Kirjoittaja Aihe: ajs kilpuri  (Luettu 4824 kertaa)

Helmikuu 22, 2013, 09:34:30 ap
Luettu 4824 kertaa

kai liukas

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Tervehdys. Onko kellään muistikuvaa kuka olis ajanut kilpaa pyörällä AJS 35/10 (MATCHLESS 35/10) siis vuosimalli -35.
Minulla on tollanen laite ja historia kiinnostaisi.

Helmikuu 22, 2013, 16:20:38 ip
Vastaus #1

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 423
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Työn allehan -työkysymys on laitettava. Katsotaan käsiohjelmasta... vai mitä meinaat Harri, muistatko?
J.K. ...selvitän kirjoista, jos pystyn tai joku muu :)
-pertsa-

Maaliskuu 26, 2016, 22:37:41 ip
Vastaus #2

Timo Murtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 85
Lainataanpa vanhaa AJS aihetta. Liljendalilaiset veljekset Tor ja Åke Nyström ovat ajaneet sotien jälkeen kilpaa AJS TB6:lla (vm. 1932, 350 cc ohv). Onkohan kenelläkään tietoa herroista tahi pyörän historiasta ennen sotia? Tallista löytyy kyseisen pyörän rippeet ja kaikki pyörän historiaan liittyvä tieto kiinnostaisi.

Huhtikuu 02, 2016, 16:30:35 ip
Vastaus #3

Timo Murtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 85
Olisiko kenelläkään vinkkejä mistä voisi yrittää kaivella tietoja 50-luvun Kymen-läänin  / Itä-Uudenmaan jääratakisoista ja osallistujoista?

Huhtikuu 04, 2016, 00:08:54 ap
Vastaus #4

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
Helppoa tapaa ei varmaankaan ole. 50-luvulla noin Helsingin Olympialaisten aikoihin perustettu SML:n MoottoriURHEILU-lehti lienee varma kohde, mutta lehtien löytäminen edes lainaksi tuskin onnistuu. Klubimme jäseniltä niitä löytyy, mutta tuskin lainaavat. Samoin tuskin ryhtyvät lehtiä plaraamaan näin laajan haun perusteella.

Toinen mahdollisuus on teoriassa päästä tutustumaan alueella ilmestyneiden sanomalehtien arkistoa. Mitä silloin on ilmestynyt ja mitä niistä on enää jäljellä (edes fuusioituna), ei itselläni ole tietoa.

Kenellä sitten oli AiJasSoon edustus ennen vuotta 1936, ei myöskään pienintäkään aavistusta. Kun Bruno sitten perusti Auto-Ala Oy:n (myöhemmin Oy Auto-Ala AB), niin hänelle tuli myös kyseisen tehtaan mp-tuotteiden edustus.

1932-35 oli suuren laman ja sen seurausten aikaa myös Härmässä. Brittipyöriä kyllä tuotiin (esim. Arwidson & Co useitakin merkkejä), mutta ostajapuolella ei ihmeemmin tunkua tainnut löytyä. AJS:n runkonumerolla voi jotain tietoa löytyä saarivaltion merkkikerhojen sivustoita.

Lennu Jr.




Huhtikuu 04, 2016, 10:06:28 ap
Vastaus #5

Juhani Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 826
"Jääratakisat 50-luvulla" Erittäin laaja sortimentti, vaikka oletusarvona tarkoitetaan moottoripyöriä. Jos jätetään pitkäpiikkiset pois, niin jäljelle jäävät lyhyt jäärata (yleensä jäädytetty spw-rata) urheilu/vakiopyörille, pitkä jäärata urheilu/vakiopyörille + sivuvaunut, samat luokat liukuestein ja urheili/vakiopyörät ilman liukuesteitä ("raspikumiluokka"). Sitten mahdollisesti vielä luokkia "kylän omille pojille", nuorten/junioriluokat, jne. Vielä joku luokka jäi varmasti muistamatta/mainitsemattakin.

Osallistujien määrä näihin luokkiin liikkunee ehkä sadoissa, vaikka pitäydytään vain mainitsemallasi maantieteellisellä alueella.

Lisätäsmennyksiä tarvitaan, koska homma on muuten lähes mahdoton.

Vilpittömästi, mutta ehdottomani rakentavasti,

Lennu Jr.

Huhtikuu 04, 2016, 12:37:40 ip
Vastaus #6

Timo Murtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 85
Kiitos kommenteista Lennu.

Enpä osannut olettaa, että eri kilpailusarjoja/muotoja voisi olla noin mahdoton määrä. No tämä oli enempi vähempi "kepillä jäätä" tyyppinen kysely. Pyörän historiaa on jo 80-luvulla yritetty selvitellä ja silloin on saldona on ollut Liljendalilaisia haastatellessa, että veljekset ovat ajaneet paikallisissa kisoissa jäärataa, eikä menestys ilmeisesti ole ollut kaksista. Eli kyllä tässä kaikin puolin se kuuluisa neula on päässyt heinäsuopaan hukkumaan...

Minullakaan ei ole tiedossa kuka vuonna 1932 AJS:ää toi maahan mutta en kyllä sitä ole ehtinyt selvittelemäänkään. Tämä homma etenee vähissä erin, silloin kun aikaa on. Saarivaltion merkkikerhoon onkin ollut tarkoitus olla yhteydessä, josko sitä kautta saisi jotain inffoa pyörän maahantuloon. Kantakortteja on kaiveltu sen verran, että Uudenmaan ja Kymenläänien korteista pyörää ei löytynyt, eikä Turun maakuntarkiston digitaalisessa muodossa olevista kantakorteista. Kesälomalla on suunnitelmissa reissu Mobiliaan, josko siellä kävisi tuuri kantakortin suhteen.

Jos jollakin on noita SML:n lehtiä jemmassa 50-luvulta ja niitä voisi vaikka tulla paikan päälle selailemaan, niin se olisi hieno juttu.Voin tuoda kahvit ja pullat mukana ja jäädä johonkin tallin nurkkaan lehtiä selailemaan.  ;)

Alla kuva veljeksistä pyörän päällä joskus 50-luvulla. Kuvasta kiitos Turkalle.

t. Timppa
o4o 543 6I47


[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 18, 2016, 09:10:01 ap
Vastaus #7

thorolf priester

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 460
Moi!

Itä-Uudellamaalla järjestetyistä kisoista on 50-luvun alussa Östra Nyland - lehdessä urheilusivuilla julkaistu lyhyitä raportteja tuloksineen varsin runsaasti. Asiasta tietänee Stefan "Steffe" Holmström aika paljon, kaveri kuulunee VMPK:hon. Allekirjoittaneella on valokuvia sen ajan ratakahinoista mutta tuota AJS:ää ei missään kuvassa näy.

Walter Bergström ajoi 30-luvulla Matchlessilla ainakin Eltsussa. Ja sellainen pyörä esiintyy myös 30-luvun suunnistus-/luotettavuusajoissa. Taisi olla TUL:in järjestämät.
 
t. Turkka
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2016, 12:01:50 ip kirjoittanut thorolf priester »
Tallissa muutama Ariel