Kirjoittaja Aihe: BMW,n kytkimessä outo vika ?  (Luettu 2341 kertaa)

Kesäkuu 12, 2012, 05:16:43 ap
Luettu 2341 kertaa

jorma martikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 122
Kaverin Bemarissa (R80 gs-94 aj 70 ykm) koneen lämmittyä kytkin jää päälle, eli kahva jää heilumaan ja pyörä ei kulje. Kun kone jäähtyy kuluu napsahdus ja kytkin toimii normaalisti kunnes taas jonkunmatkaa lämmettyään kahva jää pohjaan. Uusi kykinlevy ja jousi vaihdettu mutta vika ei poistunut. Onliskohan jollain Bemarikuskilla kokemusta em. häiriöstä ????
Itse en ole ollut ko. laitetta ropaamassa, tää pähkinä vaan on heitetty mulle pähkäiltäväksi....., enkä oikein osaa sanoa mikä vois olla vikana .
Kiitos hyvistä neuvoista , ajamaan pitempiä matkoja olis varmaan kiva päästä.
Terv. Jora

Kesäkuu 12, 2012, 08:01:00 ap
Vastaus #1

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5349
  • Tulin nain ja voitin
Kaverin Bemarissa (R80 gs-94 aj 70 ykm) koneen lämmittyä kytkin jää päälle, eli kahva jää heilumaan ja pyörä ei kulje. Kun kone jäähtyy kuluu napsahdus ja kytkin toimii normaalisti kunnes taas jonkunmatkaa lämmettyään kahva jää pohjaan. Uusi kykinlevy ja jousi vaihdettu mutta vika ei poistunut. Onliskohan jollain Bemarikuskilla kokemusta em. häiriöstä ????
Itse en ole ollut ko. laitetta ropaamassa, tää pähkinä vaan on heitetty mulle pähkäiltäväksi....., enkä oikein osaa sanoa mikä vois olla vikana .
Kiitos hyvistä neuvoista , ajamaan pitempiä matkoja olis varmaan kiva päästä.
Terv. Jora

Jos kytkinvaijeri on ok ( tarkastettu ?) kiinniittäisin huomion kytkimen painelaakeriin ja siitä lähtevään työntötankoon joka työntää kytkimen auki, sekä kytkimen avaajavipuun, se painelaakeri ja avaajavipu ovat vaihdelaatikon takaosassa, painelaakerin kun vetää  pois ( avaajavipu on irroitettava ensin) niin pääsee käsiksi em, työntötankoon jonka suoruus kannattaa tarkistaa ensimmäisenä, myös itse painelaakeri ( tai paremminkin sen "mäntä" ) saattaa takerrella vaihteiston takosassa olevaan pesäänsä, nämä nyt tulivat ekaks mieleen...

Kuvassa näkyvät bemun kytkimen avausmekanismin osat (avaajavipua lukuunottamatta) eli painelaakeri, sen "mäntä" ja työntötanko:

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2012, 16:14:44 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Kesäkuu 12, 2012, 17:19:08 ip
Vastaus #2

Vesa Salmu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2709
Vastaavan sorttisen kytkimen kans joskus touhunneena tuli mieleen, että onko tuo painintanko moottorinpuolipäästään mahdollisesti porautunut kytkimen paineasetelmasta läpi?

Vaikka toisaalta kytkinkahva ei silloin todennäköisesti palautuisi, öööööö....
Kommentteja uuninpankolta.