Kirjoittaja Aihe: Formula 80-87 säännöistä?  (Luettu 36658 kertaa)

Marraskuu 03, 2012, 17:42:51 ip
Vastaus #45

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Yleensähän noissa moottoriurheiluluokissa on ihan kirjoitetut säännöt joissa luetellaan mitä saa käyttää ja mitä ei.Nyt tulee sivusta seuraavalle sellainen kuva ettei selviä sääntöjä ole.Kai classic-luokissa joku ikäraja on olemassa,muutenhan siltä putoaa pohja pois.

Näinhän se nyt on mutta nuo norjalaisten luomat säännöt ovat joltain osin tulkinnanvaraiset. Ja pyöräthän pääasiassa ovatkin nykyään aikarajan mukaisia joka formuloissa on 31.12.1987. Mutta vaikka "peruspyörä" onkin aikarajan mukainen niin rakentajat tykkäävät "päivittää" sitä vähän uudemmilla osilla ja koitella rajoja :-) Tämähän pätee muihinkin luokkiin. Vaikeus onkin todistaa osien aikarajoihin osuvuus. Mutta aika hyväthän nuo nykyiset formulasäännöt pääasiassa ovat. Siellä on aikaraja ja esimerkkiluettelo hyväksyttävistä pyöristä. Muista kannattaa aina etukäteen kysyä ja luulisin että niitä vastauksiakin alkaa tulemaan kun on vähän hämmennetty :-)

Marraskuu 03, 2012, 18:10:34 ip
Vastaus #46

Petri Ravi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Säännöt ovat minun mielessäni selvät koskien pyöräluetteloa. Ne mitkä luettelossa ovat kelpaavat.

Osien päivitys uudempiin on sitten se epäselvä asia: aikakauden mukainen tarkoittaa nähtävästi että kaikkia <-- 1988 osia mistä tahansa pyörästä voi käyttää ? Poislukien tietysti ne osat jotka säännöissä on erikseen kielletty.
Uudempiakin osia voi käyttää, esim. jarrusylinterit (toimivat kai uudemmatkin samalla systeemillä) ?

17'' vanteita on varmaankin ollut ennen 1988 jossain vehkeessä joten nekin ovat sallittuja ?
 
Se kyllä ihmetyttää että jos joku laitos on luettelossa tai sääntöjen mukainen niin miksi siihen ei saa konekorttia ?

Jos säännöt muuttuvat niin katsastetaanko pyörät uudestaan ?

Kiinnostaisi tietää asia ennenkuin alkaa sorvata noita exupin takavanteita paikalleen (1989) kun eivät mene ihan heittämällä eikä haluaisi turhaa työtä tehdä.
Takavanne ei minun vauhtiini vaikuta millään lailla mutta kilpakuskeilta saa käytettyjä 17'' takasia puoli ilmaiseksi  ;).

t:noviisi
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2012, 18:16:06 ip kirjoittanut Petri Ravi »

Marraskuu 03, 2012, 23:36:34 ip
Vastaus #47

Pentti Elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 39
Tervehdys kaikki classic harrastajat ja erityisesti Formula luokan kuskit ja rakentelijat.

Pitkään ja hartaasti harkittuani päätin tarttua tähän paljon polemiikkia aiheuttaneeseen ja villinä vellovaan " formula " keskusteluun vaikkakin mielestäni tämä pulina palsta on täysin väärä foorumi näinkin tärkeiden asioiden käsittelyyn. Koetan seuraavassa hieman oikaista ja täsmentää asioita jotta tilanne saadaan edes osittain rauhoitettua. (pyhäinmiestenpäivän kunniaksi )

- Säännöt ja tekniset määräykset:   

