Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörien pakolliset EU:n laajuiset tarkastukset ...  (Luettu 12343 kertaa)

Heinäkuu 13, 2012, 16:09:04 ip
Luettu 12343 kertaa

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1424
  • Pystykierreasentaja
Että tällaista.

"Tämän vuoksi Euroopan komissio hyväksyi tänään uudet säännöt, joilla tiukennetaan ja laajennetaan testausjärjestelmää.
- - -
Uusien ehdotusten tavoitteena on säästää yli 1 200 ihmishenkeä ja välttää yli 36 000 onnettomuutta, jotka johtuvat teknisestä viasta.
- - -
Uusien ehdotusten tärkeimpiä kohtia ovat skootterien ja moottoripyörien pakolliset EU:n laajuiset tarkastukset"

Toinen asia on missä laajudessa nuo säännöt tulee. Jos tulevat.

Heinäkuu 13, 2012, 17:11:22 ip
Vastaus #1

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5371
  • Tulin nain ja voitin
Määräaikaiskatsastusta moottoripyörille ei ainakaan pikaisella lukemisella löytynyt, erillinen maininta ettei sitä tule sensijaan löytyi, mutta oli siinä automiehille asiaa paljonkin, etenkin vanhojen ja paljon ajettujen omistajille, elikkäs lisäkustannuksia tiedossa....

Lienee autoteollisuuden lobbarit kävässeet juottamassa, syöttämässä ja n..........ssa  asiaa eteenpäin vieneitä   :P

Tässä linkki komission päätökseen:

 http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/780&format=HTML&aged=0&language=FI&guiLanguage=en
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2012, 17:20:37 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Heinäkuu 13, 2012, 23:06:19 ip
Vastaus #2

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1953
  • Cum On Feel the Noize
Määräaikaiskatsastusta moottoripyörille ei ainakaan pikaisella lukemisella löytynyt, erillinen maininta ettei sitä tule sensijaan löytyi, mutta oli siinä automiehille asiaa paljonkin, etenkin vanhojen ja paljon ajettujen omistajille, elikkäs lisäkustannuksia tiedossa....

Lienee autoteollisuuden lobbarit kävässeet juottamassa, syöttämässä ja n..........ssa  asiaa eteenpäin vieneitä   :P

Tässä linkki komission päätökseen:

 http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/780&format=HTML&aged=0&language=FI&guiLanguage=en

Terve Reijo,

Lueskelin litettä.
Liitteessä on maininta ehdotuksesta, joka sisältää pakollisen tarkastuksen skoottreille ja moottoripyörille. Ehdotuksessa ei mainita minkä tyyppistä tämä olisi. Voimme vain päätellä ja pitää aika todennäköisenä, että kyseessä olisi vuosikatsastus.
Tuo on siis ehdotus. Ennenkuin katsastuskonttorit voivat katsastaa pyöriä koko pyöräkantalaajuudessa, menee tovin aikaa. Toinen juttu on ehdotuksen läpimenomahdollisuus.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2012, 23:19:12 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Heinäkuu 16, 2012, 12:10:44 ip
Vastaus #3

jari saarela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
No joo, "automiehenä" en olisi Suomessa kovin huolissani, sillä muistaakseni Saksassa leima kestää kaksi vuotta ja Suomessa autot pitää katsastaa vuosittain. Ja obd-mittaus siinä sivussa ( sisältää abs ja ajonvakautusjärjestelmien viat, jotka tosin ei koske minun rippikouluikäistä kalustoa, ajettu yli 500000km)
Mopottimille tullee katsastuspakko Suomessa ainaskin, ehkä joka toinen vuosi, sillä täällähän virkamiehet selaavat ehdotuksen mikroskoopin ja isojen katsastusyhtiöiden avustuksella ja lainsäätäjien siunauksella.
Ja lobbaajien.....
Löytäjä saa pitää kirjoitusvirheet...

Heinäkuu 16, 2012, 13:20:16 ip
Vastaus #4

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5371
  • Tulin nain ja voitin
Moottoripyörien pakollinen määräaikaiskatsastus on jo voimassa useissa euroopan maissa, on ollut jo kauan aikaa, siksi mietityttää tuo puhe euroopan laajuisista tarkastuksista ?  Onko kyseessä maantiellä tapahtuvat "iskut" poliisen  ja katsastajien toimesta, koska ainakin saksalaiset ja ruotsalaiset katsastavat mopottimensa kiltisti joka toinen vuosi, mutta se että mikä saman pyörän laillisuuskunto on siinä katsastuksien väliajalla onkin eri juttu... :P

Mutta tapahtuvatko mp-onnettomuudet yleensäkään siksi että pyörä on laittomassa kunnossa ?  Mielestäni se ei ole kovinkaan suuri tekijä onnettomuuksien syitä haettaessa, vai ovatko ne pyöriään virittäneet kuskit se riskiryhmä liikenteessä ?
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Heinäkuu 16, 2012, 15:35:59 ip
Vastaus #5

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 430
Liitteessä on maininta ehdotuksesta, joka sisältää pakollisen tarkastuksen skoottreille ja moottoripyörille. Ehdotuksessa ei mainita minkä tyyppistä tämä olisi. Voimme vain päätellä ja pitää aika todennäköisenä, että kyseessä olisi vuosikatsastus.
Tuo on siis ehdotus. Ennenkuin katsastuskonttorit voivat katsastaa pyöriä koko pyöräkantalaajuudessa, menee tovin aikaa. Toinen juttu on ehdotuksen läpimenomahdollisuus.

