Kirjoittaja Aihe: Esittele oma pyöräsi  (Luettu 119236 kertaa)

Lokakuu 20, 2020, 17:45:11 ip
Vastaus #240

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3600
 Pyöriä on mennyt käsien läpi vuosien mittaan melkonen määrä, ..kymmeniä kuitenkin.
 Pitäs joskus oikeen laskea. Juurikin on 4 toimivaa ja useita eriasteisia projekteja.
 Jossain vaiheessa innostuin huutelemaan AVK;n laitteita ja niitäin on läpimennyt muutama.
 Tämä pyörä tuli Tampereen varastosta ja huusin sen kyllä kuin sian säkissä, mutta intuitio osui kohdilleen ja hyvän aihion sain. Lähtöhinta oli korkea, mutta olin oppinut sen hinnantiputus systeemin ja tiesin, että maanantai aamuna hinta tippuu taas 10% ja sen sitten sunnuntai iltana tarjosin ja pyörä tippui syliin. Hyvä niin. Laite oli varmaan huollon koeajossa lipattu, mutta vain kevyesti. Vääntynyt ohjaustanko ja mittarin keskisiivu olivat ne kalleimmat hankinnat.
 Alla oli uudet renkaat, sekä ketjupaketti uusi, kuten öljyt ja putsari. Mittarissa 43t.
 Lieviä maalivaurioita ja skraaduja, jotka ovat yhä tallella ja joista vaan uskottavuus lisääntyy.
 Kihnuttelin talvella kuntoon, oisko ollu -14 ja katsastin keväällä ilman huomautuksia.
 Ainoa ongelma oli entisen omistajan toimesta tehty putkien avarrus. Hitsattu päätylaipat auki ja poistettu sisuskaluja. Ihan ok pintakaasuilla, mutta vedätettäessä todella kova räime.
 Nettimoton tarjontaa seurasin ja löysinkin erinäisten koukeroiden kautta orkkis putket, joiden asennuksen jälkeen kone meni tukkoon kun kävi pahasti paksulla, mutta paikallinen guru otti satulan irti, plugin esille, siihen mittarin ja sääteli kerrasta kuntoon ruiskun arvot.  Nyt toimi ja toimii edelleen hienosti. Muut asetukset vakiolla, mutta tyhjäkäynnin yläpuolelle + 10%.
 Tuolla ei niiaa kylmälläkään ilmalla, eikä souda matalilla kierroksilla tasakaasulla.
 Voimaa ja vääntöä on, eikä pyörä moottorin puolelta juuri noteeraa, ajaako 1-, vai 2-päällä.
 Painava se on, mutta paino häviää, kun pyörän saa liikkeelle. Todella nöyrä ja helppo vietävä.
 Voima tosin tekee myös ylläreitä, kuten painokin, mutta niihin oppii. Ei ehkä oikea valinta aloittelijalle.  Bensa tälle maistuu ja 7l on vaikea alittaa, muuten kuin tasamaan jollotuksessa.
 Mutkateillä pyörä kerjää kaasua ja sitähän on kohtuudella myös tarjottu. Vauhtisokeus yllättää ja 120 ylittyy ihan vahingossa kun hiemankin aukaisee...

 Samaan aikaan omistin useankin pyörän ja verrokkina oli uutena hankkimani, saman merkin, ensimmäisen sarjan vesipeli 1250 kokoisena ja pitkään mietin kumman myyn ja kumman jätän.
 Vesipelille löytyi sopiva ostaja ja tuo GSX 1400 sitten omaan käyttöön jäi.
 Banditilla ajoin seitsemänä vuonna yhteensä alta 30t, joten ei kauhean paljon silläkään.
 Monena vuotena on ollut useampi kulkine yhtäaikaa käytössä, joten tuohon on tullut vain todella vähän kilometrejä, luokkaa 1ooo km/ kesä. Tälle kesälle nyt hieman enemmän ja hauskaa on ollut.
 Uutena asiana pikku pleksi keulalle, joka söi isommat huminat, jotka tosin ovat ne nakupyörän suola. Vanha mies vaatii hieman tuulensuojaa... sateella en aja, ellei yllätä.
 Huippunopeus ?   En tiedä. Jossain motarin paluuluiskalla kahtamarkkaa hiponut, mutta maltilla...
 Parasta tässä on ehkä tuo nöyrä, mutta määrätietoinen käytös. Vääntö on asia, jota osaa arvostaa. Kulkee motarinopeuksia n. 3000 rpm ja herää aina töihin millä vaihteella tahansa.
 Edellistä edellinen bandiitti mulla hieman ujelsi kolmosvaihteella ja joku viisas kertoi sen johtuvan siitä, että suuria voimia käytetään alle 2500 kierroksen. Sehän oli myös sellainen, että heräsi kahdesta tonnista täyteen rähinään tarpeen vaatiessa. Onhan näissä eroja, mutta tähän olen kovasti tykästynyt, vaikka olen sitä jo kevyesti kaupitellutkin. Pyynnit näissä on pääosin 4500 ja ylöspäin tapauskohtaisesti. Kun kaadetusta korjattu, niin porukka hieman aristaa näitä ”kaksikilpisiä”, mutta useimmiten aivan turhaan...
 Voishan tästä kertoilla enemmänkin, mutta tullee liian pitkä juttu.

 SUZUKI GSX 1400 -04.   nam.

Marraskuu 21, 2020, 12:55:33 ip
Vastaus #241

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Höpötetään nyt vaikka tähän lankaan, kun tyypillä ei ole varsinaisesti omaa ketjua.
Niin ihan vain semmoinen jännä juttu, että noista pyörän historiadokumenteista näkee että ns. Saksan kuristukset on poistettu pyörästä vasta kilometrilukemalla 66 000km, vuonna 2013. Kilometrilukema nyt 76 200km. Moottorilla on siis ajettu 10 000km täystehoisena. 30-vuotias pyörä.Täydellinen liikkeen huoltokirjakin löytyy lukemaan 30 000km asti, ja jopa ensimmäisen omistajan nimi ja osoite Baijerissa.

Kun oikein hartaasti mietin, niin yksi pyörä on vielä tulee mieleen, jonka haluaisin omistaa. Honda VFR400R. Saa tarjota yyveellä, jos löytyy. Voisin vaikka toiseksi pyöräksi harkita sopuhintaista. No, onhan niitä enemmänkin jotka kivoja olisivat, mutta tuo malli on alkanut nostaa pientä kuumeenpoikasta. Tonniäffään kasailen just Motonetin listaa, että mitä kaikkea tarttee huoltaa ennen ensi kautta. Motonetin rengastarjonta on mennyt huonoksi jostain syystä. Renkaita löytyy kyllä haulla, mutta varastotilanteet näyttävät nollaa monen kohdalla nykyään.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1000F SC24 1990