Kirjoittaja Aihe: Tuli ostettua Tunturi Super Sport ja nyt on paljon kysymyksiä...  (Luettu 43200 kertaa)

Toukokuu 16, 2012, 22:52:23 ip
Vastaus #45

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Kiitos Kari. Voimakoneella on tuon näköistä vain 12 v versiona, pitäisi olla 6v...  :( Myös etuvalon lasi ihmetyttää. Sanoit Kari että se on lasinen eikä muovinen, mutta minun mopossani on kyllä muovia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2012, 22:54:42 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 16, 2012, 23:41:18 ip
Vastaus #46

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Onkohan SuperSportin koteloon saatu tungettua kumikuorisen umpio? En ole kokeillut että onnistuuko. Kyllä suppanoissa pitäisi aina olla lampunlasi ehtaa lasia.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 17, 2012, 22:00:36 ip
Vastaus #47

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Muutama kuva ohessa. Eikös nyt kuvankin mukaan ole niiin, että mopossani on vanhemman <-86 mallin jalkatappikiinnitys, vaikka moponi on lähtenyt tehtaalta vasta 1/87 ja vaikka 10/86 tehtaalta lähteneessä yksilössä on jo hylsynpätkät?
Ja sitten tuo lamppu, jossa muovinen lasi ihmetyttää. Onhan tuo lampun kuori oikeanlainen?
Kari laittoi kuvaa kahvoista edellä. Onkos siis tuo tuppeni oikeanlainen Ideal kytkinkahvarungon kaveriksi? Entä tuo kytkinvipu? Näyttää ainakin samalta kuin Karin kuvassa.
Idealin etujarruvivun rungosta erillinen yksikkö on siis kaasukahva. Oliko se kaasukahvakin Ideal-merkkinen vai jotain muuta?

Voisin toisaalta laittaa Dominonkin kahvat jos niitä on kerran jo vuonna 86 käytetty.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2012, 23:47:15 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 17, 2012, 22:10:59 ip
Vastaus #48

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Koko etulamppu on väärä, näyttäis olevan tarvikelamppu. Jos en väärin tutkinut niin olin näkevinäni lampunkranssin alaosassa kiinnityskorvakkeen, sellaista ei Tunturin kranssissa ole. Etulampun musta koppa lienee metallinen? Kuvassa Tunturin omaa lamppua hieman muistuttava tarvikelamppu.

Tuppi näyttää olevan DX:stä eli väärä mopoosi.

Erillinen kaasukahvakin on Ideal merkkinen, logo näkyy tänne laittamissani kahvakuvissa keskimmäisessä kuvassa.

Noista rungon eroavaisuuksista ei kannata stressata, tehtaalla on mopoja roiskittu kasaan napaten varastosta runkoja, niitä on tullut sekaisin uudempaa ja vanhempaa. Esimerkkinä voisin mainita 2 Trial Specialia, suuremmalla runkonumerolla varustettu on lähtenyt tehtaalta parisen vuotta aiemmin kuin pienemmällä runkonumerolla varustettu.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2012, 22:19:03 ip kirjoittanut Kari Vähäkainu »
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 17, 2012, 23:01:38 ip
Vastaus #49

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868

Noista rungon eroavaisuuksista ei kannata stressata, tehtaalla on mopoja roiskittu kasaan napaten varastosta runkoja, niitä on tullut sekaisin uudempaa ja vanhempaa. Esimerkkinä voisin mainita 2 Trial Specialia, suuremmalla runkonumerolla varustettu on lähtenyt tehtaalta parisen vuotta aiemmin kuin pienemmällä runkonumerolla varustettu.

Oho. Minä kun luulin, että rungot ovat tehtaalta lähteneet melkolailla numerojärjestyksessä, mutta että parinkin vuoden heitto...  :o
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 17, 2012, 23:20:40 ip
Vastaus #50

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Luultavasti Specialien rungot tehtiin yhdellä kertaa ja vietiin varastoon josta niitä haettiin kasattavaksi satunnaisessa järjestyksessä, en oikein muuta selitystä keksi.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 18, 2012, 01:22:45 ap
Vastaus #51

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Kyl noissa runkonumeroissa on heittoa, varsinkin 80 -luvulla. Noi mihin Kari viittaa, niin niissä vanhempi oli 200 numeroa suurempi ja ikäeroa aika lailla tarkasti 4 vuotta. Ja siis Trial Specialeja olivat. Runkoja oli varastossa ja varmaankin nipusta otettiin lähin, eikä alettu hakemaan sitä pienintä numeroa...

Ja tuosta tupesta. Oma kokemus on, että se kuuluu Domino -kahvoihin, riippumatta siitä onko se DX, SS vai Tiger. Siinä kuvaamassani 86 SS:ssä on noi tupet. Niissähän lukee myös Domino.

Toukokuu 18, 2012, 09:22:38 ap
Vastaus #52

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Jos nyt laittaisin Dominot kahvat ja vivut, joita vuonna -87 käytetty Super Sportissa, niin ovatko ne juurikin nämä Voiamkoneen myymät:

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 18, 2012, 09:26:07 ap kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 18, 2012, 10:15:20 ap
Vastaus #53

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Nuo on oikeat mutta tupet eivät. Oikeanlaisia kahvakumeja ei meinaa uusina löytää, kytkimenpuoleista näkee joskus rompetoreilla mutta kaasukahvanpuoleista ei koskaan.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 20, 2012, 00:06:54 ap
Vastaus #54

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Nyt tuli mieleen, että onko Super Sportissa ollut uutena peili (1 tai 2 kpl), minkähänlainen ja pitääkö olla kun katsastaa mopon? Ja minkänäköinen "Käytä kypärää" -tarra on mittarikotelossa ollut v. 86-87?
Entä onko uudemmassa 86-> isommassa ilmanputsarikotelossa ollut jonkinlainen mikrostat -tarra?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2012, 07:41:30 ap kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 20, 2012, 07:49:43 ap
Vastaus #55

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Ei kai peili/peilit olleet siihen aikaan pakolliset, ne olivat lisävarusteet. Omia peilejä Tunturilla ei ollut vaan niihin laitettiin tarvikepeilejä, minkälaisia, riippui millaisia liikkeessä sattui olemaan. Yleisimmät lienevät mustalla muovitaustalla olevat peilit, peilin varsi kiinnittyy taustan koveraan alaosaan ja varren vieressä keltaisella kannalla oleva ristipäinen kiristysruuvi. Voimakoneen peili numero 15 on aika lähelle samanlainen, sellaisen voi hyvin laittaa 80-luvun tuntsaan, sopii hyvin ilmiasuun.

86-87 taisi olla käytä MPA kypärää tarra mittarikotelossa. Ainakin 84 mallissa enkä tiedä että olisi senjälkeen enää vaihtunut.

Isommassa ilmanputsarissa ei ole mikrostat tarraa.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 20, 2012, 08:03:59 ap
Vastaus #56

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 20, 2012, 08:21:43 ap
Vastaus #57

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Noista peileistä vielä senverran että en mielellään aja yhtään sellaisella mopolla jossa ei ole peiliä/peilejä, jotenkin turvaton olo jos ei näe mitä takaa on tulossa. Vasemmanpuoleinen peili riittää siihen oikein hyvin, oikeanpuoleisessa on se bonuksena että siitä näkee vastaantulleet kävelevät/hölkkäävät neidit/rouvat takaapäin ;) Vähän extrailoa elämään ::)
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 20, 2012, 09:04:14 ap
Vastaus #58

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 868
oikeanpuoleisessa on se bonuksena että siitä näkee vastaantulleet kävelevät/hölkkäävät neidit/rouvat takaapäin ;) Vähän extrailoa elämään ::)

Mutta siinäkin on kyllä vaaransa että ajaa ojaan tms jos keskittyy peilin katsomiseen...

Ja sitten kysymys tankin korkista. Nettimoton vm. 87 SS:ssa on yhdessä uudempi musta (muovia?) iso korkki ja toisessa yksilössä pienempi vanhempaa mallia. Milloinhan tuo korkin tyyli muuttui?
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 20, 2012, 14:22:17 ip
Vastaus #59

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Minulla on sellainen tunne että 86:sissa on kumpaakin ja 87:ssa mustaa muovista (sama kuin Tiger ja Break).

Mitäpä peilejä sitten asentamaankaan jos niitä ei uskalla tarkkailla? Itse tarkkailen likimain jatkuvasti myös peilejä sillä en halua että kukaan kännikala/pilviveikko/sekokäyttäjä ajaa ylitseni.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti