Kirjoittaja Aihe: classic PRE-48 lokarit osa II  (Luettu 9294 kertaa)

Heinäkuu 13, 2012, 23:28:22 ip
Luettu 9294 kertaa

Pekka Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 536
  • vpkorte
BSA B33 raaserissani olevat alumiinilokarit ovat jo puheenaihe maamme rajojen ulkopuolellakin, puhumattakaan siitä kuinka paljon ne on puhuttaneet lajin parissa olevia henkilöitä varikkokeskusteluissa.
Valotetaan hieman asiaa tuolta Jurvan PM- kisan ajoilta, aioin osallistua vain paraatiajeluihin, mutta sain kilpailunjohdolta luvan ajaa tällä alumiinilokareilla olevalla laitteella kilpailussa,mutta PM-pisteitä en saa ilmoitettiin konetarkastuksen yhteydessä, vieläpä täytyi oikein paperille laittaa puumerkki etten tee protestia tuloksesta, vai mitä pelkäsivät herrat konetarkastuksessa.
Ainakin työntelin Pässiä kolme kertaa konetarkastukseen, ensin tarkastettiin pyörä paraatiluokkaan ja toisen kerran kilpailuluokkaan, kolmannen kerran ketjulukon varmistus oli kuulemma puutteellinen, silikoonilöntti vielä mellapellivarmistuksen päälle.
Kisassa lauantaina tuli Tapsan konerikon myötä kolmas sija tälle alumiinilokaripässille.Kilpailun sihteeri ilmoitti myöhemmin että ajoni on hylätty, minkä kyllä tiesinkin, lainsuojaton pyörä.
MO I RANA Norja PM
Talutin Pässin konetarkastukseen ja näytin tarkastajalle että on nuo alumiinilokarit, ei tuntunut haittaavan kun ei ollut muovia sanoi tulkkini. Lennart tuo ruotsin classic päämies sanoi kysyttyäni saanko ajaa tällä pyörällä ruotsissa, vastaus oli KYLLÄ SAAT myös Tanskassa ja Norjassa, mutta et Suomessa.
Että näin meillä ja muualla.
Pekka ja BSA .

Heinäkuu 14, 2012, 14:55:38 ip
Vastaus #1

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 846
  • 8 SPEED
Olis kiva saada nimet palstalle henkilöistä jotka oli em aivopierun takana ja  veivät suomea kuuluisuuteen...

Heinäkuu 15, 2012, 22:20:42 ip
Vastaus #2

Leo Belik

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1953
  • Cum On Feel the Noize
Terve,

Olin läsnä Pohjoimaisessa kokouksessa sihteerinä sekä Jurvan PM-kisoissa katsastajana.

Pohjoismaisessa kokouksessa minulla ei ollut päätäntävaltaa. Toimin vain kokouksen sihteerinä.
Kokouksessa ruotsin edustajat toivat esille esityksiä ja yksi niistä sisälsi mm. pre-48 aluminilokasuoja-asian. Jokaisesta esityksestä myös keskusteltiin ja keskustelussa mainittiin myös syy lokasuoja-asiaan, joka oli alkuperäisyyskysymys ja turvallisuusasia (tämän ruotsalaiset myös perustelivat suullisesti).
Laadin kokouksesta pöytäkirjan, joka lähetettiin kaikille kokoukseen osallistujille. Pöytäkirjasta pyydettiin myös hyväksyntä osallistujilta, joka saatiinkin ajan kanssa. Asia sai uuden käänteen kun ruotsalaiset ilmoittivat, että he eivät tarkoittaneetkaan mitä olivat esittäneet ja jäsenet yhdessä sopineet. Kisat olivat jo lähentymässä. He eivät edes tiedottaneet säännöistä omaa väkeään. Norjalaiset tukeutuivat ruotsalaisten sääntötiedotukseen. Ensin he maitsivat sääntöjen tarkoittavan vuotta 2013. Eli sääntö oli ok, mutta vasta ensi vuonna. Tämän jälkeen he ilmoittivat, ettei sääntö olekaan ok, vaan tarkoittivat, että kysessä oli väärinkäsitys. Outoa, että keskusteluissa perusteltiin alumiinin käytön vääryys.
Tapasin itse PM-kisoissa toisen ruotsin edustajista ja hän pahoitteli asiaa (tämä tapahtui kisojen jo alettua). Mainitsin hänelle, että tekisivät uuden esityksen lokasuoja-asiasta. Sanoin, että esittäisivät asian kaikille edustajille. Sääntömuutokset edellyttävät kaikkien päättäjien ääntä. Kesken kautta sääntöjä ei voi muuttaa. Ensimmäinen osakilpailu pidettii Jurvassa ja oli luonnollista, että toimittiin kuten yhdessä oli sovittu.