Formula 80 / 87  säännöt ovat yhden miehen ( S.E. Johanssen ) aikoinaan laatimat NORJALAISET säännöt jotka sisältävät paljon ristiriitaisuuksia ja kummallisia kieltoja ja erivapauksia. Johtuen varmasti hyvin pitkälti että norjalaisilta puuttuu tyystin TT./ RR hiostoria josta ajatusmaailmaa voisi ammentaa. " paha on nojata perinteisiin jos niitä ei ole ".
Formula ja Formula FIM johon sääntökohdassa 1.0 viitataan päättyi 31.12-87 joka on varsin looginen takaraja   kyseiselle luokalle. Kuutioraja vuoteen -83 oli 1000cc ja sen jälkeen 750cc joka taas ei päde Norjalaisessa mallissa. ( esim GSXR 1100 , ei omaa mitään kilpailuhistoriaa)
Niinikään GSXR -88 rungot hyväksytään XR-52 ja XR-55 replicoina ??? ( kaikki alan miehet tietävät että käsityönä Yoshimuran valmistamat XR rungot ovat täysin eri maailmasta niin valmistus tavan kuin geometriankin suhteen )  Ja jos taas oikea replica XR .stä tehdään niin vaadittakoon siihen sitten kuivakytkin ja muut oleelliset erot katupeliin nähden.

Sääntökohdassa 3.0 vaaditaan että runko ja takahaarukka oltava aikakauden mukainen ( eli ennen 31.12 -87 )  Sopii mainiosti myös SVKMK:n tekniselle valiokunnalle ja kumoaa näin Norskien antaman vapauden käyttää uudempia runkoja ??????

Sääntökohdassa 12.0  vaaditaan että lohkot sylinterit ja kannet olleet saatavilla aikakaudella ( 31.12 -87)                                                   F1   GP 251-500 GP regulations (täsmää)    401-500  2stroke ja 601-1100  4stroke Formula regulations ?? ( ei täsmää) FIM Formula regulations ei ole koskaan hyväksynyt 1100 cc mootoreita ) Aikamoisia ristiriitoja näissä norskien säännöissä.                                               

Sääntökohta 21.0  vaatii että replica pyörän täytyy olla esikuvansa näköinen.  ( ei mitenkään täyty kaikkien mukana olevien pyörien osalta)

Säännöstön loppuosassa on listaus hyväksytyistä ja kielletyistä pyöristä jossa mielestämme ei taaskaan ole mitään logiikkaa.
Esimerkiksi  Ducati ajatti F1 versiota Bol De Orissa ja Misanossa -87 mutta se kelpaa norskeille vain ilman kansia ???
Honda VFR 750R (RC-30) ei kelpaa laisinkaan vaikka sillä ajettiin täysillä kisaa jo -87 ????
Suzuki GSXR 750RR ( R750RG) on myös norskien mielestä kielletty ( ajettiin kisaa jo -86 , myös Hati ja Iekki ajoivat ko. peleillä aikakaudella)
Joten jos omistat ehtoja kilpureita oikealta aikakaudelta et niille konekorttia norjasta saa....( mutta suomesta saat )
Kurjositeetina mainittakoon vielä että Alan Oversby ajoi GSX 750RR:llä  Pre TT.ssä jonka cut date on -86 josta britit kyllä pitävät tosi tarkasti kiinni. Näihin em. asioihin olen hankkinut paljon taustatietoa konsultoimalla useita entisiä ja nykyisiä kiskuskeja sekä alan vannoutuneita harrastajia joita ilman tämä työ olisi liki mahdotonta.

Formula 80/87 sääntöjen laadinnassa on tapahtunut ilmeinen työtapaturma , tuorein luokka , väljimmät säännöt , historia hyvin muistissa, eniten ristiriitoja.     Kaikkien tuntema ja kunnioittama  Janne Leiman kirjoitti minulle kokonaan oman versionsa kyseisistä säännöistä mukaan kun lähdin Islannin kokoukseen ja ilmoitin ko. artikkelin liitteineen agendalle ja siitähän nousikin kokouksen hittituote , siitä keskusteltiin ja väännettiin kättä yömyöhään , jää nähtäväksi mitä tuleman pitää.

Tässä raapastiin vain hieman pintaa jotta keskustelu siirtyisi oikeille urille, meidän oma tekninen valiokunta ( Hakamäki , Tiilikka ,Elo ) on tehnyt linjapäätöksen olla hyväksymättä väärin perustein Formula 80 / 87 konekortteja toisin kuin norskit. Keskustelin Islannin kokouksessa pitkään SVEMOn edustajan kanssa näistä asioista ja hekin ovat sitä mieltä että tulevaisuudessa vaaditaan kaikilta classic pyöriltä todennettava  "racehistory" ja että aikakauden cut date on oikeesti cut date sekä kielletään " strange frame and engine combinations"  Joten muutospaineet näihin em. epäkohtiin ovat kovat. ( sivuvaunusääntöihin nämä muutokset tulivat jo vuosi sitten, kiitokset lujatahtoiselle entiselle MM kuskille Marcus Anderssonille )
SVKMK.n tekniseen valiokuntaan on tullut lukuisia yhteyden ottoja myös ruotsista jossa kuskit ovat huolissaan näistä viimeaikoina varikoille ilmestyneistä oudoista pyöristä jotka eivät tunnu täyttävän oikein mitään säännöksiä , joten emme ole näiden juttujen kanssa yksin.
Syy että päätimme olla hyväksymättä väärin perustein anottuja konekortteja on se että on paljon helpompi olla myöntämättä kuin perua ja pyytää niitä takaisin kiukuttelevilta kuskeilta toden näköisesti varsin pian ja se lisäisi entisestään tätä riitaisuutta.

Toivonkin tästä eteenpäin avointa ja asiallista asioiden käsittelyä tällä foorumilla jotta virkamiehetkin voivat siihen osallistua ( lue: PK.t pysykööt poissa)
Olen henk kohtaisesti saanut paljon meileja ja puhelin soittoja näiden asioiden tiimoilta ja pyrkinyt auttamaan ja opastamaan parhaani mukaan mutta sellaisiin kysymyksiin että saanko kortin jos teen sitä ja tätä ja laitan tota ei kukaan voi vastata näkemättä anomusta ,factoja ja pyörää.
Jos jollekin etukäteen menisi sanomaan että kyllä saat konekortin , hakija voinee rakentaa pyörän joka ei täytäkkään määräyksia vaatien siihen jo luvattua konekorttia.
Kun säännöstö aikanaan tulee täsmentymään , millaisena , sitä ei kukaan tässä nyt voine ennustaa niin väärin perustein myönnetyt kortit tullaan perumaan jonkun siirtymäajan puitteissa. Sen verran voinen luvata että me suomalaiset pääsemme siitä urakasta varmasti kaikkein helpoimmalla koska emme alunalkaenkaan nielleet noita norskien sääntöjä ihan purematta, joten montaa korttia ei tarvitse perua. ( koskee kaikkia luokkia , ei pelkästään Formulaa.

Kommenttia ja kysymyksiä kehiin , mutta samojen asioiden jankuttaminen ei johda mihkään.......

Ystävällisin terveisin   Pentti Elo

P.S.   Jos olen väärässä tai antanut väärää infoa lyökää avokämmenellä.
Pentti Elo
Motofortuna Finlandia
+358 400 618400

Marraskuu 04, 2012, 06:40:33 ap
Vastaus #48

Petri Ravi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Kiitos selventävästä kirjoituksesta.

t:noviisi

Marraskuu 04, 2012, 19:10:30 ip
Vastaus #49

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Kiitos myös täältä PE:lle. Näin ne asiat selviää kun vähän potkii  ;)

Marraskuu 04, 2012, 19:12:48 ip
Vastaus #50

mika ylijoki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9
Täältäkin iso kiitos selventävästä kommentoinnista :)

-Mika-
#309

Marraskuu 05, 2012, 12:27:52 ip
Vastaus #51

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Vielä PE:n tekstiin liittyen, onko nyt odotettavissa että 1100 Suzukit pudotetaan pois hyväksyttävien listalta? Se saattaa jonkin verran polemiikkia aiheuttaa Suzuki-leirissä ja Yamahan saa ylivallan FZR1000 mallilla...

