Kirjoittaja Aihe: Ajaminen sekamuodostelmassa...  (Luettu 9807 kertaa)

Heinäkuu 11, 2013, 18:59:45 ip
Vastaus #15

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ryhmä-tai letka-ajo motskareilla on paitsi naurettavan näköistä, myös lapsellista ja typerää sekä vaarallista, vaarallisuutta lisää vielä se että ryhmäajoa harrastavat ovat yleensä kokemattomia motoristeina, edesmenneen vaarin sanoin: Olen aina pelännyt sakin tappelua

Eikö tämän vois yleistää koko harrasteeseen?
Moottoripyöräilijät ovat typerän näköisiä ja lapsellisia, koko touhu on naurettavaa ja vaarallista yms...

On kuules ihka omakohtaisia kokemuksia ryhmäajon vaarallisuudesta, kerran tulin itse takaatulleen toimesta päälleajetuksi, ja toisessa tapauksessa näin kun yksi  "rynnäkköryhmässä " ajaneesta porukasta jäi rekan alle, edes ryhmän keulilla huitonut "roadcaptain" ei auttanut..... Siksi  >:(

Kokemattomuus on monessa asiassa vaarallista. Kuten huolimattomuuskin. Ikäviä tapauksia nuo joista kerroit. Voiko niistä sitten syyllistää pelkästään ryhmässä liikkumista on toinen asia.  Huono kuski on kerran vaarantanut minunkin terveyden, kun meinasi koukata päälle. Eräässä tapahtumassa meinasi liikenteenohjaaja jäädä ryhmässä ajaneen alle, kun ei välittänyt seurata liikennettä. Onneksi ehti hypätä alta pois. Tuttu keski-ikäinen mies oli hommaanut pyörän, mutta ei ajo-opetusta. Ajoin takana ja pelkäsin jokaista mutkaa. Ei ollut ilmeisesti tietoa vastaohjauksesta. En kuitenkaan ala erikoisemmalla paatoksella tästä asiasta mouhuamaan, kun on sen verran vähän kokemusta moottoripyöräilystä (sekä vuosina, että kilometreinä).

Niin ja ryhmässä ajetaan limittäin, ei viereikkäin. Tätäkin näkee. Ja mutkissa väliä pidennetään.

Heinäkuu 11, 2013, 19:24:07 ip
Vastaus #16

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Enpäs ole Puolan poikki ajanut 10 asteen kelissä sateella, mutta Itä-saksan poikki olen ajanut pääsiäisen aikaan kovassa vesisateessa yöllä, eikä sitä lämmintä yöllä ollut lähellekään kymmentä astetta....pyörä tosin oli bemari  ja kylmä tuli siinäkin, mutta mitäs pelkäämistä siellä olisi ollut ?

Siinä samassa jotoksessa tuli ajettua Viro, Latvia, Liettua, Puola ja Itä-Saksan poikki Rostokkiin.
Puolassa oli välillä neljä autoa rinnakkain, koita siinä Jawan kanssa pysyä mukana.

L&K.

Heinäkuu 11, 2013, 22:57:42 ip
Vastaus #17

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
En minäkään sinne saksaan pääsiäisenä lentämällä mennyt, Kemistä kun lähdin bemulla turkuun päin, niin joku ajeli moottorikelkalla nelostien vieressä olevalla lumipenkereellä.....Huoltoasemien pihat olivat jäässä, joten kieli keskellä suuta sai bensapumpulle ja kahveelle mennä, lunta sateli hiljakseen suurimman osan matkaa turkuun, pysyivätpä eväät ja juomat kylmänä sivulaukuissa  :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2013, 23:26:42 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Heinäkuu 12, 2013, 07:32:28 ap
Vastaus #18

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Ihan itse :-)
Nyt kun täällä sankariteoista kerrotaan niin jospa minäkin...

Pari vuotta sitte ajoin Hämeenlinnasta ukkospuuskan jälkeen Espooseen Wingillä. Lämmintä oli >30 C varjossa. Jo 10 kilometrin jälkeen piti nahkatakki heittää takaboxiin ja koko loppumatka farkut ja T-paitapäällä. 8)  Perillä oli paita likomärkä hiestä. Jos olisin ajanut ilman paitaa niin varmasti olis nahka palanut.  ???
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Heinäkuu 16, 2013, 07:58:46 ap
Vastaus #19

Juhani Tuominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
yksi  "rynnäkköryhmässä " ajaneesta porukasta jäi rekan alle, edes ryhmän keulilla huitonut "roadcaptain" ei auttanut..... Siksi  >:(

Jos rekkakuski on niin sokea, ettei ryhmää näe, ei siinä auta vaikka yksinkin ajaisi.

Ryhmäajo saataa aiheuttaa agresiota muissa tiellä liikuuvissa. Tänä keväänä kymenlaakson perinteisessä "rynnäkköryhmä"- ajossa läsnä oli reilusti toista sataa pyörää, ja siellä yksi pakettiautoilia menetti hermonsa ja kiilasi sivutieltä jonoon ja ohitteli ylämäessä keltaisella rivistöä.

En sitten tiedä miten motskari jono ajo eroaa autojen jono ajosta, sunnutaina tykkimäestä lähti corvette jono poliisin ohjauksessa eikä sekään minussa aiheuttanut yhtää *tututusta.

Heinäkuu 16, 2013, 08:21:14 ap
Vastaus #20

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muutama vuosi sitten olin mukana  järjestämässä paraatia, jossa oli n.1700pyörää. Jaettiin kahteen osaan. Ensimmäinen letka kesti n. 9min ja tonen vähemmän. Osa ihmisistä tuli erikseen katsomaan tienvarsille ja osa kirosi ja möykkäsi. Osa autoilijoista menetti elämästään 9min joita eivät koskaan saa takaisin... Sehän on kahden tupakin verran (josus jossain väitettiin yhden savukkeen lyhentävän elämää 5 minuutilla).

Heinäkuu 16, 2013, 08:51:44 ap
Vastaus #21

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
yksi  "rynnäkköryhmässä " ajaneesta porukasta jäi rekan alle, edes ryhmän keulilla huitonut "roadcaptain" ei auttanut..... Siksi  >:(

Jos rekkakuski on niin sokea, ettei ryhmää näe, ei siinä auta vaikka yksinkin ajaisi.

Näin sen mainitsemani, Harrikoilla kahdella kaistalla liikkuneen "rynnäkköryhmän" jo aiemmin A1-autobahnilla ohittaessani heidät hiukan ennen Hampuria, porukan edellä ajanut "roadcaptain" huitoi kuin tuulimylly muille tielläliikkujille ja myös suojateilleen, ajattelin että miksi nuo eivät vain aja peräkkäin ja 100 metrin välein ? olisi ollut meno turvallisempaakin ? 

Menin sitten kahville ja tankkaamaan hampurin kohdalla olevalle Stillhornin "Raststättelle", lähdin ajelemaan sieltä kohti Lyypekkiä, n 15 km Hampurin jälkeen sama porukka "jammaili" edelleen sekamuodostelmassa autobahnilla, sitten yksi heistä vaihtoi kaistaa suoraan vieressä ajaneen rekan alle, katseli ilmeisesti kaveriensa menoa ja roadcaptainin käsimerkkejä, jolloin muun liikenten seuraaminen unohtui, mm, tästä syystä edelleenkin pidän porukka-ajoa vaarallisena ja vältän sitä kuin ruttoa.

Ei minua ketuta yhtään katsella ryhmäajoa, se kun kertoo enemmän mukanolijoista kuin minusta.....  :P  Se on vaarallista siksi että mukana on monentasoista kuskia, ja kaikille ei ole ollenkaan selvää miten ryhmässä on toimittava jotta meno olisi turvallista.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2013, 09:11:48 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Heinäkuu 16, 2013, 13:01:28 ip
Vastaus #22

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Samasta syystä ehdotan, että navigaattorit ja kellot pitää kieltää lailla! Molemmat häiritsevät nautinollista ajoa. Kuten myös ne "sisäpuhelinjärjestelmät". Itse en tietenkään käytä mitään niistä.

Heinäkuu 17, 2013, 16:54:25 ip
Vastaus #23

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Samasta syystä ehdotan, että navigaattorit ja kellot pitää kieltää lailla! Molemmat häiritsevät nautinollista ajoa. Kuten myös ne "sisäpuhelinjärjestelmät". Itse en tietenkään käytä mitään niistä.

Ei oikein taivu vitsiksi minun ajatuksissa se autobahnilla näkemäni motoristin jääminen rekan alle  :(

EAK-kurssilla kuulemma opetetaan, että motoristin välimatkan edellä ja takana oleviin ajoneuvoihin pitää olla metreinä vähintäin sama kuin ajonopeus km/h, siis 80 km/h vaatii  jo välimatkaksi vähintäin 80 metriä jotta meno olisi turvallista, sehän romuttaa koko ryhmäajon idean....

Mitäs mieltä arvon Rynnäkköryhmäläiset tästä ovat ? Vai ajetaanko edelleen "tappituntumassa" ja "seurataan johtajaa"  ?   :P

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2013, 17:02:49 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Heinäkuu 17, 2013, 23:21:04 ip
Vastaus #24

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ole kuolema vitsi. Eikä tuo minun lausuntonikaan. Kaikkia ajoa häiritsevät lisälaitteet lisäävät vaarallisuutta.
Ja ryhmässö ajetaan edelleen limittäin. Se samalla kaistalla oleva ajotaitoinen kumppani ajaa eri kohdassa kaistaa suorilla. Silloin  tuo 80m on edellä olevaan ja 40m viistosti.
Sitä en väitä, että olisi erityisesti turvallisempaa. Itse en luota siihen, että kukaan toinen henkilö liikenteessä tekisi minun ajamistani turvallisemmaksi. Kyllä se on itse tehtävä. Riskin arviointi on itse tehtävä.  Kiireinen, hermostunut ja navigaattoria tuijottava kuski on vaarallinen itselleen ja muille. Varsinkin jos ajaa letkassa. Skarppina pitää aina olla.

