Kirjoittaja Aihe: supersportti koneongelmaa  (Luettu 3254 kertaa)

Heinäkuu 07, 2012, 14:21:05 ip
Luettu 3254 kertaa

mikko salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 166
Taas on nostettava käet pystyyn ja kysyttävä viisaammilta.Hankala projekti alkoi olla loppusuoralla mut taas kajahti sormille.
Eli kone rempattu runkolaakerit,stefat ja kampiakseli meni vaihtoon sekä pytty porautettu uuden männän kera. Koe käynnistettäessä toimi hienosti ja kävi todella siististi, hieman savutti mutta ajattelin olevan normaalia kun laitoin reilummin öljyä n4% seoksen.
Nyt ajeltu 5-10km kone alkaa kahisemaan,savuttaa eikä suostu käynnistymään normaalisti. Eli kelettää hiukan!!!
 Voiko syynä olla rompetorimyyjältä ostettu varmana suora ja hyvä kampiakseli- heittää meinaan magneeton ulkokehältä rakotulkilla mitattuna semmoisen 0,3mm
 Entä muita mahollisia syitä!
Ite tiiän kyllä yhden aika isonkin syyn eli en kyllä ikimaailmassa osta mitään projektia mitä ei ostohetkellä pääse koekäyttämään ja kokeilemaan

 

Heinäkuu 07, 2012, 14:32:48 ip
Vastaus #1

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Taas on nostettava käet pystyyn ja kysyttävä viisaammilta.Hankala projekti alkoi olla loppusuoralla mut taas kajahti sormille.
Eli kone rempattu runkolaakerit,stefat ja kampiakseli meni vaihtoon sekä pytty porautettu uuden männän kera. Koe käynnistettäessä toimi hienosti ja kävi todella siististi, hieman savutti mutta ajattelin olevan normaalia kun laitoin reilummin öljyä n4% seoksen.
Nyt ajeltu 5-10km kone alkaa kahisemaan,savuttaa eikä suostu käynnistymään normaalisti. Eli kelettää hiukan!!!
 Voiko syynä olla rompetorimyyjältä ostettu varmana suora ja hyvä kampiakseli- heittää meinaan magneeton ulkokehältä rakotulkilla mitattuna semmoisen 0,3mm
 Entä muita mahollisia syitä!
Ite tiiän kyllä yhden aika isonkin syyn eli en kyllä ikimaailmassa osta mitään projektia mitä ei ostohetkellä pääse koekäyttämään ja kokeilemaan

Kampiakselin suoruus tarkistetaan akselilta (Ennen paikalleen asennusta)Ei vauhtipyörästä
Kahina voi johtua kampiakselin laakerien väärin säädetystä päittäisvälyydestä

Heinäkuu 07, 2012, 15:24:54 ip
Vastaus #2

mikko salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 166
Jep niinhän tuo ois pitänyt tarkistaa ennen asennusta,mutku....
Kampiakselin simmaus meni mielestäni niinkuin pitikin eli ilman paperitiivistettä ruuvit tiukalle pyöri käsin ihan hieman tiukentuneena ja tiivisteen kanssa vapaasti. Ja pyörii nytkin käsin ihan hyvin mutta....niinpä voi kele sentään.


Heinäkuu 07, 2012, 15:30:42 ip
Vastaus #3

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 332
Kahiseeko silloin kun painaa kytkintä vaiko kokoajan?

Uusia akseleita olen mitannut ja heittoa niissä on akselin päästä mitattuna 0,02 - 0,03 mm  eli satasia.
käytetty on hyvä silloin kun pääsee 0,05mm joka aika tarkkaa kopsuttelua koska jos menee yli niin sitä ei saa lyödä takaisinpäin.


Eli jos kampiakselin päästä heittää 0,3mm on se liikaa. 

Pelkkä alatapin heftaus (hitsinöölit)  vetää akselin 0,3mm kieroon.     Tuli testattua...

Simmaus tiivisteen kanssa ja mahdollisimman lähelle 0 välystä ilman sitä kolmatta laakeria.  ja laakerit koolit pitää olla varmasti perillä, ettei eka käynnistyksen jälkeen
välys kasva..

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2012, 15:33:19 ip kirjoittanut jarkko heikkilä »

Heinäkuu 07, 2012, 17:49:43 ip
Vastaus #4

mikko salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 166
 Kahisee tai siis semmoista alkavaa kahinaa kuuluu koko ajan. Eikä lähde enään käyntiin oikein millään-eli jos kampiakseli kiero voiko stefat alkaa vuotaa noiden muutaman kilsan ajon jälkeen?
 Kele sentään! peli kävi, käynnistyi ja kulki vähän aikaa niin nätisti ja siististi että ja muutaman kilsan jälkeen ihan hanurista. Kova laji!

Heinäkuu 07, 2012, 18:17:20 ip
Vastaus #5

Kimmo Riiheläinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 828
Taitaa olla se magneetto vino, kahisee puolan harjoihin, ehkä kääntänyt sytkyn myöhäselle.
Muistaakseni kampuran tehdas tolerassi on 0,03

Heinäkuu 07, 2012, 23:47:44 ip
Vastaus #6

Tauno Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 111
Juu magnetto vois olla ,  pois otettaessa vääntynyt  , jos otettu muulla kuin kuin sitä varten tehdyllä ulosvetäjällä

Heinäkuu 07, 2012, 23:51:24 ip
Vastaus #7

Teppo Vuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 863
Saattoi vauhtipyörän kiinnitysmutteri löystyä ja vauhtipyörä irrota kampuran kartiosta, siksi kahisee eikä käy kunnolla.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 30 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Heinäkuu 08, 2012, 02:12:33 ap
Vastaus #8

Klaus Tupi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 514
Tsekkaa myös että vauhtipyörän kartio on timmi eikä väljä.