Kirjoittaja Aihe: Jammu dt 125 -74 sähköt  (Luettu 4490 kertaa)

Tammikuu 24, 2013, 19:55:33 ip
Luettu 4490 kertaa

matti heino

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 152
morot, rojekti seisonu 6v. ja kaivoin nyt esiin. muistikuva olis että on 6v. sähköt mutta työntää 4-5 tonnin kierroksilla yli 18volttia akulle tuleviin johtoihin. mikähän rikki / pielessä. en aukassu vielä koppaa mutta lukeeko jossain virtavehkeissä onko 6v vai 12v. autakua hölömövä.

Tammikuu 24, 2013, 21:51:33 ip
Vastaus #1

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5145
  • MC Debit
Onko akkumalaattori paikallaan? Ainakin samanikäisissä 125cc Hondissa akku toimii ikäänkuin "puskurina", varsinaista lataussäädintä ei ole, ainoastaan tasasuuntaaja. Jos akku on paikallaan, sen nimellisjännite antaa osviittaa, kuten mahdolliset polttimotkin... Jännite voi myös olla koholla jos akku on mennyt sellaiseksi ettei se ota latausta vastaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 25, 2013, 07:02:14 ap
Vastaus #2

matti heino

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 152
Ei oo akku paikallaan kun en uskaltanu laittaa, pelkäsin että kiehahtaa heti. 6v polttimot kärähtää heti kun antaa pikkusen kaasua.

Tammikuu 25, 2013, 08:35:19 ap
Vastaus #3

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 250
  • Vain Yamaha
    12N-73BY0-00-00    12N73BY YUASA BATTER  eikös tuo ole sen akku eli 12v systeemi...

Tammikuu 25, 2013, 08:39:02 ap
Vastaus #4

matti heino

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 152
mistä löysit ton tiedon? siinä oli paikallaan sellanen kun 6N4B-2A. Jossakin oli aikoinaan että näitä olis ollu sekä 6 että 12volttisia. Runko numero on AT2-103164.


Tammikuu 25, 2013, 09:24:39 ap
Vastaus #6

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5145
  • MC Debit
Ei oo akku paikallaan kun en uskaltanu laittaa, pelkäsin että kiehahtaa heti. 6v polttimot kärähtää heti kun antaa pikkusen kaasua.

Jälleen Honda-juttua paremman tiedon puutteessa :-[  Aikaisemmassa viestissäni jäi kertomatta että akun puuttuminen ainakin Hondissa aiheuttaa jännitteen karkaamisen ja yleensä (seleeni)tasasuuntaajan läpilyönnin ja vioittumisen. Laturihan Hondassa pukkaa useita kymmeniä voltteja jos akku puuttuu eikä virta kulje. Kun systeemissä on akku kiinni ja joitain kulutuskohteita, virtaa kulkee ja sen seurauksena jännitekin putoaa.

"Normaali" akulta mitattu latausjännite CB125:ssä on muistaakseni jotain 8-9 volttia yläkierroksilla valot sammuksissa, 6V akku todennäköisesti pulputtaa jo aika iloisesti sellaisessa tilanteessa. Eli siinä mielessä voi tuo 18 volttia olla kohtuu"normaali" latausjännite 12V systeemille. Kannattaa ehkä harkita nykyaikaisen tasasuuntaaja-jännitteensäätimen hankkimista, sen verran voinee veteraaniakin ajanmukaistaa :)

Sorry kun tässä nyt bamlaan hondajuttuja jammukeskustelussa, mutta jos sulla on yhtään samanlainen systeemi niin kannattaa pitää taukoa testailussa ja varmistaa nämä muutamat jutut, mm akun tyyppi ja mahdollinen tarve, niin ei tule lisää vaurioita.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 25, 2013, 10:34:35 ap
Vastaus #7

Pentti J Anttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 274
-74 - mallin DT125:ssä on 6V akku.
Jossain päin maailmaa on myyty myös DT125 - mallia, jossa on 12V sähköjärjestelmä, mutta nämä erottaa siitä, että niissä on ns. dynastartti.
Runkonumeron perusteella tuo on juurikin -74 DT125 Trail, jossa on Mitsubishin 6V vauhtipyörämagneetto. Akku pitää olla, muuten palaa polttimot.
Hannun linkin USA-mallin DT125A on juurikin tuollainen dynastartillinen. Muistuttaa ulkonäöltäänkin enemmän vanhaa AT kakkosta. Suomeen tuotua satapiikkiä noista muistuttaa lähinnä DT175A, jossa siinäkin näkyy vauhtipyörämagneetto olevan erilainen, joko Hitachi tai Kokusan. Akku on kuitenkin sama, eli 6N4B-2A
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2013, 10:44:17 ap kirjoittanut Pentti J Anttila »
-Kawasaki Z1 900 -73 (72)
-Kawasaki H1D 500 -73
-Yamaha DT 125 Trail -74
-Tunturi Super Sport -77
-Kawasaki KE 125 -77
-Yamaha DT 125 MX -78
-Yamaha RD 250 LC -81
-Kawasaki ZX750E -84
-Kawasaki ZR1100 -93

Tammikuu 25, 2013, 11:04:02 ap
Vastaus #8

matti heino

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 152
juu nuo amerikan -74 mallit on vissii sekotus -73 ja -74 mallista, ihan erilainen kun suomeen tuotu, lähempänä -73:sta. Sähkökaaviokaan ei täsmää lähellekään. Sitten tuo mitä Kari kirjoitti niin onkohan dt jammun systeemi vähän erilainen kun hondassa. Tässähän ei valot toimi akun kautta vaan vain käynnissä ollessa, virtalukon viimesessä asennossa parkit kyllä palaa akun kautta. Käsittääkeseni AS3:ssa toimii kuten hondassa. No sou not mutta onkohan sillä mutikalla mikä on etukolmiossa lampun alla,  johon tulee kaksi johtoa niin mitään tekemistä valojen kanssa? Muistelen että olis etuvastus. Tilasin uuden akun mutta en löytänyt juuri tuota akkua, tulee 6N4A. Pitäs olla kooltaan sama kun alkuperäinen.

Tammikuu 25, 2013, 12:38:47 ip
Vastaus #9

Pentti J Anttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 274
 Muistaakseni vastus on on kytkettynä siten, että silloin,kun valot (pitkät/lyhyet) ei ole päällä, valojen virta kulkee vastuksen kautta maihin.
Se, että myös valojen jännite nousee liikaa, jos akku puuttuu johtuu siitä, että akulle tasasuuntaajan kautta menevä jännite on muistaaksen otettu väilotolla samasta käämistä kuin päävalot.
 6N4A on ulkomitoiltaan 57x61x131 kun taas 6N4B on  102x48x96 eli korkeutensa puolesta tuo ei kyllä mahdu satulan alle. Seillä kun ei ole liikaa tilaa.
-Kawasaki Z1 900 -73 (72)
-Kawasaki H1D 500 -73
-Yamaha DT 125 Trail -74
-Tunturi Super Sport -77
-Kawasaki KE 125 -77
-Yamaha DT 125 MX -78
-Yamaha RD 250 LC -81
-Kawasaki ZX750E -84
-Kawasaki ZR1100 -93

Tammikuu 25, 2013, 14:16:26 ip
Vastaus #10

matti heino

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 152
Kiitos Pentille, perun akkutilauksen. Eli kun saan akun paikalleen niin valot saattaa pelata. Ymmärsinkö oikein?

Tammikuu 25, 2013, 14:49:52 ip
Vastaus #11

Pentti J Anttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 274
Saattaa pelata, mikäli johtosarjaa ei ole ihmeemmin räpelletty ja myös tasasuuntaaja (tankin alla) on ehjä.
-Kawasaki Z1 900 -73 (72)
-Kawasaki H1D 500 -73
-Yamaha DT 125 Trail -74
-Tunturi Super Sport -77
-Kawasaki KE 125 -77
-Yamaha DT 125 MX -78
-Yamaha RD 250 LC -81
-Kawasaki ZX750E -84
-Kawasaki ZR1100 -93

Tammikuu 25, 2013, 14:58:21 ip
Vastaus #12

matti heino

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 152
Johtosarja on ihan alkuperäinen ja ehjä. Onko se pieni salmiakkiaakkosen kokonen palikka tasasuuntaaja mihin tulee 2 johtoa?

Tammikuu 25, 2013, 15:49:20 ip
Vastaus #13

Kari Korpelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 59
Lainaan vähän Masa sun aloittamaa ketjua, onhan tuo mun mantsajammuprojekti sulta lähtöisin ;).
Eli otsikon mukainen pyörä. Saako valot toimimaan alkuperäisellä magneetolla esim. PV-Suzukin jännitteensäätimellä ilman akkua?   
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2013, 18:34:21 ip kirjoittanut Kari Korpelainen »

Tammikuu 25, 2013, 16:41:57 ip
Vastaus #14

matti heino

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 152
moro kapa. tuota mietittii täälläkin poikien kanssa että miten saatiin kisoissa katsastettua pyörä noiden valojen puolesta ja muistikuvat on että käytettiin 24v polttimoita, oli ainoot jotka kesti. pienillä kierroksilla pikkusen vaan hehkuivat. 39 vuotta aikaa niin ei muista:) minä en ymmärrä sähköistä paljon mitään mutta eiköhän pojat osaa vastata sulle.