Kirjoittaja Aihe: kWsaki  (Luettu 5306 kertaa)

Heinäkuu 06, 2012, 11:51:51 ap
Luettu 5306 kertaa

Jarkko Santala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
  • kwsaki.blogspot.fi
Sain juuri kasatuksi tulevan sähkömoottoripyörän tekniikan testipenkkiin: http://kwsaki.blogspot.fi/2012/07/on-bench.html

Aihio on siis GPX750R -87, josta oli ostettaessa nokkaketju poikki ja josta olen poistanut polttomoottorin härpäkkeineen. Uusi tekniikka on tilattu ameriikan ihmemaasta ja jos hyvin käy niin ensiviikolla ruvetaan pykäämään kiinneitä, joilla saataisiin kamat runkoon kiinni. Tarkoitus on muutoskatsastaa pyörä jahka se on valmista.

Speksit löytyy täältä http://www.evalbum.com/4333
Ajopyörä: Kawasaki Z500 -81
Projekti: Kawasaki GPX750R -87 sähköistys kwsaki.blogspot.fi

Elokuu 07, 2012, 10:54:05 ap
Vastaus #1

Jarkko Santala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
  • kwsaki.blogspot.fi
Pyörä on "valmis" - tai ainakin onnistuneesti muutoskatsastettu:
http://kwsaki.blogspot.fi/2012/08/street-legal.html
Ajopyörä: Kawasaki Z500 -81
Projekti: Kawasaki GPX750R -87 sähköistys kwsaki.blogspot.fi

Elokuu 07, 2012, 11:52:58 ap
Vastaus #2

Uula Kuvaja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1973
Onnittelut!
Kohtuullisen nopeasti sulla projekti eteni. Eli jatkoa varmaankin tulee jollain muotoa?

Elokuu 08, 2012, 18:51:36 ip
Vastaus #3

Jarkko Santala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
  • kwsaki.blogspot.fi
Aika ripeästi se kieltämättä valmistui. Ei tullut mitään suurempia ongelmia vastaan. Tosin ensin tein pyörän melkein valmiiksi lyijyakuilla ja totesin, ettei niistä ole mihinkään. Litiumit tulivat viikossa Tsekistä, joten ei siihenkään sitten kauaa mennyt. Hetki meni pähkäillessä miten saan ne mahtumaan runkoon ja minne sitten tungen ohjaimen, mutta onnistui se lopulta ja ohjaimellekin tuli paikka kun poistin tankista pohjan. Katsastuksessa lähinnä katseltiin miten kaikki on kiinni ja paljonko pyörä painaa eikä sitten juuri muuta.

Kieltämättä käväisi mielessä, että voisihan noita muillekin tehdä, jos kiinnostuneita olisi. Vanhasta tehdessä on se hyvä puoli, että ekologisen kierrätyksen lisäksi saa valita juuri sellaisen aihion kuin haluaa ja siihen voi sitten speksailla sopivat osat sen mukaan mitä haluaa ja paljonko lompakko kestää. Lompakkoa helpottanee se tieto, että valmiilla pyörällä ajelu maksaa noin sentin per kilometri.

Kaasukahvassa on hieman tyhjää ennenkuin tapahtuu, mutta toki ohjaimen ollessa päällä voi vahinko sattua, jos esimerkiksi vääntää kahvasta pyörän ollessa sivujalalla. Itselläni koko 80 voltin järjestelmä kytkeytyy pois päältä moottorin sammutusvivusta ja onkin ihan hyvä pitää se aina päällä kun ei ole liikkeellä tai pyörä ei ole keskijalalla takarengas ilmassa. Tietenkin sivujalankin voisi kytkeä niin, ettei moottori saa sähköä, jos se on alhaalla. Valoissa ei tietenkään voi paikallaan moottoria kierrättää, mutta eipä se nyt varsinaisesti tarpeen liene muutenkaan.

Kaikenkaikkiaan ainakin itse totuin sähkömoottorilla ajoon saman tien. Oudompaa olisi nyt varmasti hypätä takaisin Z500:n puikkoihin.
Ajopyörä: Kawasaki Z500 -81
Projekti: Kawasaki GPX750R -87 sähköistys kwsaki.blogspot.fi

Elokuu 10, 2012, 07:51:40 ap
Vastaus #4

Jukka Rämä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
Lykkyä vaan sähköpyörälle ja sen tekijällekin!
Saamattomuuttani en ole saanut sellaista aikaiseksi. Pysytellyt ajatuksen tasolla sitkeästi vuosikausia. Eikä nytkään nytkähtänyt eteenpäin. Muita hommia olevinaan.

