Kirjoittaja Aihe: 1936 luvun Norton:in satulan kiinnitys.  (Luettu 2453 kertaa)

Tammikuu 06, 2013, 17:38:11 ip
Luettu 2453 kertaa

Antti Nortunen

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 110
Miten Nortonin satulan etuosa on kiinni? En löydä mitään minne sais jotain kiinnitettyä, vai onko joku "panta" joka ruuvataan runkoon ja siitä lähtee satulan raudat? PS. Tiiättekö kuinka tarkkaan Norton:eiten runkonumerot on menny käsikädessä moottorin numeron kanssa? Kiitos etukäteen
Mitä enemmän ruostetta sitä vanhempi osa on ehkä kyseessä

Tammikuu 06, 2013, 20:24:05 ip
Vastaus #1

Magnus Hytönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 191
Ennen sotia tehdyissä ei ole "matching numbers", ts. rungon numerot eivät täsmää moottorin numeron kanssa.
T: manne
Manne

Tammikuu 06, 2013, 20:47:19 ip
Vastaus #2

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1422
  • Pystykierreasentaja
Tässä koneitten numerot.

"Pre-war Models are identified by their Engine Serial numbers."

http://home.roadrunner.com/~limeyland/tech_file/norton.html

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 07, 2013, 11:11:53 ap
Vastaus #3

Antti Nortunen

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 110
Mutta kuinka lähellä se on onko se numero satojen tarkkuudella vai enemmän

Mitä enemmän ruostetta sitä vanhempi osa on ehkä kyseessä

Tammikuu 07, 2013, 15:15:59 ip
Vastaus #4

Magnus Hytönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 191
Yksi käytännön esimerkki: meikäläisen (yksi) ikuisuusrojekti Model 18 vm 1936 moott. no. 63594, runko 59260. Tiedot alkup. vuoden 1936 suomalaisesta rek. otteesta.

Pre-war sarjanumeroista ovat kaikki lähteet liikuttavan yksimielisiä; mitään järjestelmää tai logikkaa ei ole olemassakaan! Moottorinumerot ovat kutakuinkin kronoloogisessä järjestyksessä (paitsi 350-kuutioisten), rungot heittävät ihan miten sattuu. Voivat olla jopa aivan eri tuhannella kuin moottoreiden. Enklannin VMCC:llä on tallessa tehtaan valmistuspöytäkirjat kylläkin, mutta lähtevät tuskin pyynnöstä selvittämään po. asiaa, työ kun voi kestää päiviäkin. Ellei sitten satu olemaan kohteen valmistuspäivämäärä tiedossa?

T: manne 
Manne

Tammikuu 07, 2013, 15:37:07 ip
Vastaus #5

Antti Nortunen

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 110
Okei eli se menee noin päin. Runkonumero on pienempi! Eli toden näkösesti mun projekti on tosiaan vuosimallia 37 niin kuin  oon huhuja kuullu. Mutta se on varmaa että toi ei oo 1938  :)
Mitä enemmän ruostetta sitä vanhempi osa on ehkä kyseessä

Tammikuu 07, 2013, 16:18:30 ip
Vastaus #6

Magnus Hytönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 191
Vm 37 :ssä on avonaiset venttiilijouset ja 14 mm tulppa (vm 36 vielä 18 mm tulpalla). Vm 38 on jo koteloidut jouset ja lukuisat muut parannukset. Tiedot pätevät  OHV 490-kuutioisille. Muista en valitettavasti tiedä.

T: manne
Manne

Tammikuu 07, 2013, 16:40:45 ip
Vastaus #7

Antti Nortunen

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 110
 ;D Jos noi tiedot pätee M50 (350cc) niin siinä tuli vielä varmistus että kyseessä on VM.37.
Mitä enemmän ruostetta sitä vanhempi osa on ehkä kyseessä