Marraskuu 06, 2012, 01:05:27 ap
Vastaus #52

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
Mistä sä Sami olet saanut päähäsi että Suzuki 1100R putoaa pois?  Totta tosin on ettei näistä jaaritteluista nyt juuri ota kukaan selvää, mutta mikäli näissä säännöissä tullaan nojautumaan F1 sääntöihin ennen vuotta -87 niin siinä tapauksessa ei Yamaha
FZR 1000 ole sen kelvollisempi rassi. Kilpailuhistoriaahan löytyy 1100R:llä, sillä kotimaassa niillä ajoivat mm. Raimo Vartiainen,
Erik Rosman, Teuvo Laakso... ja tämä tapahtui kyseisenä ajankohtana - siis kysymys kuuluukin: Minkäkaltaista kilpailuhistoriaa
haetaan?
Konsultaatiosta puheenollen.  Mistä Pena olet noukkinut tietosi että sellaisella GSX-R 750 RG:llä olisivat ajaneet Hati ja Iekki???
Tämä iso RG, kansankielellä Limited Edition malli tuli Suomeen yhtenä kappaleena Bensowin kautta ja sen osti kuopiolainen
Suzuki diileri H.S. Pitkänen Iekki Hyväriselle. Mitään muita tuollaisia laitteita ei maassamme tuolloin ollut.
Toisaalta mitä ihmettä siinä olisikaan ettei sitä hyväksyttäisi säännön määrittelemään luokkaan? Peli on täysin samanlainen
muutamia kosmeettisia eroja lukuunottamatta, suuri ero on näkyvissä yksipaikkaisuutena ja piilossa olevana yksityiskohtana on
se että takahäkki on hiukan erilainen kuin tavallisessa ärrässä. Esimerkiksi kuivakytkinkin oli erikseen myytävä lisävaruste joka kuului ns. kittiin. Uudempi ns. tuplaärrä taas on aivan eriasia ja sitäpaitsi liian uusikin.
Kannattaisikohan nyt kuitenkin hiukan vielä miettiä, missä on järkeä ja missä ei.  Jos tuo Ismon kertoma runkojuttu vedetään
tiukaksi, herrajestas, sehän karsii 250 RS Hondan -90-92 mallit pois.  -87-89 rungot ovat vielä edes jotenkin samannäköisiä, mutta -90 se muuttui jo melko paljon, tosin sehän ei näy kun kate on paikallaan.  Esim. vuosi -90 oli se jolloin noita Hondan
250RS:iä tuli maahamme melko paljon ja niitä on tulossa radoille ja on jo muutamia ollutkin. Sensijaan vanhemman vuosikerran vehkeitä ei montaa ole ja vain yksi joka on mallia -87.
On paljon kysymyksiä jotka ovat vaille vastauksia ja mielestäni harrastajilla on oikeus tietää asioista etukäteen, näin vältytään tällaiselta .......
Mitä tulee siihen että onko tämä oikea foorumi keskustella näistä asioista - olisiko esim. Penalla ehdottaa jotain parempaa
areenaa?  SVKMK:n vuosikokous ei ainakaan sitä ole. 
Ps. vaikka nyt kirjoitin eriasioista, ne liittyvät kaikesta huolimatta samaan asiaan, joten näsäviisastelijat vaietkoon, alan miehet
tietää mistä on kyse, vai tietääkö...

kysyy

Harri

Marraskuu 06, 2012, 08:52:11 ap
Vastaus #53

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
No tuosta PE:n viestistä sai sen kuvan. "FIM-säännöt" ei ole hyväksyneet 1100 kuutiotilavuutta, "ei ole kilpailuhistoriaa", mitä kyllä on jopa minä tiedän sen :-)
Jos tähän luokkaan aikoo niin lienee fiksuinta hommata varman päälle riittävän vanha aihio, josta laittaa. Tai ostaa valmis vehje, jolla Suomen konekortti.

Marraskuu 06, 2012, 11:55:32 ap
Vastaus #54

Pentti Elo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 39
Morjenttess taaaas....
Yritätte näemmä minusta ennustajaeukkoa.....   siihen tulevaan kuutiorajaan en uskalla ottaa minkäänlaista kantaa kun en sitä ole päättämässä.
Valistunut arvakseni , mutta vain arvaus on että kuutioraja säilyy tuossa jo sovitussa 1100cc edellyttäen etää moottori on aikakauden mukainen ja oikeanlaisessa rungossa. Tietynlaisia rajoitteita syntyy myös siitä jos " proved racehistory " tulee vaatimukseksi konekorttia varten niinkuin sivareissa jo on. Ikävä homma tässä nykyisessä 80/87 säännöstössä on se että se on täysin norjalainen näkemys ja ei ole yhteensopiva minkään muun ajettavan classic luokan kanssa joten vierailu muissa Formula sarjoissa liki mahdotonta.
Harrille kiitos että otti myös tuon RS 250 asian esille jotta kukaan ei ehdi rakentaa liian uutta peliä , RS 250 hyväksytty nykysäännöillä vain -89 malliin asti.
Tähän Foorumi asiaan uskoisin että kantava voimamme , Rami pystyis ehkä luomaan meille oman tiedoitus / kontakti sivuston jolla näitä asioita voisimme yhdessä ja rakentavassa hengessä puida ja kehittää ja juuri niinkuin Harri tuossa sanoi , vain ALANMIEHET mukaan.

P.S.   Tuo SM racehistory ei ehkä riitä kriteerixi , tosin en ole sitä koskaan oikein tosissani koittanut kokouksessa tyrkyttää.... voisi koittaa....

T.  Pena
Pentti Elo
Motofortuna Finlandia
+358 400 618400

Marraskuu 06, 2012, 17:19:09 ip
Vastaus #55

Keke Pietilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 188
Hyvä Pena ;) tätä uuden suunnan saanutta keskustelua on varmasti moni kaivannut !

jep, ja mukana ollaan vaikka hermo menikin... joku ihmeellinen keksintö kasaantuu Formuloihin ensi kaudelle.

Keke

Marraskuu 06, 2012, 18:58:57 ip
Vastaus #56

Sami Ilmonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 664
Mutta kait sentäs Suzukilla Keke? Arvaa harmittaako nyt kun muutama vuosi sitten annoin ilmaiseksi GSXR750 -85 rungon, tankin ja takahaarukan pois nurkista lojumasta  :embarassed: Samalla meni -86 1100 runkokin....stana!

Marraskuu 06, 2012, 20:31:26 ip
Vastaus #57

Keke Pietilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 188
Joo, Suzukilla mennään... taloudellisten tappioiden minimoimiseksi, varmaan yritettävä 1100 raamiin kyhätä olemassa olevista osista jotain. Aikakauden mukainen sekasikiö 1100/750/XR replica... Tulee mitä sattuu tulemaan, kun ei kasva raha puissa täällä kuolevalla teollisuuspaikkakunnalla.
Saakohan tuosta jotain kilpailuetua ? ;)

keke

Marraskuu 06, 2012, 21:16:30 ip
Vastaus #58

Petri Ravi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 74
Joo, Suzukilla mennään... taloudellisten tappioiden minimoimiseksi, varmaan yritettävä 1100 raamiin kyhätä olemassa olevista osista jotain. Aikakauden mukainen sekasikiö 1100/750/XR replica... Tulee mitä sattuu tulemaan, kun ei kasva raha puissa täällä kuolevalla teollisuuspaikkakunnalla.
Saakohan tuosta jotain kilpailuetua ? ;)

keke

Hienoa että mukaan tulee lisää F1:ä.
Mua kiinnostaisi FZ 750 85-87, paino karsittuna minimiin ja konetta vähän piristettynä luulis kulkevan jos vaan osais ajaa  8).
Ja se on niin siistin näköinenkin ja varmasti sääntöihin menevä.

t:noviisi #433

Marraskuu 06, 2012, 22:00:01 ip
Vastaus #59

Harri Rintamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1389
Eikä muuten ole mitään haittaa vaikka esim. Petri ja muutkin laittais rakennelmistaan kuvan tänne. Tää sit ei ole mikään mainospuhe mutta ei ole vähimmässäkään määrin mitään haittaa, vaikka laite olisi siisti ja edustava.  Mikään ei aiheuta
niin pal vit..sta kuin se et toisell on paremman näkönen peli. "hurrikaanien vehkeet on siitä varoittava esimerkki" Rytökasat roskiin kun samalla rahalla voi tekasta siistinkin.
Siinä talkoissa olen mukana tarjoamalla teipit hyvin sopivasti, en sano prosenttia koska joku voi keksiä et taas se myy jotain.
Vaikka vaan puolet, heh.