Kirjoittaja Aihe: BMW täristää/jyrisee  (Luettu 4195 kertaa)

Kesäkuu 24, 2012, 11:44:30 ap
Luettu 4195 kertaa

Risto Pekkarinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 45
  • Monark349f,cb 500 four, bmw r850, bmw k1200gt
Uudeksi matkapeliksi hankittu bmw r850r vm 2000. Muutoin loistava peli, mutta aika tarkasti,  kierrosten ollessa 4000 tuntuu terävä sekä kiusallinen jyrinä/täristys tangossa että penkissä. Tämä tuntuma voimistuu, kun on kyytiläinen. Mietin ensin, mahtaneeko johtua renkaista, mutta vaiva katoaa kun painaa kytkimen pohjaan. Täristystä ei tunne kierrosten ollessa alle 4000 esim. kiihdyttäessä. Mahtaneeko kuulua boxerin ominaisuuksiin tälläinen kiusallinen asia, nimittäin puolen tunnin ajon jälkeen kädetkin jo tikkuilevat ja menevät pikkahiljaa tunnottomaksi. Mahtaako löytyä hoitokeinoa????
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2012, 12:38:50 ip kirjoittanut Risto Pekkarinen »

Kesäkuu 24, 2012, 13:51:03 ip
Vastaus #1

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2397
  • Kukkahattusetä
Tervehdys,

Ruiskurunkojen synkronointi auttaa melko varmasti. Lisäksi uudet tulpat voivat vähentää tärinää. Nämä ruiskoboxerit on säädetty käymään niin laihalla, että kaikki säädöt pitäisi olla just kohdallaan.

Homma pitäisi aloittaa venttiilien säädöllä ja sitten vasta tehdään ruiskurunkojen synkronointi. Erillaiset venttiilivälykset vaikuttavat synkkaan. Sykronointi tehdään tyhjäkäynnillä, n. 1500-2000 rpm ja 4000-5000 rpm alueilla. Synkan pitäisi siis pysyä kutakuinkin kohdallaan koko kierrosalueella. Itse tarkastin 1100rt:n synkan vielä ajossakin 80 km/h ja 100 km/h vauhdissa. Tarkimman synkronoinnin saat U-putkella tai sellaisella mittarilla, joka vertaa sylintereiden alipaineita toisiinsa.

Tuntuu helpolta, mutta on aika nysväystä saada kohdalleen. Synkan lisäksi pitäisi mitata TPS-potikan antama jännite silloin, kun kaasuläpät ovat kiinni.
Kahden pytyn loukussa.

Kesäkuu 24, 2012, 18:27:12 ip
Vastaus #2

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5348
  • Tulin nain ja voitin
Tuon "Oilhead"-bokserin tyyppivika on se kun kaasuvaijerit venyvät ja sitämyöten ruskurunkojen läpät aukeavat hiukan eri aikaan, se aiheuttaa tärinää vedättäessä, korjaus on elohopeamittarien kanssa tehtävä synkronointi,mutta valitettavasti apu on lyhytaikainen, ne vaijerit kun jatkavat venymistään....
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Heinäkuu 21, 2012, 00:13:07 ap
Vastaus #3

Risto Pekkarinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 45
  • Monark349f,cb 500 four, bmw r850, bmw k1200gt
Jep. Ruiskujen synkat oli pielessä. Käytin ensin merkkihuollossa, muttei parantunut kummoisesti. Hommasin sitten omat synkrovehkeet, aikaa meni noin 3,5 min ja toimii kuin ajatus. Mittari maksoi n. 70€ eli kuittasi itsensä takaisin hetpaikalla.