MOI IPI,
MACH neloselta hengessa selvimisesta on kai sinansa saavutus. Hieman se keula oli vahan kevyt, runko vahan lepsu ja takapyoralla hieman liikaa polleja...
XS-2 oli kai sen suhteen turvallisempi. Ehka se oli sukupuolielimille hieman vaarallinen, kyllahan se tarisi nykyaikaisuudesta huolimatta aika lailla mutta sehan kavi esityona...
Mielestäni olen tallakin palstalla jossain vaiheessa kirjoittanut siita Donghaista, ehka lahinna siita etta mista se on kopioitu.
Joka tapauksessa Donghai on kiinalainen tehdas joka aloitti mootoripyorien tuotannon joskus 1970 ja lopetti sen 1990. Jonkun mielesta moottori on kopioitu Triumpista jonkun mielesta Royal Enfield Interceptorista. Ehka se kuitenkin on ihan oma tekele.
Montako niita on valmistettu ei ole varmaa tietoa, Suomessa ei liene yhtakaan, USA:ssa niita on jonkun verran kaikki tuotu kaytettyna Kiinasta. Mutta pitaa muistaa etta Kiinassa kaikki on suurta. Tehdas sinansa on kai viela pystyssa mutta valmistaa nykyaan autojen mannanrenkaita ja muita auton osia. Aj joo ilmastointilaiteita taloihin myos.
Alun perin tehtaan piti toimittaa Peoples Liberation Army:lle (PLA) sivuvaunupyoria ja se valmistikin niita muutamia kymmenentuhatta. Osa niista jai jopa kasaamatta mutta osat oli valmiina. Herkullisen suurtilauksen PLA:lle vei Donghain nenan edessa Chian Jiang tehdas BMW/URAL/DNEPR kopioilla. Niita kai sitten tehtiin jotain miljoonan kapaletta. Donghai pidettiin/pidettaan kai hieman laadukkaampaana kun CS750. Nykyaan on aika vaikea loytaa kaytettya Donghaita Kiinasta ja varaosien saanti on hieman epavarmaa, jotain osia loytyy ja paljon jostain on suurta pulaa. Suunitelmatalous ei aina toimii…
Jos joku haluaa sellaisen hankia niin sellainen jenkki kaveri kun Jim Bryant voi ehka loytaa sellainen. Jim Bryant on joskus kiertanyt maapallon BMW R69S:lla. Han asustaa Beijingissa ja hanen firmansa koti osoite on:
http://www.bmwsidecar.com/about.htmlToinen firma joka ehka voisi auttaa on Big Bills Bike Beijingissa:
http://www.cj750.net/about_us.htmJa ehka tama ”kolhoosi yhteisokin" voi auttaa:
http://www.changjiangcollective.com/index.php?p=DealerCJSidecarJos haluatte hieman Kiinassa ajella vuokrapyoralla sinne syrjaseuduillekin, niin voisin suositella tata firmaa vain muutaman tuhannen kilometria Thaimaasta,jolla on aika hyva ajokalustoa ja he voivat varmaan jarjestaa Donghain alle jos mieli tekee sellaista:
http://www.ridechina.com/Lisaa tietoa Donghaista voisi loytya naista osoitteista:
http://www.changjiangunlimited.com/Donghai-1.htmhttp://www.cj750.net/sitepics/donghai/donghai.htmhttp://digilander.libero.it/cuoccimix/ENGLISH-automotorusse-chinesebikes.htm#1Tasta ei nyt tullut pyytamasi sivumaaraa mutta jos avaat kaikki threadit niin silloin se ylittyy helposti. Olisin voinut tietysti itse avata ne pastannut ne tanne mutta silloin Webmasteri olisi suuttunut minulle.
Nykyyhteiskunnassa tietoa on yllin kyllin, ongelmana on tiivistaa se ymmarettavaksi.
Kuten John Naisbitt 80-luvun bestsellerikirjan MEGATRENDS:n kirjoittaja sanoi:
MP-Terveisin HIKO