Kirjoittaja Aihe: ASMO KALPALAN ELAMASTA KERTOVA KIRJA  (Luettu 3840 kertaa)

Helmikuu 08, 2013, 08:06:09 ap
Luettu 3840 kertaa

BENGT HIKO HAIKOLA

• Vieras
 :)Täytyy tässä suositella Teille mitä erinomaisin prätkäkirjan mitä Suomessa pitkään aikaan on tehty. Kirja kertoo Asmo Kalpalan elämästä ja siihen liittyy moottoripyöräilyn intohimo tiivisti.

Niille jotka eivät tiedä kuka Asmo Kalpala on niin kerrottakoon että hän oli kai jotain 30 vuotta vakuutusyhtiö Tapiolan palveluksessa ja kai viimeiset 25 vuotta Tapiolan pääjohtajana joka on aikamoinen saavutus turbulentilla vakuutusalalla. Hänen viimeinen saavutus oli Lähivakuutuksen ja Tapiolan Fuusio Lähi Tapiolaksi josta kai tuli Suomen suurin vakuutusyhtiö. Vuoden vaiheessa han jai elakkeelle.

Se miksi minä tässä kehun tätä kirjaa ei ole Askin saavutuksista liike elämässä vaan sen takia että moni ei tiedä että Aski on ihan kakrusta asti ollut intohimoinen motoristi vaikka sitä ehkä on hieman julkisuudessa varjeltu salaisuus. Ehkä joku juppi yritysjohtaja voi kehua itsensä lehtien palstoilla että minähän ajan Harrikalla, Aski ei koskaan ole itsensä kehunut prätkällä ajamisellaan, mutta hän on ajanut ja paljon ja kaiken lisäksi pirun kovaa…

Kirjassa on hyvin yhdistetty suuren yritysryhmän johtaminen ja vastapainona moottoripyöräilyn ihanuus rentoutumiskeinona. Aski ei kai koskaan ole viihtynyt ”sikäläistensä kanssa kabineteissa” vaan vapaa aikana hän on rentoutunut prätkän kanssa. Sen takia hän ei kai ole, kuten kirjassa sanotaan, ”ulvonut  susena susien joukossa”. Aski on kai kylläkin aika arvostettu yritysjohtajana hänen saavutusten takia mutta luulen että se liike elämän kerma pitää häntä hieman  erikoisena ja omantienkulkijana.

Jos joku on paitsi prätkistä kiinnostunut niin myös Suomen talouselämästä niin kirja on myöskin sen takia lukemisen arvoinen. Tapiolan omaisuuttahan yritettiin vuosien aikana kupata vakuutuksenottajilta muihin tarkoituksiin mutta Aski puolusti taitavasti vakuutusottajien etuja. Kirjassa paras kohta tämän tiimoilta on kun Aski kertoo että hän heitti populistipresidenttiehdokastohtoripelle Paavo Väyrynen ulos huoneestaan kun hän kävi käskemässä Tapiola fuusioimaan KOP/Pohjolaryhmään sinipääoman pelastamiseksi.

Kirjassa Aski myöskin puolustaa hieman vähemmän raakaan kapitalismin vaihtoehtoa Nallemaiseen puhtaan kapitalismin rinnalle, ja hän tekee se hyvin vaikkakin minä olen ollut ja on hänen kanssa aiheesta  vähän eri mieltä.

Mutta Aski on nasta tyyppi ja minulle on ollut suuri kunnia päästä ”huijaamaan” hänelle muutaman prätkän ja hänen kanssa päästä hieman matkustamaan prätkällä ja viemään häntä kaikki maailman epämääräisiin yöpymispaikkoihin ja ruokapaikkoihin. Siitä lisää kirjassa.
Kirja on lukemisen arvoinen ja kuvasta kai näkyy kirjan nimi, tekijä Helina Hirvikorpi ja WSOY.  Ensimmäinen paino on kai paikoittain loppuunmyyty mutta uusi painos on tulossa. Minä en saa provikkaa kirjan myynnistä joten minulla ei ole oma lehmää ojassa…
KUVIA jotka olisivat saaneet olla värikuvia….WSOY on pihi….

