Kirjoittaja Aihe: Tunturi SS 82-83 kunnostusta  (Luettu 26418 kertaa)

Heinäkuu 25, 2013, 17:27:58 ip
Vastaus #45

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Kiitos kaikista vihjeistä. Yritän hoitamaan huollon niin että pääsen paikalle seuraamaan. Erittäin hyvä idea. Pitää myös se rengas rihdata oikein, se tosiaan on todennäköisin syy.

Yksi juttu kävi mieleen. Onko Super Sportissa alunperin kuulalaakereita ohjaustangon keskiön yläpäässä sen mutterin alapuolella? Vai pelkkiä prikkoja? Tuossa omassa on kolme prikkaa ja mutteri, onko se tosiaan niin että vain alhaalla on laakerit?

Heinäkuu 25, 2013, 17:54:31 ip
Vastaus #46

Timo Heikkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Kiitos kaikista vihjeistä. Yritän hoitamaan huollon niin että pääsen paikalle seuraamaan. Erittäin hyvä idea. Pitää myös se rengas rihdata oikein, se tosiaan on todennäköisin syy.

Yksi juttu kävi mieleen. Onko Super Sportissa alunperin kuulalaakereita ohjaustangon keskiön yläpäässä sen mutterin alapuolella? Vai pelkkiä prikkoja? Tuossa omassa on kolme prikkaa ja mutteri, onko se tosiaan niin että vain alhaalla on laakerit?

kyllä siellä laakerit kuuluu olla...

Heinäkuu 26, 2013, 00:58:46 ap
Vastaus #47

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Niin epäilin että sen on oltava. Aika heiluvaa toi ohjaaminen. Pistän tilaukseen. Kiitos!

Heinäkuu 26, 2013, 03:47:41 ap
Vastaus #48

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Niin epäilin että sen on oltava. Aika heiluvaa toi ohjaaminen. Pistän tilaukseen. Kiitos!

Lycka till niiden kiinalaisten ohjainlaakereiden kanssa... Varaudu kiroiluun, v***tukseen ja osien työstämiseen. Ai niin, ne kiinalaakerit ei kestä ajamista mutta toimivat erittäin hyvin sellaisissa mopoissa joilla ei ajeta.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Heinäkuu 26, 2013, 07:26:40 ap
Vastaus #49

Timo Heikkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 143
Niin epäilin että sen on oltava. Aika heiluvaa toi ohjaaminen. Pistän tilaukseen. Kiitos!

Lycka till niiden kiinalaisten ohjainlaakereiden kanssa... Varaudu kiroiluun, v***tukseen ja osien työstämiseen. Ai niin, ne kiinalaakerit ei kestä ajamista mutta toimivat erittäin hyvin sellaisissa mopoissa joilla ei ajeta.

ostin joku vuosi sit kiinalaiset ja oli ihmeen hyvälaatuset ja toimii... Toki ne nykyjään voi olla paskoja.


Heinäkuu 26, 2013, 09:23:59 ap
Vastaus #50

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Pitää toivoa että olisi hyvät kappaleet tulossa, jos ei niin pitää soitella fillariliikkeen omistajille ja etsiä korvaavia? Luulisi että löytyy parempilaatuisina?

Heinäkuu 26, 2013, 11:49:29 ap
Vastaus #51

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 836
  • mopolla pääsee :)
KIINA/TAIWAN LAAKERIT KIROAN SYVIMPÄÄN HELVETTIIN!!!!!!!!!!!
reilu 8000km kesti,  neljästi piti kiristää kun alkoi keula kolisemaan, sitten halkesi alin kooli, eikä pystynyt ajamaan kahteen viikkoon ennenkuin löytyi sopiva helkaman fillari

hintaan 19,90 saat vitutusta, rakkoja ja todennäköisesti menetät henkesi jos kooli halkeaa vauhdista, itellä halkes pihaan jarruttaessa alle 20 vauhdissa,
niin laakerit kolmiopalojen välissä ::)

kuva ei ole enää tallessa joten kaivan sen yleistä keskustelua aiheesta esille

Heinäkuu 26, 2013, 18:54:48 ip
Vastaus #52

Kari Viitanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 58
No mene ja tiedä, kyllä niitä alkuperäislaakereitakin piti melkein joka huollon yhteydessä vähän kiristää aikoinaan, kulutusosa kun kuitenkin on.
Mutta nyt kun tiedetään ohjainlaakerin kestoikä niin kannattaa lisätä 5000km määräaikaishuoltoon ohjainlaakerin vaihto uuteen. :)

Heinäkuu 26, 2013, 22:23:03 ip
Vastaus #53

Rainer Grandell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2809
  • Take a Break
Forte-ohjainlaakeristoa ei pidä ostaa, myyjä kyllä tietää niitten kierteen, muttei tiedä tunturimopon kierteitä, eli hajotat moposi. Hae romukeräyksestä vanha tunturi-polkupyörä ja ota siitä vähästä ajosta hyvät ohjainlaakeriston KAIKKI osat.
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Heinäkuu 27, 2013, 18:54:15 ip
Vastaus #54

