Kirjoittaja Aihe: Kotimainen kivijalka vs. (ulkomaiset) verkkokaupat, mistä tolkuton hintaero?  (Luettu 5751 kertaa)

Elokuu 27, 2012, 16:32:42 ip
Luettu 5751 kertaa

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Johtuen siitä että renkaidenvaihto on minulle ajankohtainen, olen selaillut useita verkkokauppoja sekä pyytänyt tarjouksia kotimaisista kivijalkaliikkeistä. Hintojen vaihtelu on melkoista ja tuntuu jotenkin mielivaltaiselta.

Ulkomaiset verkkokaupat tarjoavat renkaita kotiin lähetettynä parhaimmillaan melkein puoleen hintaan siitä mitä kivijalkaliike niitä tarjoaa. Toki ymmärrän että henkilökohtainen palvelu nostaa hintaa, mutta että se kaksinkertaistaisi sen ei vain mene jakeluun. Kotimaisista verkkokaupoistakin löysin hinnaltaan kilpailukykyisen, mutta tämä vaikutti toimivan lähinnä sillä periaatteella että tilaus menee sille samalle ulkomaiselle toimijalle kuin mihin itsekin voisin tilaukseni lähettää, josta sitten kerätään välistä hieman kermaa päältä, ainoana minulle näkyvänä etuna se että asiointikielenä on suomi.

Tämä ärsyttää minua suuresti, koska mieluusti antaisin rahani ihmiselle joka palvelee ja neuvoo minua henkilökohtaisesti. Mutta jos siitä huolimatta että maksaisin itse renkaat hankkineena suuremman hinnan asennuksesta ja silti pääsisin useita kymppejä alle sen hinnan mitä koko paketista minulle tarjotaan, en tiedä miksi näin tekisin. Asennustyön hinta asentajalta tilatuille renkaille ja asiakkaan omille renkaille on usein myös niin lähellä toisiaan, että renkaan hintaero kattaa sen marginaalin moninkertaisesti.

Pakko kai tuohon on jotain järkisyitä olemassa, mutta en minä osaa ymmärtää miten sen selittäisi. Alvihan on pakollinen maksu EU:n sisällä, joten silläkään hintaeroja ei voi selittää. Tuskin kuljetusmaksutkaan ole korkeammat kun kuljetetaan suurempia eriä, tai pienemmillekään erille, kun tilaaja ei ole yksityishenkilö. Ei tarjouskyselyitteni perusteella renkaita varastoissakaan ole, joten siitä koituvat kustannuksetkaan ei mielestäni voi kuulua asiaan. Onko jotkin työt sitten niin kannattamattomia ja epäkiinnostavia että hinnoittelulla pyritään pääsemään niistä eroon, tai sitten ainakin hoidetaan se kunnon katteella?

Kyynisesti voisi todeta, että sama kai se varmaan on mistä maasta euroni kreikkaan kannetaan, mutta ei se niinkään mene. Mielelläni tukisin paikallista toimijaa, että toimija on toiminnassa vielä sittenkin kun apua tarvitsen, eikä työkkärin kassalla asioimassa.

No, sainpahan vähän höyryjä pihalle.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 16:41:11 ip kirjoittanut Niklas Lindgren »

Elokuu 27, 2012, 16:54:50 ip
Vastaus #1

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 951
Kaksi syytä edelliseen; sekä myytävät että tilatut rengasmäärät ovat keskieuroopan ja Espanjan suurilla rengaskauppiailla ihan eri sfääreissä kuin täällä.Toiseksi valmistajat ovat lähellä,joko samasta maasta tai naapurista ja kolmanneksi,lähes kaikilla laskutus kiertää jonkun muun maan myyntikonttorin kautta (Kypros tms.) missä alv:n osuus on paljon pienempi.Kyproksella taitaa olla 13%. Jos ostat 500 rengasta tai 10000 rengasta voi hinnasta muodostua per kappale ihan erilainen.

Elokuu 27, 2012, 17:20:09 ip
Vastaus #2

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Kaksi syytä edelliseen; sekä myytävät että tilatut rengasmäärät ovat keskieuroopan ja Espanjan suurilla rengaskauppiailla ihan eri sfääreissä kuin täällä.

Eli käytännössä pienemmän kysynnän takia samasta artikkelista pyydetään suurempi kate? Muuten tuo argumentti ei ole minusta kauhean relevantti. Mikäli myyjä varastoisi tavaraa omalla riskillä, ymmärtäisin tämän.

Toiseksi valmistajat ovat lähellä,joko samasta maasta tai naapurista

Tämä liittyy kaiketi kuljetuskustannuksiin, joiden luulisi olevan yksittäiskappaleita tilattaessa olevan mahdollisimman suuret. Verkkokaupan hintoja katsellessani vertasin nimenomaan hintaa jolla saan ne omaan haltuuni, eli toimitettuna.

lähes kaikilla laskutus kiertää jonkun muun maan myyntikonttorin kautta (Kypros tms.) missä alv:n osuus on paljon pienempi.Kyproksella taitaa olla 13%.

Mutta ALV lankeaa minulle maksettavaksi, eikö totta? Artikkelin hankkinut yritys voi vähentää ALVin verotuksessaan. Olkoonkin, että minulle lankeava ALVin määrä on keski-eurooppalaisesta yrityksestä ostamalla pienempi, mutta ei se niin paljon pienempi ole.

Esimerkkinä yhdet ehdokkaistani, Continental ContiGo. Etu- ja takarengas ulkomaisesta verkkokaupasta yhteensä 207 euroa, kotimaisesta verkkokaupasta yhteensä 222 euroa, paikallisesta kivajalkapajasta yhteensä 343 euroa. (Sentit pyöristetty.) Hintaero on halvimman ja kalliimman välillä huimat 136 euroa, joka ei (minun järjelläni) selity ALVeilla.

Toki tiedän että renkaissa on ja kuuluukin olla ilmaa, mutta että se ulottuu noin vahvasta hintaakin ei oikein mahdu päähäni  ;)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 17:25:32 ip kirjoittanut Niklas Lindgren »

Elokuu 27, 2012, 19:06:52 ip
Vastaus #3

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 951
Kaksi syytä edelliseen; sekä myytävät että tilatut rengasmäärät ovat keskieuroopan ja Espanjan suurilla rengaskauppiailla ihan eri sfääreissä kuin täällä.

Eli käytännössä pienemmän kysynnän takia samasta artikkelista pyydetään suurempi kate? Muuten tuo argumentti ei ole minusta kauhean relevantti. Mikäli myyjä varastoisi tavaraa omalla riskillä, ymmärtäisin tämän.

Eli käytännössä he ostavat ne renkaat huomattavasti halvemmalla kappalehinnalla.

Toiseksi valmistajat ovat lähellä,joko samasta maasta tai naapurista

Tämä liittyy kaiketi kuljetuskustannuksiin, joiden luulisi olevan yksittäiskappaleita tilattaessa olevan mahdollisimman suuret. Verkkokaupan hintoja katsellessani vertasin nimenomaan hintaa jolla saan ne omaan haltuuni, eli toimitettuna.

Niin,siihen on meillä yksi iso syyllinen,Itella,ja toinen tekijä on maailmanlaajuinen UPS joka tuo kamat Saksasta kotiovelle.En tiedä heidän hinnoitteluperusteistaan mutta parikymppiä on kyllä halpa hinta.

lähes kaikilla laskutus kiertää jonkun muun maan myyntikonttorin kautta (Kypros tms.) missä alv:n osuus on paljon pienempi.Kyproksella taitaa olla 13%.

Mutta ALV lankeaa minulle maksettavaksi, eikö totta? Artikkelin hankkinut yritys voi vähentää ALVin verotuksessaan. Olkoonkin, että minulle lankeava ALVin määrä on keski-eurooppalaisesta yrityksestä ostamalla pienempi, mutta ei se niin paljon pienempi ole.

Esimerkkinä yhdet ehdokkaistani, Continental ContiGo. Etu- ja takarengas ulkomaisesta verkkokaupasta yhteensä 207 euroa, kotimaisesta verkkokaupasta yhteensä 222 euroa, paikallisesta kivajalkapajasta yhteensä 343 euroa. (Sentit pyöristetty.) Hintaero on halvimman ja kalliimman välillä huimat 136 euroa, joka ei (minun järjelläni) selity ALVeilla.

