Kirjoittaja Aihe: Tunturi SS 82-83 kunnostusta  (Luettu 25044 kertaa)

Heinäkuu 19, 2013, 09:36:09 ap
Luettu 25044 kertaa

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50


Terve!

Ostin juuri Super Sportin jossa on monia asia muuten kunnossa mutta siinä on yläpakoputki. Tarkoitus olisi monestakin syystä vaihtaa alaputkistoon. Onko joku täällä jo tehnyt samantapaista projektia omalleen ja osaisi neuvoa mitkä osat kannattaa Voimakoneesta tilata?

Jos jollakulla pyörii ylimääräisenä tuohon sopivat sivulaukut niin ostan mielelläni pois!

Yst. terv,
Mikael Gustafsson
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2013, 08:09:11 ap kirjoittanut Mikael Gustafsson »

Heinäkuu 19, 2013, 23:19:29 ip
Vastaus #1

Anssi Lindahl

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 239
jos tarvike putki käy niin kannattaa vähän vertaila kuka myy halvimmalla uiomonen, mopos sport, scatter .Saahan sitte sellasenki mikä niihin on kuulunut mutta hinta vähän korkia  koska tehdään käsityönä ,tekijän nimiä en nyt muista mutta löytyy kyllä kun selaa vanhoja topikkeja.

Heinäkuu 20, 2013, 09:05:58 ap
Vastaus #2

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1278
onhan tuo yläputki paljon komiee,kun ala putki,mutta jos välttämättä tahdot,niin mulla on huutonetissä sellainen myynnis

Heinäkuu 20, 2013, 09:09:04 ap
Vastaus #3

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 840
  • mopolla pääsee :)
paavo järvenpää tai jotakin sinnepäin ;) ;)

Heinäkuu 20, 2013, 09:43:50 ap
Vastaus #4

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Paavo Järvenpäästä en tiedä mitään, mutta kiitos kun herätitte siihen että osiaa saa muualtakin :)

Pääasialliset syyt alaputken hommaamiseen ovat tällä hetkellä sivulaukkujen tarve, ja väittämien mukaan äänentaso laskisi alaputkella melko paljonkin? En toisaalta tiedä uskaltaako tuon tämänhetkisen pakoputken päälle laittaa laukkua, pitääkin tarkkailla paljonko se taaempi kaartio kuumenee.

Toisaalta, ilmeisesti alaputki estää sivutuen käytön ja sitten siihenkin saa keksiä jotain muuta.


Eilen selvisi myös miksi kilometrimittari oli niin pienilukuinen, niinkuin kuvasta näkyy niin vaijeria mittarin ja etupyörän välissä ei ollut olemassakaan. Tilasin jo uuden vaijerin ja toivottavasti asia on sillä selvä.

Mitä te tuntijat olette muuten tuosta yksilöstä mieltä, tiedän ettei maali ole alkuperäinen mutta osat näyttävät muuten olevan aika kohdallaan ollakseen -83 tuo vehje, vai olenko täysin väärässä?

Heinäkuu 20, 2013, 10:13:10 ap
Vastaus #5

Henry Siirilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Ei ainakaan -83 eli on vanhempi koska -83 mallissa ei enää voi olla yläputkea ko runko on kapeampi penkin alta.

Heinäkuu 20, 2013, 10:55:03 ap
Vastaus #6

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Ok, Aman kuvissa tosin on 83-siksi merkittyjä kuvia mopoista joissa on tuo sama pakoputki?

Heinäkuu 20, 2013, 11:47:31 ap
Vastaus #7

mikko salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 163
Asiasta mitään tiedä mutta ideal etupää ja ylöspäin olevat etulampun korvakkeet viittais 81 vm. Jos tyyppikilpi emäputkessa niin 81 ja jos tyyppikilpi satulan alla niin 80 tai 82. Laita runkonumerokysely amalle! T mikko

Heinäkuu 20, 2013, 12:47:20 ip
Vastaus #8

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5366
  • Soiva kunta
Onhan tuossa muutama väärä osa (DX:n mittarikotelo, kumilamppu) mutta pääpiirteittäin näyttäisi olevan loppuvuoden 81 mallia (Paiolin takaiskarit). Voinut lähteä tehtaalta 82 vuoden puolella.