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 381
Forte-ohjainlaakeristoa ei pidä ostaa, myyjä kyllä tietää niitten kierteen, muttei tiedä tunturimopon kierteitä, eli hajotat moposi. Hae romukeräyksestä vanha tunturi-polkupyörä ja ota siitä vähästä ajosta hyvät ohjainlaakeriston KAIKKI osat.
itellä sitten kävi hyvä tuuri tuon forten ohjauslaakerin kanssa minkä ostin keväällä koska siinä mukana tulleessa mutterissa passasi kierteet t-palan putkeen, mutta sitten tilasin toisen ohjauslaakerisarjan mopo sportista toiseen keulaan niin se ei ollut forte vaan joku toisen merkkinen sarja niin siitä se mutteri ei passannut kumpaankaan keulaan kierteille

Elokuu 05, 2013, 14:20:34 ip
Vastaus #55

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
No niin, nyt on ulkomaanmatkat tehty ja vihdoin pääsi mopoa ruuvaamaan. Hain postista ison läjän tavaraa joista sain osan jo asennettuakin. Foorumin kautta oikea mittarilaatikko, tarakka ja laukkuraudat ja uusi ohjaintanko, kiitos lähettäjille!

Avasin etunavan ja puhdistin pyörittimen ja vaihdoin laakerirasvat, en saanut pyöritintä sopimaan keskiötä vasten, ihan kuin akselin lukkomutteri olisi liian paksu, tai sitten itse pyöritin on kärsinyt ja vääntynyt muodottomaksi. Samassa korjasin mittarin joka näytti muuten pakasta vedetyltä, mutta yksi muovihaka oli irronnut tärinästä ja mittaritaulu oli vinossa lasin alla. Nyt toimii niin kuin pitää.

Mittarikotelosta olisi vielä ihmeteltävää, eikö tuohon koteloon kuulu minkäänlaista alalevyä mihin mittari kiinnitetään? Ymmärsin Rainerin lähettämän kopan kiinnityksen, mutta miten mittari pysyy paikallaan kopassa?

Ajoin illalla pienen kierroksen, onko normaalia että valot himnenevät matalilla kierroksilla?

Vein mopon asiantuntijalle tänään. Poraavat sylinterin ja vaihtavat männän, huoltavat takapyörän ja navan, ohjauslaakerit ja etupyörän. Väittivät ettei kannata avata kytkintä kun ääntä ei kuulu kytkintä vetäessä, vaan vain kaasuttaessa. Eivät tienneet mikä voisi olla, ehdottivat että ajan sillä noin toistaiseksi? Ehkä avaan sen sitten itse kuitenkin.


Elokuu 05, 2013, 14:52:40 ip
Vastaus #56

lassi paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 836
  • mopolla pääsee :)
sinne tulee 2mm pellistä väännetty rauta jossa on reikä nopeusmittarin alapuolella jonka läpi menee osa mittarista+ siihen mutteri jolla rauta kiristetään koteloa vasten,
jos joku kuvan laittaisi ;)

päinvastoin on normaalia että valot KIRKASTUU korkeilla kierroksilla,
mikäli piuhoissa hapettumaa eli vastusta ilmiö tehostuu,
ei kannata tehdä mitään, tyhjäkäynnillä ei juuri valoja ole vaikka olisi uusi johtosarja ja etuvalo kuten mun dxl, sama valoteho kuin vanhoilla osilla ::)

Elokuu 05, 2013, 21:10:19 ip
Vastaus #57

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Kiitos tästä, jotain sen suuntaista ajattelinkin. Jos jollain tosiaan on tuosta kuva niin se auttaisi paljon. Voi siihen helposti jotain kehittää muutenkin, mutta parempi että menee oikein.

Ama Ry lähetti todistuksen, oli lähtenyt tammikuussa 1983 tehtaalta Kuopioon. Hyvä niin, on hyvää vuosikertaa kun oma runko lähti Jorvin sairaalasta samana vuonna :)

Elokuu 06, 2013, 02:08:00 ap
Vastaus #58

matti perätalo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 381
http://www.freewebs.com/pappamopedit/photos/Muuta/HPIM0951.JPG ja http://kuvat2.huuto.net/a/58/23261d271c3972f6d08d9e84afe05-orig.jpg vähän huonoja kuvat mitä netistä löyty, mutta eiköhän niistä selvää jotenki saa.. samaa mittarin kiinnikettä on käytetty joissain muissakin tunturin malleissa, ainakin pappa tunturissa

Elokuu 06, 2013, 20:02:41 ip
Vastaus #59

Mikael Gustafsson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 50
Selvää sai kiitos. Sain osan tehtyä ja hyvin näyttää mittari pysyvän paikallaan. Nyt vain mopoa odotellessa.

Tehtävää olisi periaatteessa vielä seuraavanlaisesti:

1. Kumisen etuvalon vaihto alkuperäiseen (kallista on, odottelen jos tulee hyvä ehdokas vastaan).
2. Sylinterin maalaus mustaksi
3. Magneeton kopan maalinpoisto.
4. Kytkinmysteerin selvittäminen. Korjaajan mukaan pitäisi ajaa vain. Epäilen hiukan.

Kaikki muut osat ja varusteet ovat jo tilauksessa, nyt vain odottelua edessä.

Kiitos paljon avusta tähän mennessä!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2013, 20:47:02 ip kirjoittanut Mikael Gustafsson »