Kirjoittaja Aihe: Tappokatkaisimen kytkentä?  (Luettu 5773 kertaa)

Kesäkuu 08, 2012, 09:16:47 ap
Luettu 5773 kertaa

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5493
  • MC Debit
Tuli hankittua "projektiin" sellainen Lucas-replica-sähköpääkeskus, missä on jousipalautteinen tapponappula. Mitenkäs tuo kuuluisi kytkeä, kun kyseessä on akulla varustettu kärjellinen (yhdet kärjet) sytytysjärjestelmä? CB350K4:n kaaviosta katselin mallia, mutta sen pyörän tappokytkin ei ole jousipalautteinen, ja sehän vain katkaisee puolille menevän virran. Ei siis toimi tällaisen napin kanssa.

Tässä rojektissani ei alunperin ole tappokytkintä, moottori sammutetaan virta-avaimesta. Mutta voiko esim tehdä niin että tappokatkaisin ohittaa kärjet? Tämä tuli mieleen ja olen sitä koittanut miettiä eri kanteilta, enkä nyt heti keksi että voisiko siinä tulla jotain vahinkoa.

Miten nämä yleensä on kytketty?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 11, 2012, 20:04:38 ip
Vastaus #1

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5493
  • MC Debit
Nyt hieman tutkailin sitä tappokytkintä, se on sellainen yksinkertainen lipare joka kytkee painettaessa piirin maihin (taikka siis ohjaustankoon). Koitan kytkäistä sen noin kuten aikaisemmin kuvailin, eli ohittamaan kärjet. Ei kai se puolaa tai sulaketta polta sentään? Kun voihan moottorikin pysähtyä niin että kärjet on kiinni ja puolan läpi kulkee virta.

Vai mitä?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 11, 2012, 23:15:37 ip
Vastaus #2

kari lampinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1342
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
katkaise puolalle tuleva virta
  esimerkki löytyy tuolta
http://oldmanhonda.com/MC/wiring750K1.html
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2012, 23:19:04 ip kirjoittanut kari lampinen »

Kesäkuu 13, 2012, 11:02:44 ap
Vastaus #3

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5493
  • MC Debit
Joo, varmaan pitää sittenkin katkaista puolien plussa. Tällä kytkimellä mikä mulla jo on (Lucas Tricon kopio) vaan tarttee releen väliin, sellaisen mikä ilman ohjausvirtaa päästää virran läpi, mutta kun ohjaus tulee, niin katkaisee. Muistaakseni "vaihtoreleen" nimellä kulkeva vempain toteuttaa tämän toiminnon. Jonkinasteinen kauneusvirhehän tällainen relekytkentä on caferaaserissa, mutta ei voi mitään :)

Miten muuten brittipyörissä on tuo toteutettu, niissä missä tapponappi on alunperin tuollainen maadoittava jousipalautteinen?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 13, 2012, 21:32:31 ip
Vastaus #4

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 587
Tuo on tarkoitettu magneettokoneen "sammutinnapiksi". Magneettosytytyksessä se kytketään juuri kärkien rinnalle. Kyllä minusta sen voi aivan
hyvin kytkeä samoin akkusytytyksessäkin. Tuotahan pitää painaa niin kauan, että moottori sammuu. Jos haluat sellaisen oikean
"tappokytkimen", jolla saa pysyvästi syt.virran poikki, niin se ei onnistu tuolla vaikka olisi relekin.
Akkusytytyksen kanssa tuosta vain ei ole oikein hyötyä. Jos tuolla sammuttaa pyörän, on suuri vaara,että unohtaa virrat päälle.
Eli pitää kuitenkin olla virtalukko, tai muu pääkytkin. Ja samalla vaivalla pyörä sammuu siitäkin.

Kesäkuu 14, 2012, 09:02:16 ap
Vastaus #5

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5493
  • MC Debit
Kiitos Simo varmistuksesta. Joo, se vaara piilee kyllä että jää sitten virrat päälle. Mulla on tulossa tähän härveliin hiukkasen yksinkertaistettu sähkösysteemi, eli 70-luvun alun Honda-tyyliin tässä pyörässähän on alunperin mm. sähköstartti ja valokatkaisimen kautta kytkeytyvä lisälataussysteemi. Startti jää pois kokonaan ja lisälatauksen kytken päälle jatkuvasti. Seleenimötti korvautuu nykyaikaisella regulaattori-tasasuuntaajalla, joten akku ei keitä vaikkei valot olisikaan päällä :)

Samaan syssyyn laitan virtalukon mahdollisimman lähelle akkua, eli johonkin päin satulan alapuolelle, jolloin tarvitaan vain noin vaaksan mittainen "kuuma karva". Silloin on kätevämpää jos moottorin saa sammuksiin ohjaustangon napista. Ei haittaa vaikka joutuukin painamaan nappia vähän pitempään, sellainen päälle jäävä tappo yleensä meinaa jäädäkin päälle ;) Valokatkaisija jää myös pois, koska ilman valoja ei ole terveellistä ajella ja Saabistihan ei muista valoja erikseen päällekään laittaa ;)

Nähtäväksi jää, jos tosiaan jää virrat (ja valot) päälle vaikka päiväksi, että jaksaako tuo polkaisemalla sitten enää lähteä käyntiin.

Jossain olen nähnyt systeemin, jossa ajovalo lähtee päälle vasta kun moottori pyörii (=laturi lataa), johonkin väliin siinäkin piti kai rele asentaa? Vai joku zeneri? Pitääpäs tutkia tuokin, jos saisi järjestettyä vaikka sillai että vain parkki- ja takavalo sekä puola saisivat sähöä pelkällä avaimen käännöllä, loput tulisivat mukaan sitten kun (tai jos ;) ) moottori käynnistyy.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 14, 2012, 09:11:04 ap
Vastaus #6

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1092
Etuvaloon voi ottaa tiedon releellä öljynpaineen merkkivalosta (jos semmonen nyt tossa on)