Heinäkuu 18, 2013, 08:57:25 ap
Vastaus #25

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Miten joukkiona ajavat voivat ajaa kaarteet oikeaoppisesti? Jos on kaksi rinnakkain niin kumpikin joutuu ottamaan ja jättämään kaarteen väärällä ajolinjalla.

Arkajalkana on jääneet porukan ajot kokematta koska haluan olla oman henkeni herra. Pitää olla aikaa arvioida vastaantulevien liikkeet, sivulta tielle pyrkivien aikeet, risteyksissä niin oikealta kuin vasemmalta tulevien aikomukset.

Ei ole kun viikko kun Sukevan eteläpuolella kaksi pyörää törmäsi eteen kääntyneeseen peräkärryä vetäneeseen autoon. Toinen törmäsii kärryyn, toinen autoon. Kuukausi toista sitten samalla seudulla moottoripyöräilijä ajoi kuolonkolarin törmättyään eteen kääntyneeseen traktoriin.

Moottoripyöräilijän kannalta vastaan tulijat ja perässä ajavat ovat vaarallisia, huonolla havaittavuudella saattaa olla osansa onnettomuuksiin.
Napahulluna on hyvä olla.

Heinäkuu 18, 2013, 10:18:15 ap
Vastaus #26

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Lainaus
Uula Kuvaja: ....ryhmässö ajetaan edelleen limittäin. Se samalla kaistalla oleva ajotaitoinen kumppani ajaa eri kohdassa kaistaa suorilla. Silloin  tuo 80m on edellä olevaan ja 40m viistosti. 

Monessa tapauksessa se limittäin ajokaan ei auta yhtään mitään jos edelläajava ei jostain syystä pysykään ajolinjallaan ! Oulun läänin alueella muutama vuosi sitten, eräässä "rynnäkköryhmässä" ajaneista yksi kaatui pyöränsä kanssa, takana tullut kaveri ajoi sen kaatuneen päälle joka menehtyi päälleajon seurauksena, ehkä jossittelen tai ehkä en, mutta ainakin voi miettiä mitä riittävän pitkä välimatka olisi saanut aikaan tässä tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2013, 12:05:18 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Heinäkuu 18, 2013, 14:52:59 ip
Vastaus #27

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
järjen käyttö on sallittua. Ajoi sitten yksin tai ryhmässä. En ala tinkaamaan tai nokittelemaan. Samaa asiaa nyt jauhetaan kokoajan.

Heinäkuu 25, 2013, 10:54:18 ap
Vastaus #28

Niklas Lindgren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miten joukkiona ajavat voivat ajaa kaarteet oikeaoppisesti? Jos on kaksi rinnakkain niin kumpikin joutuu ottamaan ja jättämään kaarteen väärällä ajolinjalla.

Itse olen ollut mukana vain yhdessä letka-ajossa. Siinä toimittiin siten, että maantiet (lue: kolme- tai vähempinumeroiset tiet) ajettiin "vetoketjumuodostelmassa". Pienemmillä (mutka)teillä ajettiin normaalisti peräkkäin.

Arkajalkana on jääneet porukan ajot kokematta koska haluan olla oman henkeni herra. Pitää olla aikaa arvioida vastaantulevien liikkeet, sivulta tielle pyrkivien aikeet, risteyksissä niin oikealta kuin vasemmalta tulevien aikomukset.

Ajat sitten letkassa tai yksin, olet AINA itse vastuussa omasta ajamisestasi. Vastuuta ei voi siirtää koskaan kellekään muulle. Jos ajat taitojesi äärirajoilla, tai vielä pahempaa, rajojen väärällä puolen, syyllinen löytyy vain ja ainoastaan peilistä. Nopeus säädetään omien kykyjen ja halujen mukaan, nopeusrajoitusten puitteissa tietysti, eikös vain.

Letka-ajoihin kuuluu olennaisesti myös se, että kun risteyksestä käännytään, edellä ajava jää risteykseen odottamaan takanatulevaa pyörää, ellei se ole näköetäisyydellä. Näin kenenkään ei tarvitse ajaa nopeammin kuin osaa, letkasta silti tipahtamatta. Sitä sopiikin sitten miettiä, onko järkevää ajaa letkassa jossa ei pysy mukana. Siksi(kin) en ole ensimmäisen kerran jälkeen mukaan enää lähtenyt, ajan itse pääsääntöisesti mieluummin fiilistellen rauhallisesti "kukkia haistellen", kuin mahdollisimman lujaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2013, 10:56:43 ap kirjoittanut Niklas Lindgren »

Heinäkuu 26, 2013, 14:49:20 ip
Vastaus #29

Niklas Lindgren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olikohan nämä niitä Reijon mainitsemia kevätjuhlaliikkeitä?

https://www.youtube.com/watch?v=mvO81W5YdLE