Kirjoittaja Aihe: Jarru  (Luettu 3590 kertaa)

Tammikuu 28, 2013, 17:03:04 ip
Luettu 3590 kertaa

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Mikä on toimintaperiaate ja mikä valmistaja? Kysyy tietämätön.  ::)

Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Tammikuu 28, 2013, 17:54:03 ip
Vastaus #1

Veijo Saano

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 24
Tavanomainen levyjarru, luultavasti 2-mäntäisellä jarrusatulalla. Erikoisuutena rumpujarrua muistuttava napa jarrun suojana. Ainakin Sanglas käytti tuollaista 1970-luvulla mallissa 500 S, vähän myöhemmin myös Honda muutamassa mallissaan, muitaakseni yksi niistä oli CBX550. Kuvan jarru ei näytä kuitenkaan Sanglasin tai Hondan jarrulta. Etuja: levy, männät ja jarrupalat ovat suojassa vedeltä ja lialta. Haittoja: painoa liikaa, huono levyn jäähdytys.

Tammikuu 29, 2013, 11:44:38 ap
Vastaus #2

Tatu Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 848
Tuossa kuvassa on nimenomaan Hondan jarru.

Tammikuu 29, 2013, 13:02:51 ip
Vastaus #3

Kari Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1013
Paremman näköinen kun levy on piilossa. Onkohan tavoiteltu retro-lookia ?
Triumph T140 1977 
M-B W210 E200 1998 Avantgarde

Tammikuu 29, 2013, 13:27:06 ip
Vastaus #4

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Minkäs näköinen se Honda on, mistä tuollaisen jarrun löytää?  :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Tammikuu 29, 2013, 13:57:41 ip
Vastaus #5

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5196
  • MC Debit
Ainakin 1990-luvun alun goldwingeissä on koteloitu levyjarru, tiedä sitten onko just tuo.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 29, 2013, 14:08:03 ip
Vastaus #6

Veijo Saano

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 24
Hondan jarruhan se, mutta ei Gold Wingin. Eikös siinä, siis vanhoissa Wingeissä, ole vain ulkoinen suojalevy tavallisen levyn vieressä.

Yleensä tuo jarru taisi olla alkuaan musta, ja vanne oli ainakin CBX550:ssä niitattu Comstar. Siksi en yhdistänyt heti Hondaan. En muista, oliko missään Hondassa tuota jarrua alkuaan pinnapyörissä. Ehkä esimerkkikuva on kustomoidusta pyörästä.

CBX550 oli 1980-luvulla tyyliltään moderni pyörä, retro-lookia ei käsittääkseni tavoiteltu. Vaan ehkä tyyliseikoillakin oli osuutta asiaan, ainakin minusta tuo on komeampi kuin levyjarru.

Ehkä rumpujarrumaisella rakenteella yritettiin parantaa levyjarrujen sadekeliominaisuuksia, eli pitää jarrujen kitkapintoja vedeltä suojassa. Taisivat vielä tuohon aikaan olla levyjarrulaikkojen ja jarrupalojen materiaalit sellaisia, että vesi vei kitkan vähiin. Tai ainakin ruostutti levyn. Tuosta jarrusta ei levyn ruoste näy.

Tammikuu 29, 2013, 14:13:10 ip
Vastaus #7

Uula Kuvaja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1973
Etuja: levy, männät ja jarrupalat ovat suojassa vedeltä ja lialta. Haittoja: painoa liikaa, huono levyn jäähdytys.

Saahan noita muovisenakin, jos paino vaivaa

Tammikuu 29, 2013, 14:15:45 ip
Vastaus #8

Uula Kuvaja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1973
Minkäs näköinen se Honda on, mistä tuollaisen jarrun löytää?  :police:



« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2013, 14:23:23 ip kirjoittanut Uula Kuvaja »

Tammikuu 29, 2013, 14:44:04 ip
Vastaus #9

Pekka Koivu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 830
  • Jäsen 8930
Minkäs näköinen se Honda on, mistä tuollaisen jarrun löytää?  :police:
Myös VF400:n etujarru oli tuolla periaatteella toimivalla virityksellä tehty, vuoden viipyi tuotannossa, korvattiin sitten ihan tavallisella levyjarrulla.
Juurikin tuon Vesan kuvan mukainen näyttäisi olevan CBX 550:ssä. Tuon ajan Hondissa  ei ollut pinnavanteita, joten tässä on ympätty Hondan kiilloteltu jarru sellaiseen, joka taas taitaa olla sivuseisontatuesta päätellen harrikassa. Myös ainakin keulan alaputket ovat CBX550:stä.

edit: kuten Veijo ja Uula jo ovat kertoneet.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001

Tammikuu 29, 2013, 21:35:10 ip
Vastaus #10

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Minkäs näköinen se Honda on, mistä tuollaisen jarrun löytää?  :police:
Myös VF400:n etujarru oli tuolla periaatteella toimivalla virityksellä tehty, vuoden viipyi tuotannossa, korvattiin sitten ihan tavallisella levyjarrulla.
Juurikin tuon Vesan kuvan mukainen näyttäisi olevan CBX 550:ssä. Tuon ajan Hondissa  ei ollut pinnavanteita, joten tässä on ympätty Hondan kiilloteltu jarru sellaiseen, joka taas taitaa olla sivuseisontatuesta päätellen harrikassa. Myös ainakin keulan alaputket ovat CBX550:stä.

edit: kuten Veijo ja Uula jo ovat kertoneet.

Juuri!  :police:


Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Tammikuu 29, 2013, 21:38:20 ip
Vastaus #11

Vesa Takala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3876
  • V.I.P. jäsen
Ja takajarruhan on samaa sarjaa!  :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!