niiden alkuperäisyyttä voi epäillä. Ja muistuksena vielä, että 87 oli viimeinen SS vuosi ja silloin varmaan käytettiin kaikki vanhat osat poies, joten niissä on sikälikin voinut olla mitä vaan.

Toukokuu 16, 2012, 14:59:37 ip
Vastaus #43

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Minkäsnäköinen tööttä SS 86-87:aan kuuluu? Onko kellään kuvaa...
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 16, 2012, 17:37:14 ip
Vastaus #44

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Tuollanen töötti:

[ylläpito on poistanut liitteen]
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti