Kirjoittaja Aihe: O-rengasketju  (Luettu 4883 kertaa)

Elokuu 31, 2012, 21:22:51 ip
Luettu 4883 kertaa

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3698
Käsiini eksyi ketjupaketti jossa on 114 lenkkinen O-rengasketju. Pitäisi lyhentää 106 lenkkiseksi, vaan kun ketju
on umpeen liitetty eli ei ole liitintä. Löytyykö näihin liittimiä, meinaan jos avaa umpiliitoksen niin pystyykö sen liittämään
takaisin. Ketjun koodi on 520VS.



L&K.

Elokuu 31, 2012, 21:50:01 ip
Vastaus #1

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Kyllä löytyy, hyvinvarustetuista alan liikkeistä, tosin jos sinulla on käytössä hyvälaatuinen ketjunkatkaisija niin et tarvitse mitään liittimiä, vaan voit katkaista ketjun, ottaa sopivan palan pois ja niitata sen takaisin kiinni, niin minä olen tehnyt monet kerrat.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2012, 22:06:38 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Elokuu 31, 2012, 21:58:18 ip
Vastaus #2

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3698
Tuommoinen ketjunkatkaisija on tallissa, ajattelinkin painaa ketjun auki ja niitata uudelleen.
Ketju kestänee Jawa Sixin hurjat 18 hevosvoimaa!


L&K.

Elokuu 31, 2012, 22:20:56 ip
Vastaus #3

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Siinä niittaamisessa pitää huomioida se että ketjun sivulevyjen ja sakkelin väliin jää riittävästi tilaa o-renkaille, homman voi hoitaa vaikka sopivan paksuisesta rautalangasta tehdyillä u-koukuilla  jotka laitetaan em rakoon niittauksen ajaksi, ja otetaan pois kun homma on valmis, näin o-renkaat eivät joudu liian ahtaalle ja rikkoudu vaan toimivat tiivisteenä kuten on tarkoituskin, semmosten niitattavien ketjuliittimien mukana yleensä tuleekin kaksi sellaista koukkua.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Syyskuu 01, 2012, 18:32:52 ip
Vastaus #4

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 497
Minua kyllä hieman epäilyttäisi tuo ketjulenkin avaaminen "väkisin" katkaisijalla ja saman tapin niittaaminen takaisin. Tietäen miten tiukka sovite ketjulukon tapissa on, niin varmasti tuo liitos on jatkossa se ketjun heikoin lenkki. Suosiolla vaan uusi ketjulukko, niin ei ole jatkossa mitään riskiä. Levyjen väli on helppo mitata työntömitalla samaksi kuin muissakin.

Syyskuu 01, 2012, 18:55:47 ip
Vastaus #5

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3698
Uusi ketjuliitin on ostettu, ei niitattava. Jawan tehoilla  kerran avattu ja uudelleen niitattu tuskin  aukeaa noilla hevosilla.


L&K.

Syyskuu 10, 2012, 17:13:51 ip
Vastaus #6

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Minua kyllä hieman epäilyttäisi tuo ketjulenkin avaaminen "väkisin" katkaisijalla ja saman tapin niittaaminen takaisin. Tietäen miten tiukka sovite ketjulukon tapissa on, niin varmasti tuo liitos on jatkossa se ketjun heikoin lenkki. Suosiolla vaan uusi ketjulukko, niin ei ole jatkossa mitään riskiä. Levyjen väli on helppo mitata työntömitalla samaksi kuin muissakin.

Ei siinä mitään epäilemistä ole, avattu ja uudelleen niitattu liitos on tasan yhtä hyvä kuin se viereinen avaamatonkin jos se on oikein tehty, eli avattu kunnon laitteilla ilman rälläkkää tai smirgeliä....Ja uudelleenliittäminen tehty puristamalla, ruuvipenkkiä tai lukkopihtejä apuna käyttäen ja sen jälkeen niittaus tapin nurkista kuten alunperinkin on tehty, sivulevyjen ja sakkelin välin on pysyttävä oikeana niittauksen ajan, siksi se teräslankakoukku sinne o-renkaan ulkosivulle, ei sinne väliin voi oikein mauseriakaan tunkea niittausvaiheessa....
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2012, 17:29:34 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Syyskuu 25, 2012, 22:48:28 ip
Vastaus #7

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 497
Saattaahan tuo kestääkin, mutta ei se uusi niitattava ketjulukkokaan maksa kuin muutaman euron. Epäilykseni perustuu vain siihen, että kun tappi painetaan väkisin ketjunkatkaisijalla sivulevyn sovitereiän läpi, on liitoksen sovite tuon toimenpiteen jälkeen jotakin ihan muuta kuin alunperin on ollut. Uuden lukon sovite on taas niin tiukka, että kun sivulevyjen väli on saatu samaksi kuin muissakin ketjulenkeissä, tapin pään niittaaminen ei sitä enään muuta.

Syyskuu 26, 2012, 11:27:51 ap
Vastaus #8

Reijo Huhtakangas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5357
  • Tulin nain ja voitin
Uuden lukon sovite on taas niin tiukka, että kun sivulevyjen väli on saatu samaksi kuin muissakin ketjulenkeissä, tapin pään niittaaminen ei sitä enään muuta.

Miksikähän niissä niitattavissa liittimissä sitten on se sivulevyjen ja sakkelin väliin niittaamisen ajaksi laitettava teräslankakoukku mukana ?

Aina sitä uutta liitintä ei ole käsillä, eikä sitä kyllä senpuoleen tarvitsekaan, olen semmosella uudelleen niitatulla ketjulla ajellut kymmeniä tuhansia kilometrejä ilman ongelmia, ja jos semmosen kerran irrotat ja uudelleen liität niin hoksaat kyllä ettei se tapin ja sen reiän välys muutu, ainakaan niin paljon että sitä mitenkään huomaa, pirun tiukka se on sinne puristaa takaisin.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07


Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  


http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Syyskuu 27, 2012, 12:46:24 ip
Vastaus #9

Tommi Halonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 483
Ketju kestänee Jawa Sixin hurjat 18 hevosvoimaa!
Ei ne tehot vaan se armoton vääntö joka repii vitjat sentin pätkiksi.