Sivulaukkuja halajat? Onko sinulla tarakka ja laukkuraudat valmiina? Jos ei niin ne täytyy myös hankkia. Laukkuja voi käyttää yläpakoputkenkin kanssa, jos pelkää että vasen laukku palaa tai muuten kärsii niin laukun taakse voi tarakkaan ja laukkurautaan kiinnittää esim alumiinilevyn lämpösuojaksi. Samantein voisi alumiinilevyn tehdä oikeallekin puolelle, laukut pysyisivät paremmin ryhdissään kun olisi tasainen pinta mitä vasten nojaisivat.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Heinäkuu 20, 2013, 15:05:42 ip
Vastaus #9

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Kyllä se siinä tapauksessa menee tuonne -82 puolelle. Liitän mukaan kuvia mistä löysin tyyppikilven(siellä satulan alla se oli) ja ilmeisesti runkonumeron/merkinnän? Laitan vielä kuvan siitä etupyörän mittarin "laskurista", puuttuuko tuosta selkeästi jotain? Ihmettelen tuota vaaleaa kuminipaa lähinnä.

Pistän Amalle tiedustelut, onko se tuo TP numero mikä pitää lähettää?


Sivulaukut olisivat melkein pakolliset käyttötarkoitukseen nähden, mutta se että onko ne alkuperäiset ei ole niin kovin tärkeää. Miten luulette että meneekö tuohon tuollaiset geneeriset satulalaukkumalliset á la Hanx? Tarviinko niiden kanssa tarakkaa kuitenkin (oletettavasti?).
http://hanxkauppa.fi/product_details.php?p=1239]
[url]http://hanxkauppa.fi/product_details.php?p=1239
[/url]

Mutta nyt noita kuvia:



Pesty ja puunattu.



Runkonumero?



Tämän pyörittimen nimeä en tarkemmin tiedä, laskuri?



Tyyppikilpi, kärsinyt.


Osaatko Kari Vähäkainu kertoa minkälainen lamppu tuohon kuuluisi? Kumilampusta voisin hankkiutua eroon, ja miksei myös mittarikotelosta jos löytyy jostain?

Kiitos paljon avusta, nyt käyn tankkaamassa tuon ja käyn päristämässä metsäteillä.

Heinäkuu 20, 2013, 15:27:45 ip
Vastaus #10

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 840
  • mopolla pääsee :)
mittari koteloa saa henkilöltä nimeltä rainer grandel ideal keulaan vuosimalliin 81
etuvalo on kromikehyksellä ja lasi umpiolla jossa lukee muistaakseni sae 67
mainittakoon että runko muuttui kapeaksi 83 jolloin iskarit siirtyi ulkopuolelle
itselläni dx (aina kapearunkoinen) on samalla runkonumerolla (heittää alle satasella sinun omasta) ja lähtenyt maaliskuussa 83
toisaalta mainittakoon että kaksi trial spesiaalia tuhansia isompi runkonumero oli lähtenyt vuosia aiemmin tehtaalta kuin pienempi numero :laugh: :laugh:

aman paperilla saa varmuuden noin 95% tuntureista (tapauksia joista ei ole tietoja)

ja putsaa ihmeessä magneeton koppa maalista :P
kuuluu olla alumiinia ja mustalla muovi lätkällä
sylinteriin halpahallista lämpömustaa spray maalia

yläputki vain leveä runkoisissa super sporteissa mahdollinen ja kuuluu 80-82 vuosimalliiin
lisävarusteena saanut alaputkea, L mallissa vakiona (valuvanteinen versio)

ketjusuojaa on saanut karilta, jos sitä kaipaat

Heinäkuu 20, 2013, 16:32:37 ip
Vastaus #11

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 377
mittari koteloa saa henkilöltä nimeltä rainer grandel ideal keulaan vuosimalliin 81
etuvalo on kromikehyksellä ja lasi umpiolla jossa lukee muistaakseni sae 67
mainittakoon että runko muuttui kapeaksi 83 jolloin iskarit siirtyi ulkopuolelle
itselläni dx (aina kapearunkoinen) on samalla runkonumerolla (heittää alle satasella sinun omasta) ja lähtenyt maaliskuussa 83
toisaalta mainittakoon että kaksi trial spesiaalia tuhansia isompi runkonumero oli lähtenyt vuosia aiemmin tehtaalta kuin pienempi numero :laugh: :laugh:

aman paperilla saa varmuuden noin 95% tuntureista (tapauksia joista ei ole tietoja)

ja putsaa ihmeessä magneeton koppa maalista :P
kuuluu olla alumiinia ja mustalla muovi lätkällä
sylinteriin halpahallista lämpömustaa spray maalia

yläputki vain leveä runkoisissa super sporteissa mahdollinen ja kuuluu 80-82 vuosimalliiin
lisävarusteena saanut alaputkea, L mallissa vakiona (valuvanteinen versio)

ketjusuojaa on saanut karilta, jos sitä kaipaat

ja rainerilla on myös sitä etuvalon koppaa myös myynnissä http://www.huuto.net/kohteet/tunturi-1971-87--sport---supersport-etuvalonkuori/260386941 ja huuto.netissä näytti olevan lasiumpio kehyksellä myynnissä http://www.huuto.net/kohteet/tunturi-super-sport-etuvaloumpio-cev-120/274252032

Heinäkuu 20, 2013, 17:23:33 ip
Vastaus #12

anttikmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 211
Näyttäisi aivan normi HURET -pyörittimeltä. Papassa tuon vaalean suojakorkin tilalla on rasvanippa, taitaa kierteet nipalle löytyä tuostakin jos poistaa tuon korkin. Sen kautta rasvataan pyörittimen koneistoa. Vaijerihan tulee tuohon päähän missä ei ole mustaa suojusta paikallaan.

Heinäkuu 20, 2013, 17:38:09 ip
Vastaus #13

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 840
  • mopolla pääsee :)
Näyttäisi aivan normi HURET -pyörittimeltä. Papassa tuon vaalean suojakorkin tilalla on rasvanippa, taitaa kierteet nipalle löytyä tuostakin jos poistaa tuon korkin. Sen kautta rasvataan pyörittimen koneistoa. Vaijerihan tulee tuohon päähän missä ei ole mustaa suojusta paikallaan.

myöhemmin löytyy samaa pyöritintä transval merkkisenä
molemmista löytyy iso 23 merkintä

ite oon aina kesä / talvipyörien vaihdon yhteydessä heittäny jotain öljy pohjasta tököttiä pyörittimelle ::)

Heinäkuu 20, 2013, 19:26:14 ip
Vastaus #14

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5366
  • Soiva kunta
81 mallisissa tyyppikilpi on emäputkessa runkonumeron seurana, 82 ja eteenpäin tankin alla joten moposi taitaa olla mallia 82. Onhan sillä ikääkin jo rapiat 30 vuotta joten etuhaarukka voi olla vuosien saatossa vaihtunut vanhempaan Idealin keulaan. Tai sitten tehdas roiskinut kiinni vanhanmallisia osia, eipä olisi eka kerta...

Kuten tuolla aiemmin mainittiin löytyy Rainer Grandellilta esim tankintarroja, tyyppikilpiä (tarraversioina kuten muiltakin, alumiinisia ei näihin uudempiin mopoihin taida mistään saadakaan), mittarikoteloja ja niiden kiinnitysrautoja (Ideal-keula tarvitsee kiinnikkeen) sekä etulampun muovikoppaa, kehys ja umpio täytyy itse metsästää muualta.

Käypä katsomassa AMA ry:n sivuilta Super Sport kuvagalleria, sieltä löydät paljon tietoa ja vinkkejä mopoasi varten. Jotkut entisöidyt tosin saattavat olla "entisöityjä" joten aivan kaikki mopot eivät ole tehtaalta lähteneiden näköisiä vaikka yleensä kuvateksteissä lukee jos on vääriä osia tmv. Tehtaan kuviinkaan ei kannata satavarmasti luottaa kun usein kuvat ovat prototyypeistä joissa voi olla eroja tuotantomalleihin.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti