Kirjoittaja Aihe: Tuli ostettua Tunturi Super Sport ja nyt on paljon kysymyksiä...  (Luettu 41835 kertaa)

Toukokuu 20, 2012, 14:47:08 ip
Vastaus #60

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Mulla on lukollinen musta muovinen korkki 87:ssa. Liekö alkuperäinen? Tigerissä on normi musta muovinen. Ihan samoja muuten paitsi se lukko.

Toukokuu 20, 2012, 15:34:50 ip
Vastaus #61

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5366
  • Soiva kunta
Lukollinen versio taisi olla lisävaruste eli piti erikseen ostaa sellainen korkki. Muistelen jossain nähneeni sitä yhä myytävänä.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 21, 2012, 09:27:51 ap
Vastaus #62

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 870
Sillankorvan pyöräliikkeellä on tuohon sopivia jarruvalokatkaisijoita

Mutta onko tuossa 86-87 mallissa ollut alunperin jarruvalokatkaisinta?

Ja toki valokatkaisin on Dominosta.

Dominon kahvat ajattelin laittaa, koska luultavasti ne mopooni kuuluvat. Onkos tuo sivulla 4 (kuva 1919) näkyvä CEV valokatkaisin sellainen, että se kuuluu osaksi Dominon kytkinkahvarunkoa siihen vastaavaan kohtaan mihin peitelevy laitetaan kaasvukahvaan? Näinkö se menee?

Ja onko SuperSporteissa ollut  kolmenlaista vaihdepoljinta? Vanhimman mallin tiedän (samantapainen kuin jo Sportissa, ilmeisesti vielä 84/85 käytetty), ja -87 mallissa taasen on ollut musta, mutta mikäs tuo poljin on, joka näkyy tämän ketjun sivulla 1 minun mopossani? Siinä on jo kartiomaiset boorit. Oilsko tuo vuoden 86 speciaalitapaus?

Entä bensaletku? Kuuluuko olla kuminen musta vai kirkas muovinen?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2012, 16:25:15 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 21, 2012, 17:17:34 ip
Vastaus #63

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5366
  • Soiva kunta
Eka kuvassa näkyy millainen jarruvalokatkaisin Tuntureissa 84-> eli mallia olematon.

Seuraavissa kuvissa on kaksi erilaista kartiopooritetulle akselille olevaa vaihdepoljinta, kuvista käynee ilmi miksi vaihdepolkimet ovat erilaisia. Jalkatappien kiinnityskohta sen ratkaisee kumpaa vaihdepoljinta käytetty. SuperSportin vaihdepolkimen (samaa poljinta käytettiin viimeisissä pappiksissa) kuvasta näkee myös moottorin c-pukin muutoksen, ei enää puch-pelti istu takareunastaan hyvin. Kone takapäästään ylempänä kuin vanhemmissa malleissa, c-pukin muutos tuli siksi kun jos koneen takaosaa ei olisi nostettu olisi Tiger malleissa ketjut raapineet kokoajan takahaarukkaan puslan kohdalla. Silti Tigereissa saattaa raapia, siksi tikruihin tuli lisäksi raapimiskohtaan muovinen suojus takahaarukkaan.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2012, 17:19:16 ip kirjoittanut Kari Vähäkainu »
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 21, 2012, 22:26:23 ip
Vastaus #64

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 870
Nyt on käynyt ilmi, että pakoputken kannatinrautoja on erimittaisia...

Harri sanoi, että pitää ole pidempi versio. HAnnu sanoi, että hänellä olevissa on lyhyemmän tuen väli reiän keskeltä reiän keskelle noin 24 ja pitemmän noin 26 cm.
Voimakoneella seuraavat myynnissä:
- äänenvaimentimen (alakautta) kannatinrauta Super Sport (501.257.77) 290mm
- äänenvaimentimen (alakautta) kannatinrauta DX (501.223.83) 260mm



Nyt tarvitsisi vahvistusta sille, että minkä mittainen rauta kuuluu SS 86-87:aan, jossa olisi voimakoneen
- pakokäyrä alakautta Super Sport 1981 ja uudemmat PK5 ja



- äänenvaimennin TU651 Pappa-Tunturi 1967-86, Super Sport, DX



Niin ja miten tuo äänenvaimennin (lähtö 22 mm) sopii käyrään, joka 28mm? Tuleeko se käyrä äänenvaimentimen alkuosan PÄÄLLE?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2012, 10:32:53 ap kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 22, 2012, 18:33:11 ip
Vastaus #65

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 870
Sylinteri näyttää viilaamattomalta, mikä hyvä juttu. Mäntä taitaa olla jnkl. "tehomäntä", koska männänhelmassa on peräti n. 6 mm korkea kolo imuaukon kohdalla, mutta tosin tuo kolo on kapeampi kuin imuaukko.
Haluaisin kuitenkin varmistaa, että sylinteri on fiilaamaton kysymällä, että mikä mahtaa olla imu- ja pakoaukon korkeus viilamattomassa VZ50N4:n pytyssä? Onko jollain käsissä vakiosylinteriä, josta asian voisi tarkistaa?

Niin ja sitten kysymys myös etulampusta. Onko SS:ssa käytetty sekä kumi- että muovikuorisia lamppuja ja kumpaakohan minäkin vuonna?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2012, 12:28:31 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 29, 2012, 18:58:30 ip
Vastaus #66

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 870
Tarvitsisin myös vielä tietoa siitä, mitä tuosta vm 86/87 Paioli -etuhaarukasta puuttuu osia. Ilmeisesti haitarikumit ja sen yläpäästä kiristysjousi, mutta näyttääkö mitään muuta puuttuvan?

[ylläpito on poistanut liitteen]
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 29, 2012, 22:34:35 ip
Vastaus #67

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5366
  • Soiva kunta
Etuheijastin kiinnitysrautoineen näyttää puuttuvan.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 29, 2012, 22:53:11 ip
Vastaus #68

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 870
On se heijastin kiinnitysrautoineen siinä! ei vain näy näköjään tuosta kuvakulmasta... Mutta puuttuuko etupumpuista muuta kuin haitarikumi ja ylempi "klemmari"?
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Toukokuu 29, 2012, 22:57:58 ip
Vastaus #69

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2815
  • Take a Break
kuuluuko tuon vuoden mopoon haitarikumet vai pelkät pölysuojat?
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Toukokuu 29, 2012, 22:58:04 ip
Vastaus #70

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5366
  • Soiva kunta
Joo, en kyllä huomaa heijastinta, sopivasti putken takana piilossa.

Haitarikumien alaosissakin kuuluu olla kemmarit joissa kaksi pyöreää silmukkaa vaijereita varten.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Toukokuu 29, 2012, 23:05:58 ip
Vastaus #71

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 870
Kiitos taas asiantuntijoille.  :) Palaan vielä pakoputkiasiaan: Sopiiko tuo voimakoneen käyrä PK5 tuohon TU651 äänevaimentimeen?
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Kesäkuu 01, 2012, 22:53:06 ip
Vastaus #72

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2815
  • Take a Break
"wanhat superit" on hyvinkin monenkin harrastajan hanskassa ihan aasta ööhön mutta olet nyt hiukan "ennen aikojasi" liikenteessä joten kaikki äijät ei ihan noin vaan ehdi ottaa osaa rakenteluusi.
Vanhat superit osaan klo 03.00 jos herätät juhannusteltassani mutta nämä uudet "techno-superit" vaativat aikansa, olet vissiin huomannut......
Näin pitkälle näyttäisit olevan oikealla polulla, -älä poikkea-  äläkä hosu, jatkuvasti tulee uutta vanhaa tietoa.
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Kesäkuu 01, 2012, 23:40:08 ip
Vastaus #73

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5366
  • Soiva kunta
Näiden tusinatuotteiden rakentaminen ja entisöiminen on turhaa, syntistä ja muutenkin tuomittavaa, näin olen antanut itseni ymmärtää. Ainoa oikea tapa harrastaa mopoja on hinkata ja puunata m**a pystyssä ja hullunkiilto silmissä aataminaikaisia poljinmopoja (tämän lauseen kuulin eräältä mopoharrastajalta). Näin toimien niiden iänikuisten mopojen arvo ei vaan pääse laskemaan.

Kylmä totuus tulee olemaan se ettei muutaman vuoden kuluttua kukaan enää halua poljinmopoja, sporttia sen olla pitää.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Kesäkuu 02, 2012, 21:33:14 ip
Vastaus #74

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 870
Ja kumpikohan seuraavista voimakoneen tuotteista

-etuhaarukan haitarikumin kiristinjousi 25mm
-etuhaarukan haitarikumin kiristinjousi 33mm "Mikki Hiiren korvat" vaijeri pidike

on oikea SS:n paioli  -etupään haitarikumin yläosaan?
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)