Kirjoittaja Aihe: Suomessa kootut Harley-Davidsonit?  (Luettu 3846 kertaa)

Toukokuu 30, 2012, 20:08:40 ip
Luettu 3846 kertaa

Ari Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 474
  • VMPK jäsen 1898
Jeh!
Osuuskaupan lehdessä on juttu jossa mainitaan Harley-Davidsonien kokoamisesta Helsingin tehtaassa 1920 luvulla. Mahtoiko olla missä suuruusluokassa tuo kokoamistoiminta?
http://www.yhteishyva.fi/vapaa-aika_perhe/retkeily_kalastus/oma_pyoramerkki_jupiter/fi_FI/oma_pyoramerkki_jupiter/
(Jupiter jutun lopussa mainittu).
Solifer "valontuoja"

Toukokuu 30, 2012, 22:39:49 ip
Vastaus #1

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Öh öh tuokin piti kuullla..... :D 

Suomalainen harrikka joka on koottu sekä myyty työväen omistaman yrityksen toimesta ja Osuuskauppa-aatteen siivittämänä...hih  :P
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Toukokuu 31, 2012, 01:17:04 ap
Vastaus #2

kari lampinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1330
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Ainahan hd pyöriä suomessa on koottu ainakin jonkin verran .Tienposkessa niitä on kasattu/kiristelty pultteja  uudelleen. :laugh:

Toukokuu 31, 2012, 06:01:39 ap
Vastaus #3

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7394
  • Nuolija Savosta
Öh öh tuokin piti kuullla..... :D 

Suomalainen harrikka joka on koottu sekä myyty työväen omistaman yrityksen toimesta ja Osuuskauppa-aatteen siivittämänä...hih  :P

Ei se ollu työväen osuuskauppa joka Harrikoita kasasi, vaan pellervolaiset maalaisliittolaisethan niiden kanssa on silloin 20 -luvulla touhuilleet. ::)

Toukokuu 31, 2012, 07:33:13 ap
Vastaus #4

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Öh öh tuokin piti kuullla..... :D 

Suomalainen harrikka joka on koottu sekä myyty työväen omistaman yrityksen toimesta ja Osuuskauppa-aatteen siivittämänä...hih  :P

Ei se ollu työväen osuuskauppa joka Harrikoita kasasi, vaan pellervolaiset maalaisliittolaisethan niiden kanssa on silloin 20 -luvulla touhuilleet. ::)

Näinpä juuri, vauras maatalousyhteiskunta oli osuuskaupan takana. Elanto on sitten ihan oma juttunsa... :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Toukokuu 31, 2012, 08:54:11 ap
Vastaus #5

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5250
  • MC Debit
Öh öh tuokin piti kuullla..... :D 

Suomalainen harrikka joka on koottu sekä myyty työväen omistaman yrityksen toimesta ja Osuuskauppa-aatteen siivittämänä...hih  :P

Ei se ollu työväen osuuskauppa joka Harrikoita kasasi, vaan pellervolaiset maalaisliittolaisethan niiden kanssa on silloin 20 -luvulla touhuilleet. ::)

Näinpä juuri, vauras maatalousyhteiskunta oli osuuskaupan takana. Elanto on sitten ihan oma juttunsa... :police:

Kepumopo :laugh:
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 31, 2012, 09:20:10 ap
Vastaus #6

kari kallio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 473
Olisikohan kuitenkin kysymyksessä "vain " pyörän muutamien osien liittämisestä ts. ohjaustanko ja pyörät kiinni valmiiseen, jo tehtaalla koottuun
Harrikkaan, josta kuljetuslaatikkoon laittamisen vuoksi ko. osat on irroitettu.
epäilee kk

Toukokuu 31, 2012, 09:28:36 ap
Vastaus #7

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5250
  • MC Debit
Olisikohan kuitenkin kysymyksessä "vain " pyörän muutamien osien liittämisestä ts. ohjaustanko ja pyörät kiinni valmiiseen, jo tehtaalla koottuun
Harrikkaan, josta kuljetuslaatikkoon laittamisen vuoksi ko. osat on irroitettu.
epäilee kk

Voi olla myös että kyse oli jostakin tulliteknisestä kikkailusta. Puolivalmisteen tulli olisi eri kuin valmiin ajoneuvon.

USA:hankin tuotiin samoista syistä ainakin vielä 90-luvulla japanilaisia pick-uppeja sillai että lava oli "irrallaan" takarungon päällä ja joitain muita osia oli laatikossa mukana. Tällöin tuote olikin "assembly kit" ja tulli halvempi. Itte olen joskus nähnyt kun muuatta uutta työkonetta purettiin (runko-ohjauksen tappi pois, hyd letkut sun muut irti) USA:han vientiä varten. Nyttemminhän tojotalla, bemulla, mersulla ja monella muulla on kokonaiset "oikeat" tehtaat paikan päällä juuri tuon protektionismin takia.

Samaa harrastetaan Brasiliassa, ja olikos se nyt jenkkimarkkinoille vai mihin toimitettiin kuplavolkkareita puupyörillä kun Saksaan ei saatu renkaita vai ei saatu viedä niitä johonkin...

Veikkaisin että joku tullipoliittinen juttu on näiden kuormurien ja harrikoiden kasaamisessa. Saattoi tietysti olla että ajateltiin huoltovarmuutta tms kriisin varallekin?


Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 01, 2012, 12:32:25 ip
Vastaus #8

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Vuonna 1922 määrättiin autot ja moottoripyörät rekisteröitäviksi Suomessa. Samana vuonna siirtyi H-D:n pääedustus Oy Hans Koch Ab:ltä SOK:lle, joka aloitti Helsingin konepajassaan Fleminginkatu 36:ssa Federal-kuorma-autojen, SOK-polkupyörien ja HD-moottoripyörien kasaamisen. Kalevi Karusuon kirjassa "Fiude" on sivulla 209 kuva Konepajalta, josta ilmenee, että Harrikat oli tuotu melko lailla osina / komponetteina. Kyseessä taisi olla pääasiallisesti kuljetuskustannusten minimointi, johon saattoi liittyä tulliteknillistä kikkailua. Tuskinpa huoltovarmuutta silloin ajateltiin, koska tällaisia juttuja ei ihmeemmin otettu huomioon edes ennen Talvisodan syttymistä. HD oli Suomen suosituin pyörä, mutta 1930-luvun alussa SOK joutui luopumaan merkin edustuksesta talouslaman heikentäessä kysyntää huomattavasti. Federaleja kasattiin yhteensä 57 vuosina 1922-24. Muista ei ole saatavissa (helpohkosti) tietoja.