Kirjoittaja Aihe: Formula 80-87 säännöistä?  (Luettu 36142 kertaa)

Lokakuu 27, 2012, 18:46:09 ip
Vastaus #30

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Taitaa olla nyt työn alla tämä -88 runkoasia. Näyttää ettei kannata ruveta sellaisia nyt hankkimaan ja rakentamaan, sellaista palautetta tullut. Voi jäädä kortti saamatta ja ajot ajamatta.
Se vielä vaivaa että kun nykyisissä formula-luokan 85-87 Suzukeissa näkyy uudempien 17" vanteita, vaikka kuuluisi olla ajankohdan mukaan 18" vanteet. Taisi Yamahassakin olla vain edessä 17"? Onko niihin annettu erivapaus esim. kumien saatavuuden vuoksi??

Lokakuu 27, 2012, 20:16:34 ip
Vastaus #31

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
Olet siis saanut Sami oikein virallistakin palautetta vai.  Voisitko kertoa siitä tänne muillekin että tietäisivät.
Oletko muuten lukenut nuo säännöt, mitä ne sanoo vanteiden vaihdosta? 18" takavanteet on vaihtuneet lähestulkoon
joka ukolla ja syykin on melko selvä - pienemmälle, 17" vanteelle löytyy leveämpää rengasta.
Mikä h....etti siinä on että muualla se käy muttei meillä ja kuitenkin aina inistään kun ne siellä Norjassa ja Ruotsissa
taluttaa meitä.

Lokakuu 27, 2012, 20:41:22 ip
Vastaus #32

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
edelliseen jatkeena.  säännöt sanoo aikakauden mukaiset pyörät, ei kuitenkaan 16,5"!  Käytettiinhän
tuolloin 17" vanteita ja 16" pyöriäkin, joten... Missään ei puhuta että tarvis olla alkuperäiset pyörät alla.
Onkohan tuo säännön 16,5" vitsi vai onko sille koolle saatavissa kumeja???

Lokakuu 27, 2012, 20:57:08 ip
Vastaus #33

Pekka Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 531
  • vpkorte
Harri, kai olet huomannut että sama juttu on tuossa 1948 vuosimallien luokassa, muissa pohjoismaissa sai viime kesänä ajaa pyörällä jossa oli alumiiniset etu ja takalokarit, mutta ei täällä suomessa.
Sempä takia laitan Pässin myyntiin, kahta en vaihda, se toinen on alumiinilokarit.
Pässiä voi kysellä, 0400-236 504 Pekka

Lokakuu 27, 2012, 21:14:16 ip
Vastaus #34

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
kuules kortsu, ei sitä o voinu olla huomaamatta. joko vetäsit pitkäks sen suzukin?

Lokakuu 27, 2012, 22:40:29 ip
Vastaus #35

keijo pietilä

  • Vieras
Mitä tähän palautteeseen tulee, niin minä olen ollut yhteydessä tekniseen valiokuntaan tämän aiheen tiimoilta ja saanut sieltä jopa asiallistakin palautetta, mikä ei tiettävästi ole aivan itsestäänselvyys.

Haluaisin kuitenkin antaa tekniselle valiokunnalle mahdollisuuden itse tiedottaa harrastajille heidän suunnitelmistaan. Tämä foorumi ei ehkä ole virallinen tidotuskanava, mutta tavoittaa suuren määrän asiasta kiinnostuneita. Yhdistyksen jäsenille (SVKMK) virallinen tiedotus toimii varsin helposti sähköpostitse, mutta tämä asia koskee muitakin kuin jäseniä.

ps. Kaikki ne potenttiaaliset uudet harrastaja jotka harkitsette kaluston hankintaa classic F1 ja F2 luokkiin, pikku vinkki: ostakaa edullinen 600 kuutioinen 2000-luvun alulta ja ajakaa jokkista.

keke

Lokakuu 29, 2012, 18:31:22 ip
Vastaus #36

keijo pietilä

  • Vieras
Alkaa pikkuhiljaa pipo kiristämään... Siis kukaan teknisen valiokunnan jäsen ei katso aiheelliseksi kommentoida tätä keskustelua mitenkään? Ilmeisesti kyseessä on liian vähäpätöinen aihe? Pre-48 luokan sääntöjä valiokunnan jäsenet ovat kyllä ahkerasti kommentoineet ja selventäneet. Mitenkään väheksymättä tätä lokari episodia ja itse luokkaa, mutta esim. Nordic Cupissa pisteille on ajanut Pre-48 luokassa 15 kuljettajaa ja F1/2 –luokissa 80 kuljettajaa,  ja tämähän ei kerro osallistujien määrää. Luulisi tällä volyymillä saavan edes saman huomion valiokunnalta.

