Kirjoittaja Aihe: Kokoontumisajoja muistellessa..  (Luettu 29092 kertaa)

Joulukuu 15, 2012, 12:20:06 ip
Vastaus #45

juha leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänne alkaa kertyä jo aika hyvin tietoa kokoontumisista. Hienoa! (koostetaan nämä perustiedot myöhemmin yhteen ja talteen!)

"taisin valvoa silloin 2 vuorokautta yhteen menoon, ja selevin päin"kertoo Reijo Meri-rallista.(KORJAUS: MERIKIERROS)

Nykyään järjestelyhommissa velvoitetaan olemaan kuivinsuin . Ja hyvä se on ollut aikoinaankin sopia että joku vastuuhenkilö vuorollaan on selvinpäin.

Ennen oli kuitenkin rennompaa kun ei ollut "järjestysmiespakkoa".
Jopa 80-luvun alun  veteraanirallissa (jossa olin yksi pääjärjestäjistä) olin sen aikaa portilla vastaanottamassa porukkaa, ilmoittautumisia ja maksuja kunnes konjakkipullosta alkoi pohja näkyä niin vaihdettiin miestä! (tosin siitä tarjottiin tutuille tulijoillekin tervetuloryypyt!) Eikä siinä ollut mitään ihmeellistä tahi paheksuttavaa. Päinvastoin.
Homma vaan oli niin että myös rallin järjestämisen oli tarkoitus olla mukavaa.
Että ei se tuo Vmpk touhukaan aina niin vakavaa ole ollut ja hyvin asiat silti sujuivat. (se oli sitä "esihistoriallista aikaa" kun niihin vielä tultiin vanhoilla moottoripyörillä ajaen hauskanpitoon!)
Ja jottei nyt jäisi väärää kuvaa harrastamisestani niin kerrottakoon että on sitä tullut käytyä joskus kaikkikin kesän kokoontumiset ns. kuivin suin. Mutta täytyy todeta että kohtuullinen alkoholin nautiskelu hyvässä seurassa kruunaa tunnelman!
t: Juise

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2012, 17:36:32 ip kirjoittanut juha leskinen »

Joulukuu 15, 2012, 14:55:17 ip
Vastaus #46

JarnoPonkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla oli kokko-treffen -96,nyt se laattaa koristaa isän -76 pyöreetä kokko-treffen laattaa,roikkuu laatasta alaspäin  8)  olihan se nuorelle miehelle elämys, tyttö on laskee housut kinttuun kusen mitan päässä kuselle,oli miss-märkä paita kisaa ja kaljaa, itse en tohtinut vielä siihen koskea  ;D pyöränä oli cagiva aletta oro -87, ai että kun saisi sen takaisin  :embarassed:

Joulukuu 15, 2012, 14:57:06 ip
Vastaus #47

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Tänne alkaa kertyä jo aika hyvin tietoa kokoontumisista. Hienoa! (koostetaan nämä perustiedot myöhemmin yhteen ja talteen!)

"taisin valvoa silloin 2 vuorokautta yhteen menoon, ja selevin päin"kertoo Reijo Meri-rallista.

Nykyään järjestelyhommissa velvoitetaan olemaan kuivinsuin . Ja hyvä se on ollut aikoinaankin sopia että joku vastuuhenkilö vuorollaan on selvinpäin.

Jopa 80-luvun alun  veteraanirallissa (jossa olin yksi pääjärjestäjistä) olin sen aikaa portilla vastaanottamassa porukkaa, ilmoittautumisia ja maksuja kunnes konjakkipullosta alkoi pohja näkyä niin vaihdettiin miestä! (tosin siitä tarjottiin tutuille tulijoillekin tervetuloryypyt!) Eikä siinä ollut mitään ihmeellistä tahi paheksuttavaa. Päinvastoin.
Että ei se tuo Vmpk touhukaan aina niin vakavaa ole ollut ja hyvin asiat silti sujuivat. (se oli sitä "esihistoriallista aikaa" kun niihin vielä tultiin vanhoilla moottoripyörillä ajaen hauskanpitoon!)
Ja jottei nyt jäisi väärää kuvaa harrastamisestani niin kerrottakoon että on sitä tullut käytyä joskus kaikkikin kesän kokoontumiset ns. kuivin suin. Mutta täytyy todeta että kohtuullinen alkoholin nautiskelu hyvässä seurassa kruunaa tunnelman!

Niin....Se oli kylläkin Merikierros sen rallin nimi, ja minä olin ihka oikeasti selevinpäin, kun en ollut vielä siihen ikään mennessä viinaa tai edes olutta maistanut, olin ns raivoraitis siihen aikaan, se asia tosin on korjaantunut myöhemmin....Ja hauskaakin on ollut, tosin se tipottelu on taas jäänyt vain pari kertaa vuodessa tapahtuvaksi, tyyliin uusivuosi ja juhannus...

Myös Kontiorallissa -71 ( ranuan simojärvellä) oli portilla vastassa pari kaveria viinapullojen kanssa, ja niistä tarjottiin huikat kaikille sisääntulijoille, ja useimmat sen ottivat myös, nykyaikana semmonen ei varmasti tulisi kysymykseenkään.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2012, 15:02:07 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Joulukuu 16, 2012, 01:25:15 ap
Vastaus #48

Harri Rintamäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vanhoissa tekniikan maailmoissa taisi Höytiäisestä olla joskus raportti. Kuka kertoo millainen ralli on ollut? Oliko se höytiäinen nimisen järven rannalla? leirintäalue? ketkä järjesti ja monenako vuonna?
Aika hienoa ajankuvaa nuo "Siitaman" Eeron arkistokuvat (vaikka ovatkin enempi hänen omista lähtökohdista kuvatut niin ovat hyvää historiantallenusta).
Yllättävän paljon tunnistetavia henkilöitä vaikka suomen kokoontumiajokulttuurin alkupuoli on ikäni takia jäänyt kokematta.
Oliko muiden TT-ajojen kuin Imatran yhteydessä ihan kunnon kokoontuminen?
Ei tuu kyllä mieléen TT-kisojen yhteydessä olleita kokoontumisajoja Imatran lisäksi kuin Turun Artukaisissa -70 luvulla Ruissalo Concentration joka pidettiin aina kisojen kanssa samalla alueella ja jossa väkeä oli melko hyvin.
Epävirallisena kokonntumisajona voisin sanoa että suurin tapahtuma oli -70luvun alkuvuosina Savonlinnan Pääskylahden TT:n aikana Mallatsaaressa, jonne kokoontui koko itäisen Suomen kaksipyörähuligaanit ja meno oli´sen mukaista.

Joulukuu 16, 2012, 09:02:37 ap
Vastaus #49

pekka anttila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Vuonna 1973 lähdimme kaverin Yamaha YR1 350 -69:llä kohti Imatraa. Olin töissä Oulussa Kauppatorin Essolla "letkunjatkona" niinkuin sanonta kuului. Matkaan päästiin perjantaina klo 17.00 jälkeen.  Jammu oli hyvin pidetty ja hyvässä kunnossa.  Pyörä kulutti bensaa aika reilusti ja jouduimme tankkaamaan usein, tankki oli pieni, muistaakseni noin 12 litraa.  Kuopion alapuolella tankkasimme isolla Essolla, siellä meille kerrottiin, että Puumalan jälkeen on mutkainen soratie. Satoi vettä, emme halunneet ajaa sateessa soratietä. Niinpä jatkoimme Mikkeliin. Yöasemaa emme onnistuneet löytämään. Nukuimme pari tuntia Union aseman terassilla, odotimme huoltamon aukeavan,  ja vettä satoi..... Imatralle ehdimme lauantaina varhain. Imatralla yövyttiin kokoontumisajo alueella teltassa. Meno oli melkoista, -73 oli ennätysvuosi katsojamäärissä. Sunnuntaina kisojen jälkeen Jammun keula kohti Oulua. Kotiin saavuimme maanantaina klo 03.00 kieppeilllä. Klo 6.00 Essolle töihin, eikä väsyttänyt yhtään? Imatran keikka oli viimeinen, kun vielä oli vapaat nopeudet. Matkalla näimme nopeusrajoitus kyltit jo pystytettynä, kylteissä oli huput peittona, mitkä poistettiin seuraavalla viikolla.  Imatralla kävin 70-luvulla vielä kolmesti myöhemmin. Vuonna 1975 kävimme kisoissa 5 hengen "teamillä" FIAT 127:lla. Vierailin Imatralla pitkän tauon jälkeen ensimmäisissä muistoajoissa v. 1999. Hämmästelin kuinka rata-alue oli säilynyt samanlaisena kuin 70-luvullla. Nyt yövyin hotellissa. Hotelliyöpymisestä ei 70-luvulla uskaltanut nähdä edes unta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2012, 09:08:08 ap kirjoittanut pekka anttila »

Joulukuu 16, 2012, 09:50:04 ap
Vastaus #50

kari kallio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"-70 luvulla Ruissalo Concentration joka pidettiin aina kisojen kanssa samalla alueella ja jossa väkeä oli melko hyvin." kirjoitti tarramies ja
josta ohessa kuva. Silloin piti lähteä oiken Harley-Davidsonilla .  Usein yövyttiin Kartanohotelli Raadelmassa,  jossa oli joku tallirakennus, kaikki samassa huoneessa olisiko sänkyjä ollut tusina, tms.
Siihen aikaan TT- kisat tarjosivat antia koko rahalla.

muisteli kk

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2012, 09:52:42 ap kirjoittanut kari kallio »

Joulukuu 16, 2012, 11:32:23 ap
Vastaus #51

juha leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Harri, millä aikavälillä oli ajojen yhteydessä noita Ruissalo Concentrationeita?
Olen ollut savonlinnalainen vasta 90-luvun alusta alkaen ja silloin ei enää ollut leirintäaluetta Olavinlinnaa vastapäätä olevassa niemessä. Ei meinannut googlekaan ensin löytää minulle nimeltä tietämätöntä mellassaarta kun sehän näkyy olevan vain niemennokka siinä niemessä. Heti kyllä arvasin mistä paikasta on kyse.
Aikoinaan eka motukkareissulla satuttiin myöhäisillasta savonlinnaan ja käytiin leirinnän portilla kyselemässä telttapaikkaa. Oli kuulemma täyttä kun oli oopperajuhlat! Jatkettiin Simsonilla sitten yötämyöden heinävedelle.
Eikö esim. tampereen pyynikin ajojen yhteydessä ole muualta tulleet motoristit kokoontuneet tiettyyn paikkaan?
Pekan kirjoitus on aivan mainio kun sattuu vieläpä juuri tuohon rajoitusten tulo aikaan. Tuollaista värikästä tarinointia huimapyöräänkin!?
KK, mikä oli ensimmäinen käymäsi kokoontuminen?
T: Juise

Joulukuu 16, 2012, 12:31:40 ip
Vastaus #52

Matti Eskola

• *
  • Jäsentiedot Poissa

"taisin valvoa silloin 2 vuorokautta yhteen menoon, ja selevin päin"kertoo Reijo Meri-rallista.

Niin....Se oli kylläkin Merikierros sen rallin nimi, ja minä olin ihka oikeasti selevinpäin, kun en ollut vielä siihen ikään mennessä viinaa tai edes olutta maistanut, olin ns raivoraitis siihen aikaan, se asia tosin on korjaantunut myöhemmin....Ja hauskaakin on ollut, tosin se tipottelu on taas jäänyt vain pari kertaa vuodessa tapahtuvaksi, tyyliin uusivuosi ja juhannus...

Myös Kontiorallissa -71 ( ranuan simojärvellä) oli portilla vastassa pari kaveria viinapullojen kanssa, ja niistä tarjottiin huikat kaikille sisääntulijoille, ja useimmat sen ottivat myös, nykyaikana semmonen ei varmasti tulisi kysymykseenkään.

