Kirjoittaja Aihe: Jännitteensäätäjästä kysymys  (Luettu 4573 kertaa)

Marraskuu 01, 2012, 21:09:19 ip
Luettu 4573 kertaa

Ari Helminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 94
Morjens
Kertokaas mistä tuohon pojan 125 TM vm-92 keksis kestävän jännitteensäätäjän. Pyörässä on n.vuoden vanha Ducatin valopuola joka työntää voltteja maltillisilla kierroksilla n 30V eikä ducatin oma jännitesäädin tahdo kestää, ensimmäinen poksahti parin päivän käytön jälkeen, se saatiin takuuseen, toinen kesti melkein koko kesän ja kun soitetiin tm maahantuojalle niin sieltä kerrottiin että ducati ei anna takuuta sähköosille?? sekä annettiin ymmärtää että ei niitä kannata ostaa koska eivät tule kestämään.
Sen verran tuli neuvoa että moottorikelkan jännitesäädin saattaisi kestää paremmin kun niissä on vahvat valopuolat.
Tasavirtaa tuo TM ei kaipaa koska akkua ei ole, ainoastaan valot tarttis saada toimimaan

Marraskuu 07, 2012, 20:49:30 ip
Vastaus #1

Ari Helminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 94
Eikö kellään mitään ehdotuksia?

Marraskuu 07, 2012, 22:00:28 ip
Vastaus #2

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 998
Laita sinne iso akku joka toimii tasaajana ja sitten joku raskas sähkönsyöjä, vaiika jonkun auton lämppärin puhaltimen hitaan nopeuden vastus. Kela tietty painaa sitten täysillä mutta eipä pala lamput

Marraskuu 08, 2012, 15:57:53 ip
Vastaus #3

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3201
Jos siihen värkkäisi vehkeet irto osista.

Magneeton perään tällainen tasuri:



Maksaa n.5€ ja kestää 25A virtaa.

Tuon perään sitten vaikka tällainen Zener diodi rajoittamaan jännitettä.



Ei oo käyttökokemuksia tästä systeemistä, mutta tuli vaan mieleen, että tällainenkin vaihtoehtokin olisi olemassa.  ::)

Marraskuu 08, 2012, 18:34:12 ip
Vastaus #4

Ari Helminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 94
Tere
Iso akku ei ole mahdollisimman kevyeen enskaan ole järkevä laittaa, mutta noita irto osia vois kokeilla, eihän tota tasuriakaan ilmeisesti tarvis kun valot palaa vaihtovirrallakin vai vaatiiko toi zener diodi sen? Kuinka toi zeneri kytketään?
Arska

Marraskuu 08, 2012, 21:22:51 ip
Vastaus #5

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3201
Zener vaati toimiakseen tasavirran ja oikean napaisuuden, siksi tarvitaan tasuri. Väärällä napaisuudella zener on täysi oikosulku.

Tuossa yksi kytkentä tasurille ja zenerille:



Zener vaatii lisäksi kunnon jäähdytyksen, koska jos pyörässä ei ole paljoa virran kulutusta, niin zener muuttaa kaiken tehon lämmöksi. Kannattaa pitää pyörässä vaikka hieman tehokkaampaa polttimoa, niin ei jää zenerille turhaa lämmitettävää.

Marraskuu 08, 2012, 23:40:45 ip
Vastaus #6

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2654
Pistä kaksi samanlaista zeneriä vastakytekntään.
Zenerin päästöjänitehäviö on n 0,6...0,7V, joten senverran  nousee sarjakytennässä kokonaisjännite.
Tämä peilittää vaihtojänitteellä, lisäksi häviöteho jakautuu tasan kahdelle zenerille!
Sitten ei tarvita lainkaan tasuria eikä akkua.
Jos zenerin teho ei riitä "imemään" koko ylitulevaa tehoa, niin pieni tehovastus vielä zenerien kanssa sarjaan.

Marraskuu 09, 2012, 07:40:20 ap
Vastaus #7

Hannu Boman

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 641
  • Ihan itse :-)
Huomatkaa että aiemmin esitetyssä kytkennässä on + (plus) maissa eli rungossa. Miinus maatetussa pyörässä zener tulee toisinpäin! Ja tietysti tasurin kytkentä myös toisinpäin. Muuten seja sama kumpi, plus vai miinus, rungossa. :)
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Marraskuu 14, 2012, 13:38:50 ip
Vastaus #8

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2654
Tuo vastakkaisten zenerien kytkentä jäi vähän huonolle selvitykselle ollessani reissussa.
Alla eräs netista imuroitu kaavio. Hakusanana "ac-voltage zener clipping".
Tuossa oleva sarjavastus on haitaksi, se alentaa vain latausvirtaa.
Jos zenerien teho ei riitä, parasta on sijoittaa ko sarjavastus zenerien kanssa sarjaan (ko sivuvirtapiiriin).
Tällöin se  aiheutta hieman latausjännitteeseen loivuutta, mutta se ei liene ongelma.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2012, 23:46:24 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Marraskuu 17, 2012, 19:27:44 ip
Vastaus #9

Ari Helminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 94
Kiitoksia, koitetaan saada valot pelittämään, juniori tuumasi että kotarin jännitteen säädin vois ton kuorman kestää