Kirjoittaja Aihe: Esittele oma pyöräsi  (Luettu 108445 kertaa)

Elokuu 25, 2013, 16:24:18 ip
Vastaus #120

Rami.Leivisk

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 120
Honda dax -73 päivitettynä nykyaikaan. 150cc moottoria ym.pikku muutosta tehtynnä. Hiukkasen on kyllä kesken mutta jospas se siitä.


http://aijaa.com/eAMX5z


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2013, 16:30:18 ip kirjoittanut Rami.Leivisk »
Lucas, mies joka keksi pimeyden...

Elokuu 26, 2013, 08:56:03 ap
Vastaus #121

Uula Kuvaja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1973
Mites toi Fax, onko mahdollista saada ihan kilpiin? Ainakin optimistisesti siinä on kilpiteline.

Elokuu 26, 2013, 09:24:50 ap
Vastaus #122

Rami.Leivisk

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 120
Kyllä. 70cc moottorilla täytyy rekistöröinti tehdä, niin ei mene vaikeaksi.
Lucas, mies joka keksi pimeyden...

Elokuu 26, 2013, 09:41:05 ap
Vastaus #123

JarnoPonkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 886
Hieno päivitys  8)

Syyskuu 12, 2013, 19:20:49 ip
Vastaus #124

Matti Heinonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 538
Oliko Timo tuon sävyisiä peltihondia silloin? Muistan vain punaiset, siniset ja mustat. Vai onko tekniikka muuttanut sävyä?

Syyskuu 14, 2013, 12:11:21 ip
Vastaus #125

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5291
  • MC Debit
Jospas minäkin nyt sitten... Eli tällainen on kaluston ainoa tällä hetkellä ajokuntoinen pyörä, tuikitavallinen CB350 K4. Melko lailla tuossa kuosissa hankittu 3v sitten, tekniikkapuolta on sen jälkeen lähinnä jarrujen ja "alustan" osalta kunnostettu, sieltä täältä maalailtu, putsailtu ja puunailtu sekä uudet renkaat laitettu. Oli valmiiksi museorekkarissa, vanhempi "osittainen entisöinti" eli retuseerattu ihan ok kuntoista pyörää vielä vähän paremmaksi. Valitettavan vähän on tullut vaan ajeltua, viime kesänäkään ei yhtään, eikä tänä kesänäkään monena päivänä.



Tekemistäkin on, keskiseisontatuesta on se polkaisurauta poikki ja hukassa, etulokari pitäisi vaihtaa parempaan (vanhemmasta mallista joten keskikiinnike täytyy vaihtaa "uuteen" lokariin ensin), ohjaustanko on ehkä sentin-pari kierossa ja peileiksi pitäisi etsiä tyyliin sopivat mutta pitempivartiset että näkisi muutakin kuin olkapäänsä niistä. Ja startin kytkin pitäis korjata, nyt tuntuu jotenkin paukkuvan kylmänä startatessa, vaihtaa moottorin sivukoppien ruuveja JISseihin ja putsata koko moottori päällisin puolin vuosikausien töhnästä. Tarttis vaan yrittää pitää homma lapasessa ettei ole kohta tämäkin atomeina  :-[

Pari saman ikäluokan piikkistä on sitten terapiaprojekteina, toinen on "se" pyörä jolla kevari-iässä ajoin kaikki ajoni (klikkaamalla suurenee):



Tämä kuvatus on muutaman vuoden (5 tai 6) takaa, jolloin noudin sen maakunta-arkistosta omalle tontille. Parinkymmenen vuoden pölyt päällä ja muutama tekemäni "kustomointi" näkyykin vihkiytyneille :) Tämä on nykyisellään aika lailla purettuna, pyörillään toki mutta ei juuri mitään muita osia kiinni. Suurin osa irtonippeleistä on kunnostettuna ja pakattu laatikoihin, muutama osapuute on ja moottori on vielä koskematta. Hitaasti on edennyt mutta mihinkäs tässä kiire. Lähinnä mennään sillä taktiikalla että ostellaan puuttuvia osia kun niitä sopivasti eteen sattuu ja joutessaan sitten puunaillaan korjauskelpoisia. Tästä tuskin tulee MR, luultavimmin palauttelen sen siihen kuosiin noin suurinpiirtein kuin mitä se oli silloin "aktiiviaikoina", toki teknisesti niin hyvään kuntoon kuin osaan, nyt kun näin nelikymppisenä on viikkorahat isommat kuin silloin 14-15 ikäisenä, eikä niin kamala kiirus päästä tien päälle :)

Toinen rojekti tuli väliin, joka tietysti tuota edellistä hidastaa myös, eli alunperin varaosiksi hankittu B6-malli josta alkoikin kehkeytymään cafe-racerin "pienoismalli":



