Kirjoittaja Aihe: Tunturi SS 82-83 kunnostusta  (Luettu 25029 kertaa)

Heinäkuu 23, 2013, 23:03:03 ip
Vastaus #30

Henry Siirilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Olisko ketjut hypänny ja lyöny magneeton koppaan joka vastais nyt vauhtipyörään? Sekin kihisee aika mukavasti.

Heinäkuu 23, 2013, 23:13:09 ip
Vastaus #31

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Tarkistan tuon Henryn teorian heti aamulla, avasin kyllä vauhtipyörän suojan/pellin enkä heti nähnyt mitään selkeää vikaa.

Kari, mainitsemasi sokan hyppääminen, vaatiiko se koko rakennelman purkamista jotta sen voi korjata?

Toinen vaihtoehto on löytää joku korjaustaitoinen, on täällä Kemiössä ilmeisesti yksi huoltamokin joka noita tekee. Luulen vain että kestää piitkään.

Heinäkuu 23, 2013, 23:21:08 ip
Vastaus #32

Henry Siirilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Jos se sokka on  irronnut kytkinpuolelta niin silloin joutuu kytkin kopan irroittamaan ja kampiakselin päästä koko kytkin paketti irti eli vetotappi irti kykinpaketti auki ja levyt ja kruunu pois. Mutta diagnoosin voi tehdä pelkällä kytkinkopan irrotuksella niin sillon jo näkee onko sokka irti ja hiestääkö kruunu hammaspyörään.

Heinäkuu 23, 2013, 23:48:11 ip
Vastaus #33

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5366
  • Soiva kunta
Muistui mieleeni yksi mahdollinen vika lisää. Kytkinkopan harmaan muovimutterin alla on kytkimen vetolaakeri, sen alumiininen runko-osa saattaa murtua jos möhlii kytkimen kanssa.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Heinäkuu 24, 2013, 00:18:49 ap
Vastaus #34

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Tämä selvä. Nyt on ainakin kolme teoriaa siitä mikä voi olla kyseessä. Toivottavasti Henryn teoria pitää paikkansa, se kuulostaa ainakin osittain siltä että onnistuisin sille jotain tekemään.

1. Kytkimen vetolaakeri murtunut
2. Kytkinpuolen sokka
3. Magneeton koppa hinkkaa vauhtipyörään

Näistä saan tarkistettua muut paitsi sokan huomenna, palaan asiaan kun jokin selviää.

Kiitos paljon avusta. Tämä nyt oli ensimmäinen ongelma joka oikeasti sai huolestumaan, pitää toivoa ettei ole mitään liian vakavaa. Olen riippuvainen mopon toimivuudesta koko elokuun, jos ei vehje toimi niin ei tule kaupasta ruokaakaan :) Toisaalta, saa motivaatiota uuden oppimiseen.

Heinäkuu 24, 2013, 00:28:50 ap
Vastaus #35

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5366
  • Soiva kunta
Räjäytyskuvat olisivat hyvä olla apuna jos joudut kytkimenpuolta avaamaan. Jossain netissä olen niitä nähnyt, AMAn sivuilla, Rapapapat?

Tarkista nyt ensin magneetonkoppa ettei hiestä vauhtipyörään. Jos se on ok niin sitten saatat joutua perehtymään kytkinpuolen saloihin.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Heinäkuu 24, 2013, 09:48:25 ap
Vastaus #36

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50


Vauhtipyörän alue näyttää omiin silmiin ihan asialliselta. Ellei se sitten ajossa hypi todella paljon jostain järjettömästä syystä. Ketjusta kyllä kuuluu hankausääntä mutta en oikein tajua mistä se tulee. Saattaa olla ketjut liian tiukalla, ketju liikkuu noin 1.5cm painettaessa.




Ainoa muovimutteri jonka löysin, ja sen alta löytyi tällainen viritelmä?






Eli ilmeisesti pitää henkisesti valmistautua että reissun jälkeen alkaa kytkinremppa. Tulenko tarvitsemaan jotain erikoistyökaluja tai osia jotka voisin tilata jo ennakkoon (mielummin turhia osia kuin ilman kauppamahdollisuutta elokuussa)? Muutenkin otan mielelläni vastaan ehdotuksia hyvistä varaosista joita kannattaisi pitää hyllyssä.


Heinäkuu 24, 2013, 09:53:33 ap
Vastaus #37

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Niin, pitääkö tuon harmaan mutterin alla oleva sekamelska avata jotta laakeria pääsee tutkailemaan, vai elänkö taas jossain kuvitelmissa ja tämä on väärä muovimutteri?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2013, 10:13:59 ap kirjoittanut Mikael Gustafsson »

Heinäkuu 24, 2013, 10:13:08 ap
Vastaus #38

Henry Siirilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7
Ota tuo magneeton koppa vielä irti ja laita käyntiin kuuntele kuuluko ääni silloin. Ja katso näkyykä kopan sisällä hankausjälkiä ja kato samalla hiestääkö vauhtipyörä mihinkään jos sielä kaikki kunnosa niin sillon se vika on kytkinpuolella.

