Kirjoittaja Aihe: Japsistarojen lopettaminen  (Luettu 23552 kertaa)

Kesäkuu 25, 2023, 17:58:19 ip
Vastaus #30

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

En ota kantaa kun en tiedä asiasta,en sen paremmin japsien hyljeksimisestä kuin muustakaan Japsistara meiningistä,kyllä japseja tarvitaan museopyörien joukossa onhan heidän tuotteensa nostanut -60-70 luvun jälkeen pyörien tekniikan ihan eri svääreihin mitä se oli muualla maailmassa siihen aikaan.
Siihenkin on totuttava että museostatuksen saa nykyään myös muoviluoteihin,tähän asiaan on vaan meidänkin sukupolven totuttauduttava ellei sitten museopyörän ikää taas nosteta mutta em. asia tulee joka tapauksessa eteen ne muoviluodit on vaan niin kestäviä pyöriä että eivät ne "haihdu" liikenteestä hevin.
Kävin pikaisen pyörähdyksen Japsistarojen sivuilla ja varmaan kerhona ihan jees mutta heillä ei ole näin hienoa foorumia kun täällä on,se on yksi mun miälestä tärkeä juttu,täällä saa neuvon vähän joka asiaan vaikkei edes liippaisi läheltäkään motorpyörää.
Mitä muuten edellinen kirjoittaja tarkoitti ettei kannattanut VMPKhon liittyä,miten siellä kysyt neuvoa tarvittaesa esim.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 03, 2023, 22:10:44 ip
Vastaus #31

PetteriSeppanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitä muuten edellinen kirjoittaja tarkoitti ettei kannattanut VMPKhon liittyä,miten siellä kysyt neuvoa tarvittaesa esim.

Neuvoja tulee toivon mukaan facesta, elämää tuntuu siellä olevan aika paljonkin. Sitten on toki todellisten tietäjien foorumi minun RD:seen liittyen eli brittien rdlccrazyn foorumi joka on nimestään huolimatta hyvää tietoa täynnä.
En väheksy tämän foorumin käyttäjien osaamista, tuntuu vaan painottuvan vähän eri kalustoon.

Heinäkuu 05, 2023, 14:12:59 ip
Vastaus #32

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kai se ”japsipyörien” (jota nimitystä pidän vähän halventavana) käsittely täällä foorumilla omana ”vanhoista moottoripyöristä” erillisenä osastonaan jotain kielii juurtuneista asenteista. Eihän meillä ole ryssänpyörillekään tai itäblokin vehkeille yleensäkään omaa osastoa, vaan siellä ovat ”vanhoissa moottoripyörissä” Vincenttien ja Broughien seassa.

Ei mun mielestä ole syytä niputtaa Hondaa, Yamahaa, Suzukia, Kawasakia ja niitä muutamaa muuta omaksi muista erilliseksi ryhmäksi.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 05, 2023, 16:39:09 ip
Vastaus #33

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos oikein syvälle mennään, niin kaikenlainen lokeroiminen on halventavaa.
Alkaen mies ja nainen etuliitteen käytöstä... ;D
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 05, 2023, 16:55:13 ip
Vastaus #34

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mikä siinä ”japsipyörä” nimityksessä on halventavaa? T: japsipyörän ( oikeestaan kahden ) ja amerikanauto harrastaja.

Paljon käytetty ilmaisuhan se ”japsi” on. Mun korvaan siinä on vähän alentava klangi jostain syystä, toisin kuin esim ”britti-”tai ”jenkki-” etuliitteissä. Ehkä kuvittelen, mutta jos vaikka ihmisistä puhuttaisiin, niin ”britti” on neutraali tai jopa ylpeyden aihe, ”jenkki” vähän junttimainen mutta periaatteessa ok, jos ei etelävaltiolaisesta puhuta, mutta ”japsi” on jo loukkaava.

Emmätiä. Pointti oli se että jo silloin montamonta (kohta 16) vuotta sitten, Honda-harrastajana, vähän kalskahti tuo foorumin alueiden jako. Hondia on edelleen, ja nyttemmin myös Harrikka, en minä noita arvojärjestykseen laittaisi, tai erottelisi muutenkaan, samaa harrastusta se on, vaikka erilaiset suunnittelun filosofiat onkin laitteissa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2023, 16:58:08 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

Heinäkuu 05, 2023, 20:31:14 ip
Vastaus #35

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt kyllä Kari lähestyy aihetta erikoisesta suunnasta.
Kaikkihan saa tuntumaan loukkaavalta, riippuen siitä missä yhteydessä ja millä äänensävyllä asia ilmaistaan.
Minulla on aina ollut ihan normaaleina käsitteinä mm. japanilaisten lyhennelmä japsit, enkä ole ajatellut tuollaisen olevan mitenkään ahdistavaa tai alentavaa.

Heinäkuu 05, 2023, 21:18:27 ip
Vastaus #36

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
No enemmän se pointti oli että mun mielestä oli/on erikoista että japanilaisille pyörille on oma osastonsa, tuo nimitysasia oli vähän niinkuin sivujuonne. Onhan se vanha ja laajalti käytetty nimitys. Tulee kuitenkin fiilis että halutaan erotella japanilaiset pyörät ja niiden harrastajat kaikista muista. Ja tuskin sen takia että japanilaisten pyörien harrastajat ylenkatsoisivat muita?

Ei se ahista, lähinnä hymähdyttää tällainen melko vanhakantainen jako.
Kari

Heinäkuu 06, 2023, 15:15:37 ip
Vastaus #37

PenttiXS2jammuDanbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No enemmän se pointti oli että mun mielestä oli/on erikoista että japanilaisille pyörille on oma osastonsa, tuo nimitysasia oli vähän niinkuin sivujuonne. Onhan se vanha ja laajalti käytetty nimitys. Tulee kuitenkin fiilis että halutaan erotella japanilaiset pyörät ja niiden harrastajat kaikista muista. Ja tuskin sen takia että japanilaisten pyörien harrastajat ylenkatsoisivat muita?

Ei se ahista, lähinnä hymähdyttää tällainen melko vanhakantainen jako.

Eiköhän se alunperin ollut toisinpäin että "aidot" pussihousut eivät arvostaneet uudempia japanilaisia moottoripyöriä veteraanipyöriksi. Näin sen ainakin itse koin aikoinaan. Tänä päivänä asenteet ovat kyllä lieventyneet, mutta esiintyy sitä vieläkin että vain 50-lukuiset ja vanhemmat on oikeita veteraanipyöriä.

Heinäkuu 07, 2023, 06:56:45 ap
Vastaus #38

tapani vakoniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuinka moni täällä Japsistaroja ja heidän Facebook ryhmäänsä kehuva on oikeasti jäsenmaksua maksava jäsen, eikä vain siivellä menevä foorumin käyttäjä, samoin  Vmpk puolella täällä kuten Facessakin. Itse rohkenen sanoa että maksoin Japsistaroja jäsenmaksua monta vuotta, enkä tuntenut saavani mitään lisäarvoa harrastukselleni. Vmpk:n jäsenmaksua maksoin kymmenkunta vuotta, kuuluen aluekerhoon, jolta ei edes yhtä postausta ole tullut tällä foorumilla. Ajattelin että paljonko jäsen maksuista menee aluekerholle ja mitä niillä tehdään.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2023, 06:59:39 ap kirjoittanut tapani vakoniemi »

Heinäkuu 07, 2023, 08:36:16 ap
Vastaus #39

Jukka Toukonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tärisevä ja tärinätön moto tallissa.
Päästään taas syville vesille...

Ei yhdistys ole mikään palveluntoimittaja vaan samanhenkisten ihmisten "yhdistymä". Jäsenmaksu on tuen osoitus yhdistykselle ja sillä kustannetaan rekisteröidyn yhdistyksen lakisääteiset toimintakulut. Ja muut yhteisesti sovitut toiminnat.

