Kirjoittaja Aihe: Kuuden vuoden historiikki  (Luettu 5080 kertaa)

Kesäkuu 23, 2012, 22:17:42 ip
Luettu 5080 kertaa

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
MInulla on vm. 87 Tunturi Super Sport, joka ei ole ilmeisesti ole ollut rekisterissä (siis vuoden 95 jälkeen, jota ennen se ei ollut mahdollistakaan).

Jos nyt katsastutan ja rekisteröin moponi, pitääkö minun trafilta tai katasastuskonttorilta runkonumerolla varmistaa, onko mopo ollut koskaan reksiterissä, ja maksaako tuo tieto?

Ja sitten kysymys tuosta 6 vuoden historiikista. Sain edellistä omistajalta todistuksen, että mopo on ollut hänellä 4/2006 lähtien, eli siis yli 6 vuotta. Ja tietysti kauppakirja tehtiin. Tarvitsee minun tehdä lisäksi oma 6 vuoden omistusselvitys, vai riittääkö kauppakirja ja tuo edellisen omistajan tekemä selvitys. Ja tuleeko siitä ongelma, että edellisen omistajan tekemässä todistuksessa ei ole kahden todistajan allekirjoitusta, eli pitääkö minun vielä sellaiset pyytää siihen paperiin?  :o
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Kesäkuu 23, 2012, 22:28:24 ip
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Soiva kunta
Traflta pitäisi olla kirjallinen todistus ettei mopo ole koskaan ollut rekisterissä, todistus maksaa muistaakseni kympin luokkaa. Vähän riippuu katsastuskonttorista, katsastajasta ja hänen fiiliksestä tarviiko todistusta olla vai ei sillä he näkevät kyllä koneelta itsekin onko ollut rekisterissä vai ei. Laki vaatii kirjallisen todistuksen.

Ei sinun tarvitse tehdä selvitystä missä moposi on ollut siitä lähtien kun ostit sen sillä sinullahan se on ollut. Todistaja(t) olisi hyvä olla kauppakirjassa, ne voit lisätä itse siihen eli pari kaveria vetäisee puumerkkinsä.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Kesäkuu 23, 2012, 22:36:37 ip
Vastaus #2

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
mene vaan noilla papereilla näytille ja jätä kaikki mahdollinen muu pois. On hyvä olla lisämahdollisuuksia jos ei nykyiset riittänetkään, eli lisätietoja jos pyytävät niin lisää aina pelkkä rivi, ja jätä "varalle" kaikki muu.

Trafin paperin saa vapaaehtoisesti hankkia noin 19e korvausta vastaan, mutta sitä ei vaadita.

On jopa niin että erilaiset osapuolien kesken tehdyt vapaamuotoiset vassapaperille kirjoitetut todisteet/kauppakirjat eväävät rekisteristä löytyvät tiedot, jopa niin että "vaikea tapaus" jossa joku aikaisempi omistaja kieltäytyy (johtuen tiukkapipoisuudesta) laittamasta nimeänsä paperiin.

Tästä esimerkkejä esim. Närpiöstä jossa ei valtionkonttoria vaan pelkkä yksityinen inspektoraatti. Toimivat Trafin ohjeiden mukaan.

Kauhutapaus on esim. että mopo on ollut rekisterissä ja papereissa sanotaan että on omistaja se-ja-se SEKÄ haltija se-ja-se mutta molemmat kuolleita eikä itselläsi tositetta muuta kuin koneliikkeestä saatu kuitti. Koneliike kirjoittaa silloin paperin siitä kuinka perilliset toivat tämän myyntiin tai vaihtoivat ruohonleikkuriin. Aikaraja 6 tai 10v on silloin parempi olla myös täynnä, mutta edelleen niissä tapauksissa jolloin "rekisteriin merkittyä omistajaa ei ole voitu tavoittaa" asiat on paljon helpompia eikä aikarajoja.

Olen pari mopoa "Pakkorekisteröinyt" luovarin avulla. Eli ostaja laiminlöi rekistöreimisen mutta omalla luovariosallani paikallinen rekisteröintipiste toteutti lain voimalla kirjaamisen. Sain takautuvasti vakuutusrahat takaisin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2012, 22:42:21 ip kirjoittanut Rainer Grandell »
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Heinäkuu 07, 2012, 21:10:45 ip
Vastaus #3

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miten tämä nyt sitten menee, että jos en trafilta mitään todistuksia etukäteen tilaa, ja konttorilla kävisi ilmi että mopo onkin joskus ollut rekisterissä, niin saanko kilpiin kun minulla on 6 vuoden historiikki osoittaa?
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Heinäkuu 07, 2012, 21:36:04 ip
Vastaus #4

Tomi Paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miten tämä nyt sitten menee, että jos en trafilta mitään todistuksia etukäteen tilaa, ja konttorilla kävisi ilmi että mopo onkin joskus ollut rekisterissä, niin saanko kilpiin kun minulla on 6 vuoden historiikki osoittaa?

Veikkaan että ei onnistu, vaativat luovareita vähintään edelliseltä omistajalta. Minulta vaativat kerran (5 vuotta sitten) luovutustodistusta vaikkei mopo ollut edes koskaan ollut rekisterissä. Entinen omistaja asui onneksi parin km päässä niin kävin tekaisemassa luovutustodistuksen ja homma selvä. Miten lie nykyään käytäntö, onkohan yhtä sekava.

Heinäkuu 07, 2012, 22:07:15 ip
Vastaus #5

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
MInulla on siis kauppakirja ja edellisen omistajan todistus, että mopo on hänellä ollut yli 6 vuotta.

Heinäkuu 07, 2012, 22:39:46 ip
Vastaus #6

Jari Susikorpi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla ei riittänyt omistustustodistus 2003-2010 edelliseltä omistajalta vaan trafi vaati vielä selvityksen että "mistä on myyjä ostanut k.o. -59 vm mopon" ???

Heinäkuu 08, 2012, 21:12:04 ip
Vastaus #7

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Mulla ei riittänyt omistustustodistus 2003-2010 edelliseltä omistajalta vaan trafi vaati vielä selvityksen että "mistä on myyjä ostanut k.o. -59 vm mopon" ???

kehtaako tässä arvailla että asioit "valtionkonttorilla" ?.

PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Heinäkuu 08, 2012, 21:36:41 ip
Vastaus #8

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Näin olen ymmärtänyt,että jos mopo on ollut rekisterissä -95 jälkeen,vaaditaan viimeiseltä rekisteriin merkiytyltä omistajalta luovari uudelleenrekisteröinnissä.
Tuossa kyselin yhden runkon tietoja Trafilta,niin on ollut rekisterissä -95 jälkeen ja viimeisin omistaja on ollut kuolinpesä Lappeenrannassa.Sain osoitteen,mihin voisin paperit lähettäää allekirjoitettavaksi.
Jos tietoja rungosta ei löydy Trafilta,silloin,ainakin minulla,on riittänyt omistusselvitys vaadituilta vuosilta.
< -83 Raisu
     Samoha