Heinäkuu 24, 2013, 10:31:43 ap
Vastaus #39

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Haha. Huomaa kuinka pihalla olen termistön suhteen. No, oppimaanhan tänne on tultu.

Tein niin kuin sanoit, ja edelleen ulvoo kuin kaukainen susilauma.

Heinäkuu 24, 2013, 10:46:12 ap
Vastaus #40

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Eli kytkintä sitten. Räjäytyskuva löytyikin, 26 osaa näyttäisi olevan. Eiköhän se tuon avulla onnistu. Perustyökalut löytyy, mutta jos jotain erikoisempaa tarvii osien/työkalujen suhteen niin olen erittäin kiitollinen avusta. Kannattaako tuossa samalla tarkistaa muutakin?

Heinäkuu 24, 2013, 11:11:08 ap
Vastaus #41

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 840
  • mopolla pääsee :)
hommaa KUNNOLLISET sokkapihdit jos kytkinremonttiin rupeat, kytkin on kaksilevyinen tässä vanhemmassa harmaakylkisessä myllyssä ::)

Heinäkuu 24, 2013, 15:51:41 ip
Vastaus #42

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Löytyi kylältä moponkorjaaja joka sanoi alottaneensa ammattiuransa uusilla Super Sporteilla. Taidan nyt kuitenkin viedä tuon sinne läpikäytäväksi, pitää yrittää onkia tietoa minkä ehtii nyt samalla. Ilmoittelen sitten kun tiedän mikä oli ongelma.

Heinäkuu 24, 2013, 22:44:45 ip
Vastaus #43

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5366
  • Soiva kunta
Ketjujen hankausäänestä: sinun mopossa saattaa takarengas olla vähän kierossa jolloin ketjut hankaavat takahammasrattaan hampaiden sivuihin. Tarkistapa onko takarenkaan kylki lähellä ketjusuojan sivua, väliä ei yleensä ole kuin vajaa sentti. Voit nostaa mopon jalkatappien varaan esim pöllien päälle, vaihde vapaalle ja käsin pyörität takarengasta. Säätele toisenpuolen ketjunkiristimestä niin että pyöritettäessä rengasta kuuluu vähiten rahinaa, silloin rengas on parhaassa asennossa.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Heinäkuu 24, 2013, 23:47:25 ip
Vastaus #44

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2815
  • Take a Break
Nyt tuli oikeita ongelmia. Jarruvalon sain korjattua aiemmin, siinä hötäkässä tulppa kastui ja sain vaihtaa perämoottorin tulpan tilalle. Siitä lähdin sitten pidemmälle reissulle kirkonkylälle. Reissun puolivälissä sähläsin jotain kytkimen kanssa ja koneesta kuului sarja klonk klonk-ääniä. Tämän jälkeen kone alkoi vinkumaan, kuulostaa aivan hihnalta joka hinkkaa autossa. Korkea vinkuna.

Osaako kukaan edes arvata mistä on kyse? Olin aiemmin vaihtanut kytkimen öljyt, voiko tämä liittyä siihen vaikka vinkuna tulee kaasuttaessa?

kytkinkopan kun aukaiset niin löydät vaihtoehtoisesti 2 eri vikaa. Painelaakerin takaa (lukkosokkapihdeillä pois) löytyy mutteri joka pitää kytkinasetelmaa kampuran päässä, se on irti.

Vaihtoehtoisesti toisiorattaan mutteri irti. Eli iso rautainen hammaspyörä ja sitä pitävä mutteri, siinä pitää olla korvallinen pläkkiprikka joka väännetään asentaessa mutterinkylkeen kiinni ettei lähde lentoon vaikka löystyisikin.

Kuulostaa siltä että koneen on kasannut asioita tuntematta oleva paja, tai sitten ekspertti joka vuosien saatossa on unohtanut mitä teki mihinkin koneeseen, ostaja toimii silloin koekaniinina. Itse olen kuten Top Fuel - harrastajat purkanut koneita uudestaan vaikkei vikaa, ihan vaan tarkistamaan että "no mitä sulle kuuluu"  8) En myy konetta jos en tiedä mitä sisällä. ja jos myyn, niin rojektihintaan.

Ja jos viet masiinan sinne Sporttimiehelle korjattavaksi niin ota vanhat öljyt mukaan, hän haluaa nähdä että onko siellä alumiini, teräs vai valuraudan hiukkasia (ja/tai) kytkinlevyn tassuja.

Pyydä tarjous, yksi jossa hän värkkää itsekseen ja kertoo sitten jälkeenpäin kun noudat mitä löysi ja mitä korjasi, ja toinen (kalliimpi) jolloin olet mukana itse, kuvaat, teet muistiinpanoja olet tiellä jne. Et ikinä kadu sitä kalliimpaa versiota. Talliisi tulee vain lisää Tuntureita  8)
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"