Koska asia sai uusia käänteitä, ruotsalaiset halusivat nähtävästi toteuttaa sääntöä omin toivein ja nyt osoittaa suomalaisia sääntöasiasta, jonka he itse esittivät. Tuo Lennartin kommentti tuntuu oudolta, koska säännöt koskevat kaikkia ja jokaista osakilpailua. On aika outoa, että kesken kilpailukauden muutetaan sääntöjä. Toimitaanko tässä mielestänne oikein? Mites jos jonain vuonna kisat ovatkin Suomessa toisena tai kolmantena osakilpailuna ja muuttaisimme sääntöjä kesken kauden? Toimisimmeko oikein?

Oma mielipiteeni: Tuo lokasuoja-asia olisi ollut helppo ratkaista yhdellä "etäkokouksella", johon olisivat kaikki edustajat osallistuneet jos ruotsalaiset olisivat niin halunneet. Tietääkseni tälläistä ei ole siltä suunnalta ehdotettu. Eli minkäänlaista sääntömuutosta ei ole tietääkseni ehdotettu. Tähän oli mahdollisuus monen kuukauden aikana.

Edellä olevasta tekstistä voitte päätellä mistä suunnasta ideat ja toiminnot ovat saaneet alkunsa (siis aiemmin mainittu "aivopieru").

Olin myös PM-osakilpailussa, Jurvassa läsnä. Toimin siellä katsastajana.
Katsastuspäällikö vastaa katsastuksesta ja määrittelee katsastustavan sekä toimii yhteistyössä kilpailujohtajan kanssa. Katsastuspäälliköltä vaaditaan SML:n myöntämä K-lisenssi. Katsastuspäällikön apulaisina toimii katsastajia, joilta edellytetään C-lisenssi (heidän ei tarvitse tuntea katsastusvaatimuksia). Katsastajat toimivat siis katsastupäällikön ohjeiden mukaan. Jos jossain on tapahtunut ylilyöntejä, voidaan niistä keskustella erikseen, mutta katsastuspäällikön on pidettävä huolta, että kilpakalusto on sääntöjen mukainen. Päälliköllä ei ole valtaa tulkita sääntöjä mieltymyksien mukaisesti.

Olisi vähintäänkin oikein, jos ruotsaiset olisivat pyytäneet sääntökorjausta päätöksentekijöiltä hyvissä ajoin ennen kisakutsuja tai todenneet, että sääntöjä noudatetaan kuten on sovittu ja maininneet tekevänsä seuraavaan kauteen uuden esityksen.



« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2012, 22:23:47 ip kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Lokakuu 03, 2012, 22:23:11 ip
Vastaus #3

Pekka Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 536
  • vpkorte
Alumiinilokarimies tiedottaa taas, kun noita kyselyjä aiheesta on minulle tullut, että saitko ajaa ruotsin Karlskogassa Pässillä jossa on nuo kiistellyt alumiinilokarit?
Vastaus kuuluu, KYLLÄ SAIN AJAA, mitään hankaluuksia ei ollut konetarkastuksessa, eikä muutenkaan.
Mitä nyt toisena kilpailupäivänä laulu Pässistä loppui kun imuventtiiln jousi meni poikki.
Joten Tanskan kisa jäi ajamatta.
Sekä Jurvan osakilpailun pisteet saamatta.
Pohjoismainen kokous on viikonloppuna ja Pre-48 lokariasia on esityslistalla.
PK

Lokakuu 05, 2012, 12:03:31 ip
Vastaus #4

juha tiilikka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 91
Morjesta!