Toki tiedän että renkaissa on ja kuuluukin olla ilmaa, mutta että se ulottuu noin vahvasta hintaakin ei oikein mahdu päähäni  ;)

Totta kai se lankeaa sinulle maksettavaksi mutta 24% 343 eurosta lienee 83.32 euroa kun taas 13% 207 eurosta lienee 26.90 euroa.Jo pelkästään tuossa on yli 56 euroa eroa.Tämän lisäksi kauppiaan pitänee maksaa veroa myös liikevoitostaan jos sitä jää sekä maksettava vuokrat,lämmöt,sähköt ja tienattava jotain itselleenkin.Jossain päin Eurooppaa se verojen maksu ei taida olla niin tarkkaa mikäli olen ymmärtänyt.

Elokuu 27, 2012, 20:29:25 ip
Vastaus #4

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5197
  • MC Debit
Kaksi syytä edelliseen; sekä myytävät että tilatut rengasmäärät ovat keskieuroopan ja Espanjan suurilla rengaskauppiailla ihan eri sfääreissä kuin täällä.

Eli käytännössä pienemmän kysynnän takia samasta artikkelista pyydetään suurempi kate? Muuten tuo argumentti ei ole minusta kauhean relevantti. Mikäli myyjä varastoisi tavaraa omalla riskillä, ymmärtäisin tämän.

....klips


Relevanssia voit katsella esim rautakaupassa, vertaa vaikka kolmituumaisten kuumasinkittyjen naulojen kappalehintaa 100 kpl laatikossa vs 10kg laatikkoon, tai kookaupassa hapankorpun kilohintaa 500g vs kilon paketissa ym. Tottakai tukut ja valmistajat antavat määräalennuksia. Eli sisäänostohinta on se mikä tässä ratkaisee. 10000 renkaan ostaja saa kummit esim 30e kpl, 10 kumin tilaaja voi joutua maksamaan vaikka viisi kymppiä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 20:31:02 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 27, 2012, 20:52:32 ip
Vastaus #5

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7328
  • Nuolija Savosta
Ja minä en taas ymmärrä sitä miksi meillä sitten pittää maksaa suomalaiselle työntekijälle isompaa palakkaa kuin vaikkapa virolaiselle!
Tuossahan on niin huima ero  jotta kaikki kotimainen työvoima kannattaa potkia heti pellolle ja palakata halapatyövoimaa tilalle, ainakii niin kauvan kun se on vielä mahdollista. ::)

"Kirvesmiesten palkka on Suomessa noin 12–17 euroa tunnilta, mutta virolaisille maksetaan usein vain 5-8 euron tuntipalkkoja."

Elokuu 27, 2012, 20:57:17 ip
Vastaus #6

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Ok. Uskotaan, että verokarhu on tilanteeseen (yksi suuri) syyllinen. Perseestä se joka tapauksessa on.

Ja minä en taas ymmärrä sitä miksi meillä sitten pittää maksaa suomalaiselle työntekijälle isompaa palakkaa kuin vaikkapa virolaiselle!

En minäkään. Minusta virolaiselle, tai kelle tahansa ulkomaalaiselle työntekijälle, pitäisi maksaa täsmälleen samaa palkkaa kuin suomalaiselle, niin ei palkkaamiselle olisi halpatyövoimaperustetta.

Elokuu 27, 2012, 21:03:50 ip
Vastaus #7

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2605
Lainaus
"Kirvesmiesten palkka on Suomessa noin 12–17 euroa tunnilta, mutta virolaisille maksetaan usein vain 5-8 euron tuntipalkkoja."
Kärjistetään vielä hieman:
Firma maksaa suomalaisen tuntipalkasta sotumaksut yms kesälomakorvaukset: firman kulu = 18-23 euroa tunnilta (työntekijä saa nettona n 10-13 euroa).
Virossa sekä verotus, että palkan sivukulut ovat huomattavasti suomalaista alhaisemmat: firman kulu = 6-10 euroa tunnilta.
 Tämä on se verokiila!

Elokuu 27, 2012, 21:07:55 ip
Vastaus #8

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Kaksi syytä edelliseen; sekä myytävät että tilatut rengasmäärät ovat keskieuroopan ja Espanjan suurilla rengaskauppiailla ihan eri sfääreissä kuin täällä.