Koska he eivät itse kerro suunnitelmistaan, niin minä kerron sen vähän mitä ”tiedän”. Eli suunnitteilla on säännöt joissa kaikki nykyinen sälä poistetaan ja määrääväksi tulee 31.12.1987, hieno ajatus mutta jokusen vuoden myöhässä! Säännöt on tarkoitus markkinoida myös johonkin UEM-sarjaan , joka näytti olevan samaa suuruusluokkaa osallistujamääriltään kuin SVKMK-cup. Eli siinä mielessä homma istuisi aika kivasti. Suuresti epäilen muiden pohjoismaiden halukkuutta moiseen muutokseen, eli tarkoitus ilmeisesti irtautua tästä yhteispohjoismaisesta classic touhusta? Jos määräävä ajankota on tuo, niin tuleeko myös TT-Formula kuutiorajat käyttöön? tuo saattaa jopa kiinnostaa muitakin.

Jos katsoo noita Nordic Cupin tuloksia niin, rankasti alakanttiin arvioiden kolmasosa pohjoismaissa käytetystä F1 ja F2 kalustosta ei mahdu tuon määräävän päivämäärän sisään. Jos kuutioraja muuttuu F1-luokassa, niin pitelee tosi hiljaista lähtöruudukossa. Se ilmeisesti on tavoitteenakin, ja lajille ominaista. Pitäähän joka ukon saada tinakuppi kotiin vietäväksi, pääsee sitten paukuttelemaan henkseleitä että on tässä voitettu tällaisia cupeja ;)

Onko valiokunnalla hajuakaan siitä millä kalustolla Norskit ja Hurrit ajaa? F2- luokasta kun otetaan 88-90 CBR Hondat pois niin hiljaista on sielläkin. Miten sitten F1-luokan Genesis Yamahat ja 1100 Suzukit, kuinka moni on -87? jokunen VFR ja tietysti nuo pahamaineiset replica Suzukit, jotka pitää saada viivalta pois vaikka se olisi viimeinen teko SVKMK:n tekniseltä valiokunnalta, mikä se saattaa ollakin...

ps. En ole suoraa vastausta saanut vieläkään asiallisiin kyselyihin siitä, että tulenko saamaan Suomesta konekortin nykyisten sääntöjen mukaiselle pyörälleni. Vastauksia kun yrittää kaivaa rivien välistä, niin saattaa tulla vaikka vääriä tulkintoja.

Ystävällisin terveisin,

Keijo Pietilä
ECR-Racing Kotka

Lokakuu 29, 2012, 20:22:29 ip
Vastaus #37

Ismo Hakamäki

  • Vieras
No Keijo, tässä on hiukan muutakin elämää kuin mp-juttujen hoitelu, esim. kukkien kastelu jne.
Koskapa viittasit henkilökohtaisiin sähköpostiviesteihimme, niin voin kertoa, että jos pystyt osoittamaan Yoshimuran käyttäneen valukappaleita -87 tehdas Suzukin rungossa, kuten on -88 rungossa, voimme ilomielin antaa ko. kortin. Samalla viestittämme muulle maailmalle, että hurraa jokkis on tullut myös classic-racingiin.
Yhteispohjoismainen classictouhu voi hyvin, Suomalaiset (-nen) yrittää hoidattaa omia asioitaan ruåtsalaisten kautta (huonolla tuloksella) ja svenssonit valittaa meille Suomeen, että norjalaisilla on laittomia pyöriä ja osia vehkeissään, hmm??? Josta taas norski kaivaa nipun valokuvia suomalaisten pyöristä ja osoittelee, että on teilläkin!
Mun järjellä tästä päästään eteenpäin vain sillä, että Suomalaisten tekninenvaliokunta pitää narut just niin kireällä kuin on tarpeen. Eli vielä kerran, jos -87 pyörässä oli valettuja runko-osia ja se vastaa -88 tuotantopyörän runkoa, kuten replican (KOPIO) tuleekin olla, lähetämme konekortin onnittelukortin kera. Olet onnistunut hankkimaan tietoa, jota Suzuki Motor Co. ei tiennyt.
Se, että säännöt tulevat muuttumaan jollaikin aikavälillä, on selviö, mutta niinkuin kahdenkeskisissä maileisamme kerroin, vain Odin ja Ukko tietävät koska.
Suomessa ratakapasiteetti kestää useampiakin formuloita lisää, mutta minkä kustannuksella? Missä ovat pikkupyörät?
Olin itse tuomassa -87 laitteita Suomen classic sääntöihin 2006 tai 2007, koska muillakin skandeilla oli ja ne tulivat, mutta nyt vituttaa oikeasti. Lyhyet kisat, yleensä 6-10 rundia, jäät n. 2/3 tästä jonkun lähes amitsuikäisen muoviluodin vuoksi. Superbike kiinnostaa kyllä, ei siinä mitään, katselen niitä tv:stä.
En kommentoi tähän mitään enenpää.

Ismo # 14 ja samalla romulla vuodesta 1983 asti.

Lokakuu 29, 2012, 21:33:03 ip
Vastaus #38

keijo pietilä

  • Vieras
Oikeasti paska homma että joutuu asioita hoitamaan tällasen foorumin kautta, kun ei aikuisilta miehiltä saa suoraa vastausta yksinkertaiseen kysymykseen. Eli ette aio toimia voimassa olevien sääntöjen mukaisesti, kiva tietää edes tässä vaiheessa. Joten kiitoksia vaan vastauksesta. Ei tuota muuten olisi Japanista asti tarvinnut kysellä.
Ja päästiinhän sitä asian ytimeenkin, eli v****aa koko Formula luokka. Siitä on hyvä jatkaa hmm... voiskohan olla vaikka omat lähdöt?

ps. Kyllä minä olen saanut täydet rundit kisassa ajaa jos pystyssä on pysytty, ja komiasti on RD ohittanut teini-iän ;)

ja vielä Ismolle, et voi olettaa että sähköpostiviestit ovat henkilökohtaisia jos ne on lähetetty sinulle teknisen valiokunnan jäsenen ominaisuudessa ja myös vastaat samassa ominaisuudessa. Ei tämä homma kyllä pyöri niin että pari ukkoa touhuaa mielivaltaisesti, vastaa mitä haluaa ja mihin haluaa... ja jos olet kiltisti niin voivat jopa myöntää jonkun naurettavan konekortin, ehkä.

keke
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2012, 09:03:33 ap kirjoittanut keijo pietilä »

Lokakuu 30, 2012, 22:00:07 ip
Vastaus #39

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Niin nykysäännöissä (norjalaisten) sanotaan kyllä että 1988 tuontantomallin runko käy sellaisenaan -87 tehdaspyörän kopiosta vaikkei samanlainen olekaan.

"Suzuki:
 RG 500 MK VII and later models are allowed.
 RG 500 road bikes are allowed
 GSXR 750 model years 1985, 86 and 87 are allowed. 1988 model as a complete bike is not allowed.
 However, the frame from the 1988 model is regarded as a replica of a frame that the factory used for
 racing within the time limit for the class and is thus allowed. GSXR 750 RR is not allowed."

Eli jos sääntökirjaa luen niin voin tehdä tuollaisesta kilpurin, konekortti onkin sitten tämän sanailun perusteella haettava sieltä Norjasta? Tai jopa ostettava sieltä valmis kilpuri kortilla. Ei tuolla rungolla ja siihen liittyvillä osilla mitään merkittävää kilpailuetua saavuteta, ehkäpä vaan helpommin saatavilla ja edullisemmin. Myös turvallisempi ajettava kun runko ei repeile saumoistaan niin helpolla :-/
Mutta skismaahan nämä "nykypyörät" aiheuttavat vanhan liiton classic-miehissä ja ymmärrän hyvin. Ei ne minunkaan mielestä samaan lähtöön kuulu, nopeuserotkin ovat kasvaneet vaarallisen suuriksi. Pitäisi olla eri lähdöt mutta sepä hankala toteuttaa. Ja tämänpäivän jokkisluokassa ajetaankin sitten jo täysin nykypyörillä.
Olisi oltava yhtenäiset ja selvät säännöt, toki nykyiset Formula 80-87 säännöt sellaiset ovatkin mustaa valkoisella. Joten eikö niitä pidä noudattaa ellei muutoksia tule? Tai sitten lopettaa koko luokan ajaminen Suomenmaassa jos ei samaan ruudukkoon mahdu??
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2012, 14:11:13 ip kirjoittanut Sami Ilmonen »

Lokakuu 31, 2012, 21:51:10 ip
Vastaus #40

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Nyt näyttää vielä epävirallisesti siltä että Suomessa ei hyväksytä -88 runkoa replicana, joten niitä ei kannata laittaa. Mutta tämä on loppumaton suo, miten esim. sitten Honda CBR600 -87? Hyväksytäänkö 88-90 mallit myös koska ovat malliltaan "muuttumattomia"? Entäpä uudemman moottorin käyttö? Esim FZR1000 mallissa vaikkapa 89-95 mallin moottori ilman exuppia? "Samahan" se on. Tai GSXR1100 86-88 mallin 1052 moottorin korvaaminen -89-92 mallin 1127 moottorilla? On huomattavasti suorituskykyisempi ja näitä monella onkin... Tarkistellaanko näitä mitenkään vai onko se kuutiotilavuus vain mikä rajoittaa?

Marraskuu 01, 2012, 08:24:54 ap
Vastaus #41

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Ja vielä lisättävä kun korpeaa Keken ja itsenikin puolesta ja nyt kun kaikki mököttää. Tähän aiheeseen olen aikaisemminkin kysynyt tällä foorumilla ja esim. Elolle postia lähettämällä neuvoa ja faktaa. Mutta kun niihin ei ole vastattu niin esim. Keke ja allekirjoittanut ovat luottaneet olemassa oleviin kirjallisiin sääntöihin sekä muiden pohjoismaiden kalustoon. Mutta kun on pyörät hankittu ja alettu rakentamaan niin sitten herätään ja kielletään moiset laittomina. Kyllähän se saattaa pientä ketutusta aiheuttaa :-/
Mutta tulihan ennakkotapaus. Toivottavasti vastaavat pyörät, joilla jo konekortti myönnetty saavat edes ajaa, tai toki kateellisuus hieman herää ja toivon että ajo näilläkin kielletään Suomen kansallisissa osakilpailuissa!

Marraskuu 01, 2012, 18:10:37 ip
Vastaus #42

Petri Ravi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Terve.

Motoparkin kisan kierrosaikoja katsoessa ei F1 luokan pyörät kovin paljon lujempaa kulkeneet kuin vanhemmat isot pyörätkään (tietysti kuskista kiinni  ;)) joten nopeuserot ovat olemassa pikku ja isojen pyörien välillä vaikka F1:set eivät olisikaan mukana.
Kahden kilpailun kokemuksella kisapaikalla katsastuksessa on aivan sama minkälainen himmeli on alla kunhan turvallisuusasiat (jarrut ym.) on huolehtinut kuntoon.

t: noviisi

Marraskuu 03, 2012, 11:17:11 ap
Vastaus #43

mika ylijoki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9
Suomessa ratakapasiteetti kestää useampiakin formuloita lisää, mutta minkä kustannuksella? Missä ovat pikkupyörät?
Olin itse tuomassa -87 laitteita Suomen classic sääntöihin 2006 tai 2007, koska muillakin skandeilla oli ja ne tulivat, mutta nyt vituttaa oikeasti. Lyhyet kisat, yleensä 6-10 rundia, jäät n. 2/3 tästä jonkun lähes amitsuikäisen muoviluodin vuoksi. Superbike kiinnostaa kyllä, ei siinä mitään, katselen niitä tv:stä.
En kommentoi tähän mitään enenpää.

Ismo # 14 ja samalla romulla vuodesta 1983 asti.

Noinko paljon harmitusta v****sta noi F1 luokan pyörät aiheuttaa oikeasti, teknisenvaliokunnan porukkaa?
Olisi ihan oikeasti saada valiokunnalta asiallisia vastauksia tämänkin luokan kysymyksiin, se nyt vaan näyttää toistaiseksi olevan niin että noita isoja pyöriäkin tuolla kilpailuissa on.
Nopeuserothan noilla pienillä ja isoilla kasvaa mutta itse en sitä ole vielä ainakaan kokenut vaaralliseksi, vaikka tuolla kilpailuissa tosissaan ajetaankin. Silti järki pitää olla mukana kun hitaampia tulee perä edellä vastaan.

Mika
#309
#309

Marraskuu 03, 2012, 11:22:11 ap
Vastaus #44

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 950
Yleensähän noissa moottoriurheiluluokissa on ihan kirjoitetut säännöt joissa luetellaan mitä saa käyttää ja mitä ei.Nyt tulee sivusta seuraavalle sellainen kuva ettei selviä sääntöjä ole.Kai classic-luokissa joku ikäraja on olemassa,muutenhan siltä putoaa pohja pois.