Tähän olen käytellyt noita B6-osia sekä osakasoista löytyneitä ei-entisöintikelpoisia osasia. Luovuuden vimmaa tähän on purettu, tehty alumiinista osia mitä nyt näillä taidoilla ja vehkeillä syntyy, ja jotain rosteristakin. Tämän runkoa ja tankkiakin oli jo valmiiksi rälläköity joten mitään kovin kallisarvoista en ole tärvelemässä, huoli pois ;) No, tätä väkästelin edellisen kämpän kellarissa josta kuvatkin ovat mutta eihän sitä sieltä kokonaisena saanut rappuja ylös joten muuton jäljiltä osina tämäkin :-\ Rojektista on yksityiskohtaisempaa tietoa cafe-sivuilla jos ketä kiinnostaa: http://www.caferacer.fi/viewtopic.php?f=16&t=88

Tällaisia :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 14, 2013, 12:15:23 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 14, 2013, 15:40:08 ip
Vastaus #126

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2338
  • Kukkahattusetä
Karillahan on varsin hieno CB350. Nam, miltei sulaa suussa!
Kahden pytyn loukussa.

Lokakuu 20, 2013, 15:19:46 ip
Vastaus #127

mikko santaniemi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 685
Mulla tommoset meno pelit BmwK1  vm-1993 ja Honda cb 750K1 vmä1971 kumallaki on mahtava huristella-Hondalla mukava viilistellä ja BMW painaa tietä näkymattömiin  ;D :-\

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 22, 2013, 17:20:14 ip
Vastaus #128

Tauno Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 431
Tuommoinen Honda Goldwing Interstate -81 ollut muutaman kesän harrasteena.Kesäkauden päätteeksi
sain museorekisteriin.

terv Tane Nousiainen

[ylläpito on poistanut liitteen]
GoldWing 1100 Interstate - 81

Lokakuu 22, 2013, 19:06:08 ip
Vastaus #129

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3344
  Junnun käsittelyssä, ei mun.

Winter enduro training


Tollanen pätkätin, ku kukaan ei o vielä enskaa esitelly.... kai ?

 Tuotin joskus saksasta DR;n sillä kuuluisalla harmaatuojalla, joka nyttemmin istuu kakkua, pitkää sellasta.
 DR;n vaihdoin Tanella uuteen Kotariin, eli tähän vuonna 3.

 Nousujohteinen uus-ura vetskupuolella katkesi ristisiteiden yms. hajoamisiin reitintekotalkoissa -04.
 Hyvin hitaassa, mutta korkealle nakkaavassa penkassa keskittyminen herpaantui, vaikka olin ajanut sen ainakin 10 kertaa sinäkin iltana.
 Pyörä linttas ilmassa ja ois kyllä ollu oikastavissa, mutta hartialukko iski ja vasen jalka edellä tulin loikan alas tantereeseen, enkä edes kaatunut, mutta jalka sai 0,5 metrin mällin, polvi käänty vasemmalle n. 50 o.
 Sattu kyllä i h a n  saakelisti, mutta omalla autolla ajelin tervariin ja siitä sitte jatkokyyti sinivaloisella lasarettiin...

 Sillon oli ajettu ehkä 90 h ja pyörä hehkeimmillään.
 120 h kohdilla halkes kolmosen ratas ja sillon uusittiin männänrenkaat, muutama laakeri ja tietty se ratas.
 Jonkun kerran vielä yrittäny ajella, mutta ei oikeen pää kestä, eikä lompakko. Sillonki olin yli 4 kk rampa ja työt jäi tekemättä.
 Onneks oli liikennevakuutus, joka sitten piti yrittäjän hengissä.    :P  Asiakaskato oli kyllä yli 60%, mutta niillä sinnitellään.

 450 cc oli uutena kiva, kun se kulki ja väänsi hyvin. Helppo ajaa ja keuliminen nannaa, kun sai pienen kimmokkeen.
 Nyt tällä ajettu semmonen 190 tuntia, joista poitsu viimeset 30h ja vähän kisaakin, mm. nousu B-luokkaan.

 Saas nähdä vieläkö tulis sellanen eläkeläisen harrastepyörä hommattua, vaikka onhan näitä nytkin jo yli tarpeen...

 Tais tulla enemmän sairauskertomus ku tarina pyörästä, mutta tällanen.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2013, 19:15:30 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Lokakuu 22, 2013, 19:43:51 ip
Vastaus #130

JarnoPonkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 886
Hienoo  :) joo tää laji on riski altis, itsekkin haluis ihan kunnon rossin millä päästellä höyryjä tuolla radalla missä ois sitten joku hakemassa raatoa pois  8) tosin vanhana kisa kuskina kun kypärän päähän pistän niin unohtuu et alla on katu enska eikä kisa kampe  :P

Lokakuu 23, 2013, 08:13:16 ap
Vastaus #131

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen

Syksy taas saapui ja lehdet vaahterasta putosivat.  :)

Tämä kuva ei liiku, mutta kovasti ovat vaahteralehtitaustaa ja koiraa kehuneet.  :P


Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Lokakuu 29, 2013, 01:22:54 ap
Vastaus #132

Hermanni Saresma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3

Tuommoisen ostin elokuussa. Tarkoitus ei ollut ruveta veteraaniharrastajaksi, mutta täällä tuntuu olevan asiantuntemusta paremmin kuin tuolla muualla. Pyörä on -85 vuosimallin Yamaha XV750. Tosin runkonumeron perusteella netti väittää, että olisi japanin markkinoille tehty vuonna -84. Tiedä häntä.

