Kirjoittaja Aihe: Alumiinin nikkelöinti  (Luettu 5887 kertaa)

Tammikuu 06, 2013, 21:37:07 ip
Luettu 5887 kertaa

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 448
Onnistuuko alumiinin nikkelöinti samoin kuin teräksen ja messingin?
MV.

Tammikuu 06, 2013, 22:06:08 ip
Vastaus #1

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1346
Ei aivan niin yksinkertaisesti kuin teräksen,pohjalle täytyy ensin tehdä kemiallinen sinkaattikäsittely jonka päälle saa laitettua kuparin,sen päälle sitten nikkeli.

Tammikuu 07, 2013, 08:20:04 ap
Vastaus #2

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4087
Moro
Asioin äskettäin Amoilassa ja siellä oli kromattuja alumiini osia,kannattaa tiedustella ko. firmasta.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Tammikuu 07, 2013, 09:56:25 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10933
Moi!

Tämä alumiinin niklausohje taitaa päteä myös sinkkiosiin?
Vai...?

t. Markku

Tammikuu 07, 2013, 10:35:02 ap
Vastaus #4

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1346
Sinkin voi kuparoida suoraan alkaalisella kuparikylvyllä.Amoilan lisäksi alumiinin kromausta ei tietääkseni tee kuin Mainor Oy Viialassa.

Tammikuu 07, 2013, 22:53:30 ip
Vastaus #5

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 448
Ei aivan niin yksinkertaisesti kuin teräksen,pohjalle täytyy ensin tehdä kemiallinen sinkaattikäsittely jonka päälle saa laitettua kuparin,sen päälle sitten nikkeli.

Eipä sitten kotikonstein kannata paria pientä polkimen bedaalin laakerin suojakuppia tuhertamaan. Täytyy yrittää sorvata messingistä ja niklata ne.
MV.

Tammikuu 07, 2013, 23:15:53 ip
Vastaus #6

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1346
Onhan siinä hommaa,varsinkin jos ei ole kuparikylpyä olemassa,tuo sinkaattiliemi on kyllä yksinkertainen tehdä,mutta sekin vaatii oikeastaan vielä typpihapolla läträämistä jos sen hyvin tekee.

Tammikuu 08, 2013, 07:50:11 ap
Vastaus #7

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10933
Moi!

Mimmoinen se sinkkiosan kylpy on koostumukseltaan-ja
miten homma menee?--On tuossa muutama sinkkiosa,jotka
ovat olleet niklattuja.

t. Markku

Tammikuu 08, 2013, 09:47:38 ap
Vastaus #8

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1346
Sinkin voi kuparoida suoraan alkaalisella kylvyllä niinkuin tuolla edellä jo mainittiin.Tuo sinkaattikäsittely koskee siis lähinnä alumiiniosia.
Tuo sinkaattiprosessi on kotioloissa ehkä vähän liian monimutkainen koska se pitäisi tehdä kahteen kertaan,eli ensimmäinen sinkaattikerros pitäisi poistaa typpihapolla,ja sitten uusia prosessi.Jos nuo sinkkiosasi ovat ennen olleet niklattuja ja nikkelipinta on rikki,vanhan nikkelin poisto kotioloissa on myös vaikeata.Ellei Sulla ole alkaalista kuparikylpyä kehoitan unohtamaan koko homman.

Tammikuu 08, 2013, 09:50:44 ap
Vastaus #9

Markku Salminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 124
Entäs kuparin poisto sinkin päältä? Mulla oli yksi kromattu kaasutin josta kromi poistettiin mutta kupari jäi.

Tammikuu 08, 2013, 15:38:09 ip
Vastaus #10

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1346
Se kuparin poisto on hiukan monimutkaisempaa,mutta onko sitä mitään syytäkään poistaa?

Tammikuu 08, 2013, 19:32:03 ip
Vastaus #11

Markku Salminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 124
No, eihän sitä kuparin värisrä Monoblokkia oikein voi entisöitävään pyörään laittaa kun ei siinä alunperinkään ole mitään pinnoitetta ollut. Ameriikkalaiset vaan tykkää niin kauheasti kun kaikki mahdollinen kiiltää. Tämäkin Superrocketti on vissiin mulautettu kokonaisena pyttyyn, renkaisiin ja satulaan ei ole näköjään kromi tarttunut.

Tammikuu 09, 2013, 00:25:39 ap
Vastaus #12

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1346
Tuo kuparin poisto on vähän hankalaa,ota yhteyttä Amoilaan.