Teknisen valiokunnan jäsenen ominaisuudessa en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa…

Leksan edellinen vastaus kuvastaa hyvin mielestäni missä mennään näissä sääntöasioissa naapurin kanssa. Täydellinen hiljaisuus sen jälkeen kun ongelma havaittiin eikä minkäänlaista korjaavaa toimenpidettä esitetty ennen kevään Jurvan kisaa. Toisaalta viime vuoden sääntökokouksessa oli kuulemani mukaan keskusteltu alu-asiasta ja todettu sääntömuutoksen olevan perusteltu ja yhteneväinen Englannin sääntöjen kanssa. Kaikki kokoukseen osallistuneet olivat yksimielisiä asiasta. Keskusteluissa puhuttiin nimenomaan alumiinilokareista, joten ruotsalaisten selitykset kieliongelmista ei pidä paikkaansa ja heidän kokousedustajansa Jurvassa myönsi tämän asian (Per Holmström).
Vinkkinä Ruotsin suuntaan lobbaaville - Lennart Olander'illa ei ole tietojeni mukaan minkäänlaista roolia tehdä päätöksiä. Hän on viime aikoina toiminut SVEMO'n ja UEM'n tarkkailijana. Kannattanee suunnata pyynnöt oikeaan osoitteeseen, jos omat edunvalvojat ei miellytä.

Tämän vuoden PM-kokous on tulevana viikonloppuna ja yllätys yllätys - asialistalla ei ole alumiinilokariasiaa!!! Ruotsalaisten ja norjalaisten sääntömuutosehdotukset tulivat takarajan jälkeen eikä ainakaan kokouksen agendalla ole heidän esityksiä. Ymmärrän hyvin, että kokous tuli hieman yllättäin lähes vuoden varoitusajalla ja ajankohtakin oli hieman poikkeava (kokoukset ovat aina olleet syksyllä).
Tämä piittaamattomuus yhdestä sovituista menettelytapojen/sääntöjen piittaamattomuuksista kuvastaa hyvin missä mennään ja kuinka paljon naapurimme arvostavat PM-sarjan pyörittämistä/kehittämistä.

Kaikki sääntöasioista kiinnostuneet voisivat aktivoitua ja ilmaista kiinnostuksensa tehdä töitä yhteisen harrastuksen eteen teknisessä valiokunnassa. Teknisen valiokunnan jäsenenä työmäärä vuodessa on noin 20-250 tunnin luokkaa (hieman roolista riippuen). Englanninkielen taito on välttämätön ja ruotsinkielen taito plussaa.
Toiminta on mielenkiintoista ja kehittävää. Myös palautetta saa kiitettävästi. Toivoisin, että viimeistään vuosikokoukseen mennessä hakemukset olisi Teknisen valiokunnan puheenjohtajalla Pentti Elolla ja/tai SVKMK'n puh.joht. Simo Niemisellä.

Hyvää syksyn jatkoa,

Juha Tiilikka
SVKMK'n tekn. valiokunnan jäsen




Lokakuu 05, 2012, 14:47:37 ip
Vastaus #5

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Mchk R:llä on ajokauden päättäjäiset myös tänä viikonloppuna Linköpingissä, ne varmaan pitää kokouksen siellä ja ilmottaa meille sitten, että :"Yhdessä päätettiin näin...., kysykää vaikka keltä!"

Lokakuu 08, 2012, 13:01:01 ip
Vastaus #6

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 881
Mitähän ne Herrat kaikessa viisaudessaan päättivät Islannissa todellisessa TT-RR kehdossa :DSaako niitä alumiini lokkareita käyttää vai ei??Tosi pelleilyä koko homma,suomessa viedään kuskilta pisteet pois,mutta ruotsissa ja Norjassa ne hyväksytään ja pisteitä tuleee pekallekin ropisemalla...pittääkö niissä olla muuten lokasuojat,,kysyy Länsi-Venäjän mies???? ::)

Lokakuu 08, 2012, 14:01:51 ip
Vastaus #7

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Taitaa Islannin moottoriliiton alaisuudessa olla enemmänkin kelkka-, atv-, crossi- ja endurokuskeja, eli suurimmat päätökset koskenevat niitä ja yleisiä asioita kuten toimitsijoiden koulutusta ja kelpoisuutta jne. Suomessakin RR(TT) on vain laji muiden joukossa, eli paljon enemmän on kelkka ja kurapyöräporukkaa kuin polvenlaahaajia SML:n jäsenkerhoissa. Eli niinkuin aiemmin oli jo kirjoitettu Islannin kokous oli liittojen välinen kokous, jossa oli kaikki lajit edustettuina.