-

MP-TERVEISIN HIKO
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2013, 08:16:30 ap kirjoittanut BENGT HIKO HAIKOLA »

Helmikuu 09, 2013, 21:33:58 ip
Vastaus #1

Rane Nordfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös Kalpalan veljekset liittynyt myös jotenkin alamäkihiihitoon.
Siis Kalpalinnaan.

Helmikuu 11, 2013, 05:52:42 ap
Vastaus #3

BENGT HIKO HAIKOLA

• Vieras
JOO
 Kalpalinna kuului Kalpaloiden imperiumiin. Oli kaksi veljesta Osmo Kalpala ja Eino Kalpala ja molemmat tykkasivat vauhdista, Osmo ajoi rallia karttalukijana Eino. Eino taas oli kova laskettelemaan. Kuten edellinen kirjoittaja kertoi niin niita mitallejakin tuli. Ralleja ne kai ajoi Panhardilla,DKW:lla, Ifalla  ja Citoenillakin Monte Carlossa. Jyskan ajot on muutamia kertojakin voitettu. Heidan isalla oli jonkun näköisen radiofirman tai vastaavan ”connecting people” firman jonka valtio pakkolunasti sotien aikana. Siellä taisi olla Blaupunktin edustus ja sen firman pojat lunastivat sodan jalkeen.
Ilmeisesti Blaupunkt oli rahasampo ja sen puitteissa Radio Tukku Oy niminen firma teki fyffeä vähäsen . Blaupunktilla oli jossain vaiheessa 70% markinnaosuus autoradiossa ja kai niita Blaupunktin mustavalkoisia telkkareitakin myytiin. Blaupunktin mallit olivat aina jonkun radioaseman mukaiset, Frankfurt, Luxemburg  ja Stockholm. Tassa kuva Stockholmista:

En muista tarkkaan kuka veljeksistä halusivat laajentaa laskettelu bussinekseen, ilmeisesti Eino ja he ostivat Hameenlinnasta kilvanajajalta Karl Ebbilta laskettelurinteen. Karl Ebb oli kova ajamaan kilpaa autolla , oli voittanut minun kesamokini lahella olevalla radalla(maantie) Skaanessa  Sodra Vram Grand Prix kilpailun ja Elintarhatkin muutaman kerran. Taisi olla olympiamieskin ja kova laskettelemaan suksilla.

Joka tapauksessa  Kalpalinna kai imi vahan rahaa ja koko Kalpalan konserni meni kantuvei. Asmoon Kalpalinnan tuho vaikutt kai siten etta elämän taso hieman laski ja ehkä siinä on syy miksi han aika ahkerasti puolustaa Suomalaisten laman uhreja.

Kalpalan imperiumilla oli kai myöskin laskettelun liittyvä maahantuonti firma joka toi Head Sukset  ja Tyrolia siteet maahan. En muista firman nimea mutta ostin sieltä joskus aika paljon tavaraa. Olihan  Tyrolia siteiden silloinen ykkösmerkki ja minullakin oli muutama suksifirma. Head edustus oli sikäli erikoinen etta omistaja Howard Head keksi suksien laminaatti valmistuksen mutta moi firmansa pois kai ensin Itävaltalaisille ja siita vielä Hollantilaisille, Howard itse osti Prince mailatehtaan ja keksi ylileveän tennismailan joskus.

Siina vahan Kalpalinna Historia ja vahan lasketteluhistoria samassa,

MP-Terveisin HIKO

Ps1. Taytyy joku paiva tehda Asmosta hieman laajempi juttu. Han on sen arvoinen ja han on intohimoinen motoristi.