Kyllä se tosiaan määräaikaiskatsastusta pukkaa - ties kuinka monennen kerran. Ohessa linkki FEMA:n tiedotteeseen aiheesta:

http://www.fema-online.eu/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=301&cntnt01returnid=15

On tuo kaksipyöräiskanta jo niinpaljon suuri ympäri Eurooppaa ja toisaalta aika monta maata vielä katsastustouhun ulkopuolella, että The Big Money siellä haisee katsastusyrittäjien sieraimissa.

Mitä tulee läpimenomahdollisuuksiin, niin läpimeno on takuuvarmaa ellei joku ryhdy pistämään hanttiin oikein huolella. Mä kävin aiheen tiimoilta parlamenttitalolla öpaut kolme vuotta sitten, ja edustin tuolloin tasan ainoaa tahoa joka näitä vastusti. Silloin se riitti, mutta miten lie käy tällä kertaa?

Heinäkuu 16, 2012, 16:42:56 ip
Vastaus #6

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5371
  • Tulin nain ja voitin

Kyllä se tosiaan määräaikaiskatsastusta pukkaa - ties kuinka monennen kerran. Ohessa linkki FEMA:n tiedotteeseen aiheesta:

http://www.fema-online.eu/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=301&cntnt01returnid=15


Niinpäs tuo näkyy tekevän, ja ne sitten olisivat jokavuotisia ilmeisesti koko EU,n alueella, jutun mukaan euroopan katsastusalan toimijat kuulemma jo samppanjapulloja poksauttelevat...... >:(
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Heinäkuu 16, 2012, 21:59:08 ip
Vastaus #7

Uula Kuvaja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1982
... Ja kun ajattelee, että kuolonkolareissa ei juurikaan rakenneltuja pyöriä ole. Ja "viritettyjä" (muutakin kun pakoputki vaihettu) on reilu 3%. Minkä turvan katsastus tuo? :police:

Heinäkuu 17, 2012, 07:46:07 ap
Vastaus #8

Jukka Toukonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 260
  • XS650 über alles http://www.xs650.fi vmpk#8299

Heinäkuu 18, 2012, 21:36:20 ip
Vastaus #9

Ville Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 193
Sinänsä mielenkiintoista, koska marraskuussa 2012 Briteissä vapautuu vuosikatsastuksesta ennen vuotta 1960 valmistetut autot ja moottoripyörät. Ja EU:ssa ovat hekin...  ::)


Elokuu 03, 2012, 17:32:23 ip
Vastaus #11

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1135
Mikäli myös Euroopan parlamentti hyväksyy esityksen, tuo se moottoripyörien ja skoottereiden vuosikatsastukset myös Suomeen, vahvistaa liikenneneuvos Kari Saari liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Kovin julkisuuden haluiseen, seiskamaiseen juttuun ekana kommenttina: kysehän ei ole vuosikatsastuksista, vaan määräaikaiskatsastuksista. Siinä on sitten samalla ensimmäinen hyvä kohta päästä kansallisella sovelluksella helpottamaan pakkoa: kuinka usein. Sitten on vanhempi kalusto, ja nyt en puhu vain MA-statuksellisista, vaan laajemmin. Missä pitäisi kulkea rajan, jolloin märääaikais ei ole sama kuin vuotuinen. Eli EU'ta vastaan on turha potkia, mutta soveltaminen on se juju.

Sama asia nyt kahdessakin topikissa.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Elokuu 06, 2012, 08:55:36 ap
Vastaus #12

Maria Hakoköngäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 382
Suomessa on vaadittu katsastusten ulottamista moottoripyöriin, eteenkin meluongelmien vuoksi.
Että meluongelmien takia ne katsastukset loppupeleissä pakollisiksi tulee..

Elokuu 06, 2012, 13:57:59 ip
Vastaus #13

Teemu S. Lindfors

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 430
...kysehän ei ole vuosikatsastuksista, vaan määräaikaiskatsastuksista. Siinä on sitten samalla ensimmäinen hyvä kohta päästä kansallisella sovelluksella helpottamaan pakkoa: kuinka usein. Sitten on vanhempi kalusto, ja nyt en puhu vain MA-statuksellisista, vaan laajemmin. Missä pitäisi kulkea rajan, jolloin märääaikais ei ole sama kuin vuotuinen. Eli EU'ta vastaan on turha potkia, mutta soveltaminen on se juju.

Ei ihan noin. EU:a vastaan voi potkia ja välillä pöllöimpiä virityksiä saadaan torpattua. Esimerkkinä nyt vaikkapa tämä katsastusasia: ei ole ensimmäinen kerta kun tätä EU:n tasolla ajetaan läpi. Silti se on tähän saakka saatu kaadettua. Taikka uusi tyyppihyväksyntäasetus, siitäkin saatiin monta typerää kohtaa kokonaan pois.

Vasta sitten jos kaikki muu on mennyt pieleen on aika pohtia, miten vahinkojen määrä saadaan minimoitua.

Jos joku on asiasta syvällisemmin kiinnostunut, seuraavan linkin takaa löytyy lukemistoa vuodelta 2009. Jokseenkin kaikki tuossa sanottu pätee edelleen.

http://www.mmaf.fi/documents/SMOTO_lausunto_katsastus_090909.rtf


Elokuu 16, 2012, 10:57:00 ap
Vastaus #14

Timo Mononen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 89
Hyvä Teemu ! Kuka tätä valvontaa ja hyyssäämistä todellakin kaipaa. Suomessa vehkeet on kalliita ja ajoaika niin vähäinen että pyörät pidetään todellakin kunnossa ilman mitään valvontaa. Kersojen mopot ja skodet onkin sitten juttu erikseen.... ::) Ylimääräistä rahastusta  :police: , siitä lienee moni kanssani samaa mieltä. :-X