Eli käytännössä pienemmän kysynnän takia samasta artikkelista pyydetään suurempi kate? Muuten tuo argumentti ei ole minusta kauhean relevantti. Mikäli myyjä varastoisi tavaraa omalla riskillä, ymmärtäisin tämän.

....klips


Relevanssia voit katsella esim rautakaupassa, vertaa vaikka kolmituumaisten kuumasinkittyjen naulojen kappalehintaa 100 kpl laatikossa vs 10kg laatikkoon, tai kookaupassa hapankorpun kilohintaa 500g vs kilon paketissa ym. Tottakai tukut ja valmistajat antavat määräalennuksia. Eli sisäänostohinta on se mikä tässä ratkaisee. 10000 renkaan ostaja saa kummit esim 30e kpl, 10 kumin tilaaja voi joutua maksamaan vaikka viisi kymppiä.

Okei. Eli tässä mennään sillä oletuksella että tilauksia niputetaan ja tilataan kerralla suurempia määriä, vai? Koska jollei myyjä varastoi, vaan myy sitä mukaa kuin tilauksia satelee, en näe miten paljousalennus voisi olla suoraan listahinnassa, ellei myyjä ota tietoista riskiä siitä että tarpeellinen myyntivolyymi ei toteudu ja sisäänostohinta sen myötä laske toivotulle tasolle.

Mutta tässä mennään jo jaarittelun puolelle. Verokarhu tässä jo todettiin yksi suureksi pahikseksi ja uskonhan minä sen.

Elokuu 27, 2012, 23:03:17 ip
Vastaus #9

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5197
  • MC Debit
No ehkä se naulalaatikkoesimerkki hiukan ontui. Mutta tässä on ihan sama juttu näiden renkaiden kanssa kuin esim rautakaupoilla on rakennusliikkeiden vs yksityisten kanssa kauppaa tehdessä. Yksityinen satunnainen poikkeaja saa oletuksena 0% alennusta, vakiintuneempaa tiliasiakasta "sitoutetaan" antamalla 5-10% tuotteista (paitsi "nettohintaisista" ::)) mutta raksaliikkeet saa suoraan 30-60% pois listahinnoista. Kertatilauksen suuruudella ei välttämättä ole merkitystä vaan vuosittaisella volyymillä, ja nuo rotsentit neuvotellaan keskitetysti.

Rengasliikkeissä euroopanlaajuinen verkkokauppa tai joku monikansallinen ketju kuten vaikka Vianor saa nakkinsa ihan eri hinnalla kuin Kumikorjaamo&Korjaamo Koistinen Ky. Bisneksen koko ratkaisee, iso asiakas on sen verran vaivattomampi suhteessa volyymiinsä ja muutenkin tärkeä että valmistajillakaan ei oikeastaan ole varaa heille pottuilla. Koistisen veljekset muutaman kymppitonnin vuosiostoineen sitten taas ovat täysin yhdentekeviä jollekin Nokiaanin gummitehtaalle niin heitä sitten rokotetaan. Itte pyrin asioimaan noilla oman kylän "koistisilla" jos mahdollista ja yleensä olenkin saanut hyvää palvelua. Jälkihoito noissa harvoissa ongelmatapauksissa on pyörinyt myös, nyt kun ollaan naamatuttuja jo niin että kylilläkin morjestellaan toisillemme :) Toisaalta olispa noloa kiikuttaa heille muualta tilatut renkaat sitten asennettaviksi :-[
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 27, 2012, 23:23:25 ip
Vastaus #10

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Thanks, nyt ymmärrän mitä ajoit takaa. Ja olisi se vähemmälläkin rautalangalla pitänyt aueta, mutta kun on lusikalla annettu jne.

Toisaalta olispa noloa kiikuttaa heille muualta tilatut renkaat sitten asennettaviksi :-[

Onhan se noinkin, mutta enemmän karsastan sitä "sovitan liikkeessä ja tilaan verkosta" shoppailjoita. Tässä tapauksessa sentään työstä maksetaan käypä korvaus.