Kaupallisilta palveluntoimittajilta voi ja pitääkin vaatia vastinetta maksuille.

Jotta asia ei olisi niin yksinkertainen, mitä tuskin mikään koskaan on, niin on olemassa myös yhdistyksiä, joiden tarkoitus on tuottaa jäsenille palveluja tiettyjä korvauksia vastaan. Japsistarat eikä VMPK eivät ole tällaisia yhdistyksiä.

Heinäkuu 07, 2023, 09:05:14 ap
Vastaus #40

tapani vakoniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joillain aluekerhoilla sentään on jotain toimintaa, vaikka toiminnan järjestäminen ei Vmpk:lle kuuluisikaan. Miten jako aluekerhoihin tapahtuu. Olisiko minulla Äänekoskelaisena ollut mahdollisuus vaihtaa Viitasaaren aluekerhosta Jyväskylän aluekerhoon joka on lähempänä ja jolla on jotain toimintaa, muutakin kuin aluekerhon nimi papereissa ja tällä foorumilla.

Heinäkuu 07, 2023, 09:42:33 ap
Vastaus #41

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös aluekerhot ole aikalailla epävirallisia yhteisöjä. Tarkoitan, ettei tarkkoja aluerajoja ole määritelty.
Ainakin oma alueeni toimii niin, että siihen pitää liittyä erikseen, että saisi postia ja muuta tiedotetta.
Mukaan pääsee ilmoittamalla kerhosihteerille, että olisi halukas tulemaan mukaan porukkaan.

Heinäkuu 07, 2023, 17:32:48 ip
Vastaus #42

VMPK.fi Ylläpito

• Jäsentiedot Poissa
  • Administrator
Olisiko minulla Äänekoskelaisena ollut mahdollisuus vaihtaa Viitasaaren aluekerhosta Jyväskylän aluekerhoon joka on lähempänä ja jolla on jotain toimintaa, muutakin kuin aluekerhon nimi papereissa ja tällä foorumilla.

Vastaus kysymykseen: Kyllä, jokainen VMPK:n jäsen voi valita itselleen sopivan aluekerhon, niin halutessaan. Liittyessä aluekerho valikoituu postinumeron mukaan, jollei itse sitä muuksi muuta.

Heinäkuu 07, 2023, 22:29:46 ip
Vastaus #43

Markku Nissilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuulun kumpaankin k.o. kerhoon ja kiitän kaikkia jotka tekevät töitä meidän muiden eteen.

Aikoinaan vähäisessä määrin myös motojärjestöhommissa, mutta jo 70-luvulla tuli mieleen, että olisi paras jos kaikilla olisi oma moottoripyöräkerho.
Siis samoin kuin jos kaikilla olisi oma linja-auto, niin joukkoliikenne toimisi koko maassa.
No ei sitte, mulla on oma tunkki, jopa kaks.

(Selvin päin ja perjantai-ilta, kuten muinakin päivinä ja iltoina.)
"Nelitahtimoottori: Yksi tahti tuottaa tehon, loput kolme kuluttaa moottoria."

Heinäkuu 10, 2023, 17:34:50 ip
Vastaus #44

PetteriSeppanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Paljon käytetty ilmaisuhan se ”japsi” on. Mun korvaan siinä on vähän alentava klangi jostain syystä, toisin kuin esim ”britti-”tai ”jenkki-” etuliitteissä. Ehkä kuvittelen, mutta jos vaikka ihmisistä puhuttaisiin, niin ”britti” on neutraali tai jopa ylpeyden aihe, ”jenkki” vähän junttimainen mutta periaatteessa ok, jos ei etelävaltiolaisesta puhuta, mutta ”japsi” on jo loukkaava.

Minun (ehkä nuoremman sukupolven) näkemys on, että japanista tulee laatupyöriä. Briteistä ja jenkeistä tulee öljyä vuotavia, tehottomia ja epämukavia rakkineita. Ei Hondaa laadukkaampaa taida ollakaan.