Tässä kuvia Merikierros -74 , hieno paikka , seuraavana vuonna -75 oltiin matkalla Merikierrokselle kun kaverit tuli vastaan takaisin kohti Raahea,ralli oli kuulemma jossain soramontussa eikä kannattanut mennä, ajoinkin suoraan Brittiralliin Vihantiin "päiväkäynnille".
-73 oli Väinölänniemen ajojen yhteydessä Puijo Ralli tai Meeting , oli aika hurja meno yöllä.
T.Matti

Joulukuu 16, 2012, 13:15:01 ip
Vastaus #53

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Hienoja kuvia ! Tulee nuoruus mieleen kun niitä katselee....
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Joulukuu 16, 2012, 15:11:15 ip
Vastaus #54

pekka anttila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  Mukavia kuvia.  En omistanut kameraa 70-luvulla, kuvia on tuolta ajalta vähän. Isällä oli Yashica, mikä oli liian isokokoinen mp.reissuilla mukana kuljetettava. Tässä kaverin 1969 Jammu, millä -73 Imatralla käytiin. Näitä oli ainakin Oulun korkeudella vain muutama pyörä.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2012, 15:16:12 ip kirjoittanut pekka anttila »

Joulukuu 16, 2012, 17:53:42 ip
Vastaus #55

Jonni Puhakka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko Oritkarissa kuvattu?
JP.

Joulukuu 16, 2012, 18:24:40 ip
Vastaus #56

Markku Annala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Rittiralli Raaatavaaralla (ehkä, ja joskus).
Tehtiin IS:iin juttua ja portista sisään.
Saimme viralliset Piällysmieslakit päähämme.

Eniten matkaa taittanut engelsmanni sai palkinnoksi mm.
leivän jonka sisällä oli kuolleita kaloja ????

Hyvä meininki,hyviä kuvia lieneekö tallessa.

Joulukuu 16, 2012, 18:36:01 ip
Vastaus #57

Tuomo Ruohonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olin 80-luvun alussa muistaakseni kolmena vuonna Artukaisssa, ja yövyimme teltassa radan ja varikon vierellä.Se oli muistaakseni virallinen kokoontuminen. Silloin olivat jo Superbiketkin kuvioissa ja oli huimaa menoa Jari Suhosen, Tapio Virtasen ym. ajomiesten toimesta lyhyellä ja kuoppaisella radalla.Kuten tietysti muissakin luokissa.
Vaikka tänne ei ulkomaiset kokoontumiset kuulu, kerron yhdestä joka liittyy myös kotimaiseen.Lähdimme kahdella pyörällä Lievestuoreelta 1974 Kontioralliin Ropinsalmelle.Ajoimme Torniosta Ruotsin puolelle ja kävimme Jällivaarassa kokoontumisessa nimeltä Midnattssolsträffen.Kangasmerkki on vielä tallella. Olimme siellä muutaman tunnin, ja jatkoimme yöllä matkaa.Ennen Karesuvantoa Ruotsin puolella loppui ajamastani Suzuki T500:sta bensa. Otimme kaverin BMW R/60:sta limsapulloon bensaa, mutta kahden pullollisen jälkeen oli lopetettava, koska miljoonia hyttysiä pyöri ympärillä ja tunkeutui joka paikkaan.Onneksi jonkun matkan päässä oli ruotsalainen kauppa yöllä auki, josta sai myös polttoainetta.
Ropinsalmen Kontiosta jäi mieleen suuri määrä sopuleita , jotka mennä vilistivät varvikossa. Sekä saksalaiset motoristit, joilla kiehui koko ajan joku ruoka- tai muu pannu tulilla.

Vanharusto

Joulukuu 16, 2012, 18:54:24 ip
Vastaus #58

pekka anttila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko Oritkarissa kuvattu?
JP.
   On Oritkarissa kuvattu, kaveri Kim Gussander oli pyörän kolmas omistaja. Kimi osti pyörän keväällä 1973. Se oli  vähän ajettu ja loistokunnossa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2012, 18:58:10 ip kirjoittanut pekka anttila »

Joulukuu 16, 2012, 19:10:25 ip
Vastaus #59

pekka anttila

• *
  • Jäsentiedot Poissa

70-luvulla pyörät vaihtoivat vilkkaasti omistajaa, iän ja rahojen myötä pyöriä vaihdettiin  isompaan ja parempaan.  Muistan, että edellistä pyörää en ollut vielä kokonaan maksanut kun piti jo vaihtaa parempaan. Maksut hoidettiin  "änkyttämällä" eli osamaksulla.