Elokuu 28, 2012, 07:33:57 ap
Vastaus #11

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7328
  • Nuolija Savosta
Kyllä se on niin että nuo isot, yleensä muunmaalaiset kauppaketjut ja nettikaupat tappaa meiltä pienet yhenmiehen kaupalliset yritykset silloin kun ne tulee kalastelemaan samoille apajille.  :-[

Jos joku baubiltema hankkii tavaraa satoihin liikkeisiinsä yhteisostona, niin neuvotteluasetelma on vähä eri kuin Pärnäsen korjaamolla.
Ja nettikauppaakin kun voi hoitaa iliman isoja kuluja, tuolla etelämmässä, vaikkapa lämmittämättömän autotallin nurkasta käsin. Ei tarte huolehtia muusta kuin että vaihtaa läpikulukevaan tavaraan osoitelapun, ja toimittaa tavaran maailmalle.
Ja jos meillä Pärnänen onnistuukin myymään ja asentammaan muutaman renkaan kuukauvessa, niin pakolliset kulut toiminnasta alakaa olla isommat kuin mitä Pärnänen yksin kerkee hankkia. ::)

Elokuu 28, 2012, 08:47:45 ap
Vastaus #12

Niklas Lindgren

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Vaan kilpailutuskin kannattaa. Löytyi täältä pk-seudultakin lopulta se tolkullinen tarjous.

Olkoonkin että toimitusaika on pidempi kuin muissa tarjouksissa, mutta eipä mulla kiire ole.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 28, 2012, 08:50:52 ap kirjoittanut Niklas Lindgren »

Elokuu 28, 2012, 10:15:01 ap
Vastaus #13

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2216
  • Kukkahattusetä
Ilman muuta kilpailutus kannattaa. Paikallisista liikkeistäkin löytyy hintaeroja. Mää oon suosinut paikallista pienyrittäjää K-rengasta, sillä sieltä on aina saanut hyvää palvelua ja hinnatkin ovat olleet vertailukelpoisia ulukomaan liikkeisiin

Tälle kesää oon ostanut autoon nastarattaat (ContiIceContact), Jammuun takarenkaan (Metzeler Block C) ja Bemariin eturenkaan (Michelin Pilot Road 3). Nastarenkaat olis tullut kalliimmaksi ulukomailta ja Bemun eturengas olis ollut aikalailla samoissa hinnoissa tai kalliimpi ulukomailla. Jammun takaratas oli sitten sellainen, jota ei saanut Suomesta ollenkaan ja näin ollen piti tilata ulukomailta ja asennuttaa paikallisella kauppiaalla. Muita merkkejä olis kyllä saanut paikalliselta kauppiaalta halvemmalla, mutta ulkonäkö ratkaisi asian.

No ei nyt ihan kaikki hommat ole menneet putkeen K-renkaassakaan. Joku muu oli käynyt noutamassa tuon Bemun eturenkaan. Asia kyllä selvisi ja sain renkaan seuraavana aamuna. Lisäksi kauppias antoi Michelinin digitaalisen painemittarin korvaukseksi kaikista kärsimyksistä.

En noista katteista tiedä tarkemmin, mutta kotipuolessa tuttu rengaskauppias sanoi, että heidän ei kannata myydä moottoripyörän renkaita ollenkaan. Saavat kuulemma paremman katteen, kun asiakas ostaa renkaan muualta ja tuo sen heille asennettavaksi.
Kahden pytyn loukussa.

Elokuu 28, 2012, 11:54:02 ap
Vastaus #14

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 951
Tiedän sen että nuo keskieuroopan rengasliikkeet saavat jopa tarjouksia tehtailta ostaa jotain tiettyjä settejä halvalla eikä niitä edes tarjota muille koska tehdas haluaa päästä kerralla eroon koko nipusta.Tosin joskus niissä voi olla hieman vanhalla paistoleimalla olevia kumeja mutta harvemmin. Mutta iso ero on ennenkaikkea kuljetuksien hinnassa esim. Saksa/Suomi.Ostin taannoin täydelliset vanteet jarrulevyineen Saksasta,UPS toi ne lähimpään postiin koska en ollut päivisin kotona hintaan 19,90. Englanti on taas ainakin Royal mailin osalta ihan hemmetin kallis.En tiedä riippuuko se sitten lähettäjästä.