Kirjoittaja Aihe: Mopon moottorien merkkejä  (Luettu 13923 kertaa)

Marraskuu 27, 2018, 21:45:09 ip
Vastaus #45

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 684
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Tässä on tullut vuosien aikaan uusia mopedin moottorin merkkejä kuten Cimatti,Garelli ja Alpino merkkikin :) pitää välillä tätäkin keskustelua päivittään  ;D ::)
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Marraskuu 28, 2018, 12:12:06 ip
Vastaus #46

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 501
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
 :)En huomannut oliko kukaan maininnut  moottoria HMW ja sitten Pilot ja sitten on myös J. Bensson, ja myös Jawa ,Yamaha ,Piaggio,Fuchs ... Peugeotillakin mopotuotanto ollut kauan mutta en tiedä kuinka paljon Motobecane on siinä mukana,,osat ainakin ovat erilaisia

Marraskuu 28, 2018, 12:14:14 ip
Vastaus #47

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 501
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Joo HMW oli jo mainittu aiemmin   !!

Marraskuu 28, 2018, 12:21:50 ip
Vastaus #48

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 501
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Tuo mainittu ILO piano moottori ei ole Ruotsalaisvalmisteinen vaikka sitä Ruotsalaismopot  niin paljon käyttivätkin. Ilo moottoria on käytetty peräti moottoripyörissäkin.    Saksalaismerkki !!!

Marraskuu 28, 2018, 21:52:01 ip
Vastaus #49

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 501
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Vastaan  tuohon Tatu Virtasen kysymykseen :  Motobecane lopetti mopotuotannon  ja Yamaha osti sen oikeudet  ja osakkeet vuonna -82 ja laittoi jo ensimmäisten mopojen nimeksi MBK vaikka ne olivat vielä Motobecanen näköisiäkin . Sittemmin mallit ovat muuttuneet mutta MBK nimi elää  !!!

Marraskuu 29, 2018, 12:33:12 ip
Vastaus #50

seppo-heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 759
  • vmpk jäsen n:ro 1961
Brittiläinen Rex moottori.
Väli-mallin mies.

Tammikuu 20, 2020, 00:14:49 ap
Vastaus #51

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 684
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Dkw 802 (puhallin kone) melko harvinainen ja sitten Follis,Berva ja Vap moottorit uusia tuttavuuksia miulle myös sekä Pluvier merkki
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Tammikuu 20, 2020, 07:34:50 ap
Vastaus #52

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 652
Tuo mainittu ILO piano moottori ei ole Ruotsalaisvalmisteinen vaikka sitä Ruotsalaismopot  niin paljon käyttivätkin. Ilo moottoria on käytetty peräti moottoripyörissäkin.    Saksalaismerkki !!!
ILO:sta puhutaan mutta kirjoitusasu on JLO. Vanha merkki joka teki kaikenkokoisia 2-tahtimoottoreita, yli 300 cc oli suurimmat. Nelitahtisista en ole tietoinen, onkohan tehnyt sellaisia ?

Tammikuu 20, 2020, 21:03:43 ip
Vastaus #53

jukka vähämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 470

Tammikuu 22, 2020, 11:47:49 ap
Vastaus #54

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 501
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
En tiedä mainitsiko kukaan tuota maailman" kuulua "  Morini Francoa   =made in  Italy .  on myös  Fuchs, Berini, BFC, Casal, Disella,Follis. Guazzoni, Heinkel, Honda, Lutz,, Pilot, Moto Guzzi,, Motom,,Eolo, NSU, Peugeot,. Toivottavasti oli joitain uusia tuntemattomia !!

Tammikuu 25, 2020, 18:14:29 ip
Vastaus #55

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 745
  • Kawasaki A 1 R
    Täällä on puhuttu Mobuletista MBK. sta  Yamahasta  olin 27. 9. 2001 Yamahan vieraana Pariinin kansainvälisessä mp. näyttelyssä pitkä viikonvaihde . Olimma ky. päivänä Motobeganen tehtaalla ja silloin meiltä pyydeltiin kovasti anteeksi että
  tehtaan johto ei ollut paikalla ,vaan olivat tekemässä kauppoja jolla Motobekane siirtyi 100% Yamahan omistukseen.
  Kävimme tehtaan omassa museossa oli todella vaatimaton eli japsit eivät välittäneen siitä ollenkaan ,eivät muka tietäneet
  oikein mistään mitään? mutta se kerrotiin että Mobulettia valmistettiin parhaana vuonna 800000 kpl. Tehtaalla valmistettiin
  pienessä kittakaavassa silloin MBK skootteria , ja valimossa perämoottorin osia ,eli perien runkoja voimansiirrtoja. Mutta
   Pariisi oli Pariisi  2 päivää näyttelyssä ja illalla Moulin Rouge ja pun. lyhtyjen alue ei muuten ollut enään revyyn viereisillä
   kaduilla vaan 4 km. päässä.  Kaikki meni hyvin kun ei oltu hulluna humalassa , seuraava ryhmä kun meni täältä myöhemmin
  parhaat putsattiin niin ettei ollut kuin pikkuhousut munien suojaksi. muistelin kun löysin valokuvat jotka sieltä lähetetiin
   meille perästä päin.     ERKKI

Tammikuu 26, 2020, 12:45:20 ip
Vastaus #56

Marko Kaukola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
Solo, erikoinen keksintö.

Tammikuu 26, 2020, 13:02:05 ip
Vastaus #57

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 9509
On muuten aika harvassa ne mopo- ja moottoripyörätehtaat,
jotka ovat itse tehneet pyöriinsä moottorit.

Japsit taisivat kumminkin tehdä kaikki omia koneitaan-ja
motukapuolella briteissä oli muutama isompi tehdas,jolla
oli omat moottorit-vaan harvoilla niilläkään omat vaihdelaatikot.

Italiaanot taisivat myös olla aika omavaraisia-samoin neukut ja DDR...

Jenkkilässä samoin.

t. Markku