Kirjoittaja Aihe: Mopon moottorien merkkejä  (Luettu 14010 kertaa)

Lokakuu 17, 2012, 23:15:07 ip
Vastaus #30

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1299
nyt paatte vielä nuo paremmuus järjestykseen,niin saadaan keskustelua aikaan.terv.harri.

Lokakuu 17, 2012, 23:59:03 ip
Vastaus #31

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2803
  • Take a Break
top-top, vielä tämä veli venäjän VAIRAS mukaan ja olikos vielä muita?

ja paremmuusjärjestykseen... DEMM on ymmärtääkseni aikasen korkealla listalla, se on edesauttanut Tunturimyyntiä ihan omalla tavallaan  ;D
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Lokakuu 18, 2012, 18:14:38 ip
Vastaus #32

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 988
  • Osapuilleen kasassa....
Paras lienee kiistatta Suzuki. Toki muitakin 50cc moottoreiden varsinaisia valmistajia
oli Kreidler, Zundapp, Sachs, Tomos, Minarelli, Bultaco, Honda ja Derbi.
Toki kärjen tuntumassa liikkuivat myös esim Flandria, Casal, Beta, Cagiva ja monet muut.

Sachs taisi jossain vaiheessa tehdä lukumääräisesti eniten pienkoneiden moottoreita euroopassa,
perustuen laajaan mallivalikoimaan.


Itävaltalaiset eivät jostain syystä halunneet panostaa viiskymppisiin vaan kyhäsivät halpoja perus
koneita, edullisesti.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 18, 2012, 18:18:37 ip
Vastaus #33

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 974
mis siata konetta on ollut ?
[/quote


No se on Ducatin mopon koneen alkuperäinen valmistaja.

Lokakuu 20, 2012, 23:54:35 ip
Vastaus #34

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2803
  • Take a Break
Paras lienee kiistatta Suzuki. Toki muitakin 50cc moottoreiden varsinaisia valmistajia
oli Kreidler, Zundapp, Sachs, Tomos, Minarelli, Bultaco, Honda ja Derbi.
Toki kärjen tuntumassa liikkuivat myös esim Flandria, Casal, Beta, Cagiva ja monet muut.

Sachs taisi jossain vaiheessa tehdä lukumääräisesti eniten pienkoneiden moottoreita euroopassa,
perustuen laajaan mallivalikoimaan.


Itävaltalaiset eivät jostain syystä halunneet panostaa viiskymppisiin vaan kyhäsivät halpoja perus
koneita, edullisesti.

Näin se on, suomessa on suuri määrä näitä ikuisia Solifer-mopoja käytössä tai myynnissä joissa Tunturin takavanne paikallaan, Tunturin Itävaltalaiset Puch koneet kun laukesivat ennen aikojaan ja Tomokset kun vain kulkivat vuosikymmenestä toiseen, aina piti uusi takakeskiö etsiä ihan ruotsista asti jossa näitä kelvottomia puch-mopja runsaasti ja sitä myötä takapyöriä edullisesti tarjolla.

´Tunturi/Puch maillardin takavanteet olivat heikkolaatuisia joten otettiin ennen takuun umpautumista lauenneesta tunturista 6-pulttinen Leleu-takavanne joka oli uudenveroinen ja taas ajettiin Tomoksella sellainen 7000km iman ongelmia.

Oli vapauttava asia että tunturi lopetti mopojen valmistuksen, varsinkin kun Minarelli-koneet tulivat kehiin, tunturin rungot kun ei kestäneet tämän koneen vääntöjä tai pitkää ikää ollenkaan, siksi on runsaasti hyviä Morini osia tarjolla kuten magneettoja ja en siövetoja sekä Aquan kovakromipyttyjä.

Sachs on mielestäni paras ikinä valmistettu mopon moottori, mikään muu kone ei ole niin suurta aftermarkettia saanut aikaan, varsinkin konepajat ovat mielissään heti kun tuodaan sachsin korkealuokkaista magneetonkoppaa ei korjattavaksi (koska yhdessäkään ei ole koskaan ollut mitään vikaa) mutta kosmeettiseen käsittelyyn.

HUOM! kirjoituksessani saattaa olla sellaista sisältöä joka ei pidä paikkaansa, näin koen parhaaksi ilmoitaa vaikkei muut kommentoijat sitä tee.








« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2012, 02:04:39 ap kirjoittanut Rainer Grandell »
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Lokakuu 21, 2012, 02:20:40 ap
Vastaus #35

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
Rainerin seikkaperäiseen (mutta mielestäni innostavaan) sepustukseen viitaten kysymys, että onko Aquassa kovakromipytty? Tämä siksi, että en sitä tiedä ja itsellä on Aquan raato odottamassa täydellistä pilkuntarkkaa entisöintiä...

Lokakuu 21, 2012, 02:48:46 ap
Vastaus #36

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2803
  • Take a Break
Rainerin seikkaperäiseen (mutta mielestäni innostavaan) sepustukseen viitaten kysymys, että onko Aquassa kovakromipytty? Tämä siksi, että en sitä tiedä ja itsellä on Aquan raato odottamassa täydellistä pilkuntarkkaa entisöintiä...

 ;D voi että kun osasit kaunokirjoittaa, on se ikävä kyllä kovakromi aquassa. Mutta eikös juuri Salon tienoolla ollut sellainen konepaja joka jo kauan sitten värkkäsi näihin rautasydämen? Kysyppä alueen koneistamoilta.
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Lokakuu 21, 2012, 11:12:17 ap
Vastaus #37

Ari Hietajärvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2103
oukkidoukki. Saas nähdä kun purkaan koneen, että tarvitseeko sille jotain tehdä. Joskus kahden vuoden päästä...

Lokakuu 22, 2012, 16:17:41 ip
Vastaus #38

jussi.peltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9
Noita Morinin sylintereitä saa myös korjautettua Nicasil pinnoitteella, eli ei kannata heittää poies, jos joltakulta joutilaita löytyy oon kiinnostunut.
Olen jo useita kappaleita korjauttanut. Ja eihän niitä uusia kotimaasta tahdo enään löytyä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2012, 16:19:25 ip kirjoittanut jussi.peltonen »

Lokakuu 22, 2012, 16:32:35 ip
Vastaus #39

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1236
  • Jäsennumero 2573
Noita Morinin sylintereitä saa myös korjautettua Nicasil pinnoitteella, eli ei kannata heittää poies, jos joltakulta joutilaita löytyy oon kiinnostunut.
Olen jo useita kappaleita korjauttanut. Ja eihän niitä uusia kotimaasta tahdo enään löytyä.
Paljonko uusi pinnoite tulee maksamaan?

Lokakuu 23, 2012, 07:41:23 ap
Vastaus #40

Jari Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1343
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Minarellin pannut tosiaan muistaakseni käy aquaan, mutta tehoa niistä ei lähe, olematon läppärunko kera pienten kanavien, muistaakseni huuhteluitakin joutui viilailemaan että osui kohdalleen.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Lokakuu 23, 2012, 10:33:05 ap
Vastaus #41

jussi.peltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9
Noita Morinin sylintereitä saa myös korjautettua Nicasil pinnoitteella, eli ei kannata heittää poies, jos joltakulta joutilaita löytyy oon kiinnostunut.
Olen jo useita kappaleita korjauttanut. Ja eihän niitä uusia kotimaasta tahdo enään löytyä.
Paljonko uusi pinnoite tulee maksamaan?

150€, löytyy yksi korjattu sylinteri minkä voin myydä ja ottaisin vanhan vaihdossa.

Lokakuu 29, 2012, 18:57:39 ip
Vastaus #42

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 988
  • Osapuilleen kasassa....
Tuossa myös varsin innostava ratkaisu jo 60-luvun alkupuolelta.
Joka toimii yhä edelleenkin ja on pommin varma. Takapyörästä, mankunkopasta ja muista hössö-
tyksistä huolimatta.

Siis lohkojen sisällä ei ole muita vaihteensiirron osia kuin ristitappi ja siirtopuikko.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 29, 2012, 19:28:21 ip
Vastaus #43

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 683
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Missä mopossa on ollut tollainen kone 9 vaihteinen ? vai onko toi edes mopo kone?
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Marraskuu 02, 2012, 18:44:08 ip
Vastaus #44

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 988
  • Osapuilleen kasassa....
Jamathin 50cc kilpasarjan mylly jota kait Bultaco käytti voittaakseen mestaruuden Niedon ajaessa.

Sillä otin tuon esimerkiksi kun siinä oli uusi/vanha ratkaisu joka on käytössä sassin koneissa.
Suomeenkin tyypitetyssä 3-lovisessa jalkavaihteisessa. Enempi noista aikansa kilpatouhuista löytyy
tuolta.  http://www.elsberg-tuning.dk/50ccroadracing.html

Sitte ei sitä Pukin tapausta tuossa sarjassa kannata hämmästellä, se 6-lovinen Pre-72 sarjaan tyypitetty kone
oli vaan turhan painava noihi mittelöihin.Muut pukit olivatkin sitte sitä tasoa josta jo aijemmin mainitsinkin.