Lisäksi maalta löytyy yksi Solifer Exportin raato ja Laverda 125 LB Custom-projekti. Näistä kuvia joskus myöhemmin.

Tuossa vielä ilmeisesti jo veteraanimopoksi luokiteltava bansku, joka käy ja kukkuu, mutta kilpiin sitä on turha yrittää...

Lokakuu 29, 2013, 10:20:39 ap
Vastaus #133

Pauli Ylikoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2263
Eipä tule tuollaista LB-Laverdaa ihan äkkiä toista vastaan. Pistähän Hermanni siitäkin kuvia!

No minäpä esittelen tuota viimeisintä hankintaani hiukan… Tämä nyt ei varsinaisesti ole veteraani, kun ikää on vasta 26 vuotta, mutta edustaahan tuo klassista sarjaa...

Mutta enivei. Olen ollut melkeen aina sitä mieltä, että pyörässä pitää olla kaksi sylinteriä. Yhdessä elämänvaiheessa tämä sääntö päti jopa autoonikin (pyörässä 650 cc autossa 580 cc). Tässä ahtaassa maailmankuvassani perinteikkäät ratkaisut olivat arvossaan.  Olihan mulla aikojen saatossa joku OHC-koneella varustettu pyöräkin ollut, mutta mukeja aina vaan kaksi. Ja vanhemmiten änkyröityessäni yhä enenevässä määrin kaikki nelarit ovat olleet OHV-laitteita – melkein 20 edellistä vuotta.

Maku voi kuitenkin näemmä vanhemmitenkin muuttua. Michael Jacksonin Thrillerin julkaisusta tulee kuluneeksi 30 vuotta ja saman verran kymmeniä tulee myös BMW:n K-mallien lanseeraamisesta. Rupesi sitten tuntumaan, että kolmirattaisen R-Bemarin lisäksi pitäisi olla kallistuvakin malli. Ensin mainittuhan kallistuu vaan arvoltaan, ja näitä K-malleja saa vielä halvalla.

K-malleista kolmimukinen 750 cc kiehtoi jostain syystä enemmän – varmaan jo senkin takia, kun niitä on aikoinaan vähemmän myyty.

Löytyi sitten loppusyksystä tällainen – oikein ÄSSÄ-versio. Erot perusmalliin ovat varsin mietoja: ässässä on hiukan tanakampi jousitus lyhyemmällä iskunpituudella, levyjarru takana, sekä läskimpi takamunkki (sama kuin K100-mallissa). Toki kate ja sarvet ovat myös omansa, ajoasento onkin mukava takavuosien sporttinen ”kädet edellä”-tyyli.

Hankinta meni niin myöhäiseen syksyyn, ettei ajokokemuksia paljoa ehtinyt kertyä. Sen verran voin kommentoida, että kaksimukiseen kalibroitunut kuljettaja kokee hämmentäviä tunteita. Kolmos-K ei nimittäin ääntele juuri mitenkään eikä myöskään tärise - siis ollenkaan! Nappulasta painaessa startti sanoo UIK, ja oikeanpuolimmaisen mittarin viisari nousee hiukan, siinä kaikki. Vauhdissa moottorin luonne tuntuu ihmeelliseltä. Kun vaikka R100-bokserin vääntöä voisi kuvailla julmaksi ja rouheaksi, niin tämä pienempi K vääntää jotensakin hienostuneella ja salaovelalla tavalla. Viitosella voi kiertää kaasua reilusti viidestä kympistä – ja se vaan lähtee eleettömästi mutta vauhdilla aina punarajalle saakka.

Mielenkiintoinen tuttavuus, jospa ensi kesänä enemmän…

p.s. Sattuipa tuossa käteen brittiläisen merkkikerhon Journal-lehden toukokuun 1990-numero, jossa USA-jaoston puheenjohtaja George Saunders hehkuttaa K75S-mallia "I have been seeking a successor to the R90S that excited me 14 years ago and in the K75S I have found it…"






 

 
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2013, 10:37:23 ap kirjoittanut Pauli Ylikoski »
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Marraskuu 23, 2013, 19:27:34 ip
Vastaus #134

Jani Erola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 299
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Moro.

Viiden vuoden haave toteutui tänään. Ens kesää odotellessa... :D

T:Jani Erola

[ylläpito on poistanut liitteen]