Kehitys kehittyy. Jos tämä http://enviasystems.com/ pitää paikkansa, niin silloin aletaan olla lähempänä "jokamiehen" sähkökulkuneuvon hintatasoa ja hankintamahdollisuutta. Sähköautoa tai -moottoripyörää. Siis valmiinaostettavaa tarkoitan.

Elokuu 10, 2012, 13:16:22 ip
Vastaus #5

Erkki Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3002
  • Napakelkkamopoilija
Ammattimaisesti toteutettu KWsaki. Toisin kun tämä ARsaki.

Napahulluna on hyvä olla.

Elokuu 10, 2012, 14:13:11 ip
Vastaus #6

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7295
  • Nuolija Savosta
Toimivan näkönen kostruktio, tuo Ekon aaärrä. Pieniä säätöjä vaille.

Pikkusen ylipitkän pultin olet ympänny tuohon jalakatappiin, voipi viistättäessä raapasta ilikeesti nilikkaa. Ja akun nesteet ei vielä kierrä syylärin kautta niinkun niijen kuuluisi. Vaarana on että keittää akkua kun ei jäähytys pellaa.
Nuo kun laitat niin sitten hyväksyn tuon tieliikenteeseen. :P

Elokuu 10, 2012, 14:36:45 ip
Vastaus #7

Jukka Rämä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
Kyllä se tosiasiassa tuo pultti on konstruoitu aivan oikein. Huippupyörissä tarvitaan aina kallistuksenilmaisin.

Elokuu 10, 2012, 14:43:34 ip
Vastaus #8

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7295
  • Nuolija Savosta
Kyllä se tosiasiassa tuo pultti on konstruoitu aivan oikein. Huippupyörissä tarvitaan aina kallistuksenilmaisin.

Niinpä tietennii, mistä sitä muuten kurvissa tietäs millon olokaluu ottaa tiehen. ::)

Tuo käynnistys ja sammutus on tuossa nerokkaasti toteutettu, akunkenkä vaan kiinni niin sillon mennään, ja kun haluttaa pyssäyttää niin tempasee vaan akkukaapelin irti. ;D

Elokuu 10, 2012, 15:04:23 ip
Vastaus #9

Jarkko Santala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
  • kwsaki.blogspot.fi
Jarrutkin on vissiin poistettu tarpeettomina. ;)
Ajopyörä: Kawasaki Z500 -81
Projekti: Kawasaki GPX750R -87 sähköistys kwsaki.blogspot.fi

Elokuu 10, 2012, 17:12:30 ip
Vastaus #10

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3402
  • Mamu
Siinä on sähköjarru,hiljenneltäessä sähkömoottori kytketään generaattoriksi ja jarrutusenergia pakataan akkuun.Toimii niin kauan kun veto/jarruhihna kestää... ;)

Elokuu 10, 2012, 20:37:12 ip
Vastaus #11

Jarkko Santala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
  • kwsaki.blogspot.fi
Äkkiseltään myös näyttäisi siltä, että hihna löystyy kun päälle pannaan painoa?
Ajopyörä: Kawasaki Z500 -81
Projekti: Kawasaki GPX750R -87 sähköistys kwsaki.blogspot.fi

Elokuu 10, 2012, 23:01:50 ip
Vastaus #12

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3402
  • Mamu
Automaattisäätö,pulskalla ajurilla vauhti on pienempi,jarrutustakaan ei tarvitse niin paljon=nerokas sovellutus ;)

Elokuu 11, 2012, 07:05:23 ap
Vastaus #13

Jarkko Santala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 56
  • kwsaki.blogspot.fi
Aivan selvästi kaikkea on mietitty. Täydellinen peli siis.
Ajopyörä: Kawasaki Z500 -81
Projekti: Kawasaki GPX750R -87 sähköistys kwsaki.blogspot.fi

Elokuu 11, 2012, 08:39:51 ap
Vastaus #14

Erkki Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3002
  • Napakelkkamopoilija
Kaikki moottoripyörät eivät välttämättä oikeasti toimi. On myös ns. shoupyöriä :P :P :P
Napahulluna on hyvä olla.