Itse kysymyksen vastaukseksi, tulee muutoksena sääntöihin tuotapikaa, mutta tiedotetaan niistä virallisesti.

Ismo

ps. Pre-47 pitää olla lokarit

kaikki pöytäkirjat Savujenlahden kokouksesta: http://www.moottoriliitto.fi/nmc-pohjoismainen-yhteistyo/nmc-2012-reykjavik/
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 17, 2012, 20:49:54 ip kirjoittanut Ismo Hakamäki »

Lokakuu 08, 2012, 14:16:58 ip
Vastaus #8

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 881
Kiitoksia Ismo vastauksesta :)Vastavuoroisuutta pitää olla,mutta eikös grölannissakin voitais pitää kokous,,onhan sielläkin kelkkoja.pitänee vain classic tekn.valiokunnalle hommata tulki mukaan.Meillä Länsi-Venäjällä nämä hoidetaan vahvemman oikeudella,,siintä ei edes neuvotella,,,tai Siperia kutsuu.....Eläkeläinen täällä vain kirjoittelee ja miettii asioita.....Antakaa ne pisteet Pekalle takaisin!!! >:(

Lokakuu 08, 2012, 14:58:22 ip
Vastaus #9

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Antakaa ne pisteet Pekalle takaisin!!! >:(

Mikä on peruste? Onko Pekka saanut pisteitä, jotka pitää palauttaa?

Ismo

Lokakuu 08, 2012, 15:06:08 ip
Vastaus #10

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 881
Eikös tuo Pekka ollut Jurvassa kolmas!!!!Vai jaetaanko pisteitä vain kahdelle parhaalle,,,täs hölmönä kyselen vaan!! ???

Lokakuu 08, 2012, 15:16:12 ip
Vastaus #11

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Näytti tuo Lars-Gunnar Zels olleen kolmas lauantaina ja Tapsa sunnuntaina.

Huuskosen ja Latva-Kiskolan nimet alla.

Lokakuu 08, 2012, 15:43:38 ip
Vastaus #12

Pekka Kärävä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 881
Näin on Ismo tuloksiin kirjoitettu,kuten kerroit.Eikös se Pekka ollut kuitenkin kolmantena maalissa,,,vai enkö ymmärrä noita tuloksia.Diskattuhan se on,mutta tän typerän alumiini-jupakan takia...Mietihän asiaa tarkemmin,,miten ne lokarit siihen ajoon ois vaikuttaneet,vaikka painaisivat 2kg enemmän???siinnä sulle miettimistä!!! :laugh:

Lokakuu 08, 2012, 15:59:44 ip
Vastaus #13

Ismo Hakamäki

  • Vieras
Typerä tai ei, kysehän on VAIN siitä, että pidetään kiinni mistä on sovittu. Jos olisi sovittu, että alumiinilokarit ovat sallittuja, pisteitä olisi ropissut. Ja varmasti ajoissa tiedotettiin, jopa hämäläisille, että säännöt ovat muuttuneet. Tää on jo valmiiksi mietitty, jopa vuosiksi etiäpäin  :police:

Lokakuu 12, 2012, 11:19:31 ap
Vastaus #14

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 423
  • SVKMK#371 VMPK#4155
• Swedish suggestion about the aluminum tank and fenders came too late. The rules will be as
decided last year. (2011)

En mä enklantia kovin hyvin osaa, mutta Pekka Kortelainen taisi saada pre-48 SVKMK Cupin, II palkinnon?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 12, 2012, 11:25:09 ap kirjoittanut Pertti Sorvari »
-pertsa-